Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 420
Offentligt
2014246_0001.png
Den 7. Februar 2019
MFVM 771
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
chromtrioxid til overfladebehandlinger i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid til overfladebehandlinger i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse af
chromtrioxid til den tyske virksomhed Lanxess og seks andre medansøgere, samt over 1500 virk-
somheder, der er aftagere af deres produkter. Tilladelsen gives til efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på henholdsvis 4 år fra vedtagelsesdatoen
og på 7 år fra ”solnedgangsdatoen” den
21. september 2017 afhængigt af anvendelsen. Forslaget
forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 15. februar 2019. Trods betydelig usikkerhed om
sagens samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser, forventes den umiddelbart at have væsent-
lige konsekvenser for danske virksomheder, der anvender chromtrioxid i produktionen, såfremt
godkendelsen ikke gives. Sagens samfundsøkonomiske konsekvenser i tilfælde af, at godkendelsen
ikke gives, vurderes at udgøres af på den ene side ca. 60 mio. kr. årligt i form af tabt indtjening for
erhvervslivet, og på den anden side op til ca. 15 mio. kr. årligt i form af sundhedsgevinster, men beg-
ge vurderinger er usikre. Såfremt godkendelsen gives, vil det ikke ændre beskyttelsesniveauet for
arbejdstagere i Danmark, mens det antages at ville forbedre beskyttelsesniveauet for arbejdstagere i
EU i forhold til i dag. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alterna-
tiver. I den konkrete sag drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes al-
ternativer. Det er dog under vurdering af ansøgningen konkluderet, at de risikohåndteringsforan-
staltninger, der stilles krav om, ikke forventes at være tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den
generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter derfor ikke at støtte forslaget i sin nuværende
form, idet der lægges afgørende vægt på, at risikoen skal reduceres væsentligt for arbejdstagerne.
Det kan gøres ved at stille skærpede krav til substitution, indkapsling, procesudsug og brug af effek-
tive personlige værnemidler ved enhver risiko for udsættelse.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 420: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid til overfladebehandlinger
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til overfladebehandlinger i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 15. februar 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH-forordningens artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det
vil sige den dato, hvor anvendelse
skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godken-
delse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes
sikkert, og komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Lanxess fra Tyskland og seks medansøgere
fra Tyskland, Nederlandene, Storbritannien og Italien, samt over 1500 såkaldte "downstream"-brugere
fra hele Europa, som er virksomheder, der er aftagere af deres produkter, og som anvender chromtri-
oxid i deres produktion, herunder også danske virksomheder, om fortsat anvendelse af ca. 20.000 tons
om året af chromtrioxid:
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 420: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid til overfladebehandlinger
2014246_0003.png
1.
Til anvendelse til fremstilling af blandinger, der indeholder chromtrioxid
2.
Til anvendelse til funktionel forkromning (hårdforkromning). For tilladelsen gælder, at den kun
må anvendes i de tilfælde, hvor følgende funktioner eller egenskaber kun kan opnås ved brug af
chromtrioxid: slidstyrke, hårdhed, lagtykkelse, rustbeskyttelse, friktionsevne og overfladestruktur.
3.
Til anvendelse til funktionel forkromning af dekorativ karakter. For tilladelsen gælder, at den kun
må anvendes i de tilfælde, hvor følgende funktioner eller egenskaber kun kan opnås ved brug af
chromtrioxid: rustbeskyttelse, kemikalieresistens, slidstyrke, barriere mod nikkel migration,
fæstnelag, hårdhed, sollys- og UV-beskyttelse, temperatur og varmebeskyttelse, elektrisk ledeevne,
refleksion eller absorption af lys og æstetik.
4.
Til anvendelse til overfladebehandling inden for rumfarts- og flyindustrien, hvor
overfladebehandlingen ikke kan betegnes som funktionel forkromning eller funktionel
forkromning af dekorativ karakter. For tilladelsen gælder, at den kun må anvendes i de tilfælde,
hvor følgende funktioner eller egenskaber kun kan opnås ved brug af chromtrioxid:
rustbeskyttelse, aktiv rusthæmmer, kemikalieresistens, hårdhed, fæstnelag,
temperaturbeskyttelse, beskyttelse mod at materialet bliver skørt/sprødt, slidstyrke,
overfladeegenskaber, der forhindrer aflejring af levende organismer, lagtykkelse, fleksibilitet og
modstandsevne.
5.
