Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1955654_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 45. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
den 28. september 2018
kl. 10.00
vær. 2-133
Kenneth Kristensen Berth (DF), næstformand, Erling
Bonnesen (V), Peter Hummelgaard Thomsen (S), Finn
Sørensen (EL), Rasmus Nordqvist (ALT) og Sofie Car-
sten Nielsen (RV).
finansminister Kristian Jensen.
Desuden deltog:
Kenneth Kristensen Berth fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3639 (økonomi og finans) den 2. oktober 2018
EUU alm. del (17)
bilag 1005 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren
ville forelægge alle sager til udvalgets orientering og henvi-
ste generelt til samlenotatet. Han oplyste, at han ikke ville være til stede ved
rådsmødet, da han skulle deltage i Folketingets åbning samme dag. Til gengæld
ville han deltage i det udvidede eurogruppemøde mandag den 1. oktober, i bila-
terale møder med finansministre fra andre lande og i en middag for kolleger fra
en kreds af ligesindede lande.
1. Forslag om quick fixes på momsområdet og grundlæggende elementer
i det endelige momssystem
Generel indstilling
KOM (2017) 0568 og KOM (2017) 0569
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (17)
bilag 970 (udvalgsmødereferat side 1152 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 20/6-18)
Finansministeren:
Kommissionen har stillet forslag om forbedringer af moms-
systemet, herunder fire konkrete såkaldte quick fixes, som skal præcisere, hvil-
ke transaktioner der bliver fritaget for moms i forskellige særlige situationer i det
nuværende momssystem. Formålet er at reducere administrative byrder og risi-
Side 1295
|13
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
ko for fejl og svig. De fire quick fixes efterspørges både af erhvervslivet og skat-
temyndighederne.
Vi drøftede sagen her i udvalget forud for Økofin den 22. juni. Det lykkedes ikke
at vedtage forslaget, selv om der er bred enighed om de fire quick fixes. Det
skyldtes, at nogle lande ønskede et femte quick fix om momsregler for såkaldt
selvstændige grupper. Det konkrete quick fix ville betyde, at finansielle virksom-
heder, f.eks. banker, ville kunne få momsfritagelse ved køb af nogle administra-
tive ydelser, når der dannes en selvstændig gruppe mellem en f.eks. bank og en
it-virksomhed.
Danmark og andre EU-lande er imod det femte quick fix. Danmark er imod, fordi
det bl.a. kan få betydelige, negative konsekvenser for det danske provenu fra
lønsumsafgiften. Kommissionen er også principielt imod det femte quick fix.
Kommissionen lagde sidst op til dels at vedtage de fire quick fixes, dels at tage
en senere særskilt drøftelse af momsfritagelsen for selvstændige grupper. En-
kelte lande blokerede for denne løsning. Det er muligt, at formandskabet nu vil
forsøge et kompromis, hvor Økofin vedtager forslaget med de fire quick fixes,
men samtidig vedtager en fælles erklæring, som opfordrer Kommissionen til at
analysere momsreglerne for selvstændige grupper og eventuelt fremsætter et
initiativ om disse momsregler. Regeringen vil kunne støtte et sådant kompromis.
Regeringen vil fortsat ikke kunne støtte et forslag, der inkluderer det femte quick
fix med momsfritagelse for selvstændige grupper, med mindre momsfritagelsen
får en form, som ikke har nævneværdige negative provenuvirkninger i Danmark.
Finn Sørensen
fandt det yderst tilfredsstillende, at regeringen var imod moms-
fritagelse for selvstændige grupper. Det skulle den holde fast i. Men budskabet
blev lidt sløret, når ministeren sagde, at regeringen godt kunne acceptere en
kompromismodel, bare den ikke går ud over Danmark. Kunne man ikke mere
principielt stille sig kritisk over for at give finanssektoren mulighed for at undgå
moms? Havde den virkelig gjort sig fortjent til det?
Kenneth Kristensen Berth
fornemmede, at Kommissionen var blevet tøsefor-
nærmet, når den ønskede at trække sit eget forslag om fire quick fixes tilbage,
selv om der var flertal for det, fordi nogen foreslår et femte quick fix, som der
alligevel ikke var flertal for. Det virkede skolegårdsagtigt og ikke så konstruktivt.
Kunne ministeren uddybe, hvad der foregik?
