Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 331
Offentligt
2003933_0001.png
Komitenotat til EU-Specialudvalget for Energi- Forsynings- og Klimapolitik
Dato
16. januar 2019
Europa-Kommissionens forordningsforslag i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om
rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af svejseud-
styr
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordning om rammerne for fastsæt-
telse af krav til miljøvenligt design (ecodesign) af energirelaterede produkter (komi-
tesag). Forslaget regulerer energieffektivitetskrav, ressourceeffektivitetskrav samt
informationskrav vedrørende energi- og miljøforhold for svejseudstyr.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 28. januar 2019.
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser og ikke at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have nævne-
værdige statsfinansielle konsekvenser i form af tab af elafgiftsprovenu. Forslaget er
en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design og
6 delegerede retsakter for energimærkning, der i alt er beregnet til at have statsfi-
nansielle konsekvenser i form af tabt afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra
2030, hvor effektivitetskravene er fuldt udrullet.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 17. december 2018 fremsendt forslag til en ecode-
sign-forordning for
svejseudstyr.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter
det såkaldte Ecodesigndirektiv.
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 331: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af svejseudstyr
2003933_0002.png
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 28. januar 2019.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Europa-
Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Europa-
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter
sig forslaget eller ikke har udtalt sig imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesign-direktivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering og til at mindske den miljømæssige påvirkning fra pro-
dukter på det europæiske marked.
Der er i dag ingen ecodesignregulering eller anden EU-regulering af svejseudstyrs
energieffektivitet og miljøpåvirkning. Området overvejes reguleret i andre geografi-
ske regioner. Regulering skal sikre udvikling af produktområdet og dermed mulig-
heden for fortsat at høste omkostningseffektive energibesparelser, mindske miljø-
mæssige påvirkning og fremme cirkulær økonomi.
De væsentligste miljømæssige påvirkninger fra svejseudstyr er elforbrug i brugsfa-
sen, herunder også i tomgang, ressourceeffektivitet i forhold til selve udstyret og
forbrug af gas og materialer i selve svejseprocessen.
Forslaget til forordningen forventes ifølge Europa-Kommissionen at føre til energi-
besparelser og økonomiske besparelser for slutbrugeren, samtidig med at en mål-
rettet teknologiudvikling, hurtig tilpasning til de teknologiske fremskridt og udfasning
af forældet teknologi i EU fremmes. Det forventes ifølge Europa-Kommissionen at
føre til en ensartet regulering, som bidrager til ensartede konkurrenceforhold for
industrien.
Foreslåede krav
Forslaget indeholder krav, der skal understøtte en øget energi- og materialeeffekti-
vitet og cirkulær økonomi.
Der sættes mindstekrav til energieffektivitet i brug og i tomgang samt krav om, at
produktets design skal muliggøre reparation og genbrug af udstyret.
Forslaget indeholder desuden krav om, at informationer om energieffektivitet, mate-
rialeforbrug, indhold af kritiske stoffer, adskillelse i forbindelse med reparation og
bortskaffelse skal være tilgængelige.
Ikrafttræden af produktkrav og revision
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 331: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af svejseudstyr
2003933_0003.png
Kravene på en sådan måde, at producenter løbende får tid til at omstille deres de-
sign og produktion:
Informationskrav og krav, der gør det muligt for 3. part at vedligeholde og
reparere, forventes indført 1. januar 2021,
krav til energieffektivitet i brugsfasen forventes indført fra 1. januar 2023,
skærpede krav til energieffektivitet forventes indført fra 1. januar 2028.
I lyset af den teknologiske udvikling på området indeholder forslaget en revions-
klausul fem år efter ikrafttrædelse.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure
udtale sig efter, at den regulerende komité for ecodesign har behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget har derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at have mindre statsfinansielle konsekvenser i form af reduce-
ret provenu af elafgifter. Elafgiftsprovenutab til staten vil være stigende fra 2023
som følge af de skærpede energikrav og vurderes at være på omkring 0,03 mio. kr.
årligt fra 2030, hvor forslaget vil være fuldt implementeret.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 331: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af svejseudstyr
2003933_0004.png
Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøven-
ligt design og seks delegerede retsakter for energimærkning, hvor der er beregnet
et reduceret afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitets-
kravene er fuldt udrullet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have positive samfundsmæssige konsekvenser, på grund af
omkostningseffektive besparelser på elforbrug, jf.
”Andre konsekvenser”.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering har vurderet, at forslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kroner årligt.
Danmark har industri for produktion af svejseudstyr, som ser positivt på, at der
kommer en ecodesignregulering på området.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordninger om Ecodesign for svej-
seudstyr. Produktområdet er prioriteret i Europa-Kommissionens arbejdsplan for
Ecodesign og Energimærkning.
Europa-Kommissionen estimerer en samlet, årlig besparelse i elforbruget i 2030
som følge af forordningerne på 1.1 TWh.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er modtaget et høringssvar, som er refereret i sin helhed i det efterfølgen-
de.
Dansk Industri (DI)
DI er positiv overfor, at også svejsemaskiner skal være mere energieffektive. Derfor
bør direktivet omfatte alle former for svejsemaskiner, således at konkurrencevilkår
er ens uafhængig af hvilken svejsning, der anvendes.
Dog må DI konstatere, at direktivet vil medføre en udgift for såvel producenter som
for slutbrugere af svejsemaskiner. De nye værdier for energieffektivitet er så høje,
at det kan medføre at udgiften for at opnå disse værdier kan gå hen og bliver større
end den værdi der i en reduceret energiudgift.
Sluttelig kan der sættes spørgsmål ved Europa-Kommissionens beregninger ved
det reduceret CO2-udslip, når direktivet ikke omfatter alle former for svejsemaski-
ner.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 331: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af svejseudstyr
2003933_0005.png
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre
opfyldelsen af EU’s energieffekti-
viseringsmål på 32,5 pct. i 2030, ift. det forventede elforbrug uden tiltag, som hele
Folketinget har tilsluttet sig i Energiaftalen. Kommissionen har tidligere estimeret, at
mærkning og energieffektivitetskrav til produkter vil levere mellem 40 og 50 pct. af
EU’s 2020 mål for energieffektivitet.
Heraf leverer energieffektivitetskrav til produk-
ter 85 pct., mens energimærkningen bidrager med 15 pct.
Regeringen støtter op om krav til minimumsenergieffektivitet for svejseudstyr, der
er omfattet af gældende regulering.
Regeringen støtter forslag, der fremmer cirkulær økonomi (herunder ressourceef-
fektivitet) gennem indarbejdelse af f.eks. krav til holdbarhed, brug af genanvendte
og genanvendelige råvarer, garanti, opgradering, samt brug af kemikalier og kom-
positter, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5