Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 369
Offentligt
2008790_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
31. januar 2019
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-128/18
Titel og kort sagsresumé
Dorobantu
1. Hvilke minimumskrav kan der i forbindelse med
rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre stilles til
fængslingsforhold ud fra grundrettighedschartrets artikel 4?
a. Findes der navnlig fra et EU-retligt synspunkt en
»absolut« nedre grænse for cellestørrelse, hvorunder der
altid vil foreligge et brud på grundrettighedschartrets artikel
4? i. Afhænger bestemmelsen af den individuelle celleandel
af, om der er tale om en enecelle eller en fællescelle? ii. Skal
det areal, der optages af møblement (seng, skab, osv.),
trækkes fra ved beregningen af cellestørrelsen? iii. Hvilke
bygningsmæssige forudsætninger er i givet fald relevante
for, om fængslingsforholdene er i overensstemmelse med
EU-retten? Hvilken betydning har i givet fald den direkte
(eller kun indirekte) adgang fra fængselscellen til f.eks.
toiletrum eller andre rum såvel som forsyningen med koldt
og varmt vand, opvarmning, belysning, osv.? b. I hvilken
grad spiller forskellige »afsoningsordninger«, navnlig
forskellige tidsrum hvor cellerne er åbne og forskellige
grader af bevægelsesfrihed i fængslet, en rolle for
vurderingen? c. Kan
således som afdelingen har gjort i
sine afgørelser om udleveringens lovlighed
også retslige
og organisatoriske forbedringer i den udstedende
medlemsstat (indførelse af et ombudsmandssystem,
etablering af domstole for straffuldbyrdelse, osv.) tages i
betragtning? 2. Efter hvilke kriterier skal
fængslingsforholdene vurderes i forhold til grundlæggende
EU-rettigheder? I hvilken grad har disse kriterier
indflydelse på fortolkningen af begrebet »reel risiko« i den
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Processkri
dt
Mundtlig
forhandling
Dato
05.02.19
1
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0002.png
forstand, hvori udtrykket er anvendt i Domstolens praksis i
sagerne Aranyosi og Căldăraru? a. Har de judicielle
myndigheder i fuldbyrdelsesmedlemsstaten beføjelse til
omfattende kontrol af fængslingsforholdene i den
udstedende medlemsstat eller skal de begrænse sig til en
»kontrol af åbenlyse forhold« (»Evidenzkontrolle«)? b. For
så vidt som Domstolen i forbindelse med besvarelsen af
det første præjudicielle spørgsmål måtte nå den konklusion,
at der findes »absolutte« EU-retlige krav til
fængslingsforholdene: Ville en manglende opfyldelse af
disse minimumsbetingelser være »afvejningsresistent« i den
forstand, at der dermed altid ville bestå en »reel risiko«, der
ville gøre en udlevering ulovlig, eller kan
fuldbyrdelsesmedlemsstaten alligevel foretage en afvejning?
Kan der herved tages hensyn til aspekter som
opretholdelsen af den gensidige retshjælp på europæisk
plan, den europæiske strafferetsplejes funktionsdygtighed
eller princippet om gensidig tillid og princippet om
gensidig anerkendelse?
C-591/17
Republikken Østrig mod Forbundsrepublikken
Tyskland
Påstande:
Det fastslås, at Forbundsrepublikken
Tyskland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel
18 TEUF, 34 TEUF, 56 TEUF og 92 TEUF ved at indføre
afgift på personbiler via Infrastrukturabgabengesetz
(infrastrukturafgiftsloven) af 8. juni 2015 (BGB1. I s. 904),
som affattet ved artikel 1 i lov af 18. maj 2017 (BGB1. IS.
