Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1997450_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 122 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 122:
Vil ministeren redegøre for den sag mod Danmark anlagt ved EU-domstolen om
familiesammenføring fra Tyrkiet som er omtalt i artiklen »EU-dom kan ryste ud-
lændingepolitikken«, Kristeligt Dagblad den 12. november 2018 herunder for:
• Hvor a ge perso er vil ved videst uligt fortolk i g være o fattet af afgørel-
sen, og hvor mange sager vil skønsmæssigt kunne genoptages?
• Er det
korrekt forstået, at det er politiske hensyn snarere end juridiske, der kan
komme til at afgøre udfaldet af sagen?
• Er Da ark forpligtet til at følge e do fra EU-domstolen,
hvis dommen byg-
ger på en politisk afvejning af syn på integration?
• Er det ormalt
dansk retspraksis, at domstole i Danmark træffer politiske afgø-
relser?
• Hvilke uligheder har Da ark for at a ke e sag fra EU-domstolen,
hvis denne
er truffet på et politisk grundlag?
• Hvor år har Da ark afgivet suveræ itet i ær ere este t o fang,
der bety-
der, at tredjelandsborgere har ret til at komme til Danmark som familiesammen-
ført?
Svar:
1.
Den sag, der verserer ved EU-Domstolen om det tidligere danske tilknytnings-
krav ved ægtefællesammenføring,
vedrører fortolk i ge af EU’s Asso ieri gsaf-
talekompleks, som Danmark deltager fuldt ud i gennem EU-medlemsskabet. Reg-
lerne deri er således ikke omfattet af det retlige forbehold.
Det følger af EU-Domstolens praksis, at tredjelandsborgere kan have ret til ophold
i en EU-medlemsstat som familiesammenførte på grundlag af Associeringsaftalen
mellem EU og Tyrkiet, som blandt andet i et vist omfang har gennemført arbejds-
kraftens fri bevægelighed og fri udveksling af tjenesteydelser i forhold til økono-
misk aktive tyrkiske statsborgere med lovligt ophold i en EU-medlemsstat. Denne
10. december 2018
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 19785
577737
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 278: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 122 om ministeren vil redegøre for den sag mod Danmark anlagt ved EU-domstolen om familiesammenføring fra Tyrkiet som er omtalt i artiklen »EU-dom kan ryste udlændingepolitikken«, Kristeligt Dagblad den 12. november 2018, fra udlændinge- og integrationsministeren
adgang er bl.a. beskrevet i besvarelse af 23. februar 2016 af EUU spørgsmål nr. 25
(alm. del) og besvarelse af 21. marts 2018 af EUU spørgsmål nr. 78 (alm. del). EU-
Domstolens besvarelse af de præjudicielle spørgsmål i sagen vil derfor være bin-
dende for Danmark.
2.
Sagen har høj prioritet hos regeringen. Udvalget er ved notat oversendt den 11.
april 2018 orienteret om sagen. Notatet beskriver sagens faktiske omstændighe-
der og regeringens interesse i sagen. Det fremgår af notatet bl.a., at EU-
Domstolen på baggrund af spørgsmålene skal foretage en vurdering af, om til-
knytningskravet er begrundet i et tvingende alment hensyn, om kravet er egnet til
at sikre virkeliggørelsen af det forfulgte, lovlige formål og ikke går videre end,
hvad der er nødvendigt for at nå formålet, således at anvendelsen af kravet har
været forenelig med EU-retten (Associeringsaftalen). Det fremgår af lovforarbej-
derne, at det danske tilknytningskrav er begrundet i hensynet til integration. Det
er regeringens opfattelse, at den danske lovgivning om ægtefællesammenføring,
herunder tilknytningskravet, lever op til Danmarks EU-retlige forpligtelser.
Regeringen har afgivet skriftligt indlæg i overensstemmelse med argumentations-
linjen i notatet. Tilsvarende vil regeringen på det retsmøde, der finder sted ved
Domstolen den 13. december 2018, afgive mundtligt indlæg for at præge sagens
udfald i overensstemmelse med regeringens interesse i sagen. Domstolens dom
med besvarelse af fortolkningsspørgsmålene fra Østre Landsret forventes afsagt i
foråret 2019. I lyset deraf skal landsretten derpå afgøre sagen mod ministeriet.
3.
Spørgsmålet om eventuel genoptagelse af allerede afgjorte sager om afslag på
ægtefællesammenføring vil afhænge af sagens udfald og en nærmere analyse af
dommen. Det er derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at opgøre, hvor man-
ge afgjorte sager om afslag
om nogen
der eventuelt vil skulle genoptages, hvis
Domstolen anser det tidligere tilknytningskrav for uforeneligt med Associeringsaf-
talekomplekset.
Det bemærkes, at det ikke fuldstændig kan udelukkes, at dommen vil kunne få
betydning for familiesammenføringsafgørelser efter de dagældende regler med
andre end tyrkiske statsborgere, hvis EU-Domstolen tilkendegiver, at det tidligere
tilknytningskrav generelt må anses for at være i strid med Den Europæiske Men-
neskerettighedskonventions artikel 8 om retten til respekt for familie- og privatliv.
Det bemærkes dog, at EU-Domstolens dom i denne henseende ikke vil være bin-
dende for Danmark, og at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i forbin-
delse med en sag mod Danmark (førsteinstansafgørelsen i Biao mod Danmark) har
vurderet, at det tidligere tilknytningskrav var i overensstemmelse med artikel 8.
En eventuel nærmere betydning af dommen i forhold til dette vil afhænge af en
nærmere fortolkning af dommen.
Inger Støjberg
/
Charlotte Barslev
Side
2/2