Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1996570_0001.png
Den 3. januar 2019
MFVM 742
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er
fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og under-
kombinationerne Bt11 x MIR162 x 1507, MIR162 x 1507 x GA21 og MIR162 x 1507
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end føde-
varer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11 x
MIR162 x 1507 x GA21 og tre underkombinationer heraf i henhold til GMO-forordningen (komite-
sag). Godkendelsen vedrører ikke dyrkning af majsene i EU. Majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 ud-
trykker forskellige nye proteiner, der tilsammen giver planten tolerance overfor visse insektlarver
samt ukrudtsmidler baseret på glufosinat-ammonium og glyphosat. Majsen indeholder ikke antibio-
tikaresistensgener. Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de
produkter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderer, at majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og under-
kombinationerne er lige så sikre at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs med hensyn
til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De
rådgivende danske eksperter ved DTU Fødevareinstituttet og Nationalt Center for Miljø og Energi
ved Aarhus Universitet er enige i denne vurdering. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget forventes at komme til afstemning på mø-
de i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 14. januar 2019. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre produk-
ter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og de tre underkombinationer Bt11 x MIR162 x 1507, MIR162 x 1507 x
GA21 og MIR162 x 1507 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-
forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 268: Notat om komitésag om genmodificeret majs Bt11
1996570_0002.png
Beslutningen træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den Stående Komité
for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (Stående Komité) efter undersøgelsesproceduren. Hvis komitéen
afgiver en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikke
kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen
inden for to måneder kan forelægge et ændret forslag for komitéen eller inden for en måned kan fore-
lægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse
om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en positiv udtalelse eller ingen udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
14. januar 2019.
Formål og indhold
I august 2010 indsendte Syngenta Crop Protection en ansøgning om godkendelse af fødevarer, foder
og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk
modificeret majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Ansøgnin-
gen blev senere opdateret, så den dækkede underkombinationerne Bt11 x MIR162 x 1507, MIR162 x
1507 x GA21 og MIR162 x 1507. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 har tilsammen fået tilført gener der giver majsplanterne øget tole-
rance overfor insektlarver samt tolerance overfor herbicider baseret på glufosinat-ammonium og
glyphosat.
Majs Bt11 har fået indsat generne Cry1Ab og PAT, som gør planten tolerant overfor henholdsvis visse
insektlarver og ukrudtsmidler med glufosinat-ammonium. MIR162 udtrykker Vip3Aa20-proteinet,
som gør planten tolerant overfor visse insektlarver, og PMI-genet, der er anvendt ved forædlingsarbej-
det til udvælgelse af de genmodificerede planter. Majs 1507 har fået indsat generne Cry1Ab og PAT,
som gør planten tolerant overfor henholdsvis visse insektlarver og ukrudtsmidler med glufosinat-
ammonium. GA21 udtrykker proteinet mEPSPS, som giver tolerance overfor ukrudtsmidler med
glyphosat. De nævnte egenskaber er kombineret i krydsningerne. Majsene indeholder ikke antibiotika-
resistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og de tre under-
kombinationer adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er den 11. juli 2018 kommet med en udtalelse
om sikkerheden af majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og underkombinationerne til de ansøgte formål.
Udtalelsen er udarbejdet som led i ansøgningsproceduren for godkendelse af genmodificerede orga-
nismer til fødevare- og foderbrug i henhold til forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foder.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
EFSA’s konklusion vedrørende risikovurderingen er, at majsene
er lige så sikre at anvende som tilsva-
rende ikke-genmodificeret majs.