1218), og ved at fastsætte en undtagelse for ejere af
køretøjer, der er indregistreret i Tyskland, indført i
Kraftfahrzeugsteuergesetz (lov om afgift på
motorkøretøjer), som affattet ved bekendtgørelse af 26.
september 2002 (BGB1. I s. 3818), ved den anden
Verkehrsteueränderungsgesetz (lov om ændring af loven
om afgift på køretøjer) af 8. juni 2017 (BGB1. I s. 901) og
senest ændret ved lov om ændring af den anden lov om
ændring af loven om afgift på køretøjer af 6. juni 2017
(BGB1. I s. 1493).
Forbundsrepublikken Tyskland tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
GA
06.02.19
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-177/16
Titel og kort sagsresumé
Mema mod CPVO (Braeburn 78 (11078))
Påstande:
Den anfægtede afgørelse annulleres og sagen
hjemvises til videre behandling ved appelkammeret, der
tilpligtes at annullere den påklagede afgørelse og at pålægge
EF-Sortsmyndigheden at foretage en supplerende afprøvning
i henhold til artikel 57, stk. 3, i forordning nr. 2100/94.
Subsidiært annulleres afgørelsen vedtaget den 12. februar
2016 af appelkammeret ved EF-Sortsmyndigheden (sag A
001/2015).
Subsidiært i forhold til påstand nr. 1 og 2
udsættes sagen i henhold til artikel 69, litra d), i Rettens
procesreglement, der har været i kraft siden den 1. juli 2015
Interessent
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Processk
ridt
Dom
Dato
05.02.19
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0003.png
(herefter »procesreglementet«), indtil der foreligger en
retskraftig afgørelse i sagen i henhold til artikel 21, stk. 1, i
forordning nr. 2100/94 om ophævelse af sortsbeskyttelse for
referencesorten »Royal Braeburn« (ansøgning nr. 1998/1082,
sort nr. 11960). Sidstnævnte afgørelse er foregribende, idet
referencesorten herved enten vil bortfalde, eller det vil blive
fastslået, at Angers-Beaucouzé var og er uegnet som
afprøvningssort (jf. punkt 12) og dermed om en supplerende
afprøvning var påkrævet eller ej.
EF-Sortsmyndigheden tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
C-589/17
Prenatal
3. november 2008. EU-Domstolen er forelagt følgende
præjudicielle spørgsmål:
1. Er Kommissionens beslutning COM (2008) 6317 final af
3. november 2008 om indførsel af tekstilvarer med angivet
oprindelse i Jamaica (sag REM 03/07), der fastslår, at det er
berettiget at foretage efterfølgende bogføring af
importafgifter, og at det ikke er berettiget at meddele
fritagelse for disse afgifter i et konkret tilfælde, i strid med
EU-retten, [org. s. 12] navnlig med EFtoldkodeksens artikel
220, stk. 2, litra b), og artikel 239? Desuden forelægges
præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af artikel
905, stk. 1, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93
af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelsertil
Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en
EF-toldkodeks, nemlig følgende: 1) Når der anmodes om
fritagelse for toldafgifter, og Kommissionen meddeler en
afgørelse om, at den foreliggende sag frembyder faktiske og
retlige forhold, der kan sammenlignes med dem, der forelå i
en tidligere sag, som Kommissionen allerede har afgjort, eller
en afgørelse om, at Kommissionen allerede har fået forelagt
en sammenlignelig sag, der er under behandling, skal det da
antages, at disse afgørelser er retsakter, der er bindende for
myndighederne i den medlemsstat, hvori anmodningen om
fritagelse for toldafgifter er indgivet, og som derfor kan gøres
til genstand for prøvelse iværksat af den, der har anmodet om
fritagelsen (artikel 239 i Rådets forordning (EØF) nr.
