Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 615
Offentligt
2044070_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 29. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
onsdag den 20. marts 2019
mødet startede kl. 10.55
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF), næst-
formand, Jan E. Jørgensen (V), Peter Hummelgaard Thomsen (S),
Søren Søndergaard (EL), Nikolaj Villumsen (EL), Rasmus Nordqvist
(ALT) og Merete Scheelsbeck (KF).
statsminister Lars Løkke Rasmussen og kultur- og kirkeminister Met-
te Bock.
Desuden deltog:
L
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd (artikel 50) den 21. marts 2019
Punktet blev forelagt for lukkede døre.
Side 1020
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
Punkt 2. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 21.-22. marts 2019
Det Europæiske Råd 21-22/3-19
bilag 5 (brev om fremtidens indre marked)
Det Europæiske Råd 21-22/3-19
bilag 4 (rev. udkast til rådskonklusioner
(fortroligt))
Det Europæiske Råd 21-22/3-19
bilag 2 (udkast til retningslinjer for
konklusioner (fortroligt))
Det Europæiske Råd 21-22/3-19
bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden
(fortroligt))
Statsministeren:
Årets første DER-møde indledes den 21. marts med drøftelsen om Brexit,
som vil tage det meste af opmærksomheden, og som vi diskuterede under punkt 1. Den efter-
følges af en arbejdsmiddag, hvor vi skal diskutere
EU’s forhold til Kina.
Den 22. marts starter
festligt med en kort ceremoni sammen med Norge, Island og Liechtenstein for at markere 25-
året for EØS-samarbejdet. Herefter vil vi behandle det europæiske semester, udviklingen i det
indre marked, EU’s klimapolitik og
indsatsen for at undgå desinformation i forbindelse med
europaparlamentsvalget den 23.-26. maj.
Brexit
Om Brexit kan jeg her under det åbne punkt kort sige, at vi i talende stund afventer et britisk
ønske om forlængelse af artikel 50-proceduren. EU-27 tager stilling til den, når vi ved, hvor
lang en forlængelse de ønsker, og når vi kender begrundelsen.
Kina
Det næste punkt vil være en middagsdrøftelse om Kina på baggrund af den meddelelse om
EU’s forhold til Kina, som Kommissionen og EU’s Udenrigstjeneste
har fremlagt i sidste uge,
og som er offentligt kendt. Meddelelsen
er baseret på EU’s kinastrategi fra 2016 og opstiller en
række forslag til, hvordan EU bør samarbejde med Kina både som partner, konkurrent og rival.
Det er klart, at vi i EU løbende skal vurdere, hvordan vi bedst varetager vores interesser over
for Kina, for tingene står ikke stille, og Kina er et andet land nu end for bare få år siden. Fra
dansk side støtter vi overordnet budskaberne i den fælles meddelelse
både om muligheder-
ne for et tættere samarbejde og om udfordringerne med de områder, hvor EU og Kina ikke ser
ens på tingene, f.eks. når det gælder menneskerettigheder og statsdrevet industripolitik.
