Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 588
Offentligt
Den 2. april 2019
MFVM 807
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om identifikation af stof-
fet 4-tert-butylphenol (PTBP) som særligt problematiske stof på baggrund af
dets hormonforstyrrende egenskaber i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse
af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om identifikation af stoffet 4-tert-butylphenol (PTBP) som særligt
problematisk stof. Forslaget har til formål at optage PTBP på kandidatlisten jf. REACH-
forordningens artikel 57, litra f (komitésag). Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-
komiteen den 11.-12. april 2019. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vurderes generelt at have en positiv påvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen
forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Regeringen anerkender, at stoffet PTBP er særligt problematisk i kraft
af dets hormonforstyrrende egenskaber, for hvilke der foreligger videnskabelig dokumentation for
sandsynlige alvorlige virkninger i miljøet, der er problematiske i samme grad som virkningerne af
stoffer, der er anført i artiklens litra a - e. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om optag af 4-tert-butylphenol (PTBP)
på kandidatlisten for sine hormonforstyrrende egenskaber, jf. REACH-forordningens artikel 57, litra f,
med henblik på senere optagelse på godkendelseslisten i REACH-forordningens bilag XIV.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 59, stk.9. Afstemning skal herefter ske i henhold til artikel
133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i Rådets afgørelse
1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er