2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks) eller om ikke at
bogføre disse afgifter [nævnte forordnings artikel 220, stk. 2,
litra b]? 2) Såfremt der ikke er tale om en afgørelse fra
Kommissionen med et juridisk bindende indhold, tilkommer
det da de nationale myndigheder at undersøge, om der i den
pågældende sag er sådanne sammenlignelige faktiske og
retlige forhold? 3) I bekræftende tilfælde, og hvis en sådan
undersøgelse er blevet foretaget og har ført til den
konklusion, at der ikke foreligger sådanne forhold, skal artikel
905, stk. 1, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93
af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en
EF-toldkodeks da finde anvendelse, og skal Kommissionen
følgelig træffe en afgørelse, der er juridisk bindende for de
nationale myndigheder?
Schyns
Sagen vedrører: a) Er artikel 5, stk. 6, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om
forbrugerkreditaftaler, hvis formål er at sikre, at forbrugeren
Skatteministeriet
GA
07.02.19
C-58/18
Finanstilsynet
GA
07.02.19
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0004.png
er i stand til at vurdere, om den foreslåede kreditaftale passer
til vedkommendes behov og finansielle situation, i modstrid
med ordlyden af artikel 15, stk. 1, i loi sur le crédit à la
consommation (ophævet og efterfølgende erstattet af artikel
VII.75 i Code de droit économique), hvori det bestemmes, at
kreditgiveren og kreditformidleren i de kreditaftaler, som de
sædvanligvis tilbyder eller involveres i, skal tilvejebringe den
kredittype og det kreditbeløb, der er mest passende, under
hensyntagen til forbrugerens finansielle situation på
tidspunktet for aftalens indgåelse og til kredittens formål, for
så vidt som den sidstnævnte bestemmelse indeholder en
generel forpligtelse for kreditgiveren eller kreditformidleren
til at tilvejebringe den mest passende kredit for forbrugeren,
som ikke fremgår af det nævnte direktivs ordlyd? b) Er artikel
5, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler, hvis
formål er at sikre, at forbrugeren er i stand til at vurdere, om
den foreslåede kreditaftale passer til vedkommendes behov
og finansielle situation, i modstrid med ordlyden af artikel 15,
stk. 2, i loi sur le crédit à la consommation (ophævet og
efterfølgende erstattet af artikel Vll.77, stk. 2, første afsnit, i
Code de droit économique), hvori det bestemmes, at
kreditgiveren kun kan indgå en kreditaftale, hvis
vedkommende i betragtning af de oplysninger, som denne
råder over eller bør råde over, navnlig på grundlag af den
søgning, der kræves i artikel 9 i loi du 10 août 2001 relative à
la Centrale des crédits aux particuliers, og på grundlag af de i
artikel 10 nævnte oplysninger, med rimelighed må formode,
at forbrugeren vil kunne opfylde de forpligtelser, der følger af
aftalen, for så vidt som det følger heraf, at kreditgiveren selv
tager stilling til, om det er hensigtsmæssigt at yde kredit, i
forbrugerens sted? [Org. s. 9] 2. Såfremt det første spørgsmål
besvares benægtende, skal Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om
forbrugerkreditaftaler da fortolkes således, at det alligevel
forpligter kreditgiveren og kreditformidleren til at vurdere,
om det er hensigtsmæssigt at yde kredit, i forbrugerens sted?
C-231/18
NK
Kan en kvæggrossist, som erhverver levende dyr fra en
landbruger og transporterer dem til et slagteri i en afstand af
op til 100 km, som han sælger dyrene til, påberåbe sig
undtagelsen i artikel 13, stk. 1, litra p), i Europa- Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 om harmonisering
af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (herefter
forordning (EF) nr. 561/2006)
»køretøjer, der anvendes til
transport af levende dyr fra gårde til lokale markeder og
omvendt eller fra markeder til lokale slagterier inden for en
radius på op til 100 km«
idet der ved erhvervelsen fra
landbrugeren er tale om et »marked« i denne bestemmelses
forstand, eller kvæghandelsvirksomheden selv skal anses for
et »marked«? Såfremt der ikke er tale om et »marked« i denne
bestemmelses forstand: Kan kvæggrossisten, der erhverver
levende dyr af en landbruger og transporterer dem til et
slagteri inden for en radius på op til 100 km, som han sælger
dyrene til, i tilsvarende anvendelse af førnævnte norm,
påberåbe sig denne undtagelse?