Finansministeren
svarede, at det kunne diskuteres, om Kommissionen havde
valgt den rigtige taktik. Han ville personligt have ageret anderledes. Men han
var selv principielt modstander af det femte forslag. Det er tåbeligt at lave en
Side 1296
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
lukket gruppe, hvor man kan undgå at betale både moms og lønsumsafgift. Det
ville komme til at ramme den danske model, hvor noget er momsbelagt og noget
er belagt med lønsumsafgift. Men han ville ikke afvise en kompromismodel på
forhånd, hvis den kunne ende med at løse andre landes problemer uden at give
et provenutab i Danmark.
Finn Sørensen
forstod ikke helt ministerens kurs i forhandlingerne. Gik den ud
på at gøre mest muligt for at blokere for, at det femte quick fix blev vedtaget?
Det lød nemlig lidt, som om ministeren ville stille sig tilfreds med, at det bare
ikke gik ud over Danmark. Ville det komme til forhandlingsoplæg, når det gjaldt?
Den fungerende formand
mindede om, at udvalget allerede havde givet rege-
ringen mandat i sagen den 20. juni 2018, hvor ingen partier ytrede sig imod re-
geringens holdning til at støtte de første fire quick fixes og være imod det femte
quick fix.
Finansministeren
oplyste, at han havde accepteret, at Kommissionen foretog
en analyse, der skulle klargøre, om der var et legitimt problem at løse.
Side 1297
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
2. Forslag om generel omvendt betalingspligt for moms
Generel indstilling
KOM (2016) 0811
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 19)
Rådsmøde 3631
bilag 3 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
økofin 13/7-18)
EUU alm. del (17)
bilag 797 (udvalgsmødereferat side 908,
behandlet i EUU 18/5-18)
Se det følgende punkt.
3. Direktivforslag om nedsatte momssatser for bøger, aviser og
tidsskrifter
Politisk enighed
KOM (2016) 0758
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 29)
KOM (2016) 0758 - svar på spm. 1, om en liste over momssatserne
på bøger, aviser og tidsskrifter i de 28 EU-lande, fra
skatteministeren
KOM (2016) 0758 - svar på spm. 2 om, hvorvidt lydbøger og
skriftlige epublikationer, med forslaget om nedsatte momssatser for
bøger, momsmæssigt vil blive stillet ens, fra finansministeren
EU-note (16)
E 25 (note af 7/4-17 om EU-perspektiver i forhold til
offentlig støtte til medier)
EUU alm. del (16)
bilag 895 (udvalgsmødereferat side 1328 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 14/6-17)
Rådsmøde 3631
bilag 3 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
økofin 13/7-18)
Finansministeren:
Forslaget om generel omvendt betalingspligt for moms og
forslaget om momssatser på elektroniske udgivelser blev senest behandlet på
Økofin den 13. juli 2018.
De to forslag har hidtil været koblet sammen politisk, også selv om der ind-
holdsmæssigt ikke er nogen kobling mellem dem. De fleste EU-lande har været
parate til at vedtage begge forslag, men man har ikke kunne opnå enstemmig-
hed. På det seneste Økofin lagde en række lande vægt på snarlig vedtagelse af
forslaget om nedsat moms på elektroniske udgivelser, uanset om der samtidig
kunne opnås enighed om forslaget om omvendt betalingspligt.
Drøftelserne om nedsat moms på elektroniske udgivelser er nu afsluttet på tek-
nisk niveau, og sagen ventes vedtaget på rådsmødet uden videre drøftelse.
Side 1298
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
Vi skal så forsøge også at blive enige om forslaget om generel omvendt beta-
lingspligt. Det østrigske formandskab har fremsat et lettere revideret kompromis-
forslag, hvor der justeres på betingelserne for, at lande med særligt store pro-
blemer med momssvig kan indføre omvendt betalingspligt. Det er dog fortsat
usikkert, om der vil kunne samles enighed herom. Regeringen er som hidtil ind-
stillet på at vedtage også dette forslag.
Finn Sørensen
savnede en begrundelse for, hvorfor bøger, aviser og tidsskrif-
ter skulle have nedsat moms. Hvis man endelig skulle diskutere nedsatte
momssatser, ville Enhedslisten i stedet anbefale at sænke momsen på økologi-
ske fødevarer, så fattige mennesker kunne få råd til at købe dem. Måtte Dan-
mark gøre det for EU?