Godkendelsens omfang
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 268: Notat om komitésag om genmodificeret majs Bt11
1996570_0003.png
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring
af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller er
fremstillet af majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 eller de tre underkombinationer. Godkendelsen om-
fatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs Bt11 x
MIR162 x 1507 x GA21 eller de tre underkombinationer skal i henhold til forslaget mærkes til den en-
delige forbruger med ”genetisk modificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs” i over-
ensstemmelse med de almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten
”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end fø-
devare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige kerner af majs Bt11 x MIR162 x
1507 x GA21 eller en af de tre underkombinationer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive erhvervsøkono-
miske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet en manglende godkendelse vil
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet. Godkendelsen af den
konkrete GM majs forventes desuden ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs Bt11 x MIR162 x
1507 x GA21 og de tre underkombinationer konkluderer EFSA, at majsene ved de påtænkte anvendel-
ser er lige så sikre som tilsvarende konventionel, ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle
effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Dette indebærer bl.a., at de nye proteiner, der
dannes som følge af genmodificeringerne, vurderes at være sundhedsmæssigt uproblematiske.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Det er DTU Fø-
devareinstituttets vurdering, at der er foretaget alle de relevante analyser og målinger, der er nødven-
dige for at vurdere, om 4-krydsningen mellem de gensplejsede majs Bt11, MIR162, MIR604 og GA21
samt underkombinationer heraf har egenskaber ud over det, der forventes ud fra kendskabet til foræl-
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 268: Notat om komitésag om genmodificeret majs Bt11
1996570_0004.png
dreplanterne. De fire GM-majs, der indgår i krydsningen, er alle tidligere vurderet og er i forvejen god-
kendt enkeltvis og i forskellige krydsninger.
DTU Fødevareinstituttet
kan tilslutte sig EFSA’s vurdering af, at majs
Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og
de tre underkombinationer er at betragte som andre konventionelle majs i relation til de sundheds-
mæssige og ernæringsmæssige aspekter.
I EFSA`s udtalelse har et mindretal i GMO panelet (1 person) ikke ønsket at støtte den fremlagte vur-
dering. Indvendingerne går på, at der ikke foreligger selvstændige analyser (bl.a. for ekspression af
generne) på alle subkombinationerne, hvilket giver usikkerhed i relation til en eventuel risiko for aller-
genicitet. Det er Fødevareinstituttets vurdering af disse argumenter ikke er fagligt begrundede. Føde-
vareinstituttet bemærker, at der efter en godkendelse kan og vil finde en videre forædling sted, hvor-
ved udtrykkelsen af de indsatte gener kan ændres, ganske som der sker med andre gener under tradi-
tionel forædling. Hvad angår allergi, er alle de nye gener undersøgt for deres allergene potentiale.
Majs er i øvrigt ikke kendt for at indeholde allergener.
Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de produkter, der ønskes
markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf.
Miljøstyrelsen har bedt eksperter ved Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet
(DCE) om at vurdere de miljømæssige konsekvenser ved en godkendelse af genetisk modificeret majs
Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21. Aarhus Universitet vurderer, at der ikke kan forventes uønskede økolo-
giske konsekvenser for dyre- og planteliv ved markedsføring af den fire-stakkede genmodificerede
majs til andre formål end dyrkning.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse
med behandlingen af ansøgningen om godkendelsen af majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og under-
kombinationerne.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer
anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse. Ud fra EFSA’s positive udta-
lelse er det brancheforeningens vurdering, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at
imødekomme ansøgningen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning opfordrer til at stemme imod ansøgningen. Foreningen er
ikke enig i vurderingen af, at markedsføringen af majsen ikke vil have negative effekter på menneskers
og dyrs sundhed. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige for
sundhedens opretholdelse.
De Samvirkende Købmænd har ingen indvendinger mod godkendelsen.
Miljøorganisationen NOAH
henviser til, at der i EFSA’s vurdering er en mindretalsudtalelse, som si-
ger, at der ikke er fremlagt tilstrækkeligt materiale fra producenten til at bevise, at denne majs er sik-
ker at spise. NOAH anser det for et stort problem, at produkter, som er krydsninger af flere forskellige
GMO-majs fremlægges til godkendelse uden en videnskabelig undersøgelse af deres sikkerhed.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 268: Notat om komitésag om genmodificeret majs Bt11
Der foreligger undersøgelser over de enkelte produkter, men ikke af kombinationen af de 4 forskellige
typer. Hvordan disse nye egenskaber virker, når de spiller sammen, er ikke klarlagt. På baggrund af
dette anbefaler NOAH, at den nye GM-majs ikke godkendes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komiteafstemninger blandt medlemsstaterne om
godkendelse af GMO’er under GMO-
forordningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund for-
ventes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodifice-
rede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i
GMO-forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelsen af fødevarer og foder bestående af eller
fremstillet af majs Bt11 x MIR162 x 1507 x GA21 og de tre underkombinationer giver ikke danske og
internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt og, at der på den
baggrund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5