Transport- Bygnings-
og Boligministeriet
Dom
07.02.19
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0005.png
C-322/17
Bogatu
1) Kræver [forordning nr. 883/2004], og særligt
forordningens artikel 67, sammenholdt med dens artikel 11,
stk. 2, at en person for at være berettiget til »familieydelse«
som defineret i forordningens artikel 1, litra z), enten skal
være arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i den
kompetente medlemsstat [som defineret i forordningens
artikel 1, litra s)], eller modtage en kontantydelse i den
forstand, hvori dette udtryk er anvendt i forordningens
artikel 11, stk. 2?
2) Skal henvisningen til »kontantydelser« i forordningens
artikel 11, stk. 2, fortolkes således, at den alene omfatter en
periode, i hvilken ansøgeren faktisk modtog kontantydelser,
eller omfatter begrebet enhver periode, i hvilken en ansøger
fremtidigt har ret til en kontantydelse, uanset om der er
blevet gjort krav på denne ydelse på det tidspunkt, hvor
ansøgningen om familieydelsen indgives?
Hércules Club de Fûtbol mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse C(201 7) 736
final af 2. februar 2017 i sagen GESTDEM 2016/6034-
2016/6044 annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger..
Belgien mod Kommissionen
Påstande:
De annullationsanbringender, der er fremsat i
stævningen, antages til realitetsbehandling, og der gives
sagsøgeren medhold.
Kommissionens afgørelse af 11. januar 2016 om
skattefritagelse for overskydende fortjeneste,
statsstøtteordning SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN), som
Kongeriget Belgien har indført, annulleres, for så vidt som
statsstøtteforanstaltningerne ikke klart anføres,
skatteordningen for overskydende fortjeneste kvalificeres
som en støtteordning, og denne anses for at være statsstøtte,
der er uforenelig med det indre marked som omhandlet i
artikel 107 TEUF.
Subsidiært annulleres den anfægtede afgørelses artikel 1 og
2, for så vidt som de anser skatteordningen for overskydende
fortjeneste for statsstøtte, der er uforenelig med det indre
marked og i strid med de almindelige EU-retlige principper
pålægger tilbagesøgning af den angivelige statsstøtte fra de
koncerner, som de begunstigede tilhører.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger
Buivids
Sagen vedrører: [1] Er aktiviteter som de i den foreliggende
sag omhandlede, dvs. optagelse på en politistation af
polititjenestemænd, der udfører proceduremæssige
foranstaltninger, og offentliggørelse af videooptagelsen på
webstedet www.youtube.com, omfattet af
anvendelsesområdet for direktiv 95/46?
[2] Skal direktiv 95/46 fortolkes således, at de nævnte
aktiviteter kan anses for behandling af personoplysninger i
journalistisk øjemed som omhandlet i nævnte direktivs artikel
9?
Beskæftigelsesmini-
steriet
Dom
07.02.19
T-134/17
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
12.02.19
T-131/16
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
13.02.19
C-345/17
Justitsministeriet
Dom
14.02.19
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0006.png
C-423/17
Warner-Lambert Company
1. Skal artikel 11 i direktiv 2001/83 eller nogen anden EU-
retlig bestemmelse fortolkes således, at en meddelelse,
hvormed den, der ansøger om eller som er indehaver af en
markedsføringstilladelse til et generisk lægemiddel som
omhandlet i artikel 10 i direktiv 2001/83, meddeler
myndigheden, at de dele af produktresumeet for
referencelægemidlet, som henviser til indikationer eller
doseringsformer, der er beskyttet af tredjemands patent, ikke
er anført i produktresumeet og på indlægssedlen, skal
betragtes som enansøgning om begrænsning af
markedsføringstilladelsen med den virkning, at
markedsføringstilladelsen ikke eller ikke længere gælder for de
patenterede indikationer eller doseringsformer? 2. Såfremt
det første spørgsmål besvares benægtende, er artikel 11 og
artikel 21, stk. 3, i direktiv 2001/83 eller nogen anden EU-
retlig bestemmelse til hinder for, at den kompetente
myndighed i forbindelse med en i henhold til artikel 6, jf.