Til anvendelse til overfladebehandling, med undtagelse af rustbeskyttelse af fortinnet stål
(anvendelse nr. 6), i forskellige industrielle sektorer såsom byggeri, bilindustri,
metalforarbejdning og efterbehandling, samt generelt ingeniørarbejde, hvor
overfladebehandlingen ikke kan betegnes som funktionel forkromning eller funktionel
forkromning af dekorativ karakter. For tilladelsen gælder, at den kun må anvendes i de tilfælde,
hvor følgende funktioner eller egenskaber kun kan opnås ved brug af chromtrioxid:
rustbeskyttelse, aktiv rusthæmmer, lagtykkelse, fugtbeskyttelse, fæstnelag, modstandsevne,
kemikalieresistens, slidstyrke, elektrisk ledeevne, kompatibilitet med blandinger til behandling af
overflader, (thermo-) optiske egenskaber (visuelt udseende), varmebeskyttelse, fødevaresikkerhed,
overtræksspænding, elektrisk isolation og belægningshastighed.
6.
Til anvendelse som rustbeskyttelse af fortinnet stål (elektrolytisk tinbelægning (ETP)).
Lanxess og de seks medansøgere fremsendte den 11. maj 2015 ansøgning om godkendelse af chromtri-
oxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen
været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 16. september 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen for
anvendelse nr. 1 til 5,
ikke er passende
og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC konkluderede, at der er
usikkerhed med hensyn til arbejdstagernes udsættelse for chromtrioxid på grund af manglende
målinger i arbejdsmiljøet. RAC konkluderede endvidere, at der er usikkerhed i forhold til den
information, som er til rådighed om anvendelsesforhold og risikoforanstaltninger i forhold til at
kunne vurdere, om den beregnede udsættelse er korrekt. Dette er særlig relevant for anvendelse
nr. 4, hvor der udover nedsænkning i åbne kar foregår både spray, rulle, børste og spåntagende
behandlinger, og hvor en samlet udsættelse ikke kunne beregnes. RAC konkluderede, at der er
usikkerhed mht. vurderingen af den lokale befolknings udsættelse for stoffet gennem spildevand
og indtagelse af drikkevand. Der er dog anvendt en konservativ model, og RAC vurderer derfor, at
resultatet vil kunne anvendes i en samfundsøkonomisk vurdering. RAC anbefaler derfor yderligere
krav til ansøgeren og gennemførsel af målinger af arbejdstagernes udsættelse af stoffet og
udledning til miljøet.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 420: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid til overfladebehandlinger
Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold,
som er beskrevet i ansøgningen for
anvendelse nr. 6,
er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC konkluderede dog, at der i forhold til anvendelse nr. 6 er usikkerhed i
forhold til udledning af chromtrioxid via spildevand og den omkringboende befolknings
udsættelse for stoffet. Der er dog anvendt en konservativ model, og RAC vurderer derfor, at
resultatet vil kunne anvendes i en samfundsøkonomisk vurdering. RAC vurderer ligeledes, at
vurderingen af arbejdstagernes udsættelse kunne være mere specifik, men at usikkerheden ikke
påvirker resultatet af vurderingen nævneværdigt.
o
SEAC
har på trods af de ovennævnte usikkerheder entydigt kunnet konkludere, at ansøgeren har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stoffet. Konklusionen baserer sig på både vurdering af tabt indtjening for
virksomhederne (20 % af omkostningerne) og tab af arbejdspladser i et år (80 % af
omkostningerne), samt udfordringer i leverandørkæderne. SEAC konkluderede, at der ikke på
nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk
gennemførlige for ansøgeren. SEAC konkluderede endvidere, at med undtagelse af anvendelse nr.
1, er de ansøgte anvendelser så bredt beskrevet, at der er usikkerhed, om der muligvis findes
alternativer, der er teknisk og økonomiske gennemførlige. SEAC anbefaler derfor, at ansøgeren i
en evt. revurderingsrapport skal forbedre beskrivelserne af de godkendte anvendelser eller levere
en mere detaljeret vurdering af alternativerne. SEAC har anbefalet en 4-årig frist for fornyet
vurdering for anvendelse nr. 3, 5 og 6 og en 7-årig frist for fornyet vurdering for anvendelse nr. 1, 2
og 4.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, samt Kommissionens egen
vurdering, indsnævrede Kommissionen anvendelsesområdet ved at specificere nøgleegenskaber for
anvendelserne, hvilket fremgår af ovenstående beskrivelse. Kommissionen anbefaler endvidere, at der
gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 4 år for anvendelse nr. 3, 5 og 6 fra vedta-
gelsesdatoen og 7 år for anvendelse nr. 1, 2 og 4 fra solnedgangsdatoen frem til den 21. september
2024. Kommissionen har således forlænget fristen for anvendelse nr. 3, 5 og 6 frem svarende til perio-
den på ca. 1,5 år fra solnedgangsdatoen til vedtagelsesdatoen. Kommissionen begrunder det med de
mange krav i godkendelsen. Godkendelsen gives under forudsætning af implementering af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen. Derudover er der
på basis af RACs anbefalinger opstillet følgende krav for godkendelsen:
For anvendelse nr. 1 til 5 at:
- Ansøgeren udvikler specifikke eksponeringsscenarier for alle relevante processer herunder beskri-
velse af risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold på alle de virksomheder, hvor
anvendelsen finder sted. Scenarierne skal anvendes til at kontrollere arbejdstagernes udsættelse
og udledning til miljøet. Ligeledes skal det specificeres, hvilken nedsættelse i arbejdernes udsæt-
telse og udledning til miljøet, der opnås ved at indføre angivne risikohåndteringsforanstaltninger
og anvendelsesforhold. Udvælgelsen af risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
skal følge retningslinjerne i Direktiv 2004/37/EC og skal dokumenteres behørigt. Eksponerings-
scenarierne skal gøres tilgængelig for "downstream"-brugere inden 3 måneder efter vedtagelsesda-
toen.