Derfor forventer jeg også, at en del af drøftelsen om Kina kommer til at foregå på baggrund af
det industrimanifest, Frankrig og Tyskland har fremlagt for kort tid siden. Manifestet skal ses i
lyset af, at Kina spiller en stadig større rolle på verdensmarkedet og i Europa. Det er vigtigt og
relevant at diskutere, hvordan vi håndterer den påvirkning, Kinas statsstøttede industri og kon-
kurrenceforvridende tiltag har på Europa
og det er ikke mindst vigtigt, at diskussionen føres
mellem de europæiske lande, og at vi undgår en situation, hvor hvert land skal finde sin egne
svar på de spørgsmål. Vi skal grundigt overveje, hvad der er de rigtige svar. Set med mine
øjne er løsningen ikke, at europæiske virksomheder skal udsættes for mindre konkurrence og
Side 1024
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
have bedre statsstøttemuligheder. Det er ikke det bedste gensvar, vi kan give på en situation,
hvor vi mener, at der er problemer med statsstøtte og konkurrenceforvridning. Ideelt set er det
bedste gensvar at stå fast på åbne markeder og effektive konkurrenceregler. Det er i dansk
interesse, fordi Danmark er en lille, åben økonomi, der lever af samhandel med resten af ver-
den. Men det er en balancegang, for samtidig skal vi ikke være naive, hvad angår dansk og
europæisk interessevaretagelse.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at Kinas illoyale handelspraksis og statssubsidiering af
virksomheder udgjorde et stadig større problem, og det var urimeligt, når Kina syntes at negli-
gere omverdenens kritikpunkter. Det var godt, at stats- og regeringscheferne skulle drøfte,
hvordan man kunne imødegå det. Men statsministeren nævnte ikke så meget om en række
andre aktuelle kritikpunkter, man kunne rejse over for Kina. Udviklingen i landet over de sene-
re år havde været urovækkende. Der var en periode, hvor det gik bedre, men under præsident
Xi Jinping syntes meget at gå i den forkerte retning. Det gjaldt både menneskerettighedssitua-
tionen og Kinas opførsel over for andre lande i regionen. Ville statsministeren sørge for at
bringe følgende emner op på mødet?:
-
-
-
-
-
-
arbejdslejre for politiske fanger i Kina;
forfølgelsen af Falun Gong og andre religiøse mindretal;
den stigende aggressivitet i fremfærden over for demokratiforkæmpere i Hongkong;
handel med indsattes organer, som en ny rapport netop havde dokumenteret stadig
fandt sted;
afskaffelsen af begrænsningen på, hvor længe den kinesiske præsident kan sidde på
posten, med det resultat at Xi Jinping kunne blive posten på livstid, og
Kinas stadig mere aggressive fremfærd over for Taiwan.
Statsministeren
fandt Kenneth Kristensen Berths kritikpunkter relevante, men hver af de 28
mødedeltagere kunne ikke bringe alle relevante temaer på bane med en sådan passion og
detaljerigdom, for så kunne DER-mødet ikke begrænses til 2 dage. Han ville dog sørge for
under middagsdrøftelsen at opfordre til, at EU udnyttede det forestående topmøde til at tage
menneskerettighedssituationen og andre vanskelige emner op med Xi Jinping.
Det indre marked
Statsministeren:
Drøftelserne den 22. marts regner jeg med vil begynde med den fremtidige
indretning af det indre marked. Regeringen har sammen med 16 andre lande fremlagt et ambi-
tiøst forslag til, hvordan vi kan modernisere det. Andre lande har også spillet ind.
Overordnet handler det om, at vi skal væk fra den traditionelle silotænkning med opdelingen
mellem varer og tjenesteydelser, mellem det analoge og det digitale. Vi skal sætte os i virk-
somhedernes sted og indrette reglerne ud fra deres perspektiv. Vores virksomheder opererer
allerede i den digitale tidsalder, hvor varer, tjenesteydelser og digitale tjenesteydelser i høj
grad er sammensmeltet.
Side 1025
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
Vi lægger også vægt på, at man skal fokusere mere på korrekt implementering og effektiv
håndhævelse af de fælles regler på tværs af grænserne. Det er ikke noget nyt dansk syns-
punkt, men heldigvis deles det efterhånden af flere og flere lande. Det gælder om ikke altid at
udarbejde nye regler og initiativer, men nok så meget om at få udført de ting, man allerede har
besluttet, og sikre, at folk efterlever dem ensartet for at sikre en fair og lige konkurrence.
I takt med at serviceøkonomien udvides, er der også en risiko for, at vi kommer til at se flere
sager om misbrug og omgåelse af reglerne under den frie bevægelighed, og at rimelige for-
hold om udbetaling af velfærdsydelser bliver et endnu vigtigere spørgsmål. Derfor vil jeg be-
nytte anledningen til at fremhæve vigtigheden af det danske synspunkt om, at fri bevægelig-
hed skal foregå på en fair og ordentlig måde.
EU’s handelspolitik
Jeg forventer også, at vi kommer til at drøfte EU’s
handelspolitik. Der skal ikke herske tvivl om,
at vi fra dansk side ser et klart behov for at fastholde EU som et åbent marked, der drager for-
del af globaliseringen og samhandel med vigtige markeder. Det er meget vigtigt, at vi fasthol-
der det udgangspunkt. Når det er sagt, er det også klart, at vores handel med omverdenen
skal foregå på nogenlunde lige konkurrencevilkår. Jeg håber derfor, at vi på mødet kan blive
enige om, at vi fra europæisk side nu kommer videre i dialogen med USA om nye handelsafta-
ler.