artikel 10, i direktiv 2001/83 meddelt tilladelse offentliggør
produktresumeet og indlægssedlen inklusive de dele, der
henviser til indikationer eller doseringsformer, der er
beskyttet af tredjemands patent, såfremt ansøgeren om eller
indehaveren af en markedsføringstilladelse har meddelt
myndigheden, at de dele af produktresumeet for
referencelægemidlet, der henviser til indikationer
doseringsformer, der er beskyttet af tredjemands patent, ikke
er anført i produktresumeet og på indlægssedlen?
3. Har det betydning for besvarelsen af spørgsmål 2, at den
kompetente myndighed kræver, at markedsføringstilladelsens
indehaver på indlægssedlen, som skal være indeholdt i det
pågældende lægemiddels pakning, skal optage en henvisning
til myndighedens websted, hvor produktresumeet er
offentliggjort inklusive de dele, der henviser til indikationer
eller doseringsformer, der er beskyttet af tredjemands patent,
når disse dele i henhold til artikel 11 i direktiv 2001/83 ikke
er anført på indlægssedlen?
Dilly's Wellnesshotel
Sagen vedrører: 1. Er en ændring af en godkendt
støtteordning, hvorved en medlemsstat afstår fra fortsat at
benytte støttegodkendelsen for en bestemt (adskillelig)
gruppe af støttemodtagere og dermed blot reducerer
støttevolumen for en eksisterende støtte, i en sag som den
foreliggende en ændring af en støtteordning, som i henhold
til artikel 108, stk. 3, TEUF (principielt) kræver anmeldelse?
2. Kan forbuddet mod gennemførelse i artikel 108, stk. 3,
TEUF i tilfælde af en formel fejl i forbindelse med
anvendelsen af Kommissionens forordning (EF) nr.
800/2008 af 6. august 2008 (Generel
gruppefritagelsesforordning) føre til, at en begrænsning af en
godkendt støtteordning ikke kan anvendes, således at
medlemsstaten i sidste ende på grund af forbuddet mod
gennemførelse bliver forpligtet til at betale en støtte til
bestemte støttemodtagere (»påbud om gennemførelse«)?3a.
Opfylder en ordning om godtgørelse af energiafgifter som
den i den foreliggende sag omhandlede, hvor
godtgørelsesbeløbet for energiafgifterne entydigt er fastsat i
loven ved en beregningsformel, betingelserne i
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni
Lægemiddelstyrelsen
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
14.02.19
C-585/17
Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Energistyrelsen
Skatteministeriet
GA
14.02.19
6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0007.png
2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108?
3b. Bevirker artikel 58, stk. 1, i forordning (EU) nr.
651/2014, at denne ordning om godtgørelse af energiafgifter
er fritaget for perioden fra januar 2011?
C-616/17
Blaise e.a.
