Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2004431_0001.png
Udenrigsnote
Til orientering af
Det Udenrigspolitiske Nævn,
Udenrigsudvalget
Nordafrika kan imødese et turbulent 2019
Sammenfatning
Den politiske turbulens i den nordafrikanske Maghreb-region vil stige i det
kommende år, vurderer en ny analyse fra tænketanken Center for Strategic
& International Studies (CSIS). Politiske konflikter og magtkampe i de en-
kelte lande vil kunne efterlade et magttomrum, som man kan risikere vil
anspore til yderligere radikalisering og illegal migration. I en kategori for sig
står det splittede Libyen, som fortsat vil underminere den regionale stabili-
tet. Dette er nogle af de dystre forudsigelser fra CSIS-analysen. Samtidig
vil stormagtsrivaliseringen fortsætte, hvor især Kina ventes fortsat at spille
en aktiv rolle.
I en ny analyse fra tænketanken CSIS skitseres centrale udviklingstendenser
i de nordafrikanske Maghreb-lande, navnlig Tunesien, Algeriet og Libyen, som
vil påvirke stabiliteten i regionen og dermed også have indvirkning på Europas
fremtid. Den overordnede konklusion er, at 2019 byder på mere politisk turbu-
lens.
I rapporten skelnes mellem en række landespecifikke problemstillinger og en
række tværgående udfordringer. Først gennemgås de landespecifikke pro-
blemstillinger.
Valg i Algeriet
stabiliteten på spil
I Algeriet ventes det kommende præsidentvalg afholdt i april 2019. Hvis valget
afholdes som planlagt, antages den siddende præsident, Abdelaziz Bouteflika
at genvinde magten og dermed sikre et femte mandat. Det vil signalere, at
Algeriets magtfulde eliter inden for præsidentens administration, militæret og
forretningsverdenen har købt sig mere tid til at sikre magtoverdragelsen efter
den aldrende og sygdomssvækkede Bouteflika.
Hvis præsidentvalget derimod udskydes, som særlig algierske oppositionspo-
litikere spekulerer i, vil det give indtryk af, at Bouteflikas tid er udløbet, uden at
22. januar 2019
Det Internationale
Sekretariat
J.nr.: 18-001399-1
Peter Riis
International konsulent
Side 1 | 5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 338: Udenrigsnote om turbulens i nordafrikanske Maghreb
2004431_0002.png
der er fundet konsensus blandt Algeriets eliter om, hvem der skal overtage
præsidentposten. Sådan lyder vurderingen fra senior fellow og vicedirektør for
CSIS’s mellemøststudier
Haim Malka.
Det store spørgsmål er ifølge analysen fra CSIS ikke, hvem der kommer til at
erstatte den nuværende præsident, men snarere om Algeriets magtfulde eliter
med forskellige interesser kan skabe en national strategi, som kan gøre landet
til en konkurrencedygtig markedsøkonomi og samtidig fastholde det sociale
sikkerhedsnet, som har været afgørende for landets stabilitet i de seneste to
årtier. Algeriets betydning for den regionale stabilitet underbygges af, at der er
tale om det arealmæssigt største land i Afrika med godt 42 millioner indbyg-
gere.
Den politisk anspændte situation i forhold til Vestsahara kan ikke løses uden
dialog og kompromisvilje mellem Algeriet og Marokko. Uden en klar strategi
for, hvordan parterne sætter sig ved forhandlingsbordet, er der ifølge analysen
fra CSIS risiko for yderligere eskalering og konflikt mellem de to lande.
Politisk polarisering i Tunesien
Politisk konflikt og polarisering vil øges op til de ventede præsident- og parla-
mentsvalg i slutningen af året
formentlig november. Den hidtidige konsensus
mellem den sekulære partikoalition Nidaa Tounes og det muslimske parti En-
nahda, som har sikret en vis stabilitet, er væk, vurderer CSIS-forskeren Haim
Malka. Premierminister Youssef Chahed forsøger at gennemføre økonomiske
reformer, men han er oppe imod stærke interesser, som ønsker at bevare det
gamle mere autoritære system, fremgår det af analysen. Samtidig er der sti-
gende utilfredshed i befolkningen over, at politikerne ikke har været i stand til
at adressere landets økonomiske krise, herunder høj inflation og en vedva-
rende høj ledighedsprocent.
