Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 630
Offentligt
2046468_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019 - 15285
HPA/ALO/JTK
11. marts 2019
URU alm. del
svar på spørgsmål 144 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 20. marts 2019 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
1. Er ministeren opmærksom på Trump-administrationens planer om
at iværksætte og håndhæve Helms-Burton lovens kapitel III, der
har været suspenderet siden lovens vedtagelse 1996? Hvad vil
ministeren tage af initiativer til sikring af at danske
erhvervsinteresser i Cuba ikke rammes?
2. Kan Storbritanniens lov om beskyttelse af handelsinteresser
”Protection
of Trading Interests
Act 1980” tjene som inspiration?
3. Hvilke initiativer har den danske regering taget i forhold til Cuba i
forlængelse af Danmarks permanente støtte ved FN's
generalforsamling til Cubas krav om, at USA ophæver sin blokade
mod landet?
4. Hvilken udvikling har der været i Danmarks relationer med Cuba,
efter at EU's såkaldte "Common Position on Cuba" er blevet
ophævet, og denne beslutning er ratificeret i Danmark?
Svar
1. Udenrigsministeriet er bekendt med de amerikanske overvejelser
om at aktivere Helms-Burton lovens kapitel III og følger sagen
nøje. Regeringen støtter Europa-Kommissionens kritik af de
amerikanske overvejelser om fuldt ud at aktivere Helms-Burton
lovens kapitel III. Regeringen støtter desuden Kommissionens
linje om, at EU anvender tilgængelige instrumenter for at beskytte
legitime europæiske handelsinteresser med Cuba.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 630: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 144 om Danmarks handelsrelationer med Cuba, fra udenrigsministeren
2
2. Europæiske og danske erhvervsinteresser, der rammes af
ekstraterritoriale virkninger af de amerikanske sanktioner, vil bl.a.
være beskyttet af EU´s såkaldte
”Blocking
Statute” fra 1996.
Blocking Statute er en forordning, som netop har til formål at
beskytte europæiske virksomheder mod de ekstraterritoriale
konsekvenser af tredjelandes sanktioner. Storbritanniens lov om
beskyttelse af handelsinteresser ”Protection of Trading Interests
Act 1980” har visse ligheder med Blocking Statute,
herunder de
indeholdte retlige forbud mod at anerkende og fuldbyrde visse
typer af udenlandske retsafgørelser ved nationale domstole. Det er
EU´s vurdering, at bl.a. kapitel III i Helms Burton-loven allerede
er omfattet af Blocking Statute, og således vil bestemmelserne i
medfør af denne forordning uden videre træde i kraft, hvis der sker
en fuld aktivering af Helms-Burton-Act kapitel III.
3. Danmark deltager i koordination med de øvrige EU-lande i et
fælles indlæg ved den årlige behandling af Cubas resolution i FN’s
Generalforsamling imod den amerikanske embargo imod Cuba.
4. Omtalte EU Fælles Holdning vedrørende forholdet til Cuba fra
1996 blev ophævet i december 2016 i forbindelse med en
efterfølgende indgåelse af en aftale om politisk dialog og
samarbejde mellem Den Europæiske Union og dens
medlemsstater, herunder Danmark, på den ene side og Cuba på
den anden side. Aftalen sætter den overordnede ramme for EU
samt dens medlemsstaters relationer med Cuba i forhold til politisk
dialog, sektorsamarbejde og handelsrelateret samarbejde. Inden for
rammen af aftalen gennemførte EU og Cuba den 9. oktober 2018
den første formelle menneskerettighedsdialog mellem parterne.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen