Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 613
Offentligt
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
5. april 2019
Europa-Kommissionens delegerede retsakt om fastlæggelse af
kriterier for biobrændstoffer m.v. med henholdsvis lav og høj risi-
ko for indirekte ændringer i arealanvendelsen (ILUC), og for hvilke
der er konstateret en betydelig udvidelse af produktionsarealet ind
på arealer med stort kulstofindhold.
KOM-nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 13. marts udstedt en delegeret retsakt i henhold til
direktivet om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, jf.
2018/2001/EU (VE II) art. 26, stk. 2. De nuværende regler for bæredygtighedskrite-
rier i det gældende direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende
energikilder
–
2009/28 (VE-direktivet)
–
håndterer ikke de drivhusgasemissioner,
der kan komme fra indirekte arealændringer (ILUC).
For at håndtere disse emissioner fastlægger den delegerede retsakt kriterier for
biobrændstoffer m.v. med henholdsvis høj og lav risiko for indirekte ændringer i
arealanvendelsen, og for hvilke der er konstateret en betydelig udvidelse af produk-
tionsarealet ind på arealer med stort kulstofindhold. Kommissionen har vurderet, at
emissionen ved en grænse på 10 pct. som følge af ILUC vil opveje de reduktioner,
som direkte opnås ved brug af biobrændstof. Den delegerede retsakt forventes at
medføre, at størstedelen af de biobrændstoffer, der laves af palmeolie, vil blive
udfaset. Retsakten vil imidlertid ikke få betydning for andre afgrøder
–
som fx soja
–
der opfylder kriterierne for fortsat at kunne anvendes, men som regeringen ikke
mener, at man kan udelukke fra at have en ILUC-risiko.
Den delegerede retsakt vurderes ikke at medføre konsekvenser for Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelen af den delege-
rede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
Regeringen vil dog opfordre Kommissionen til nøje at følge udviklingen vedrørende
biobrændstoffer med høj ILUC-risiko frem til revisionen af retsakten i 2021, idet
man fra dansk side finder, at biobrændstoffer, som kan anvendes til opfyldelsen af
transportmålet, bør være bæredygtige.
Side 1/6