Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 456
Offentligt
2022466_0001.png
DEPARTEMENTET
Komiténotat
Dato
J. nr.:
26. februar 2019
2019-1282
Transport, Bygnings-
og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning
(EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemfø-
relse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed (Ko-
mitésag)
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
1. Resumé
Europa-Kommissionen har sendt et forslag til ændring af gennemførelsesfor-
ordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemfø-
relse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed i høring.
Forslaget har til formål at sikre, at flyankomster fra Det Forenede Kongerige
Storbritannien og Nordirland (UK) kan behandles på samme måde som i dag
også efter en Brexit, hvor der ikke er indgået en nærmere aftale om UK’s ud-
træden. Det vil i praksis betyde, at passagerer, håndbagage, indskrevet ba-
gage, luftfragt og post vil kunne flyves til EU fra UK på samme betingelser,
som det kendes i dag set i forhold til reglerne om luftfartssikkerhed.
Beskyttelsesniveauet i Danmark vurderes ikke at blive berørt af en vedtagelse
af forslaget.
Forslaget er sat til afstemning i AVSEC Komitéen med frist 1. marts 2019.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 15. februar 2019 sendt et forslag til ændring af
gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger
til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed i en
kort høring (frist den 18. februar) hos medlemsstaterne.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) Nr. 300/2008 om fælles bestemmelser om sikkerhed in-
den for civil luftfart og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2320/2002.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 456: Notat om komitésag om godkendelse af detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2022466_0002.png
Forordningsforslaget har til formål at anerkende sikkerhedsnormerne (secu-
rity) i Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland (UK) som væ-
rende ækvivalente med de fælles grundlæggende normer for civil luftfartssik-
kerhed i EU.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren, jf. artikel 5 i Europa-Parla-
mentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011.
Hvis udvalget (AVSEC komitéen) afgiver en positiv udtalelse, vedtager Kom-
missionen forslaget. Hvis udvalget afgiver en negativ udtalelse, eller hvis udval-
get ikke afgiver en udtalelse, vedtager Kommissionen ikke forslaget
alterna-
tivt kan formanden dog enten forelægge en ændret udgave af udkastet for det
samme udvalg inden for to måneder efter afstemningen eller forelægge udka-
stet for appeludvalget til yderligere drøftelse inden for en måned efter afstem-
ningen.
Forslaget er sat til afstemning i en skriftlig procedure i AVSEC Komitéen (Avia-
tion Security), med frist 1. marts 2019. Forslaget foreligger pt. i engelsk, fransk
og tysk sprogversion. Den danske spogversion vil være tilgængelig 28. februar
2019.
3. Formål og indhold
Formålet med ændringerne i gennemførselsforordningen er at sikre, at fly-
ankomster fra UK kan behandles på samme måde som i dag også efter et
Brexit, hvor der ikke er indgået en nærmere aftale om UK’s udtræden.
De foreslåede ændringer omfatter passagerer, håndbagage, indskrevet bagage,
flysikkerhed samt luftfragt og post. Såfremt ændringerne vedtages, vil der på
disse områder ikke opleves nogen forskel til forholdene, som de kendes i dag.
Ændringerne omfatter endvidere regler for, hvilke medlemsstater der skal
overtage ansvaret for eksisterende ACC3-udpegninger (Air Cargo or Mail Car-
rier operating into the Union from a Third Country Airport) vedr. flyvning af
luftfragt fra et tredjeland ind i EU (med tilhørende underenheder), som er fore-
taget af UK, og som ikke har gyldighed efter 29. marts 2019. Ansvaret fordeles
efter en fordelingsnøgle i Kommissionens forordning (EF) Nr. 748/2009 om en
liste over luftfartsoperatører, som den 1. januar 2006 udførte eller derefter har
udført en af luftfartsaktiviteterne i bilag I i direktiv 2003/87/EF, med angivelse
af den til hver luftfartøjsoperatør hørende administrerende medlemsstat. To
medlemsstater kan aftale at overdrage ansvaret for en ACC3-udpegning fra den
ene medlemsstat til den anden.
Ændringerne omfatter endelig regler om EU-validatorer, som er godkendt af
UK. Disse godkendelser har ikke gyldighed
efter UK’s udtræden af EU,
men
forslaget giver mulighed for, at disse allerede godkendte EU-validatorer kan
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 456: Notat om komitésag om godkendelse af detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2022466_0003.png
søge godkendelse hos en anden medlemsstat, således at den eksisterende god-
kendelse overføres til denne medlemsstat.
Hvis ændringerne i nærværende forslag til ændring af gennemførelsesforord-
ning
ikke
vedtages, vil der være en række konsekvenser for passagerer, der an-
kommer til en EU-lufthavn fra UK, for EU-lufthavne, for luftfartsselskaber, der
flyver fra UK til EU og for mulighederne for at transportere fragt og post med
fly fra UK til EU:
1.
Passagerer, som ankommer til en EU-lufthavn fra UK, må ikke sam-
menblandes med passagerer, som er screenet (sikkerhedskontrolleret) i
overensstemmelse med de fælles grundlæggende normer for civil luft-
fartssikkerhed. Det betyder i praksis, at ankommende passagerer fra
UK ikke kan ledes ud af en lufthavn gennem dennes afgangsterminal.
De skal i stedet ledes direkte til bagageudleveringen (via paskontrol-
len). Transferpassagerer skal efter paskontrollen sikkerhedskontrolle-
res, se nedenfor i pkt. 2.
Side 3/6
2. Transferpassagerer samt deres håndbagage og bagage vil ved ankomst
til en EU-lufthavn fra UK skulle screenes (sikkerhedskontrolleres), før
de kan transferere til et andet fly med afgang fra EU-lufthavnen. Det
betyder i praksis, at passagererne skal bruge længere tid på at skifte fly,
når de ankommer fra UK.