Det gælder for begge sider af Atlanten, at der er en klar økonomisk gevinst at hente ved en
tættere samhandelsrelation. Ud over det rent pekuniære har det betydning for, hvem der sæt-
ter standarderne i verden fremover. Hvis vi integrerede vores økonomier lidt mere hen over
Atlanten, ville vi stadig have en standardsættende størrelse.
Det europæiske semester
På mødet skal vi også vedtage de generelle økonomiske og politiske retningslinjer for EU-
landene og eurozonen
det, der kaldes det europæiske semester. Jeg forventer ingen stor
substansdiskussion, men man kan sige, at det går relativt godt i Europa for tiden med en pæn
vækst i alle EU-lande og en ledighed, der er faldet til niveauet før krisen. Til gengæld har
dampen de seneste måneder været ved at gå lidt af kedlerne: Kommissionen forventer ganske
vist, at væksten vil fortsætte i de kommende år, men i et afdæmpet tempo. Når prognosen ser
sådan ud, skyldes det bl.a. usikkerhed på grund af Brexit, frygt for mulige handelskonflikter og
det, at nogle lande på trods af høje konjunkturer vedbliver at have en høj gæld, store under-
skud
også strukturelle underskud
og høj ledighed, især blandt de unge. Vi skal forberede
os godt på at møde de udfordringer, så vi ikke løber ind i nye problemer i EU på længere sigt.
Det gælder også herhjemme, om end i mindre grad.
Nikolaj Villumsen
spurgte, om statsministeren ville udnytte diskussionen om den europæiske
økonomi til at bringe emnet skattely på dagsordenen. De europæiske samfund gik glip af milli-
arder ved, at selskaber gemte penge væk i skattely
penge, som kunne være blevet brugt på
fælles velfærd. Det var glædeligt, at statsministeren havde meldt ud, at Venstre nu gik ind for
Side 1026
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
en fælles bundgrænse for selskabsskatten. Det havde Enhedslisten talt for i mange år, men
mødt modstand mod fra skiftende regeringer. Havde statsministeren bedt om, at skattely blev
et emne på DER-mødet?
Statsministeren
svarede, at skattely ikke var på dagsordenen. Han stod bag den melding,
han havde givet på Venstres landsmøde som afsæt til partiets valgkamp forud for europapar-
lamentsvalget, og ville sørge for at arbejde for en fælles bundgrænse under selskabsskatten i
de rette sammenhænge.
Nikolaj Villumsen
var forundret over, hvorfor skattely ikke indgik i en aktuel diskussion af den
økonomiske situation i Europa. Skattely handlede da om noget om konsekvenser for økono-
mien. Han gentog sit spørgsmål om, hvorvidt statsministeren havde bedt om at få emnet bragt
op på mødet. Var han i givet fald blevet afvist?
Søren Søndergaard
undrede sig også over statsministerens svar. Uden at citere fortroligt ma-
teriale kunne Søren Søndergaard godt afsløre, at begrebet fair konkurrence fremgik af møde-
dokumenterne. Hvordan kunne man diskutere fair konkurrence på det indre marked uden at
inddrage skattely, når de værste skattely fandtes inden for EU?
Han blev også nødt til at spørge, om statsministeren havde tænkt sig at rejse sagen om dag-
pengesystemet, for det var også et eksempel på unfair konkurrence på det indre marked, når
danske borgere skulle betale høje bidrag til dagpengesatser i en dansk a-kasse, mens det for
andre EU-borgere i landet var en del af ens naturlige rettigheder som arbejdstager.
Statsministeren
holdt muligheden åben for, at han ville sige noget om skattely på mødet, hvis
han fik ordet under det relevante punkt, men han ville ikke binde sig til at holde en brandtale
om det, når det ikke var et tema.