- Ansøgeren validerer og verificerer eksponeringsscenarierne inden 18 måneder fra vedtagelse af
godkendelsen. Til valideringen og verificeringen skal der anvendes målinger af udsættelse af ar-
bejdstagere og udledning til miljøet, samt analyse af og detaljeret beskrivelse af samtlige arbejds-
gange hos ansøgeren og samtlige "downstream"-brugere.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 420: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid til overfladebehandlinger
-
-
-
-
-
Ansøgeren udarbejder en detaljeret guide for udvælgelse og anvendelse af risikohåndteringsforan-
staltninger tilgængelig for "downstream"-brugerne.
Ansøgeren og "downstream"-brugere leverer alle indsamlede data og skriftligt materiale, som der
er krav om i godkendelsen til nationale myndigheder på forlangende.
Ansøgeren og "downstream"-brugere indfører inden 6 måneder fra vedtagelsesdatoen årlige måle-
programmer til måling af arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet. Resultaterne fra må-
leprogrammet skal sammen med den detaljerede beskrivelse af arbejdsgange bruges til regelmæs-
sigt at vurdere, om de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er pas-
sende og effektive, og om der skal indføres foranstaltninger til yderligere at reducere udsættelse
for og udledning af chromtrioxid. Når udsættelsen og udledningerne er reduceret så meget, som
det er teknisk muligt, kan hyppigheden af måleprogrammet reduceres.
"Downstream"-brugere rapporterer inden 12 måneder fra vedtagelsesdatoen til Det Europæiske
Kemikalieagentur (ECHA) om resultater af deres måleprogram og beskrivelser af deres arbejds-
gange.
Ansøgeren gengiver alle indsamlede informationer i en evt. revurderingsrapport.
For anvendelse nr 4. og 5 endvidere at:
- Ansøgeren og "downstream"-brugere nøje følger instruktioner for stoffets anvendelse ifm. spray
m.m., som er udarbejdet af RAC, og som er gengivet i Annexet til godkendelsen.
For anvendelse nr. 6 at:
- "Downstream"-brugere implementerer state-of-the-art teknologi, herunder lukkede systemer og
automatisering, hvis det er muligt. Hvis ikke det er muligt, skal der anvendes lokal udsugning.
Hvis ingen af delene anvendes, skal der være exceptionelle omstændigheder, der skal kunne do-
kumenteres. Information om installation af lokalt udsugningsanlæg skal være tilgængelig for nati-
onale myndigheder. Ved brug af personlige værnemidler skal gældende standarder følges.
- Ansøgeren og "downstream"-brugere indfører inden 6 måneder fra vedtagelsesdatoen målepro-
grammer med årlige målinger af arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet. Resultaterne
fra måleprogrammet skal sammen med den detaljerede beskrivelse af arbejdsgange bruges til re-
gelmæssigt at vurdere, om de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
er passende og effektive, og om der skal indføres foranstaltninger til yderligere at reducere udsæt-
telse og udledning af chromtrioxid. Når udsættelsen og udledningerne er reduceret så meget, som
teknisk muligt, kan hyppigheden af måleprogrammet reduceres.
- "Downstream"-brugere rapporterer inden 12 måneder fra vedtagelsesdatoen til Det Europæiske
Kemikalieagentur (ECHA) om resultater af deres måleprogram og beskrivelser af deres arbejds-
gange.
- Ansøgeren gengiver alle indsamlede informationer i en evt. revurderingsrapport.
