Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
1953934_0001.png
Den 15.oktober 2018
MFVM 675
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning xx/xx af dd.mm.2018
om ændring af Kommissions forordning (EU) nr. 546/2011 om de ensartede
principper for så vidt angår vurderingen af plantebeskyttelsesmidlers effekt på
honningbier (Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at der indføres ændringer i forordningen om de ensartede principper for så
vidt angår risiko vurderingen for bier. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for regioner, kommuner eller stat. Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser, da kravet
om undersøgelser allerede findes i dag. Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité
for planter, dyr, fødevarer og foder den 23.-24. oktober 2018. Samlet set påvirker forslaget om æn-
dring af de ensartede principper for så vidt angår bier miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neu-
tralt, da det vurderes af Miljøstyrelsen, at ændringen ikke i praksis vil føre til et forhøjet beskyttel-
sesniveau af bier, men blot gøre risikovurderingen af aktivstoffer og produkter unødvendig omfat-
tende og tidskrævende uden at ændre væsentligt på det nuværende beskyttelsesniveau af bier. Rege-
ringen agter på denne baggrund at støtte forslaget, men der lægges vægt på, at Kommissionen ned-
sætter en arbejdsgruppe, der kan revurdere vejledningen og grundlaget for de ensartede principper,
og lægger vægt på, at en ændring af de ensartede principper også kommer til at omfatte vilde bier.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning xx/xx af
dd.mm.2018 om ændring af Kommissions forordning (EU) nr. 546/2011 om de ensartede principper
for så vidt angår vurderingen af plantebeskyttelsesmidlers effekter på honningbier.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 78, stk. 1, litra
c.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ
Miljø-
og Fødevareministeriet •
Slotsholmsgade 12
• 1216 København K
Tlf.
38 14 21 42 •
Fax
33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om plantebeskyttelsesmidlers effekt på honningbier
1953934_0002.png
udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalifice-
ret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 23.-
24. oktober 2018.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ændring af Kommissions forordning (EU) nr. 546/2011 om de
ensartede principper for så vidt angår vurderingen af plantebeskyttelsesmidlers effekt på honningbier.
Forslaget fremsættes for
at sikre sammenhæng mellem de reviderede datakrav (2013) samt EFSA’s
vejledning for vurdering af effekter på bier (2014) og de ensartede principper for beslutning om god-
kendelse fra 1997.
Ændringsforslaget drejer sig om at tilrette beslutningsprincipperne til de gældende datakrav
1
og den
EU vejledning, som EFSA har udarbejdet
2
, idet de nuværende principper kun dækker korttidsudsæt-
telse i en akut risikovurdering for honningbier.
Ændringerne omhandler fastsættelse af beskyttelsesmål ved at fastsætte værdier for forholdet mellem
udsættelse og giftighed, på engelsk kaldet hazard quotient (HQ) eller exposure/toxicity ratio (ETR) for
en række forskellige situationer, for eksempel udsættelse gennem føden og kronisk toksicitet.
Værdierne er fastsat på baggrund af EFSA’s vejledning for risikovurdering af effekter på bier.
Ændringsforslaget forventes at skulle gælde for ansøgninger om godkendelse og fornyet godkendelse,
som er modtaget efter ikrafttræden af forslaget.
Forslaget omhandler dog kun beskyttelsesmål for honningbier, der er ikke angivet mål for vilde bier.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordning 546/2011 er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil de ensartede principper for så vidt angår vurderingen af plantebe-
skyttelsesmidlers effekt på honningbier blive ændret. Forordningen vil træde i kraft efter vedtagelse.
Forordning (EU) 282/2013 (aktivstoffer) og forordning (EU) 284/2013 (produkter)
2
Guidance Document on the risk assessment of plant protection products on bees (Apis
mellifera, Bombus
spp.
and solitary bees). EFSA Journal 2013;11(7):3295
1
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om plantebeskyttelsesmidlers effekt på honningbier
1953934_0003.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s
budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser, da kravet om undersøgelser allerede
findes i dag.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det er Miljøstyrelsen vurdering, at ændringen ikke i praksis vil føre til et forhøjet beskyttelsesniveau af
bier, men blot gøre risikovurderingen af aktivstoffer og produkter unødvendig omfattende og tidskræ-
vende uden at ændre væsentligt på det nuværende beskyttelsesniveau af bier. Forslaget indeholder
stadig mulighed for at fravige kravene, idet den gældende undtagelsesbestemmelse
”medmindre
det
ved en passende risikovurdering klart er påvist, at der under forholdene på stedet ikke er nogen uac-
ceptable virkninger på honningbilarver, honningbiadfærd eller kolonioverlevelse og
udvikling efter
anvendelse af plantebeskyttelsesmidlet under de påtænkte anvendelsesbetingelser”
er opretholdt.
