Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 594
Offentligt
2040893_0001.png
Den 4. april 2019
MFVM 810
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens gennemførelsesretsakt, der fastlægger detaljere-
de regler om mindstekrav til grænsekontrolsteder, herunder inspektionscentre,
og om format, kategorier og forkortelser, der anvendes ved oplistning af græn-
sekontrolsteder og kontrolsteder (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om mindstekrav vedrørende faciliteter, indretning og udstyr for
grænsekontrolsteder bestemt til kontrol ved import fra tredjelande (komitésag). Forslaget indehol-
der desuden specifikationer for grænsekontrolsteders anvendelse, herunder i hvilken udstrækning og
på hvilke betingelser faciliteter i et grænsekontrolsted kan anvendes til kontrol af forskellige pro-
duktkategorier og til kontrol i forbindelse med eksport samt forbud mod anvendelse af grænsekon-
trolstederne ved samhandel inden for EU. Forslaget opstiller herudover en model for registrering og
oplysning på internettet om grænsekontrolstedernes godkendelse. Forslaget viderefører hovedsage-
ligt eksisterende lovgivning og vurderes generelt at fastholde beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder den
11. april 2019. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende
vægt på, at der er undtagelsesbestemmelser, som sikrer, at grænsekontrolstederne kan anvendes til
offentlig kontrol i forbindelse med eksport af levende dyr og produkter til tredjelande, og lægger
vægt på, at forslaget ikke får negative konsekvenser for samhandlen på det indre marked.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt, der fastlægger detaljerede regler om
mindstekrav til grænsekontrolsteder, herunder inspektionscentre, og om format, kategorier og forkor-
telser, der anvendes ved oplistning af grænsekontrolsteder og kontrolsteder.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 64(4) og 60(2) i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) 2017/625 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anven-
delsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed
og plantebeskyttelsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr.
652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr.
1099/2009 samt Rådets direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF
og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 594: Notat om komitésag om regler om mindstekrav til grænsekontrolsteder
2040893_0002.png
882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF,
96/93/EF og 97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF (forordningen om offentlig kontrol).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-
get. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forsla-
get, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for
en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret for-
slag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalifi-
ceret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver ap-
peludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder den 11. april 2019.
Formål og indhold
Forslaget viderefører og opdaterer krav til indretning og drift af grænsekontrolsteder til offentlig kon-
trol af levende dyr og produkter, som importeres fra tredjelande, med henblik på beskyttelse af men-
neskers og dyrs sundhed. Forslaget uddyber og supplerer de minimumskrav, som er fastsat i forord-
ningen om offentlig kontrol (forordning (EU) 2017/625). Der fastsættes mere specificerede krav til
faciliteterne til kontrol af levende dyr.
Forslaget indeholder specifikke krav til adskillelse af kontrollen af forskellige produktkategorier for at
forhindre krydsforurening. Der er fastsat undtagelsesbestemmelser fra dette krav om adskillelse, hvis
procedurer på grænsekontrolstedet kan sikre mod krydsforurening.
Med henvisning til risikoen for krydsforurening fastsættes som noget nyt specifikke bestemmelser om
anvendelse af grænsekontrolstedernes faciliteter til anden offentlig kontrol end importkontrol. For så
vidt angår anvendelse af grænsekontrolstedernes faciliteter til kontrol i forbindelse med eksport, er der
fastsat bestemmelser om, at dette kan accepteres, hvis procedurer på grænsekontrolstedet kan sikre
mod krydsforurening.
For så vidt angår anvendelse af grænsekontrolstedernes faciliteter til kontrol i forbindelse med sam-
handel inden for EU fastsætter forslaget, at dette ikke må finde sted, idet levende dyr og produkter fra
tredjelande, som potentielt ikke opfylder EU's importkrav, i givet fald kunne komme i forbindelse med
levende dyr og produkter
1
af EU-standard. Der fastsættes i dette tilfælde ingen undtagelsesmulighed
ved etablering af procedurer til sikring mod krydsforurening.