Kommissionens forslag indeholder endvidere en mulighed for skærpede krav, hvilket der skal stemmes
særskilt om:
For anvendelse nr. 1 til 6 endvidere at:
- ansøger skal sikre, at arbejderes udsættelse for chromtrioxid og emissionerne til miljøet bliver
reduceret til et niveau, der er lavere end beskrevet i delansøgningerne og desuden at arbejdere ikke
udsættes for en 8-timers udsættelse, der er højere end 2 µg Cr(VI)/m
3
(anvendelse nr. 1) og 0,5 µg
Cr(VI)/m
3
(anvendelse nr. 2-6).
For anvendelse nr. 4 og 5 endvidere at:
- ansøger ud over de krævede risikohåndteringsforanstaltninger, skal anvende procesudsug
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 420: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid til overfladebehandlinger
-
”downstream”-brugere
skal vælge materialer, metoder og udstyr, der sikrer, at der dannes så lidt
støv som muligt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret. Arbejde med kræftfremkaldende stoffer reguleres
ved bekendtgørelse nr. 1795 af 18/12/2015 med ændringer i bekendtgørelse 363 af 18/4/2016, be-
kendtgørelse nr. 655 af 31/05/2018 om grænseværdier for stoffer og materialer, samt ved de generelle
bestemmelser, der gælder for arbejdet med farlige stoffer og materialer, hvoraf nogle af bestemmelser-
ne svarer til bestemmelser i kræftdirektivet. Bekendtgørelserne eksisterer sideløbende med betingel-
serne for godkendelsen.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Godkendelsen pålægger dog
virksomhederne visse aktiviteter, der også er beskrevet i bekendtgørelse nr. 1795 af 18/12/2015, om-
end ordlyden er lidt forskellig.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
SEAC skønner, at de samfundsøkonomiske konsekvenser for EU samlet set udgør ca. 4 mia.
det før-
ste år, hvis virksomhederne ikke får godkendelsen, mens det varige tab skønnes til 800 mio.
årligt.
Vurderingen er baseret på, at produktionen indstilles og forudsætter, at der ikke er alternativer til
chromtrioxid, der kan tages i brug af virksomhederne. SEAC vurderer, at ca. 80 % af omkostningerne
det første år vil være i form af arbejdsløshed, og de resterende 20 % i form af tabt indtjening for er-
hvervslivet. Ansøgningen vedrører samlet mindst 100.000 jobs i EU, og SEAC har medtaget omkost-
ninger for det første år i forbindelse med arbejdsløshed i deres beregning. Skønnet er vanskeligt at
overføre til danske forhold, bl.a. fordi arbejdsløshed efter vanlig praksis i danske samfundsøkonomiske
konsekvensberegninger ikke medregnes, idet der pt. antages fuld beskæftigelse. Med udgangspunkt i
SEAC's vurdering vurderes det med betydelig usikkerhed, at den danske andel af de 4 mia.
i det før-
ste år vil udgøre ca. 300 mio. kr., idet det forudsættes, at omkostningerne fordeles ligeligt i forhold til
medlemsstaternes bruttonationalprodukt, og idet der korrigeres for, at Danmark ikke har en bilindu-
stri. Heraf udgør ca. 240 mio. kr. (80 %) øget arbejdsløshed og ca. 60 mio. kr. (20 %) tabt indtjening
for erhvervslivet. I en dansk kontekst vil det alene være tabt indtjening for erhvervslivet svarende til
ca. 60 mio. kr. årligt, der indgår i de samfundsøkonomiske omkostninger, hvilket samtidigt også svarer
til de varige erhvervsøkonomiske omkostninger. SEAC’s samfundsøkonomiske konsekvensberegninger
omfatter ikke vurdering af omkostningerne for aftagervirksomheder, der bruger forkromede artikler,
men SEAC vurderer, at omkostningerne for europæiske aftagervirksomheder vil være væsentlige. Så-
fremt godkendelsen ikke gives, vurderes der umiddelbart at være konsekvenser for danske virksomhe-
der, der anvender chromtrioxid i produktionen, for eksempel til forkromning af dele til vindmøller,
pumper og armaturer. Virksomhederne kan i tilfælde af, at ansøgningen om godkendelse afslås, fort-
sætte produktionen, såfremt den sker uden for EU, finde nye produktionsmetoder eller få godkendt en
ny ansøgning, som for eksempel viser forbedret sikkerhed for arbejdstagerne.