Miljøstyrelsen vurderer, at de specifikke beskyttelsesmål, der i EFSA’s guidance dokument
lægges til
grund for risikovurderingen, er meget konservative, og at vejledningen er meget omfattende og kom-
pliceret. Vejledningen indeholder desuden aspekter, hvor der er behov for yderligere viden og forsk-
ning, før de meningsfyldt kan inddrages. Vejledningen er på flere områder urealistisk i sin vurdering af
risiko for bier. Blandt andet på grund af konservative antagelser om biers fødeindtag og sukkerindhold
i føden samt om sammenhængen mellem udsættelse af stoffer i stigende koncentrationer og biers re-
spons (dosis-respons).
Beskyttelsesmålet for kronisk udsættelse er fastsat ud fra en forudsætning om, at der maksimalt kan
accepteres, at der dør 7 % flere bier i en koloni sammenlignet med en kontrol koloni, som følge af pe-
sticidet. Dette mål er urealistisk, da den naturlige variation i dødelighed kan være langt højere.
Dette specifikke beskyttelsesmål er ikke understøttet af overbevisende data, og tallet er lavere end den
naturlige variation mellem bi-kolonier. Alligevel er de 7 % grundlæggende for udfaldet af stoffers og
produkters risikovurdering i EU vejledningen (EFSA, 2014). På baggrund af de 7 % er den kroniske
ETR (exposure/toxicity ratio) værdi for voksne bier udregnet til at være 0,03.
I udregningen bag de 0,03 antages det, at der er en lineær sammenhæng (dosis-respons) mellem kon-
centrationerne af et stof, som bier udsættes for og biers dødelighed. Miljøstyrelsen er ikke enig i denne
antagelse, da det er et alment accepteret videnskabeligt princip, at en dosis-respons sammenhæng er
sigmoid (S-formet). Derudover antages det, at det for alle stoffer gælder, at det kun er ved ingen ek-
sponering, at dødeligheden vil være nul. Tilsammen giver disse to antagelser en underestimering af
risikoen for bier, for stoffer der er forholdsvis meget giftige for bier, og en overestimering af risikoen
for bier for stoffer, der er forholdsvis mindre giftige for bier.
Miljøstyrelsen vurderer, at forudsætningerne i forslaget er baseret på et fagligt forkert grundlag.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at man er uforstående overfor forslaget, og hvis man fra dansk side
vil støtte forslaget. Landbrug & Fødevarer mener, at det er fejlagtigt at konkludere, at forslaget ingen
erhvervsøkonomiske konsekvenser har, da de nye datakrav vedrørende bier kan være vanskelige at
opfylde, og der derfor i fremtiden måske søges om godkendelse af færre midler, hvilket igen kan føre til
reduktion i afgrødeudbytter. Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at honningbier er vigtige for
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om plantebeskyttelsesmidlers effekt på honningbier
1953934_0004.png
bestøvning af nogle af landbrugets afgrøder, men at forslaget ikke vil føre til forhøjet beskyttelsesni-
veau for honningbier.
Danmarks Biavlerforening fremhæver, at de finder det nødvendigt, at der hurtigst muligt indføres nye
og tidssvarende principper for vurderingen af plantebeskyttelsesmidlers effekt på bier generelt. Dan-
marks Biavlerforening anbefaler, at der hurtigst muligt indføres principper, der også tager højde for
langsigtede effekter og adfærdsmæssige effekter hos såvel honningbier som vilde bier, og at forslaget
ensidigt fokuserer på honningbier og forsømmer vilde bier, og finder det endvidere problematisk, at
den såkaldte cocktaileffekt ikke indgår i vurderingen.
Danmarks Naturfredningsforening nævner, at det er vigtigt, at det ikke kun er honningbierne, der
bliver testet, men også vilde bier. Danmarks Naturfrednings foreslår, at Danmark som minimum bør
arbejde for at teste på nogle af humlebierne. Desuden erklærer Danmarks Naturfredningsforening sig
enig i høringssvaret fra Danmarks Biavlerforening.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. På baggrund af tidligere afstemninger om et lignende forslag er det usikkert, om der vil være kvali-
ficeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Danmark har sammen med andre EU medlemsstater flere gange opfordret Kommissionen til at foreta-
ge en faglig revision af
EU’s vejledning om bier
(EFSA, 2014), inden vejledningen vedtages, og der
foretages ændringer af de ensartede principper, herunder at der nedsættes en arbejdsgruppe med del-
tagelse af medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det overordnet set positivt, at der arbejdes med at udvide risikovurderingsprincip-
perne for så vidt angår pesticiders effekt på honningbier. Regeringen er enig i, at det er vigtigt at sikre
et højt beskyttelsesniveau for bier. I forhold til det aktuelle forslag, vurderes det imidlertid, at ændrin-
gen ikke i praksis vil føre til et forhøjet beskyttelsesniveau af bier, men blot gøre risikovurderingen af
aktivstoffer og produkter unødvendig omfattende og tidskrævende uden at ændre væsentligt på det
nuværende beskyttelsesniveau af bier.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget, idet der lægges vægt på, at Kommissionen
nedsætter en arbejdsgruppe, der kan revurdere vejledningen og grundlaget for de ensartede princip-
per, og der lægges vægt på, at en ændring af de ensartede principper også kommer til at omfatte vilde
bier.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4