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvor hurtigt regeringen var parat til at implemente-
re en ligestilling mellem de trykte og digitale medier, efter at den forhåbentlig
blev vedtaget på rådsmødet. Og hvordan ville man håndtere den ulige konkur-
rence, der opstår, når aviser udgiver sektioner i form af deciderede magasiner,
men alligevel betaler nulmoms også på de digitale udgaver, mens de egentlige
magasiner betaler moms? Påtænkte regeringen at udnytte direktivforslaget til at
nedsætte momsen for trykte magasiner i Danmark? Og var der foretaget en
konsekvensanalyse af et sådant tiltag for mediebilledet i forbindelse med det
seneste medieforlig, der afsatte en mindre pulje til nulmoms for visse digitale
medier?
Finansministeren
svarede Finn Sørensen, at Rasmus Nordqvist egentlig alle-
rede havde svaret på spørgsmålet. Når der er nedsat moms på aviser i fysisk
form, men ikke på elektroniske udgaver, sker der en manglende udvikling af
medieområdet. I medieforliget var der afsat en pose penge til, at medier, der
havde nulmoms på deres fysiske udgave, fremover også ville få nulmoms på
den elektroniske. Men det var svært at trække grænsen mellem elektroniske
aviser og elektroniske magasiner.
Teoretisk set kunne Danmark godt selv beslutte lavere momssatser på fødeva-
rer, men virkeligheden er ikke så enkel. De fleste er sikkert enige om, at kartof-
len er en sund spise, men hvornår får tilberedningen den til at holde op med at
være sundhedsfremmende? Grænsen er svært at trække. Derfor har der i Dan-
mark traditionelt været bred opbakning til en enhedsmoms, og når man ønsker
at fremme eller hæmme et forbrug, gør man det via afgiftssystemet.
NOT
Til Rasmus Nordqvist sagde han, at han gerne ville oversende et notat i
samarbejde med Kulturministeriet med svar på spørgsmålene om,
- hvorvidt regeringen påtænkte at udnytte direktivforslaget til at nedsætte mom-
sen for trykte magasiner i Danmark,
Side 1299
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
- og om regeringen i forbindelse med medieforliget havde foretaget konse-
kvensanalyser af nulmoms på digitale medier.
Finn Sørensen
spurgte, hvorfor Danmark ikke bare selv kunne vedtage ligestil-
ling mellem trykte og elektroniske medier.
Finansministeren
præciserede, at han var tilhænger af enhedsmoms. Årtiers
analyser havde vist, at de administrative problemer ved at have flere forskellige
momssatser i detailhandelen overstiger fordelene.
Side 1300
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
4. Forslag og meddelelse vedrørende bekæmpelse af hvidvask
Præsentation
KOM (2017) 0536 og KOM (2018) 0645
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 35)
Finansministeren:
Kommissionen vil præsentere sit nye initiativ til styrkelse af
de europæiske rammer for bekæmpelse af hvidvask. Initiativet er dels et forslag
til ændring af forordningen om de europæiske tilsynsmyndigheder, dels en
meddelelse om kampen mod hvidvask. Initiativet udspringer af de seneste hvid-
vasksager, der involverer europæiske banker, herunder Danske Bank.
Forslaget giver Den Europæiske Banktilsynsmyndighed, EBA, en mere central
rolle i bekæmpelsen af hvidvask i EU. EBA skal påse, at de nationale tilsyns-
myndigheder overholder EU-reglerne og undersøger potentielle brud på hvid-
vaskreglerne. EBA skal konkret kunne påbyde den nationale antihvidvaskmyn-
dighed at undersøge mistanke om hvidvask og overveje sanktioner. Hvis den
nationale antihvidvaskmyndighed ikke i tilstrækkeligt omfang griber ind, skal
EBA som en sidste udvej kunne give påbud direkte til finansielle virksomheder.
EBA skal også lave fælles standarder og vejledninger samt evaluere nationale
antihvidvaskmyndigheders indsats på området. EBA skal desuden indsamle
information, bl.a. om risici og svagheder i finansielle virksomheders interne
hvidvaskprocedurer, og endelig skal EBA styrke udvekslingen af information
mellem nationale antihvidvaskmyndigheder.
Meddelelsen redegør for tiltag på hvidvaskområdet på kort sigt og mulige tiltag
på længere sigt:
På kort sigt skal der ifølge Kommissionen ske hurtig vedtagelse af det fremsatte
forslag. Derudover bør man ifølge Kommissionen vedtage et forslag til styrket
samarbejde mellem nationale anti-hvidvaskmyndigheder, som Europa-
Parlamentet har foreslået i forhandlingerne om revision af kapitalkravsreglerne.