6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 420: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid til overfladebehandlinger
2014246_0007.png
I tilfælde af, at forslaget ikke vedtages, forventes en bedre beskyttelse af arbejdstagere både i Danmark
og i EU, da produktionen indstilles. Vedtages forslaget som fremsat eller med de danske krav om yder-
ligere risikohåndteringsforanstaltninger (se indstilling), vil det ikke ændre danske arbejdstageres ud-
sættelse for stoffet, da krav til danske virksomheder allerede sikrer en minimal udsættelse af arbejds-
tagere for chromtrioxid. Det antages, at en vedtagelse af forslaget som fremsat eller med de danske
krav om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger på EU niveau vil betyde, at arbejdstagere oplever
et bedre beskyttelsesniveau end i dag. Det bemærkes, at den danske grænseværdi for chrom(VI)-
forbindelser, herunder også chromtrioxid, i arbejdsmiljøet pt. er under revurdering
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
DI opfordrer til, at der gives en godkendelse, således at de danske produktionsvirksomheder sikres
stabile leverancer af chromtrioxid, indtil der er udviklet mindre farlige alternativer, og at der derfor
gives så lang en godkendelse som muligt. De bemærker endvidere, at det er uhåndterligt for virksom-
hederne, hvis der stilles krav om overholdelse af en grænseværdi på 0,5 µg Cr(VI)/m
3
, som svarer til
1/10 af den netop vedtagne fælles europæiske grænseværdi, samt at hvis der stilles navngivne specifik-
ke krav til foranstaltninger på arbejdspladserne, vil det kunne fastlåse beskyttelsesniveauet og herved
hindre virksomhedernes kreativitet i udvikling af nye løsninger. Endelig anfører DI, at krav om en
hurtig udfasning vil betyde, at forkromning vil flytte ud af Danmark og EU, og at det for visse brancher
kan betyde udflytning af hele produktionen, idet videreforarbejdning af forkromede emner skal ske
umiddelbart efter forkromningen.
a.h. nichro Haardchrom A/S anbefaler stærkt, at Danmark stemmer for Kommissionens forslag til
godkendelse. De anfører, at virksomheden producerer uden udledning af processpildevand, at indhol-
det af chrom i afkastet er mindre end 10 % af grænseværdien, og at koncentrationen i produktionsloka-
lerne er halvt så stor som grænseværdien. De er derfor uforstående over for regeringens holdning, om
at de af Kommissionen foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger ikke skulle være tilstrækkelige til
sikring af arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Endelig bemærker virksomheden, at
den bliver nødt til at lukke, hvis der ikke gives en godkendelse, idet det for nærværende ikke er muligt
at finde tekniske alternativer til hårdforkromning.
Fagbevægelsens Hovedorganisation støtter ikke forslaget i den nuværende form, men finder, at der bør
stilles skærpede krav til forebyggende foranstaltninger, herunder substitution, indkapsling, effektivt
processug og effektive personlige værnemidler. Ligeledes anbefaler de, at en eventuel godkendelse
følges op i Danmark af de stærkest mulige krav til forebyggelse, herunder krav om anmeldelse til Ar-
bejdstilsynet, udarbejdelse af arbejdsplan, arbejdsmiljøfaglig uddannelse, kontrolmålinger og løbende
kontrol fra Arbejdstilsynet.
Det Økologiske Råd finder, at risikoen for arbejdstagere skal reduceres væsentligt ved at stille skærpe-
de krav til substitution, indkapsling, procesudsug og brug af effektive personlige værnemidler, og at
anvendelser som primært har æstetiske formål bør udfases hurtigt. Generelt foreslår Det Økologiske
Råd, at godkendelsesperioderne afkortes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemsstater har givet udtryk for at ville støtte forslaget, mens et mindre antal medlemsstater
er skeptiske over for ansøgningen. Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil
støtte forslaget.
7
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 420: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid til overfladebehandlinger
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen forventer, at de pålagte krav i forslaget vil føre til en reduktion af arbejdstagernes risiko i
EU. Imidlertid er risikoen for udvikling af lungekræft for medarbejdere, der arbejder direkte med
chromtrioxid, stadig uacceptabelt høj. Samtidigt vurderes det, at de krav, der stilles i godkendelsen
ikke er på niveau med de krav, der stilles i Danmark.
På baggrund af høringen i EU Miljøspecialudvalget vil regeringen derfor lægge afgørende vægt på, at
der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også
sikre danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til øvrige europæiske virksomheder omfattet af
nærværende godkendelse.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte Kommissionens forslag i dets nuværende form, idet
der lægges afgørende vægt på, at risikoen skal reduceres væsentligt for arbejdstagerne. Det kan gøres
ved at stille skærpede krav til substitution, indkapsling, procesudsug og brug af effektive personlige
værnemidler ved enhver risiko for udsættelse for stoffet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
8