Hvad angik dagpengespørgsmålet, var det statsministerens agt at omtale det, han selv kaldte
rimelighedsdagsordenen. Regeringen var ikke tilfreds med udfaldet om, at EU-borgere i Dan-
mark kunne få dagpenge allerede efter 1 måned, og den dagsorden indgik i regeringens ar-
bejde med tidlig påvirkning af den nye Kommission. Der var defineret emneområder, som re-
geringen forsøgte at byde ind med, ikke mindst balancen mellem fri bevægelighed, rimelighed
og fairness. Danmark ville ikke gå rabundus, men det var et spørgsmål om befolkningens op-
levelse af retfærdighed og i sidste ende dens støtte til opretholdelsen af det indre marked.
Nikolaj Villumsen
indvendte, at stats- og regeringscheferne hver især forbereder emner, de
vælger at prioritere på DER-møderne. Det lod til, at statsministeren ikke havde forberedt at
tale om skattely, men så meget desto mere glædeligt var det, at han nu holdt muligheden åben
for at nævne det, og at han havde tænkt sig at omtale dagpengespørgsmålet.
Peter Hummelgaard Thomsen
mindede om, at statsministeren ikke var den eneste, der hav-
de flyttet sit synspunkt om en fælles bundgrænse for selskabsskatten i EU. Det gjaldt også den
Side 1027
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
tyske regering, ikke mindst finansminister Olaf Scholz. Havde statsministeren en kommentar til
gårsdagens kompromis om forordning 883? Og overvejede regeringen at aktivere traktatens
nødbremse?
Statsministeren
svarede, at kompromiset om forordning 883 ikke passede med regeringens
prioriteter. Det ville dog være usagligt at anvende traktatens nødbremse, fordi de statsfinan-
sielle konsekvenser var relativt beskedne. Men regeringen gav sig ikke uden kamp: Snart kom
der et nyt Europa-Parlament og en ny Kommission, som det gjaldt om at fastholde den danske
dagsorden over for
ikke for at fremture, men fordi det var vigtigt at holde liv i debatten. Man
kunne se, at diskussionen om velfærdsydelser og indeksering af børnecheck flyttede sig. Der
var to lag i diskussionen: Det, stats- og regeringscheferne hver især mener, fordi det forventes
af dem, alt efter hvilket land de repræsenterer, og så deres personlige politiske synspunkter.
Der ville komme masser af muligheder hen ad vejen, hvor man kunne bringe de spørgsmål op
igen,
ikke mindst når forhandlingerne om MFF’en
begyndte for alvor.
EU’s langsigtede klimastrategi
Statsministeren:
Jeg håber, at vi får god tid til at
drøfte EU’s langsigtede klimastrategi. Kom-
missionen har som bekendt præsenteret en vision om et klimaneutralt EU i 2050. Det er helt
på linje med den aktuelle danske politiske målsætning om at være uafhængige af fossile
brændstoffer i 2050. Vi kan godt være stolte over, at Kommissionen nu foreslår, at den danske
målsætning bliver fælles for EU-landene. Men nu gælder det om at få de andre lande med.
Derfor vil mit klare budskab være, at vi skal sætte den kurs, som svarer til Parisaftalens mål-
sætning om at undgå en temperaturstigning på mere end 1,5 grader. Jeg vil ikke lægge skjul
på, at det bliver vanskeligt at få alle lande med. Mange af dem forholder sig fortsat afventende
og taler stadig om klima med udgangspunkt i vilkårene for industrien og konkurrencen og med
en bekymring for konsekvenser i form af social ulighed. Jeg har tænkt mig at fremføre, at om-
kostningerne ved ikke at bremse klimaforandringerne i tide langt kommer til at overstige om-
kostningerne ved at handle. Dertil vil jeg fremhæve, at den grønne omstilling er en mulighed
for at skabe vækstindustrier med fremtidssikrede job i Europa, og Danmark jo er et eneståen-
de godt eksempel på, at disse ting kan gå hånd i hånd.
Vi må se, hvor langt diskussionen bringer os denne gang. Jeg skal nok gøre mit for at trække
det længst muligt i dansk og grøn retning. Hvis vi ikke kan få alle lande med nu, må vi i det
mindste arbejde for at få lagt et spor, der peger længst muligt i den rigtige retning. Og så må vi
holde fast i sagen, for det er en dagsorden, vi ikke kommer uden om. Vi skal genforpligtes ef-
ter valget af en ny kommission, ligesom det nye Europa-Parlament skal genforpligtes.