Forslaget giver mulighed for at supplere grænsekontrolstedets lagerkapacitet med anvendelse af kom-
mercielle lagre samt ved oplagring i transportcontainerne.
Forslaget angiver muligheden for etablering af inspektionscentre under et grænsekontrolsted og fast-
sætter minimumskravene til disse.
1
Animalske fødevarer, avlsmateriale og animalske biprodukter samt ikke-animalske fødevarer og foder under restriktion
eller intensiveret kontrol.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 594: Notat om komitésag om regler om mindstekrav til grænsekontrolsteder
Endelig opstiller forslaget en række krav til medlemsstaterne med hensyn til information til Kommis-
sionen om grænsekontrolstederne og eventuelle inspektionscentre og med hensyn til orientering om
grænsekontrolstederne på internettet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget viderefører eksisterende EU-bestemmelser, som er implementeret i dansk lovgivning i be-
kendtgørelse nr. 1043 af 4. september 2015 om veterinære grænsekontrolsteder og inspektionscentre
samt udpegede indgangssteder. Bekendtgørelsen fastsætter betingelserne for godkendelse af grænse-
kontrolsteder for kontrol af dyr og animalske produkter henholdsvis udpegning af indgangssteder for
kontrol af ikke animalske produkter. Bekendtgørelsen fastsætter betingelserne for, at kontrolfaciliteter
kan anvendes til kontrol af flere forskellige produktkategorier, herunder at der etableres procedurer til
sikring mod krydsforurening.
Der er ingen specifik angivelse af muligheden for anvendelse af faciliteterne til offentlig kontrol i for-
bindelse med eksport eller samhandel inden for EU, idet dette forhold ikke er angivet i de eksisterende
EU-bestemmelser, som bekendtgørelsen implementerer.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning med ophævelse af be-
kendtgørelse nr. 1043 af 4. september 2015, når forordningen finder anvendelse pr. 14. december
2019.
Der er hovedsageligt tale om videreførelse af eksisterende bestemmelser, og forslaget vurderes derfor
at fastholde beskyttelsesniveauet i Danmark og EU for menneskers og dyrs sundhed.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Forslaget forventes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser i dets nuværende form. I en tidli-
gere udgave af forslaget indgik en bestemmelse, som specifikt forbød anvendelsen af faciliteterne til
offentlig kontrol til både eksport og samhandel inden for EU med levende dyr og produkter (fastsat i
artikel 5, stk. 4, henholdsvis artikel 6, stk. 3). En sådan bestemmelse ville ramme danske eksportører,
som eksporterer levende dyr via Københavns Lufthavn, ligesom Københavns Lufthavn som operatør af
grænsekontrolstedet ville miste omsætning. Mulige konsekvenser af forslaget for så vidt angår sam-
handel er under afdækning.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Det bemærkes, at nedenstående høringssvar er afgivet
til en tidligere udgave af Kommissionens forslag, som ikke indeholdte muligheden for anvendelse af
grænsekontrolstederne til eksport af levende dyr og produkter til tredjelande. Kommissionen har i et
ændringsforslag modtaget 3. april 2019 indsat undtagelsesbestemmelser, som gør det muligt fortsat at
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 594: Notat om komitésag om regler om mindstekrav til grænsekontrolsteder
2040893_0004.png
kunne eksportere levende dyr og produkter til tredjelande via grænsekontrolstederne. Der er indkom-
met følgende høringssvar:
Landbrug & Fødevarer og DanBred PS har meddelt, at deres høringssvar til Kommissionens høring
også er gældende for denne høring.