3. For lufthavnene giver ovenstående betydelige logistiske udfordringer,
idet fly, der ankommer fra UK, kun kan parkeres ved gates, hvor det er
muligt at lede transferpassagerer gennem sikkerhedskontrollen samt
øvrige passagerer direkte til bagageudleveringen. Det eksisterende an-
tal gates med disse muligheder har ikke på nuværende tidspunkt kapa-
citet til, at alle ankomster fra UK kan håndteres her, hvorfor en betyde-
lig del af de fly, der ankommer fra UK, vil skulle fjernparkeres. Passage-
rerne vil herefter skulle køres i busser til terminalen. Et betydeligt øget
antal passagerer til busning vil kunne betyde flaskehalse ved afsæt-
ningsgaten i travle perioder.
4. Fly, der ankommer til en EU-lufthavn fra UK, vil skulle gennemgå en
flysikkerhedskontrol, inden flyet igen kan afgå fra EU-lufthavnen. En
flysikkerhedskontrol er en gennemgang af flyet med henblik på at sikre,
at der ikke findes nogen forbudte genstande om bord.
5. For luftfartsselskaberne vil kravet om en flysikkerhedskontrol betyde,
at de skal bruge længere tid på at vende flyene ved ankomster fra UK.
Endvidere vil de længere transfertider for passagerer, der ankommer
fra UK, kunne betyde, at nogle transferforbindelser ikke længere kan
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 456: Notat om komitésag om godkendelse af detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2022466_0004.png
nås. Begge dele vil kunne medføre at eksisterende flyveplaner må æn-
dres, ligesom der kan blive større udgifter til at kompensere passagerer,
som ikke når deres transferforbindelser.
6. For at flyve luftfragt fra et tredjeland ind i EU skal et luftfartsselskab
været udpeget som ACC3. Udpegningen foregår efter, at der er foretaget
en validering af selskabets sikkerhedsprocedurer og af sikkerhedspro-
cedurerne for fragt og post på afgangsdestinationen. Uden vedtagelse af
de foreslåede ændringer vil UK have status af et tredjeland, og der skal
foretages ny udpegning af luftfartsselskaber, før de kan flyve post og
fragt ind i EU fra UK.
7. Grundet den meget korte tidsperiode (fra ændringernes eventuelle for-
kastelse til Brexit-datoen) er det ikke realistisk, at ret mange ACC3-ud-
pegninger, om nogen overhovedet, vil kunne komme på plads inden
Brexit. Endvidere er det usikkert, om reglerne giver mulighed for, at an-
søgninger om ACC3-udpegninger kan behandles, før UK har status af
tredjeland. Der kan således de facto være en situation, hvor der fra
Brexit-datoen ikke kan flyves luftfragt og post fra UK til EU. Udpegnin-
gerne vil naturligvis herefter løbende blive gennemført, men det må
forventes, at der vil gå uger, muligvis måneder, før trafikken med luft-
fragt og post kan opereres som i dag, set i forhold til reglerne om luft-
fartssikkerhed.
Det fremgår af forslaget, at UK over for Europa-Kommissionen har bekræftet,
at man vil opretholde sin lovgivning og sine standarder for luftfartssikkerhed
på et niveau, der er på linje med EU’s, også efter UK’s udtræden af EU den
29.
marts 2019.
Der lægges op til, at forordningen skal træde i kraft på dagen efter sin offentlig-
gørelse i EU-tidende.
4. Europaparlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforordning til en allerede vedtagen retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Gennemførelsesforordninger er direkte gældende i dansk ret.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 456: Notat om komitésag om godkendelse af detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2022466_0005.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesforordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Hvis ændringerne vedtages vurderes der ikke at være erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Hvis ændringerne
ikke
vedtages, vil der på en række parametre være øgede om-
kostninger for luftfartsbranchen og erhvervslivet:
Øget behov for busning af passagerer til og fra lufthavnsterminalerne
vil medføre øgede udgifter for lufthavnene til at udføre opgaven.
Øget behov for overvågning af passagerer, som busses til gate samt til
mere sikkerhedskontrol, vil medføre øgede udgifter for lufthavnene til
udføre disse opgaver.
Luftfartsselskaber vil skulle ændre flyveplaner grundet længere vende-
tider i forbindelse med ankomster fra UK.
Luftfartsselskaber vil kunne få øgede udgifter til ombookning og udbe-
taling af kompensation til passagerer, som ikke når deres flyforbindel-
ser.
I en periode lige efter Brexit vil der forventeligt kun i meget beskedent
omfang kunne flyves luftfragt og post fra UK til EU. Dette vil ramme
luftfartsselskaber og fragtagenter, men det vil også kunne ramme er-
hvervslivet mere bredt.
Side 5/6
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark. Det samme gør sig gældende, hvis forslaget ikke vedtages.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 456: Notat om komitésag om godkendelse af detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2022466_0006.png
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport, Bygning og Bo-
lig den 21. februar 2019 med frist den 26. februar 2019.
Der har ikke været bemækrninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har ikke været behandlet i AVSEC Komitéen siden det blev fremsat af
Kommissionen. Der er derfor ikke kendskab til andre landes formelle holdning.
Det er dog forventningen, at de øvrige medlemslande vil støtte forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Europa-Kommissionens forslag.
Forslaget vil spare den europæiske luftfartsbranche for en række øgede om-
kostninger i forbindelse med Brexit. Forslaget sikrer endvidere, at flypassagerer
vil opleve uændrede forhold ved flyrejser fra UK til EU for så vidt angår luft-
fartssikkerhed (security).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6