Rasmus Nordqvist
mindede om, at der få dage før mødet havde fundet store demonstratio-
ner sted over hele Europa med et opråb fra børn og unge om handling for at begrænse men-
neskets indvirkning på klimaforandringerne. Det opråb måtte politikerne sørge for at svare på.
Statsministeren burde på mødet fremføre, at målsætningen om klimaneutralitet i 2050 var en
no-brainer, da den bare fulgte konklusionerne i rapporten
fra FN’s klimapanel fra
efteråret
2018 og i øvrigt var, hvad landene allerede havde skrevet under på i Parisaftalen. Europa måt-
Side 1028
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
te som en rig verdensdel have mere ambitiøse målsætninger end verden som helhed. Stats-
ministeren kunne desuden nævne, at klimakrisen ikke bare var en mulighed for at skabe vækst
i kraft af den grønne omstilling, men også for at skabe det gode samfund, hvor man arbejder
sammen, og en mulighed for at styrke EU-samarbejdet. Man må godt gå op på de høje nagler
for at komme de mange europæiske demonstranter i møde.
Statsministeren
svarede, at det muligvis var en no-brainer, men i så fald var Europas leder-
hjerner indrettet anderledes, for det var ikke en no-brainer i europæisk sammenhæng. Et var,
at han og Rasmus Nordqvist kunne sagtens blive enige om, at Parisaftalen skulle efterleves;
noget andet var de politiske realiteter i andre lande. Her troede statsministeren på det gode
eksempel: At Danmark kunne vise, at bekæmpelse af klimaforandringer kan gå hånd i hånd
med velstand, vækst og jobskabelse.
Rasmus Nordqvist
medgav, at der ikke i alle EU-lande var konsensus om, at Parisaftalen
skulle efterleves. Det var fint, hvis regeringen viste det gode eksempel, og hans kommentar
var ikke en kritik af statsministeren. Men det var samtidig vigtigt at pege på, at 2050-målene
måske nok var politisk revolutionerende, men ifølge videnskaben også slet og ret nødvendige.
Desinformation
Statsministeren:
Endelig forventer jeg en kort status over EU’s indsats mod desinformation.
Især forud for europaparlamentsvalget er det vigtigt, at vi gør alt, vi kan for at sætte rammerne
for en demokratisk debat. Det er også en diskussion, vi har haft mellem Folketingets partier op
mod det kommende folketingsvalg. Jeg forventer, at vi vil vedtage nogle konklusioner, men
ikke en egentlig drøftelse af emnet.
Side 1029
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
FO
Punkt 3. Direktivforslag
om bedre håndhævelse og modernisering af EU’s
forbrugerbeskyttelsesregler (ændringsdirektivet)
Revideret forhandlingsoplæg
KOM (2018) 0185
KOM (2018) 0185
bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (18)
bilag 503 (udvalgsmødereferat side 834 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 8/2-19)
Kultur- og kirkeministeren (herefter kulturministeren):
Erhvervsministeren forelagde i fe-
bruar 2019 direktivforslaget om bedre håndhævelse og modernisering af EU’s forbrugerbe-
skyttelsesregler til forhandlingsoplæg for Europaudvalget. Det skete forud for rådsmødet for
konkurrenceevne (indremarkedsdelen) den 18. februar 2019. Europa-Parlamentet har imidler-
tid meget sent i forhandlingsprocessen med Rådet fremlagt et forslag til et nyt punkt i annekset
til direktivet om urimelig handelspraksis. Det punkt skal læses i sammenhæng med direktivets
artikel 5, stk. 1, som forbyder urimelig handelspraksis. Parlamentets forslag var ikke en del af
Kommissionens oprindelige forslag og indgik derfor heller ikke i forhandlingsoplægget fra fe-
bruar. Jeg forelægger derfor i dag et supplerende forhandlingsoplæg, der vedrører forbruger-
beskyttelse i forbindelse med køb og videresalg af billetter til idræts- og kulturarrangementer.
