Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 592
Offentligt
2040867_0001.png
Den 3. april 2019
MFVM 804
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af pentazinkchromatoctahydroxid til rustbeskyttelse af komponenter
i flymotorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet pentazinkchromatoctahydroxid (PCO) til rustbeskyttelse af komponenter i flymotorer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver den britiske virksomhed Indestructible Paint Ltd tilladelse til efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra vedtagelsen af godkendelsen.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 12. april 2019. Forslaget vurderes ikke
at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes
ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse
af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor
der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet,
hvor der ikke findes alternativer. Det europæiske kemikalieagentur, ECHA har vurderet, at de be-
skrevne og de af ECHA foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Regeringen finder imidlertid, at risikoen for
arbejderne er uacceptabelt høj. Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nu-
værende form, idet regeringen lægger afgørende vægt på, at risikoen skal reduceres væsentligt for
arbejderne.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af pen-
tazinkchromatoctahydroxid (PCO) som til rustbeskyttelse af komponenter i flymotorer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinkchromatoctahydroxid til rustbeskyttelse af komponenter i flymotorer
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 12. april 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes
efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Indestructible Paint Ltd fra Storbritannien
om fortsat anvendelse af op til ca. 50 kg. PCO om året:
1. Til anvendelse til fremstilling af en epoxy primer, den såkaldte "Rockhard Primer".
2. Til anvendelse af primeren (af op til 75 aftagervirksomheder i EU) til rustbeskyttelse af
komponenter i flymotorer, der anvendes i flyindustrien og relaterede industrier.
Indestructible Paint Ltd fremsendte den 21. juli 2017 ansøgning om godkendelse af PCO til ovennævn-
te anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af
det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som den 28. august 2018 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinkchromatoctahydroxid til rustbeskyttelse af komponenter i flymotorer
2040867_0003.png
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, sammen med de af RAC anbefalede tiltag og
måleprogrammer er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og
den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af gennemførsel og overholdelse af disse.
Tiltag og måleprogrammer anbefales fordi der er usikkerhed i relation til risikovurderingen og på
grund af den unuancerede beskrivelse af risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold,
samt på grund af usikkerhed om koncentrationen af stoffet i arbejdsmiljøet.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra godkendelsen vedtages for
de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger
og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Herudover for anvendelse nr. 1 skal ansøgeren:
- inden 2 år efter vedtagelse af godkendelsen og herefter årligt, validere og verificere eksponerings-
scenariet
1
ved at gennemgå arbejdsopgaverne samt måle udsættelsen i arbejdsmiljøet og udlednin-
gen til miljøet. Eksponeringsscenariet skal revideres, hvis ikke udsættelsen af arbejdere og udled-
ningen til miljøet er så lav som teknisk og praktisk muligt.
For anvendelse nr. 2 skal:
- ansøgeren udvikle et mere detaljeret eksponeringsscenarie i kemikaliesikkerhedsrapporten, som
detaljeret beskriver risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold til kontrol af arbej-
dernes udsættelse og udledning til miljøet, samt de relaterede eksponeringsniveauer og udled-
ningsniveauer af PCO. Eksponeringsscenariet skal indeholde beskrivelse af arbejdsopgaver og in-
struktion i udførelse af opgaverne. Valget af arbejdsopgaver skal dokumenteres og begrundes.
Formålet med eksponeringsscenariet skal være en progressiv reduktion af udsættelse af arbejdere
og udledning til miljøet af PCO til så lavt som teknisk og praktisk muligt. De opdaterede ekspone-
ringsscenarier skal kommunikeres til alle aftagervirksomheder gennem opdaterede sikkerhedsda-
tablade senest 3 måneder efter vedtagelse af godkendelsen.
Ansøgeren skal validere og bekræfte eksponeringsscenarierne senest 24 måneder efter vedtagelse
af godkendelsen og herefter årligt ved at analysere arbejdsopgaver samt relateret kontekstuel in-
formation, samt ved at måle udsættelsen i arbejdsmiljøet. I tilfælde af at valideringen og bekræf-
telsen indikerer, at udsættelsen af arbejdere og udledningen til miljøet ikke er så lav som teknisk
og praktisk muligt, skal eksponeringsscenariet revideres uden unødig forsinkelse, og det revidere-
de eksponeringsscenarie skal gøres tilgængelig for aftagervirksomhederne,
- aftagervirksomhederne sikre, at tilgangen til de områder, hvor spraymaling og maskinbearbejd-
ning finder sted, er lukket af eller afskærmet ved en fysisk barriere, skiltning eller gennem proce-
durer både imens og for en specificeret periode efter, at aktivitet finder sted,
- aftagervirksomheder implementere effektive procedurer for at undgå overfladeforureninger og
passende rengøringspraksis i området, hvor spraymaling og maskinbearbejdning finder sted,
- Aftagervirksomhederne skal inden 12 måneder efter vedtagelse af godkendelsen indsende måleda-
ta og relateret kontekstuel information til ECHA.
1
Et eksponeringsscenarie er en beskrivelse af, hvordan stoffet fremstilles eller anvendes gennem sin livcyklus, og
hvordan producenten styrer eller anbefaler aftagervirksomheder at styre udsættelsen af arbejdere og udledning til
miljøet. Det indeholder en beskrivelse af både de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
producenten har gennemført eller anbefaler aftagervirksomheden at gennemføre.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinkchromatoctahydroxid til rustbeskyttelse af komponenter i flymotorer
2040867_0004.png
-
-
-
For begge anvendelser skal:
både ansøgeren og aftagervirksomhederne gennemføre målinger i arbejdsmiljøet,
ansøgeren udarbejde anbefalinger og guidelines til at understøtte aftagervirksomhederne i forhold
til at foretage målinger i arbejdsmiljøet. Ligeledes skal der udarbejdes en skabelon til afrapporte-
ring af måledata. Skabelonen skal sendes til aftagervirksomhederne sammen med det opdaterede
sikkerhedsdatablad senest tre måneder efter, at godkendelsen er vedtaget,
både ansøgeren og aftagervirksomhederne regelmæssigt kontrollere procesudsug og åndedræts-
værn i henhold til producenten af udstyrets anvisninger. Til dokumentation skal der føres protokol
med undersøgelserne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da godkendelsen
kun giver tilladelse til at anvende stoffet i små mængder på flymotorer, der befinder sig i Storbritanni-
en.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation anbefaler, at man fra dansk side ikke støtter forslaget, og at fristen
for fornyet vurdering fastsættes til maksimalt 3 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav,
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 592: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinkchromatoctahydroxid til rustbeskyttelse af komponenter i flymotorer
samt udvikle eksponeringsscenarier og sikre, at overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet
gennemføres, samt anvende måledata til at vurdere om risikohåndteringsforanstaltninger og anven-
delsesforhold er passende og effektive med henblik på at reducere arbejdernes udsættelse til så lavt
som teknisk og praktisk muligt. Regeringen forventer, at de pålagte krav i forslaget vil føre til en re-
duktion af arbejdstagernes risiko. Imidlertid er risikoen for arbejderne stadig uacceptabelt høj. Samti-
digt vurderes det, at de krav, der stilles i godkendelsen ikke er på niveau med de krav, der stilles i
Danmark.
Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst
svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virksomheders konkurrenceevne i
forhold til øvrige europæiske virksomheder omfattet af nærværende godkendelse.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet regeringen lægger
afgørende vægt på, at risikoen skal reduceres væsentligt for arbejderne. Det kan gøres ved at stille
skærpede krav til indkapsling, procesudsug og brug af effektive personlige værnemidler ved enhver
risiko for udsættelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5