Libyen befinder sig i et dødvande
Libyen vil sandsynligvis forblive fastlåst i konflikter i 2019 på trods af den sær-
lige FN-mæglers indsats for at fostre en national dialog. Eskalerende kampe
om kontrollen af Tripoli og om adgangen til olieproduktions- og eksportfacilite-
ter truer med at forværre Libyens mange problemer. Libyen vil fortsat befinde
sig i et politisk tomrum splittet mellem forskellige politiske magtcentre, hæren
og forskellige væbnede militser.
Det eksisterende politiske magttomrum har tre uheldige effekter ifølge Haim
Malka: For det første forværres Libyens økonomiske krise, for det andet med-
virker det til at destabilisere Libyens naboer, og for det tredje skaber det så-
kaldte ’safe havens’ (sikre zoner) for
jihadi-salafistiske terrorgrupper, der på
den måde får et område, hvorfra de kan operere og genopbygge kampkraft.
En politisk løsning kompliceres yderligere af, at der i det internationale sam-
fund ikke er enighed om, hvordan Libyens udfordringer skal håndteres.
Side 2 | 5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 338: Udenrigsnote om turbulens i nordafrikanske Maghreb
2004431_0003.png
Onsdag den 16. januar 2019 brød en 4 måneder gammel våbenhvile sammen,
efter at rivaliserende militante grupperinger genoptog væbnede kampe i Tri-
poli. Fornyede kampe og fortsat ustabilitet i hovedstaden vil sandsynligvis stå
i vejen for en politisk løsning og vil formentlig også forsinke FN’s bestræbelser
på at gennemføre en national fredskonference med Libyens rivaliserende
grupper. Sådan lyder vurderingen fra International Crisis Groups ekspert Clau-
dia Gazzini.
Blandt de mest udfordrende tværgående problemstillinger i Maghreb-regionen
fremhæver analysen fra CSIS følgende:
Udbredte folkelige protester
Fagforeninger i Tunesien, Marokko og Algeriet er startet det nye år med at
varsle strejker i den offentlige sektor med krav om mere i løn og bedre arbejds-
vilkår, samt at der sættes ind mod korruption og manglende gennemsigtighed.
Samtidig er regeringerne under pres fra internationale långivere (IMF m.fl.),
som stiller skrappe økonomiske betingelser for tildeling af lån. Analysen fra
CSIS forventer ikke nogen hurtige politiske og økonomiske løsninger, men for-
udser tværtimod, at de organiserede strejker og spontane demonstrationer vil
fortsætte i hele regionen.
Senest var der torsdag den 17. januar 2019 omfattende strejker i Tunesien
initieret af den tunesiske fagbevægelse, hvor hovedkravet var lønstigninger til
de 670.000 statsansatte. Ministerier, skoler, lufthavne, offentlig transport og
hospitaler blev berørt.
Radikalisering og lurende terrorisme
Terror er ikke længere regionens største trussel, vurderer CSIS-forskeren
Haim Malka. Dog viser drabene på to skandinaviske turister i Marokko i de-
cember 2018 og et selvmordsangreb, som dræbte 12 personer i Tunis i okto-
ber 2018, at truslen fra radikale islamistiske grupper og enkeltindivider fortsat
er reel. Terrorangreb af denne type kan også have en negativ effekt på ind-
tægten fra turister
især for Marokkos og Tunesiens vedkommende. Den al-
giersk-tunesiske grænse er stadig præget af terroraktioner og væbnede an-
greb, om end på et lavt niveau, beretter Haim Malka.
Illegal migration
Nordafrika vil fortsat være en vigtig passage for flygtninge syd for Sahara, som
ønsker at komme til Europa, fremgår det af rapporten. Overfarter fra Libyen til
Italien faldt i 2018, men til gengæld steg antallet af overfarter fra Marokko til
Spanien. Omfanget af illegal migration fra Nordafrika til Europa betegnes i
CSIS-rapporten som et barometer for regionens socioøkonomiske og politiske
tilstand. Øget illegal migration indikerer mere udfordrende politiske og økono-
miske forhold i regionen, skriver Haim Malka.