Efter at det rumænske formandskab den 1. marts 2019 fik mandat til at indlede trilog-
forhandlinger med Europa-Parlamentet om direktivforslaget, indledte formandskabet et arbejde
med at få en endelig aftale på plads i morgen den 21. marts. Konkret har Parlamentet foreslå-
et, at det skal forbydes at videresælge billetter til en højere pris end købsprisen, hvis
og kun
hvis
billetterne er erhvervet ved at bryde eventuelle regler for billetkøbet. Der siges i kom-
promisforslaget intet om, at det i sig selv skal være ulovligt at videresælge billetter til mere end
købsprisen.
Jeg skal bemærke, at direktivforslaget lægger op til totalharmonisering, således at der ikke vil
kunne fastsættes nationale særregler på området.
Forholdet er af særlig interesse for Danmark, da vi i mange år har haft en lovgivning på Kul-
turministeriets område, som gør det både ulovligt og strafbart at udbyde og videresælge billet-
ter til idræts- og kulturarrangementer til mere end købsprisen.
Hensigten med Parlamentets kompromisforslag er at øge forbrugerbeskyttelsen på området
på tværs af EU. Det hilser regeringen sådan set velkomment, men desværre har Parlamentets
kompromisforslag en meget negativ slagside for den danske forbrugerbeskyttelse. Hvis forsla-
get vedtages, vil det nemlig betyde, at udbud og videresalg af billetter med fortjeneste i vid
udstrækning vil blive lovliggjort, hvilket er dårligt nyt for den danske forbruger.
Side 1030
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
Det er imidlertid en vigtig prioritet for regeringen, at den eksisterende stærke forbrugerbeskyt-
telse opretholdes i Danmark, og at det altså ikke gøres muligt at udbyde og videresælge billet-
ter med fortjeneste i Danmark.
Det er ikke kun regeringen, der finder det vigtigt. Området er også genstand for stor bevågen-
hed hos både forbrugere, kulturbranche og politikere. I juni 2018 var jeg således i samråd i
Folketingets Kulturudvalg sammen med erhvervsministeren og justitsministeren, hvor vi skulle
forklare, hvad vi gjorde for at bekæmpe det stadigt stigende problem med videresalg til over-
pris af billetter til populære begivenheder som f.eks. Roskilde Festivalen.
Netop fordi der er tale om et væsentligt forhold, har regeringen i disse dage arbejdet intenst på
at finde et for Danmark tilfredsstillende kompromis. Det er håbet, at vi lander på en fælles løs-
ning, der kan imødekomme vores bekymringer.
FO
Det er baggrunden for, at jeg i dag ønsker at revidere regeringens forhandlingsoplæg, så det
også omfatter videresalg af billetter, idet regeringens holdning ellers er uændret og som fore-
lagt af erhvervsministeren den 8. februar 2019.
Regeringen vil i det lys lægge afgørende vægt på, at der i forbindelse med en regulering af
videresalg af billetter opnås en løsning, der betyder, at man kan opretholde den høje danske
forbrugerbeskyttelse, jævnfør den nugældende lovgivning. Det håber jeg på udvalgets opbak-
ning til.
Jeg vil gerne tilføje, at jeg for en times tid siden i Kulturudvalget blev spurgt af Enhedslistens
Søren Søndergaard, om det var muligt for Enhedslisten kun at støtte den del, der handler om
videresalg af billetter, selv om partiet i februar 2019 var imod det oprindelige forhandlingsop-
læg. Det svarede jeg ja til, men efterfølgende konsulterede jeg Udenrigsministeriet, og det er
ikke muligt. Derfor skal Enhedslisten tænke sig godt om, før partiet stemmer. Jeg beklager
misforståelsen.
Formanden
gjorde opmærksom på, at sekretariatet ikke var enig i Udenrigsministeriets vurde-
ring af, at partierne ikke kunne tage stilling udelukkende til dagens forhandlingsoplæg. Han
opfordrede derfor Enhedslisten til at tage stilling til den del, der blev forelagt, hvorefter det måt-
te afklares bag linjerne, om Folketinget eller Udenrigsministeriet havde ret.
