Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 622
Offentligt
2045191_0001.png
NOTAT
Folketinget
Europaudvalget
Erhvervs-, Vækst-, og Eksportudvalget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Dato
J. nr.
10. april 2019
2016-1188
Notat til Folketinget om dansk deltagelse i appelsagerne C-174/19 P,
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod
Europa-Kommissionen og C-175/19 P, Stena Line mod Europa-Kom-
missionen
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH (herefter ’Scand-
lines’) og Stena Line har den 25.
februar 2019 appelleret Rettens domme i sa-
gerne T-630/15 og T-631/15, for så vidt angår en række af de punkter, hvor
Scandlines og Stena Line ikke fik medhold af Retten.
Baggrund
I 2014 og 2015 klagede Scandlines og Stena Line til Kommissionen over en
række elementer i finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen. Begge parter
anførte, at finansieringen af forbindelsen indebærer ulovlig og uforenelig stats-
støtte.
Den 22. december 2014 notificerede den danske regering Kommissionen om fi-
nansieringen af projektering, anlæg og drift af Femern Bælt-forbindelsen.
Den 23. juli 2015 traf Kommissionen afgørelse om, at støtteforanstaltningerne,
herunder statsgarantierne, til Femern A/S kunne statsstøttegodkendes, mens
finansieringen af A/S Femern Landanlæg ikke var omfattet af statsstøttereg-
lerne.
I sin afgørelse af 23. juli 2015 tog Kommissionen ikke endelig stilling til, om Fe-
mern A/S er omfattet af EU’s statsstøtteregler, idet niveauet for brugerfinansie-
ringen på Femern Bælt-forbindelsen fastsættes direkte af transport-, bygnings-
og boligministeren, men fastslog, at finansieringen uanset hvad kan betragtes
som forenelig med det indre marked, jf. EUF-traktatens artikel 107, stk. 3, litra
b. Derimod er etableringen og driften af jernbanelandanlæggene på den danske
side, som ejes og drives af A/S Femern Landanlæg, ifølge Kommissionen ikke
økonomiske aktiviteter, som er omfattet af EU’s statsstøtteregler.
Rettens annullation af Kommissionens afgørelse
Den 10. november 2015 indbragte Scandlines m.fl. Kommissionens afgørelse
for Retten med påstand om annullation (T-630/15).
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 622: Notat om appelsager C-174/19 P og C-175/19 P, Femern Bælt-projektet
2045191_0002.png
Den 11. november 2015 indbragte Stena Line Kommissionens afgørelse for Ret-
ten med påstand om annullation (T-631/15).
Under retssagerne gjorde Scandlines og Stena Line fire overordnede anbrin-
gender gældende til støtte for påstanden om, at afgørelsen skal annulleres:
For det første begik Kommissionen en fejl, da den konkluderede, at finansierin-
gen af A/S Femern Landanlæg ikke indebar statsstøtte.
For det andet begik Kommissionen en fejl, da den fastslog, at statsstøtten til Fe-
mern A/S var forenelig med det indre marked.
For det tredje tilsidesatte Kommissionen sin forpligtelse til at indlede den for-
melle undersøgelsesprocedure i sagen og nægtede dermed sagsøgerne de pro-
cessuelle rettigheder, som de har krav på efter artikel 108, stk. 2, i EUF-trakta-
ten.
For det fjerde er den anfægtede afgørelse utilstrækkeligt begrundet.
Under retssagen har Scandlines været støttet af NABU (Naturschutzbund Deut-
schland) og Foreningen Svensk Sjöfart og Stena Line har været støttet af For-
eningen Svensk Sjöfart.
Kommissionen nedlagde for Retten påstand om frifindelse, og regeringen inter-
venerede til støtte for Kommissionen.
Ved to stort set enslydende domme af 13. december 2018 i T-630/15 og T-
631/15 annullerede Retten Kommissionens afgørelse af 23. juli 2015, for så vidt
angår godkendelsen af finansieringen af Femern A/S.
1
Kommissionen havde i
afgørelsen fastslået, at støtteforanstaltningerne til Femern A/S udgjorde for-
enelig statsstøtte, mens finansieringen af A/S Femern Landanlæg, som ejer og
driver langanlæggene på den danske side af den faste forbindelse, ikke er om-
fattet af statsstøttereglerne.
For så vidt angår Femern A/S, fastslår Retten, at Kommissionen begik to pro-
cessuelle fejl, idet den skulle have indledt en formel undersøgelsesprocedure på
to punkter.
