Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 439
Offentligt
2018793_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Dato: 15-02-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1809754
Dok. nr.: 784164
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har den 29. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 125 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Spørgsmål nr. 125:
”Er
det ministerens opfattelse, at det vil være muligt for Danmark at eksportere
normaffald til andre EU-lande, som professor ved Center for Offentlig Regulering og
Ad i istratio på Købe hav s U iversitet, Peter Paghs, udtaler bl.a. i artikle ”Da -
mark har i årevis mistolket EU-regler:
Radioaktivt affald ka se des til udla det”
bragt den 26. oktober 2018 på dr.dk? Der henvises til Peter Paghs udtalelse om, at
det ville være oplagt for Danmark at eksportere dansk normaffald til andre EU-lande,
fordi de EU-lande som har de nødvendige anlæg og faglige kompetencer vil være
bedre til at håndtere normaffald. Ligeledes henvises til udtalelserne om, at reglerne
på området gør, at EU-lande med disse anlæg og faglige kompetencer skal tage imod
da sk or affald.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har mit ministerium bedt Sundhedsstyrelsen om at levere et
bidrag.
Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:
”Eksport
af radioaktivt affald, herunder NORM-affald, med henblik på deponering,
kræver tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, jf. § 6 i bekendtgørelse nr. 85 af 2. februar
2018 om brug af radioaktive stoffer. I forbindelse med en sådan tilladelse vil Sund-
hedsstyrelsen kunne stille krav om dokumentation for, at modtagerlandet har et de-
pot i drift, der kan modtage NORM-affald, og at dette depot som minimum lever op til
de strålebeskyttelsesmæssige krav, som Sundhedsstyrelsen ville stille til drift og luk-
ning af et NORM-depot i Danmark. Disse vilkår er i overensstemmelse med bestem-
melserne i artikel 4, stk. 4 i Rådets Direktiv 2011/70/Euratom om fastsættelse af en
fællesskabsramme for ansvarlig og sikker håndtering af brugt nukleart brændsel og
radioaktivt affald. For eksport til andre EU-medlemsstater vil medlemsstatens efterle-
velse af forpligtelserne i medfør af 2011/70/Euratom kunne betragtes som dokumen-
tation for sikkerhed. I sådanne situationer kræves i medfør af 2011/70/Euratom, arti-
kel 4. alene en mellemstatslig aftale.
Der er således grundlag i dansk strålebeskyttelseslovgivning for at tillade eksport af
radioaktivt affald til andre lande med henblik på deponering.
Af Rådets Direktiv 2011/70/Euratom artikel 4, stk. 4 fremgår det endvidere, at radio-
aktivt affald som udgangspunkt skal deponeres i den medlemsstat, som det frembrin-
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 439: Kopi af MFO alm. del - svar på spm. 125 om det vil være muligt for Danmark at eksportere normaffald til andre EU-lande m.m., fra sundhedsministeren
2018793_0002.png
ges i. Der findes ikke i direktivet bestemmelser, som pålægger medlemsstater forplig-
telser til at modtage radioaktivt affald fra andre medlemsstater med henblik på depo-
nering.”
Det kan supplerende oplyses, at en aftale om brug af et andet lands depot skal indgås
mellem medlemsstaten, der eksporterer det radioaktive affald og modtagerlandet,
dvs. som statslige aftaler, jf. artikel 4, stk. 4 i Rådets Direktiv 2011/70/Euratom.
Samlet vil muligheden for eksport af radioaktivt affald med henblik på deponering
bero på en mellemstatslig aftale samt dokumentation for, at sikkerheden ved depo-
nering lever op til de standarder, som fastsættes i medfør af 2011/70/Euratom.
./.
Jeg kan desuden henvise til en skriftlig forespørgsel, som Christel Schaldemose den
22. oktober 2018 har stillet til Kommissionen vedrørende NORM-affald. Kommissio-
nen har den 2. december 2018 svaret på forespørgslen og bl.a. oplyst følgende:
”I
henhold til artikel 4 i direktiv 2011/70/Euratom har den enkelte medlemsstat i sid-
ste ende ansvaret for håndteringen af det brugte nukleare brændsel og det radioak-
tive affald, der frembringes. Det er ifølge direktivet tilladt at eksportere radioaktivt af-
fald med henblik på deponering i en anden medlemsstat, under forudsætning af at en
aftale mellem de pågældende medlemsstater om anvendelse af et deponeringsanlæg
er trådt i kraft på overførselstidspunktet.
1
Affald, der ikke er opstået direkte af efterforskning, udvinding og oparbejdning af mi-
neralressourcer samt drift af stenbrud, såsom udstyr til affaldsproduktion, der er foru-
renet med NORM, er ikke omfattet af anvendelsesområdet for direktiv 2006/21/EF.
Hvis en medlemsstat klassificerer produktionsudstyr forurenet med NORM som udvin-
dingsaffald, skal dette affald imidlertid leve op til direktiv 2006/21/EF, herunder skal
anlægsaffald, der er akkumuleret over en periode på mere end ti år, betegnes som ud-
vindingsaffald.”
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at det er ejerne af NORM-affald, der er an-
svarlige for opbevaring og håndtering af affaldet i overensstemmelse med bestem-
melserne på blandt andet strålebeskyttelsesområdet. Ansvaret for sikker håndtering
af NORM-affaldet, herunder de udgifter, der er forbundet hermed, påhviler ejeren af
affaldet, som typisk har skabt affaldet i forbindelse med sin produktion og som må
tage højde for dette i tilrettelæggelsen af sin virksomhed.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anja Gade Andersen
1
Artikel 4, stk. 4, første afsnit i Rådets direktiv 2011/70/Euratom.
Side 2