Forslaget har desuden været i offentlig høring på Kommissionens høringsportal, hvor der fra dansk
side er indkommet følgende høringssvar:
Landbrug & Fødevarer finder forslaget unødigt beskyttende. De særlige bestemmelser i artikel 5, stk. 4
og artikel 6, stk. 3 vurderes at ville få langtrækkende konsekvenser for eksport til tredjelande, idet
mange lufthavne ikke vil være i stand til at leve op til kravene. For danske virksomheder, der eksporte-
rer levende dyr og animalske produkter, vil forslaget have substantielt negativ effekt. I værste fald kan
det medføre totalt stop for eksport af levende dyr via luftfragt. Det samlede tab for eksport af levende
dyr fra Danmark vil kunne beløbe sig til 60 millioner DKK årligt. Ligeledes vurderes eksporten af ani-
malske produkter at kunne blive påvirket. De særlige bestemmelser i artikel 5, stk. 4 og artikel 6, stk. 3
vil betyde væsentligt større udgifter for lufthavnene til håndtering af eksport af levende dyr, hvilket for
nogle lufthavne kan medføre totalt stop for eksporten. Det er væsentligt for dyrevelfærden, at der ved
eksport af levende dyr er mulighed for direkte flyvning til det endelige bestemmelsessted. I flere lande
kan det kun ske fra enkelte lufthavne
i Danmark eksempelvis kun fra Københavns Lufthavn for
transporter til Kina og Japan. Der er i mange tilfælde et kundekrav om direkte transport af hensyn til
dyrevelfærd og dyresundhedsstatus. Det vurderes, at der kan opretholdes et højt sikkerhedsniveau på
anden måde end ved et totalt forbud mod fælles anvendelse. Der anvendes i dag procedurer til sikring
mod krydsforurening, og så vidt vides har der ikke været situationer med krydsforurening, som har
bragt menneskers eller dyrs sundhed i fare. Forslaget er desuden i modstrid med krav i anden EU-
lovgivning, som kræver at visse animalske biprodukter skal eksporteres fra et godkendt grænsekon-
trolsted. Kommissionen opfordres til at indsætte undtagelsesbestemmelser baseret på procedurer, som
kan imødegå risikoen for krydsforurening, og der stilles forslag til formulering.
Københavns Lufthavn henviser til, at Københavns Lufthavn er den største lufthavn, hvad angår luft-
transport af levende dyr i Skandinavien og Nordeuropa med ca. 500 dyretransporter i 2018.
Lufthavnen har ét veterinærcenter, som anvendes til import fra tredjelande, eksport ud af EU samt
transport af dyr inden for EU. Københavns Lufthavn fungerer desuden som hub for transitdyr, som vil
komme til veterinærcentret ved kortere eller længere ophold. Københavns Lufthavn støtter harmonise-
rede regler, som kan sikre mod krydsforurening, men bemærker, at bestemmelserne i artikel 5, stk. 4
og artikel 6, stk. 3 indfører ubegrundede krav, som vil få betydelige negative konsekvenser for involve-
rede erhverv. Forlaget vil desuden kunne medføre dårligere dyrevelfærd. Købehavns Lufthavn vil ikke
kunne udvide veterinærcentret, så det kan leve op til de nye krav. På den baggrund vil Københavns
Lufthavn miste 35-50 % af transporter med levende dyr og dermed også lide et økonomisk tab. Desu-
den vil forslaget ifølge Københavns Lufthavn betyde en væsentlig ringere mulighed for eksport ud af
EU og omsætning inden for EU af levende dyr for virksomheder i Danmark og Sydsverige. Ifølge Kø-
benhavns Lufthavn vil både dyrevelfærd og dyresundhedsstatus blive påvirket af, at der vil være min-
dre mulighed for at kunne transportere levende dyr direkte til bestemmelsesstedet. I Københavns
Lufthavn er der allerede et højt sikkerhedsniveau med meget klare procedurer til sikring mod kryds-
forurening, idet der transporteres dyr af høj sundhedsstatus og høj værdi. Erfaringsmæssigt kan sik-
kerhed opnås på anden måde end ved total adskillelse. Københavns Lufthavn opfordrer Kommissio-