Sagen vedrører: [1] Er [Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse
af Rådets direktiv 79/117/EØF og 91/414/EØF, herefter
»EU-forordningen«] i overensstemmelse med
forsigtighedsprincippet, når den undlader præcist at definere,
hvad et aktivt stof er, idet det overlades til ansøgeren at vælge
det, der skal betegnes som det aktive stof i hans produkt, og
idet denne gives mulighed for at fokusere hele sit dossier på
et enkelt stof, selv om det markedsførte færdige produkt
indeholder flere stoffer? [2] Garanteres
forsigtighedsprincippet og markedsføringstilladelsens
upartiskhed, når de test, analyser og vurderinger, der er
nødvendige for behandlingen af dossieret, alene er udført af
ansøgerne, der kan være partiske i deres fremstilling, uden at
der gennemføres nogen uafhængig dobbeltanalyse, og uden at
rapporterne om ansøgning om godkendelse offentliggøres
under påskud af beskyttelse af forretningshemmeligheder? [3]
Er EU-forordningen i overensstemmelse med
forsigtighedsprincippet, når den ikke tager hensyn til de
mange aktive stoffer og deres samtidige anvendelse, særlig
når den ikke foreskriver en fuldstændig specifik analyse på
europæisk plan af den samtidige anvendelse af aktive stoffer i
et og samme produkt? [4] Er EU-forordningen i
overensstemmelse med forsigtighedsprincippet, når den i
kapitel 3 og 4 fritager bekæmpelsesmidler i deres
kommercielle formulering, således som markedsført og
således som forbrugerne og miljøet udsættes for, for
toksicitetsanalyser (genotoksicitet, undersøgelse af
kræftrisiko, undersøgelse af hormonforstyrrende virkninger
osv.), idet der kun kræves summariske test, som altid udføres
af ansøgeren?
Schyns
Sagen vedrører: a) Er artikel 5, stk. 6, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om
forbrugerkreditaftaler, hvis formål er at sikre, at forbrugeren
er i stand til at vurdere, om den foreslåede kreditaftale passer
til vedkommendes behov og finansielle situation, i modstrid
med ordlyden af artikel 15, stk. 1, i loi sur le crédit à la
consommation (ophævet og efterfølgende erstattet af artikel
VII.75 i Code de droit économique), hvori det bestemmes, at
kreditgiveren og kreditformidleren i de kreditaftaler, som de
sædvanligvis tilbyder eller involveres i, skal tilvejebringe den
kredittype og det kreditbeløb, der er mest passende, under
hensyntagen til forbrugerens finansielle situation på
tidspunktet for aftalens indgåelse og til kredittens formål, for
så vidt som den sidstnævnte bestemmelse indeholder en
generel forpligtelse for kreditgiveren eller kreditformidleren
til at tilvejebringe den mest passende kredit for forbrugeren,
som ikke fremgår af det nævnte direktivs ordlyd? b) Er artikel
5, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Patent- og Varemærke-
styrelsen
GA
14.02.19
C-58/18
Finanstilsynet
GA
14.02.19
7
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0008.png
2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler, hvis
formål er at sikre, at forbrugeren er i stand til at vurdere, om
den foreslåede kreditaftale passer til vedkommendes behov
og finansielle situation, i modstrid med ordlyden af artikel 15,
stk. 2, i loi sur le crédit à la consommation (ophævet og
efterfølgende erstattet af artikel Vll.77, stk. 2, første afsnit, i
Code de droit économique), hvori det bestemmes, at
kreditgiveren kun kan indgå en kreditaftale, hvis
vedkommende i betragtning af de oplysninger, som denne
råder over eller bør råde over, navnlig på grundlag af den
søgning, der kræves i artikel 9 i loi du 10 août 2001 relative à
la Centrale des crédits aux particuliers, og på grundlag af de i
artikel 10 nævnte oplysninger, med rimelighed må formode,
at forbrugeren vil kunne opfylde de forpligtelser, der følger af
aftalen, for så vidt som det følger heraf, at kreditgiveren selv
tager stilling til, om det er hensigtsmæssigt at yde kredit, i
forbrugerens sted?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23.
april 2008 om forbrugerkreditaftaler da fortolkes således, at
det alligevel forpligter kreditgiveren og kreditformidleren til
at vurdere, om det er hensigtsmæssigt at yde kredit, i
forbrugerens sted?