Side 3 | 5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 338: Udenrigsnote om turbulens i nordafrikanske Maghreb
2004431_0004.png
Det kan tilføjes, at omfanget af migration ikke alene bestemmes af de socio-
økonomiske forhold i Maghreb-landene, men også af de socioøkonomiske og
sikkerhedspolitiske forhold længere sydpå. Således fastslog
FN’s særlige ud-
sending for Vestafrika og Sahel tidligere i år, at stabiliteten og fremskridtene i
Vestafrika og Sahel trues af væbnede militser og terrorgrupper.
Stormagtsrivalisering
Kina er særligt aktiv
Kina og Rusland har begge identificeret Nordafrika som en vigtig region for at
styrke kommercielle og sikkerhedspolitiske interesser, skrives det i analysen
fra CSIS. Rusland er især aktiv i Libyen med henblik på at opnå et nyt militært
fodfæste i regionen. Kina er endnu mere aktiv. Flere af de nordafrikanske
havne indgår som centrale komponenter i Kinas ambitiøse Belt and Road Ini-
tiative. Eksempelvis har Kina investeret store milliardbeløb i algiersk infrastruk-
tur og har vist stor interesse i den tunesiske havneby Bizerte.
Ifølge Hami Malka efterspørger lokale myndigheder i regionen et større ame-
rikansk engagement. Det er ifølge Malka afgørende, at den amerikanske re-
gering og det amerikanske erhvervsliv kan se ud over den aktuelle turbulens i
regionen for at se, hvilke store fremtidsmuligheder der ligger i regionen.
EU’s rolle
Europa
og EU’s rolle
nævnes slet ikke i analysen fra den amerikanske tænke-
tank. Det kan dog bemærkes, at EU fortsat udgør den vigtigste handelspartner
for Marokko, Algeriet og Tunesien. EU har handelsaftaler med alle tre lande
og EU arbejder aktuelt på at udvide samarbejdet med alle tre lande. Det kan
hertil nævnes, at
i forhold til EU’s samarbejdsaftaler med Marokko
har EU-
Domstolen i flere domme forholdt sig til problematikken om Vestsahara, hvilket
har medført, at Kommissionen har måttet genforhandle aftaler om bl.a. handel
og fiskeri. Flere sager om den problematik ventes rejst ved Domstolen.
Endelig kan det fremhæves, at EU og Den Arabiske Liga for første gang mø-
des til et topmøde (stats- og regeringschefer) den 24.-25. februar 2019 i Egyp-
ten. Den Arabiske Liga er en sammenslutning af godt 20 arabiske lande. Top-
mødet ses af EU som en vigtig ramme til at drøfte en række spørgsmål med
betydning for Europa, herunder terrorbekæmpelse, migration, antiradikalise-
ring, menneskerettigheder, regional sikkerhed og jobskabelse.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 4 | 5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 338: Udenrigsnote om turbulens i nordafrikanske Maghreb
2004431_0005.png
Kilder:
Haim Malka:
Turbulence Ahead
The North African Maghreb in 2019,
Center
for Strategic & International Studies, januar 2019
https://www.csis.org/analysis/turbulence-ahead-north-african-maghreb-2019
Tunisian Union Launches Nationwide Strike Over Pay,
VOA/Reuters,
16. januar 2019
https://www.voanews.com/a/tunisian-union-launches-nationwide-strike-over-
pay/4746670.html
Tunisia labor union strike enters into force,
SABA Net, 17. januar 2019
http://www.sabanews.net/en/news523267.htm
More attacks, ‘persisting security challenges’ threaten progress in West Af-
rica, Sahel,
UN News, 10. januar 2019
https://news.un.org/en/story/2019/01/1030182
Chloe Teevan:
Morocco, the EU and the migration dilemma,
European Coun-
cil on Foreign Relations, 19. november 2018
https://www.ecfr.eu/article/commentary_morocco_the_eu_and_the_migra-
tion_dilemma
The website of the European Parliament's Delegation for relations with Ma-
ghreb countries
http://www.europarl.europa.eu/delegations/da/dmag/home.html
The Website of the Delegation of the European Union to Morocco
https://eeas.europa.eu/delegations/morocco_en
Side 5 | 5