Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 602
Offentligt
NOTAT
Dato
8. april 2019
2018-4891
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
J. nr.
Kommissionens forslag til Kommissionens forordning (EU)
…/…
af X om ændring af forordning (EU) nr. 1230/2012 for så vidt an-
går typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer udstyret med
forlængede førerhuse og til aerodynamiske anordninger og ud-
styr til motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremlagt et forslag til ændring af Kommissionens
forordning (EU) nr. 1230/2012 med henblik på at fremme anvendelse af last-
bilsførerhuse med bedre aerodynamik og trafiksikkerhed og med det formål
at reducere lastbilers brændstofforbrug og forbedre trafiksikkerheden.
Den foreslåede gennemførelsesforordning har direkte juridisk virkning og
skal ikke implementeres i dansk lovgivning. Det forventes dog, at der vil skulle
foretages konsekvensrettelser i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretø-
jers indretning og udstyr og i bekendtgørelse om køretøjers største bredde,
længde, højde, vægt og akseltryk, når den nye ændringsforordning foreligger.
Forslaget kan levere et delbidrag til, at bilindustrien kan reducere CO2-
udledningen fra tunge køretøjer i to trin frem mod 2030, som det blev aftalt
mellem Rådet og Europa-Parlamentet den 19. februar 2019. Det vurderes, at
forslaget isoleret set vil have negativ indflydelse på provenuet fra brændstof-
afgifterne, vil reducere CO2-udledningen fra transport, vil i et vist omfang
kunne forbedre færdselssikkerheden og vil have positive økonomiske konse-
kvenser for transporterhvervet. Forslaget skønnes at have potentiale til at
have positiv virkning på beskyttelsesniveauet for miljø og sundhed i Dan-
mark.
Det er forventningen, at forslaget vil komme til afstemning i april 2019, for-
mentlig 10. april 2019.
Regeringen støtter forslaget og agter at stemme for dette.