Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 494
Offentligt
2027557_0001.png
NOTAT
Notat til Folketingets Europaudvalg om rege-
ringens svar på Europa-Kommissionens åb-
ningsskrivelse
traktatbrudssag 2017-2115
07-03-2019
J.nr. 2019 - 1580
CAL
Karen Thormann
Vedrørende Kommissionens åbningsskrivelse af 9. november
2018 om anmeldelsespligt for selvstændige uden ansatte til Re-
gistret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)
Kommissionen har ved brev af den 9. november 2018 fremsendt en åbningsskrivel-
se til Danmark om anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere
(RUT) for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte i forbindelse med grænse-
overskridende tjenesteydelser.
Kommissionen udtrykker i åbningsskrivelsen bekymring for anmeldelsespligtens
forenelighed med artikel 16, stk. 1, og artikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked
(omtales som
”tjenesteydelsesdirektivet” eller ”servicedirektivet”)
og artikel 56 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Regeringens svar sammenfattes i det følgende:
Anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansat-
te er ikke i strid med servicedirektivet, idet spørgsmål om bl.a. skatte- og
arbejdsmiljølovgivning falder uden for servicedirektivets anvendelsesom-
råde.
Regeringen argumenterer i svaret endvidere for, at anmeldelsespligten for
selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte i hvert fald i brancherne bygge
og anlæg, landbrug og fødevarer, service og i underbranchen metal og ma-
skiner er i overensstemmelse med EU-rettens bestemmelser om fri bevæ-
gelighed for tjenesteydelser. I den forbindelse tilkendegiver regeringen
bl.a., at:
o
Anmeldelsespligten til RUT ikke er baseret på en generel og udo-
kumenteret formodning om, at udenlandske virksomheder over-
træder dansk lovgivning, når de leverer tjenesteydelser i Danmark.
o
Der i brancherne bygge og anlæg, landbrug og fødevarer, service
og i underbranchen metal og maskiner er en høj forekomst af over-
trædelser af dansk lovgivning blandt udenlandske selvstændige.
o
Der er et konkret og reelt behov for, at myndighederne kan føre
kontrol med udenlandske selvstændige uden ansatte i hvert fald i
de nævnte brancher.
o
Anmeldelsespligten for selvstændigt erhvervsdrivende udgør efter
regeringens opfattelse en foranstaltning uden hvilken de danske
myndigheder og arbejdsmarkedets parter ikke kan udføre deres til-
syn effektivt, og hvor mindre restriktive foranstaltninger ikke er
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 494: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. anmeldelsespligt for selvstændige uden ansatte til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) (sag nr. 2017/2115)
o
o
o
tilstrækkelige til at sikre, at formålet om at sikre udstationerede
lønmodtageres rettigheder nås.
Det er samlet regeringen opfattelse, at RUT-ordningen er begrun-
det i et tvingende alment hensyn og ikke går videre end hvad der er
rimeligt og nødvendigt for at nå de tilsigtede mål, og at ordningen
således er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Regeringen er indstillet på at drøfte en eventuel målretning af an-
meldelsespligten med Kommissionen, men det understreges samti-
dig, at anmeldelsespligten også fremadrettet skal være et effektivt
redskab, der understøtter håndhævelsen af dansk lovgivning.
Regeringen er også indstillet på at drøfte omfanget af de oplysnin-
ger, der skal anmeldes til RUT, herunder kontaktperson og antal
personer pr. arbejdssted, ligesom regeringen vil drøfte reglerne om
undtagelser fra anmeldelsespligten med arbejdsmarkedets parter.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med
det ovenfor anførte.
Beskæftigelsesministeren vil derudover fortsætte dialogen med Kommissionen om
sagen blandt andet om de data, som fortsat indsamles og analyseres til brug for
sagen.
2