Rasmus Nordqvist
mente, at Europa-Parlamentets nye punkt i annekset måtte skyldes
uvidenhed om de danske regler, for Parlamentet ønskede normalt at højne forbrugerbeskyttel-
sen. Ifølge samlenotatet var det sandsynligt, at man i sidste ende kunne opnå en løsning, og
at andre lande var opmærksomme på problemet. Var de lande tilstrækkeligt mange til at bloke-
re for det nye punkt? Og hvordan havde Parlamentet reageret på oplysningen om de danske
regler?
Side 1031
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
Kenneth Kristensen Berth
mente, at sagen tydeligt viste det problematiske ved totalharmoni-
sering, for det betyder, at man trawler hen over landenes regler, som ellers kan være ganske
udmærkede, uden at landene har mulighed for at stille noget op. På dette afgrænsede område
indtog ministeren det rigtige standpunkt, hvor man stod vagt om udmærkede danske regler, så
man kunne undgå, at titlen ”billethaj” fremover kunne stå på folks visitkort. Dansk Folkeparti
kunne derfor støtte forhandlingsoplægget.
Han spurgte, om forslaget skulle vedtages med enstemmighed, og om der i modsat fald teg-
nede sig et blokerende mindretal.
Søren Søndergaard
var ked af Udenrigsministeriets besked om, at partiet ikke kunne nøjes
med at støtte den supplerende del af forhandlingsoplægget. Historikken var, at Kommissionen
havde fremlagt et godt forslag, som Enhedslisten støttede, men regeringen havde i sit forhand-
lingsoplæg udvandet forbrugersikkerheden. Det førte til kritik fra bl.a. Forbrugerrådet Tænk, og
Enhedslisten endte med ikke at bakke op om forhandlingsoplægget. Det kunne partiet stadig
ikke, men det kunne dog støtte regeringens position, lige hvad angik den supplerende del,
som blev forelagt på dagens møde. Om han kunne støtte dagens forhandlingsoplæg, kom der-
for an på, om Udenrigsministeriet eller Folketinget havde ret.
Jan E. Jørgensen
gav en forklaring på, at Venstre støttede forhandlingsoplægget, selv om
der var tale om en fravigelse af liberale principper. Billetmarkedet var præget af billethajer, der
typisk opkøbte det meste af lageret og ofte undgår at betale skat, og det skulle man dæmme
op over for. Når partiet desuden kunne gå ind for overimplementering, skyldtes det, at den her
var resultat af et bevidst valg. Overimplementering er ellers normalt noget, der sker utilsigtet,
og noget, der bagefter opdages af embedsmænd.
Kulturministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at hun lige før mødet havde fået besked om, at
der var lydhørhed over for den danske bekymring både i Europa-Parlamentet, hos Kommissi-
onen og blandt en række medlemsstater. Med forbehold så det altså ud, som om det kunne
lade sig gøre at få det danske forslag igennem. Uanset hvad måtte konsekvensen ikke blive,
at den danske forbrugerbeskyttelse blev svækket.
Til Kenneth Kristensen Berth sagde hun, at forslaget skulle vedtages med kvalificeret flertal.
Svaret til Søren Søndergaard lød, at Enhedslistens holdning til det oprindelige forhandlingsop-
læg var udtryk for en fair og redelig politisk uenighed. Hun beklagede forvirringen om, hvad der
var gældende regler, men hun lærte den først at kende, da formanden tog ordet her på mødet.
Om Udenrigsministeriet eller Folketinget havde ret, måtte afklares samme dag, da Parlamen-
tets afstemning fandt sted dagen efter.
Rasmus Nordqvist
meddelte, at Alternativet kunne støtte forhandlingsoplægget. Det var pud-
sigt, at regeringen oprindelig havde været fodslæbende over for et ellers ambitiøst oplæg fra
Side 1032
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 615: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/3-19
29. Europaudvalgsmøde 20/3 2019
Kommissionen
og nu kom der så noget mindre ambitiøst, hvor regeringen ville højne forbru-
gersikkerheden.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod den supplerende del af regeringens for-
handlingsoplæg, der blev forelagt på dagens møde, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
Senere samme dag måtte det afklares, om partierne nødvendigvis måtte tage stilling til det
samlede forhandlingsoplæg.
Mødet sluttede kl. 12.58.
Side 1033