Kommissionen mener, at det på et senere tidspunkt kan overvejes at lave hvid-
vaskdirektivet om til en forordning for at opnå mere ens regler i EU. Man overve-
jer på længere sigt også at foreslå at oprette en institution på europæisk niveau
på hvidvaskområdet.
Regeringen lægger stor vægt på en styrket bekæmpelse af hvidvask. Hvidvask
er et grænseoverskridende problem, som kræver et fælles svar. Nationale tiltag
er vigtige, men ikke tilstrækkelige. Regeringen er derfor positiv over for Kom-
missionens
initiativ om at styrke EU’s
indsats. Regeringen vil gå meget aktivt ind
i drøftelserne af forslaget og meddelelsen. Hensigten med Kommissionens for-
Side 1301
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
slag ligger i god forlængelse af de initiativer, som den finansielle forligskreds
præsenterede den 19. september. Samtidig vil vi fortsat lægge stor vægt på, at
alle EU-lande implementerer og håndhæver de tiltag, som allerede er aftalt, især
det femte hvidvaskdirektiv, der senest skal implementeres i 2020. Vi er også
åbne for at drøfte løsninger med et længere sigte, herunder en mulig europæisk
institution på hvidvaskområdet.
Sofie Carsten Nielsen
gav udtryk for fuld opbakning til styrkelsen af hvidvask-
initiativet og spurgte, om det naturlige skridt herefter ville være
EU’s bankunion.
Var medlemskab af bankunionen ikke den bedste måde, hvorpå man kunne
sikre, at store finanskoncerner som Danske Bank altid bliver underlagt det mest
kompetente og mest omfattende tilsyn? Og hvor langt var diskussionen om at
lade et styrket tilsyn operere i andre sektorer end den finansielle?
Finn Sørensen
spurgte, om forslaget var at betragte som en del af bankunio-
nen. Kan Danmark i givet fald tilslutte sig og være omfattet af en forordning om
hvidvask uden at være medlem af bankunionen?
Enhedslisten var positivt indstillet over for initiativet, men hvis forordningen hav-
de hjemmel i artikel 114, som der stod i samlenotatet, var der så ikke tale om en
total harmonisering, som ville kunne forhindre, at Danmark senere vedtager
strammere regler? Det nuværende hvidvaskdirektiv lagde blot et minimumsni-
veau, som ikke forhindrede landene i at indføre strammere regler.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvad regeringens holdning var til en fælles euro-
pæisk tilsynsmyndighed.
Finansministeren
var enig med Sofie Carsten Nielsen i, at pengeinstitutter på
størrelse med Danske Bank skulle underlægges det mest kompetente og omfat-
tende tilsyn på lige fod med tilsvarende koncerner andre steder i EU. Regerin-
gen havde bedt en arbejdsgruppe afklare fordele og ulemper ved dansk med-
lemskab
af EU’s bankunion.
Hvidvasksagen i Danske Bank havde ikke skadet
relevansen af overvejelserne om, hvorvidt Danmark skulle deltage i bankunio-
nen. Men regeringen ville ikke tage stilling, før arbejdsgruppens vurdering ville
foreligge i sommeren 2019.
Til Finn Sørensen sagde han, at der var lagt op til, at hvidvaskinitiativet skulle
gælde i alle EU-lande. Regeringen ville både i sit arbejde og sine udmeldinger
på rådsmødet bakke op om initiativet. Der var endnu ikke taget stilling til, om
direktivet skulle ændres til en forordning.
Side 1302
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
Svaret til Rasmus Nordqvist lød, at den fælles tilsynsmyndighed ikke var en ny
idé, men en eksisterende institution
EBA. Regeringen bakkede op om, at den
fik flere muskler.
NOT
Finn Sørensen
bad om et notat, hvor det bliver ridset op, hvilke muligheder et
land har for at vedtage strammere lovgivning, hvis hvidvaskdirektivet ændres til
en forordning med hjemmel i artikel 114.
Finansministeren
ville gerne oversende et sådant notat. Han oplyste, at nogle
områder er dækket både af en forordning og et direktiv, hvor forordningen sikrer
ensartethed på enkelte dele, mens direktivet sætter et fælles minimumsniveau,
der ikke forhindrer landene i at gå videre. Hvilke skridt der skulle tages i den
konkrete sag om hvidvask ville blive diskuteret senere på Økofin og i Europaud-
valget. Hvis Kommissionen på et tidspunkt besluttede at omdanne hvidvaskdi-
rektivet til en forordning, ville udvalget skulle tage stilling til, om minimumsni-
veauet var højt nok, eller om visse områder i stedet burde dækkes af direktiver.