C-154/18
Horgan et Keegan
1) Udgør det indirekte forskelsbehandling som følge af alder
som omhandlet i artikel 2, stk. 2, i direktiv 2000/78/EF om
generelle rammebestemmelser om ligebehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv, når en medlemsstat i sin
egenskab af arbejdsgiver fastsætter lavere løntrin for
nyansatte i professionen som national lærer, mens lønnen for
allerede ansatte lærere forbliver uændret, når: (a) de
reviderede lønskalaer og de eksisterende lønskalaer gælder for
alle lærere i de respektive kategorier uafhængigt af de
pågældendes alder; (b) der på det tidspunkt, hvor ansættelsen
og indplaceringen på løntrin fandt sted, ikke var nogen
forskel mellem aldersprofilen for de personer, der tilhører
den højest betalte gruppe, og aldersprofilen for de personer,
der tilhører den lavest betalte gruppe; (c) introduktionen af
de reviderede lønskalaer har resulteret i en væsentlig
lønforskel mellem de to grupper af lærere, der er beskæftiget
med arbejde, der tillægges samme værdi; (d)
gennemsnitsalderen for de personer, der er omfattet af de
reducerede lønskalaer, er lavere end gennemsnitsalderen for
de personer, der er omfattet af de oprindelige lønskalaer; (e)
statslige statistikker for det tidspunkt, hvor de lavere
lønskalaer blev indført, viser, at 70% af de lærere, der blev
udnævnt, var 25 år eller yngre, og at det er en typisk
aldersprofil for nyansatte nationale lærere i et givet år; og (f)
nationale lærere, der blev ansat i professionen i 2011 og
derefter, finansielt er stillet klart ufordelagtigt i
sammenligning med deres lærerkolleger, der er ansat før
2011? 2) Såfremt spørgsmål 1 besvares bekræftende, kan
indførelsen af de lavere lønskalaer da objektivt begrundes i
behovet for at opnå mellem- til langfristede strukturelle
omkostningsreduktioner inden for offentlige ydelser som
følge af betydelige budgetmæssige begrænsninger for staten
og/eller i vigtigheden af at bevare gode forhold mellem
arbejdsgivere og daværende arbejdstagere i form af
Beskæftigelsesmini-
steriet
Dom
14.02.19
8
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 369: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-19
2008790_0009.png
statsansatte og andre offentligt ansatte? 3) Ville spørgsmål 2
skulle besvares anderledes, såfremt staten kunne have opnået
en tilsvarende besparelse ved at nedsætte lønnen for alle
lærere med et betydeligt lavere beløb end den nedsættelse, der
udelukkende fandt anvendelse over for nyansatte lærere? 4)
Ville spørgsmål 2 og 3 skulle besvares anderledes, såfremt
beslutningen om ikke at foretage reduktioner i lønskalaerne
for de lærere, der allerede var i ansættelse, blev truffet af
hensyn til en kollektiv overenskomst mellem regeringen som
arbejdsgiver og fagforeninger, der repræsenterer offentligt
ansatte, hvori regeringen havde forpligtet sig til at undlade at
foretage yderligere lønnedsættelser for daværende offentligt
ansatte, der allerede havde været udsat for lønnedsættelser, og
[af hensyn til] de konsekvenser, det kunne få for forholdet
mellem arbejdstagere og arbejdsgivere, hvis overenskomsten
ikke blev overholdt, under henvisning til det forhold, at den
nye lønskala, der blev indført i 2011, ikke var omfattet af en
sådan kollektiv overenskomst?
T-91/17
L mod Parlamentet
Påstande:
Annullation af afgørelsen truffet af Europa-
Parlamentets ansættelsesmyndighed den 31. august 2016 om
afslag på at godkende to lægeerklæringer indhentet af
sagsøgeren med henblik på at begrunde visse fravær fra
arbejdet og om i overensstemmelse hermed at meddele, at
det pågældende fravær ikke er tilladt.
Moderniserings-
styrelsen
Dom
14.02.19
9