Kommissionen er forpligtet til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure,
hvis Kommissionen støder på ”alvorlige vanskeligheder” i forbindelse med vur-
deringen af, om støtte er forenelig med det indre marked. Denne procedure
Side 2/4
Rettens domme er beskrevet i transport-, bygnings- og boligministerens orientering til Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget af 19. december 2018:
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/bi-
lag/143/index.htm
1
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 622: Notat om appelsager C-174/19 P og C-175/19 P, Femern Bælt-projektet
2045191_0003.png
ville have givet Scandlines, Stena Line og andre interesserede parter mulighed
for at fremsætte deres synspunkter, før der blev truffet afgørelse.
Retten fastslår i dommene, at Kommissionen burde have indledt den formelle
undersøgelsesprocedure, for så vidt angår to forhold, hvor Kommissionens un-
dersøgelse af støttens forenelighed var ufuldstændig og utilstrækkelig. Det dre-
jer sig om undersøgelsen af, om statsstøtten til Femern A/S er nødvendig, og
om undersøgelsen af, om statsstøtten til Femern A/S er proportional.
På denne baggrund annullerer Retten Kommissionens afgørelse uden at tage
konkret stilling til, hvorvidt statsstøtten til Femern A/S kan erklæres forenelig
eller ej.
Retten fastslår endvidere, at Kommissionen begik en teknisk fejl, idet Kommis-
sionen på afgørelsestidspunktet ikke havde kendskab til betingelserne for mo-
bilisering af statsgarantierne for lån til projektet.
På en række andre punkter forkastede Retten derimod Scandlines’ og Stena
Lines indsigelser mod Kommissionens statsstøttegodkendelse, jf. nedenfor.
Navnlig gav Retten Kommissionen medhold i, at støtten til A/S Femern Land-
anlæg til finansieringen af jernbanelandanlæggene i tilslutning til Femern
Bælt-forbindelsen ikke udgør statsstøtte, fordi forvaltningen af det danske jern-
banenetværk ikke indgår i et konkurrenceudsat marked.
Scandlines’ appel ved
EU-Domstolen (C-174/19 P)
Scandlines’ appel støttes på følgende 7 anbringender:
1.
Retten begik en fejl, da den fastslog, at finansieringen af A/S Femern Land-
anlæg ikke udgør statsstøtte,
Side 3/4
2. Retten begik en fejl, da den fastslog, at finansieringen af A/S Femern Land-
anlæg ikke har samhandelspåvirkning,
3. Retten begik en fejl, da den fastslog, at omkostningerne til landanlæggene
bør tages i betragtning i forenelighedsvurderingen af støtten til Femern
A/S,
4. Retten begik en fejl, da den fastslog, at finansieringen af Femern A/S har
tilskyndelsesvirkning,
5. Retten begik en fejl, da den fastslog, at det kontrafaktiske scenarie, som
Kommissionen baserede sin afgørelse på, var i overensstemmelse med
Kommissionens meddelelse om statsstøtte til fremme af gennemførelsen af
vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse,
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 622: Notat om appelsager C-174/19 P og C-175/19 P, Femern Bælt-projektet
2045191_0004.png
6. Retten begik en fejl, da den fastslog, at støtten til Femern A/S ikke medfø-
rer en urimelig konkurrencefordrejning,
7.
Retten begik en fejl, da den afviste Scandlines’ nye anbringender.
Stena Lines appel ved EU-Domstolen (C-175/19 P)
Stena Lines appel støttes på følgende 6 anbringender:
1.
Retten begik en fejl, da den fastslog, at finansieringen af A/S Femern Land-
anlæg ikke udgør statsstøtte,
Side 4/4
2. Retten begik en fejl, da den fastslog, at finansieringen af A/S Femern Land-
anlæg ikke har samhandelspåvirkning,
3. Retten begik en fejl, da den fastslog, at omkostningerne til landanlæggene
bør tages i betragtning i forenelighedsvurderingen af støtten til Femern
A/S,
4. Retten begik en fejl, da den fastslog, at finansieringen af Femern A/S har
tilskyndelsesvirkning,
5. Retten begik en fejl, da den fastslog, at det kontrafaktiske scenarie, som
Kommissionen baserede sin afgørelse på, var i overensstemmelse med
Kommissionens meddelelse om statsstøtte til fremme af gennemførelsen af
vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse,
6. Retten begik en fejl, da den fastslog, at støtten til Femern A/S ikke medfø-
rer en urimelig konkurrencefordrejning.
Regeringen er som intervenient ved sagerne for Retten part i appelsagerne for
Domstolen.
Regeringen vil deltage i appelsagerne med påstand om, at Rettens dom på de
appellerede punkter stadfæstes.