Det nuværende initiativ angik tilsynsmyndigheden og ville ikke ændre på det
gældende direktiv.
Side 1303
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
5. Evaluering af det europæiske semester 2018
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 40)
Finn Sørensen
henviste til side 25 i samlenotatet, hvor der stod:
”Regeringen
finder det vigtigt, at den seneste positive økonomiske udvikling i EU ikke fjerner
fokus fra strukturelle udfordringer, men derimod bruges til strukturelle reformer,
adresseringer af ubalancer og opbygning af finanspolitiske buffere”. Kunne mi-
nisteren være lidt mere specifik? Hvilke strukturelle reformer tænkte han på?
Var det f.eks. yderligere stramninger på dagpengeområdet?
Finansministeren
svarede, at formuleringen ikke henviste til Danmark, men
andre lande stod stadig i en alvorlig økonomisk situation. Den italienske rege-
ring havde lige præsenteret et forslag til finanslov, der lagde op til et underskud
på 2,4 pct. af BNP. På trods af, at det gik godt for den europæiske økonomi, var
der ikke styr på de grundlæggende økonomiske strukturer. En ny recession i
USA og nedgang i verdensøkonomien ville påvirke lande, der i en opgangsperi-
ode kører med et underskud, som nærmer sig grænsen for, hvad man kan tilla-
de sig inden for EU’s spilleregler.
Det var også bekymrende, at lande, der har
indført arbejdsudbudsreformer, begyndte at rulle dem tilbage. Den danske rege-
ring var til gengæld i gang med at opbygge en finanspolitisk buffer og få ned-
bragt ØMU-gælden markant, hvormed landet ville have noget at stå imod med i
tilfælde af et økonomisk tilbageslag. Der var dermed ikke noget i det europæi-
ske semester, som krævede, at Danmark skulle gøre noget anderledes.
6. Forberedelse af IMF- og G20-møder i Bali, Indonesien, 11.-13. oktober
2018
Vedtagelse
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 43)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 1304
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
7. Forslag til ændring af forordning om grænseoverskridende betalinger
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 2. oktober 2018, men
forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik
på vedtagelse
KOM (2018) 0163
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 47)
Finansministeren:
Kommissionen foreslog i marts at ændre EU’s forordning
om gebyrer på grænseoverskridende betalinger og valutaveksling. Målet er at
reducere de gebyrer, som f.eks. banker opkræver deres kunder for grænse-
overskridende betalinger i euro, og at skabe mere gennemsigtighed for forbru-
gere af betalingstjenester, når de betaler i udlandet.
Konkret foreslås det, at gebyrer på grænseoverskridende betalinger i euro inden
for EU ikke må overstige de gebyrer, der er forbundet med en indenlandsk beta-
ling i national valuta. F.eks. må en betaling fra Danmark til Tyskland i euro ikke
koste mere end en tilsvarende betaling i kroner i Danmark. I eurolandene er det
allerede sådan, at der er ens gebyrer på indenlandske og grænseoverskridende
betalinger i euro.
Forslaget vil gælde for alle gebyrer på grænseoverskridende betalinger med
undtagelse af gebyrer for valutaveksling. Med hensyn til gebyrer til valutaveks-
ling styrkes gennemsigtigheden. En dansker betaler gebyr til valutaveksling
oveni den gældende valutakurs, når man f.eks. betaler med sit kort i et euro-
land. Det er dog ofte uklart for forbrugeren, hvor højt et gebyr for valutaveksling,
der opkræves. Det gælder især ved såkaldt dynamisk valutaveksling, hvor en
forbruger, der betaler med sit kort i udlandet, tilbydes at betale i den lokale valu-
ta eller at betale i sin egen valuta med det samme. Der vil typisk være tale om
en ufordelagtig valutakurs, som ikke fremgår klart, og som kan gøre det dyrere
for forbrugeren end at betale i f.eks. euro, selv om man også her betaler gebyr
til valutaveksling oven i kursen.
EU-landene blev allerede den 27. juni enige om et kompromis efter en uventet
hurtig proces på teknisk niveau. Vi tog derfor et parlamentarisk forbehold, da
forslaget ikke kunne nå at blive forelagt for Europaudvalget. Sagen har ikke væ-
ret på Økofin og ventes ikke at komme det.