nen til at indsætte undtagelsesbestemmelser baseret på procedurer, som kan imødegå risikoen for
krydsforurening. Alternativt anmodes om en udsættelse for implementering på 3 år, så europæiske
lufthavne kan finde en løsning.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 594: Notat om komitésag om regler om mindstekrav til grænsekontrolsteder
2040893_0005.png
DanBred PS støtter generelt alle tiltag, som sikrer mod risikoen for krydsforurening. I dette tilfælde
vurderer Danbred PS, at regler, som har en væsentlig lovgivningsmæssig og økonomisk indvirkning,
hverken er begrundet videnskabeligt eller ud fra en risikovurdering. Reglerne vil have langtrækkende
konsekvenser for eksport til tredjelande for flere EU-medlemsstater. Reglerne vil ifølge Danbred PS
føre til en voldsom stigning af DanBred PS’s omkostninger til transport af levende dyr med luftfragt og
muligvis føre til et stop af DanBred PS’s eksport af levende dyr via
flere europæiske lufthavne. Det
samlede eksporttab for DanBred PS vil være ødelæggende for virksomheden samt for andre svineavle-
re i Danmark og EU. Reglerne vil ifølge DanBred PS øge transporttiden for levende avlsdyr. Med færre
eksportsteder øges vejtransporttiden i mange tilfælde til over 8 timer, som belaster dyrevelfærden. Af
hensyn til dyrevelfærden for danske avlssvin anvendes nærmeste EU-lufthavn med kortest mulige
direkte rute til det endelige bestemmelsessted, hvilket ofte er et kundekrav. Det er væsentligt at have
fleksibilitet til at kunne anvende forskellige lufthavne i EU til disse transporter. Hvis disse kundekrav
ikke kan imødekommes, kan det betyde totalt stop for eksport af avlsdyr. Lufthavnene anvender i dag
procedurer, som sikrer mod risiko for krydsforurening mellem import og eksport af levende dyr. De
avlsdyr, som sendes via luftfragt, er dyr af høj dyresundheds-status og høj værdi. Det er derfor altafgø-
rende at undgå krydsforurening. Under de eksisterende regler har der så vidt vides ikke været tilfælde
af krydsforurening.
Danish Association of Zoos and Aquaria (DAZA) meddeler i deres høring, at de støtter høringssvaret
fra deres europæiske organisation, EAZA. Der stilles forslag til ændring af kravene i artikel 5, stk. 1 (e)
til faciliteter til opstaldning af andre dyr end klovbærende dyr. Det foreslås, at grænsekontrolsteder,
der er godkendt til kontrol af gruppen ”andre dyr end klovbærende” ikke –
som angivet i Kommissio-
nens forslag
skal have faciliteter til at kunne håndtere dyr bestemt
til ”afgrænsede virksomheder”
som defineret i Dyresundhedsloven, forordning (EU) 2016/429, som blandt andet omfatter zoologiske
haver og akvarier. Det har hidtil været muligt at kontrollere dyrene fysisk på bestemmelsesstedet, hvor
der er faciliteter tilpasset disse særlige arter, hvilket er bedst både for dyrene og for personalets sikker-
hed.
Som kommentar til dette anføres fra Fødevarestyrelsen, at en sådan ændring også vil indebære, at
forsøgsdyr kan kontrolleres på bestemmelsesstedet, hvis der er tale om virksomheder med godsendel-
se som afgrænset virksomhed. Dette vurderes positivt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. På baggrund af tidligere drøftelser og foreløbige afstemninger om forslaget, inden det kom i offent-
lig høring på Kommissionens høringsportal, forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget
blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at der er
undtagelsesbestemmelser, som sikrer, at grænsekontrolstederne kan anvendes til offentlig kontrol i
forbindelse med eksport af levende dyr og produkter til tredjelande, og lægger vægt på, at forslaget
ikke får negative konsekvenser for samhandlen på det indre marked.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5