Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 586
Offentligt
2039681_0001.png
Den 30. marts 2019
MFVM 802
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til anvendelse af visse bestemmelser om registrering og deling af
data i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH) efter udløb af den endelige tidsfrist for registrering af
indfasningsstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om anvendelse af visse bestemmelser om registrering og deling af
data i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) efter udløb af den endelige tidsfrist for
registrering af indfasningsstoffer (komitesag). Forslaget forventes sat til afstemning på møde i
REACH-komitéen den 11.-12. april 2019. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om anvendelse af visse bestemmelser om registrering og deling af
data i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) efter udløb af den endelige tidsfrist for
registrering af indfasningsstoffer.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 132. Afstemning skal herefter ske i henhold til
artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold til
artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er
nødvendige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for,
samt hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 586: Notat om komitésag om anvendelse af visse bestemmelser om registrering og deling af data
Forslaget forventes sat til afstemning på møde i REACH-komitéen den 11.-12. april 2019.
Formål og indhold
Under REACH skal alle kemiske stoffer, der produceres eller importeres i en mængde på mere end
eller lig med 1 ton om året, registreres hos det europæiske kemikalieagentur, ECHA. For at undgå at
alle stoffer skulle registreres på samme tid, blev der lavet særlige tidsfrister for registrering af
indfasningsstoffer, det vil sige stoffer som var på markedet før REACH trådet i kraft. Tidsfristen for
registrering afhang af tonnagen, således at højtonnagestofferne blev registreret først, hvorefter
fristerne var udskudt i forhold til faldende tonnage. Den laveste tonnage havde registreringsfrist den
31. maj 2018. Da alle indfasningsstoffer nu er registreret, bør nogle af bestemmelserne i REACH
tilpasses.
For at sikre lighed for virksomheder, der producerer eller markedsfører indfasningsstoffer og ikke-
indfasningsstoffer, er det efter d. 1. juni 2018 nødvendigt at specificere de bestemmelser, som giver
favorable betingelser for indfasningsstofferne. Derfor skal der for disse bestemmelser fastsættes en
passende og fornuftig slutdato, hvorefter bestemmelserne ikke længere er gældende eller kun er
gældende under særlige forhold.
Beregningen af den årlige tonnage for indfasningsstoffer er baseret på den gennemsnitlige produktion
eller import for de tre forudgående år. Denne særlige betingelse vil fortsat være gældende indtil d. 31.
december 2019. Herefter vil den årlige tonnage skulle beregnes per kalenderår, som er tilfældet for
ikke-indfasningsstoffer.
For at reducere den mulige indvirkning på registreringsforpligtigelserne for lavtonnage
indfasningsstoffer fastsætter artikel 12 stk. 1b i REACH mindre strenge informationskrav for
registrering af visse mindre problematiske lavtonnageindfasningsstoffer. Kommissionen foreslår
derfor, at artikel 12 stk. 1b fortsat skal være gældende for indfasningsstofferne efter udløb af
registreringsfristen d. 1. juni 2018.
Den 1. juni 2018 ophører de fora for informationsudveksling om stoffer (SIEF), som blev oprettet i
forbindelse med præ-registreringen af indfasningsstoffer. Da registranterne er forpligtigede til at
opdatere deres dossier, for eksempel hvis der fremkommer nye data, foreslår Kommissionen, at
registranter fortsat skal opfylde deres forpligtigelse til at dele data på en fair, gennemsigtig og ikke
diskriminerende måde. Dette kan for eksempel gøres gennem et uformelt forum, som minder om det
formelle SIEF.
For indfasningsstoffer var der krav om deling af visse registreringsdata. Da der kan opstå uenighed
om, hvordan dataene deles, er det i artikel 30 i REACH beskrevet, hvorledes uenighed om data skal
håndteres. Kommissionen foreslår, at disse bestemmelser fortsat skal være gældende indtil den 31.
december 2019. Herefter vil præ-registreringer ikke mere være valide, og de normale procedurer for
håndteringer af uenigheder om deling af data vil derfor være gældende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i
allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 586: Notat om komitésag om anvendelse af visse bestemmelser om registrering og deling af data
Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet der er tale om mindre
justeringer af kravene til registrering og deling af data, som følger af, at registreringen af
indfasningsstoffer er afsluttet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke modtaget bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det vurderes, at der er tale om mindre justeringer, der tydeliggør den juridiske status for registrering
af indfasningsstoffer og registranternes forpligtelser i forbindelse med, at registreringen af
indfasningsstoffer er afsluttet. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3