Kompromiset fastholder, at forbrugeren skal oplyses om meromkostningen ved
at betale i egen valuta. Kommissionens forslag justeres på nogle områder. De
styrkede krav om gennemsigtighed fastsættes i selve lovteksten, i stedet for at
Kommissionen skal fastsætte kravene, og kravene målrettes til udbydere af dy-
namisk valutaveksling. Kompromiset fjerner også det midlertidige prisloft på va-
lutaveksling, som skulle gælde i implementeringsperioden ifølge Kommissio-
Side 1305
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
nens forslag. Det skyldes, at denne implementeringsperiode er væsentligt korte-
re i kompromisforslaget
1 år
end i Kommissionens forslag, hvor det var 3 år.
Regeringen kan støtte kompromiset, der finder en god balance. På den ene side
er det en fordel for vores virksomheder og forbrugere, at gebyrer på grænse-
overskridende betalinger er lave og transparente. Og på den anden side skal
banker og andre betalingsformidlere ikke tabe penge på at udbyde grænseover-
skridende betalinger.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvorfor sagen ikke havde været forelagt til for-
handlingsoplæg i udvalget.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at forslaget isoleret set var fint. Mange bor-
gere finder det frustrerende, at man bliver snydt, hvis man vælger sin egen valu-
ta ved betalinger. Men havde ministeren overvejet, hvor bankerne ville hente
den tabte indtjening, de hidtil havde fået ved gebyrerne? Man havde før set, at
bankerne blot væltede tabt indtjening over på kunderne under andre former. Det
samme var sket på telemarkedet, hvor tabt indtjening ved afskaffelse af gebyrer
på roaming og opkald til udlandet var blevet reguleret ved stigende abonne-
mentspriser. Hvis kunderne kom til at betale alligevel, var forlaget ikke så epo-
kegørende.
Finansministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at regeringen ikke mente, at
sagen var af større rækkevidde for Danmark.
Han sagde til Kenneth Kristensen Berth, at det ikke handlede om at forhindre
bankerne i at opdrive gebyrer, men om at gøre gebyrer synlige for forbrugerne.
Gebyr på betalinger i udlandet er usynlige, men når gebyrerne flyttes over på
andre tjenester, og dermed bliver det muligt for forbrugerne at tage stilling til
rimeligheden af dem.
Rasmus Nordqvist
anerkendte, at det var regeringens vurdering, der talte. Han
var dog ikke enig og mente, at sagen var af større rækkevidde og burde have
været forelagt udvalget før.
Side 1306
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-18
45. Europaudvalgsmøde 28/9 2018
8. Revision af forordning om Det Europæiske Udvalg for Systemiske
Risici (ESRB)
Tidlig forelæggelse
KOM (2017) 0538
Rådsmøde 3639
bilag 1 (samlenotat side 56)
EUU alm. del (17)
bilag 164 (udvalgsmødereferat side 177,
senest behandlet i EUU 3/11-17)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
9. Eventuelt
Den fungerende formand
gjorde opmærksom på, at der dagen forinden var
rundsendt
et fortroligt notat fra Finansministeriet vedrørende EU’s fælles
sortliste over skattely. Medlemmerne fik også notatet udleveret på papir.
Peter Hummelgaard Thomsen
mente, at sortlisten var en smule til grin, da den
nu var nede på seks lande
ingen af dem kendte skattely. Det ville have været
glædeligt, hvis det var udtryk for, at en masse lande havde forbedret sig, men
det var ikke tilfældet. Hvad mente ministeren om listen?
Finansministeren
var enig i, at det var et problem med en sortliste uden værdi.
De lande, der var fjernet, havde ikke foretaget kovendinger, men blot tilkendegi-
vet, at de ville gøre op med deres status som skattely. De havde fået et år til at
forbedre sig, hvorefter de kunne risikere at komme tilbage på sortlisten. Men det
var vigtigt, at de lande blev udstillet som skattely. Han havde derfor sagt til det
østrigske formandskab, at der var behov for en politisk drøftelse, hvor landenes
finansministre måtte melde klart ud, om de ville have en ægte sortliste eller en
papirtiger. Den østrigske finansminister ville forhåbentlig om mandagen bekræf-
te, at en sådan drøftelse ville indgå på det førstkommende Økofin-møde.
10. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.05
Side 1307