Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 508
Offentligt
2028522_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 24. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
den 22. februar 2019
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen
Berth (DF), næstformand, Rasmus Nordqvist (ALT), So-
fie Carsten Nielsen (RV) og Holger K. Nielsen (SF).
beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Brexit-retsakt på beskæftigelsesområdet:
Europa-Kommissionens forslag til forordning om social sikring i tilfælde
af Storbritanniens udtræden af EU uden en udtrædelsesaftale
Mandat til indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet
KOM (2019) 0053
KOM (2019) 0053
bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (18)
bilag 434 (kommenteret dagsorden)
Beskæftigelsesministeren:
Kommissionen fremsatte den 30. januar i år et for-
slag om koordination af social sikring i tilfælde af, at Storbritannien udtræder af
EU uden en aftale
et såkaldt hårdt brexit. Jeg forelægger forslaget til forhand-
lingsoplæg.
Situationen med Storbritannien er yderst usikker, og
som udvalget vil vide
svær at forudse, selv om den officielle dato for Storbritanniens udtræden af EU
nærmer sig med hastige skridt. Der er derfor en reel risiko for, at Storbritannien
udtræder af EU, uden at der er indgået en udtrædelsesaftale. Derfor har Kom-
missionen nu fremsat et forslag, som skal skabe en bund for beskyttelsen af
borgerne, hvis der ikke kommer en aftale med Storbritannien.
Regeringen har hele tiden arbejdet ud fra den erkendelse, at et hårdt Brexit var
en reel risiko. Det vil være skidt for os alle, især for Storbritannien, men for den
sags skyld også for resten af Europa. Vi har derfor
ligesom en række andre
lande
sideløbende med forhandlingerne om en ordnet udtrædelse forberedt os
på et muligt no deal-scenarie. Her har vi bl.a. været optaget af at sikre, at briti-
Side 859
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 508: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/2-19
24. Europaudvalgsmøde 22/2 2019
ske borgere i Danmark behandles ordentligt. Der er imidlertid også lande, der
ikke er nået så langt med sådanne overvejelser. Kommissionens forslag
og
den sene fremsættelse heraf
skal bl.a. ses i den sammenhæng.
På grund af den ekstraordinære situation ventes forslaget at blive færdigbe-
handlet i Bruxelles på meget kort tid, og der vil heller ikke være substansbe-
handlinger på et ministerrådsmøde.
Udgangspunktet for forslaget er, at forordning 883/04 om koordination af sociale
sikringsydelser ophører med at gælde for Storbritannien, når Storbritannien ikke
længere er medlem af EU.
Forordningen giver i dag mulighed for, at EU-borgere kan tælle perioder i andre
EU-lande med, når de skal opfylde bestemte optjeningskrav for at få adgang til
sociale sikringsydelser.
Kommissionens forslag går derfor ud på at sikre unionsborgere og briter de ret-
tigheder til social sikring, som de har optjent, inden Storbritannien træder ud af
EU. Det er en midlertidig løsning, der skal sikre, at der ikke er borgere, der fal-
der mellem to stole. Det betyder, at EU-landene skal give briter og EU-borgere
ret til at medregne optjeningsperioder, som de har tilbagelagt i Storbritannien,
før landets udtrædelse af EU
altså hvis de har benyttet sig af den fri bevæge-
lighed før Brexit.
Det vil være relevant i forhold til adgangen til ydelser med optjeningskrav
f.eks. sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge eller barselsdagpenge. Lad mig
give et eksempel: En brite bor og arbejder i Danmark og er kommet hertil før
Brexit. Hvis han eller hun så søger om børnepenge efter Brexit, er der i princip-
pet ingen ret til at tælle ophold i Storbritannien med, når kravet om 6 års ophold
for fuld børnecheck i Danmark skal opfyldes. Det er et eksempel en situation,
hvor forordningen vil betyde, at de briter og EU-borgere, der har bevæget sig før
Brexit, får en midlertidig beskyttelse af deres rettigheder, og hvor vedkommende
i den konkrete situation får lov at tælle ophold i Storbritannien med.
Med forslaget sikres dermed, at rettigheder, der allerede er optjent, skal beva-
res. Som nævnt har Danmark ligesom andre medlemslande forud for forslagets
fremsættelse taget indledende skridt til håndtering af et no deal-scenarie. Vi
præsenterede den løsning, regeringen foreslår for borgerne, for Folketingets
partier den 18. januar. Udlændinge- og integrationsministeren har i forlængelse
heraf i onsdags fremsat lovforslag om håndtering af borgernes rettigheder i et
no deal-scenarie.
Side 860
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 508: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/2-19
24. Europaudvalgsmøde 22/2 2019
Kommissionens forslag til forordning dækker dog kun en del af den ordning, vi
foreslår herhjemme. Forordningen berører eksempelvis ikke eksport af ydelser
og ret til kontanthjælp, som medlemslandene selv kan vælge at fastsætte regler
om. Derfor er det nødvendigt at fremsætte lovforslaget om den danske over-
gangsordning, uanset om denne forordning bliver vedtaget.
Med andre ord ændrer forordningen altså ikke ved, hvad regeringen allerede
har foreslået for at sikre, at britiske borgere, der bor og arbejder i Danmark, be-
handles ordentligt; men vi finder det fornuftigt, at der med forslaget sikres en
ensartet tilgang med en bund for beskyttelsen af borgerne i denne her ekstraor-
dinære situation.
FO
Regeringen lægger derfor op til, at vi fra dansk side kan støtte vedtagelsen af
forordningen.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at forordningen kan være med til
at sikre en ens praksis blandt EU-landene i højere grad end en uforpligtende
løsning.
Forslaget sikrer også, at EU-borgere, der har tilbagelagt relevante optjeningspe-
rioder i Storbritannien, da landet stadig var en del af EU, kan få taget dette i be-
tragtning ved adgang til ydelser i EU-landene.
Regeringen lægger endelig vægt på, at forslaget respekterer medlemsstaternes
kompetence
bl.a. ved, at regler om eksport af ydelser ikke er omfattet.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at Dansk Folkepartis grundlæggende hold-
ning var, at herboende EU-borgere kun skal have ret til de velfærdsydelser,
Danmark selv vælger at give dem ret til. Situationen var en udmærket anledning
til at statuere, at spørgsmålet om velfærdsydelser ikke bør være et EU-
anliggende. Dansk Folkeparti kunne derfor ikke støtte forhandlingsoplægget.
Partiet ville i stedet støtte regeringens eget lovforslag om håndtering af borger-
nes rettigheder i tilfælde af et hårdt Brexit.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlings-
oplæg, idet kun Dansk Folkeparti havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 10.21.
Side 861