Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 664
Offentligt
2053582_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Til:
CC:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
2018 - 13258
Fiskeripolitisk kontor
Dato:
1. maj 2019
Udenrigsministeriet
Emne: Storbritanniens forslag til fiskeriregulering i 5 naturbeskyttede områder i Nordsøen i
henhold til habitatdirektivet og havstrategidirektivet.
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Storbritannien har fremsat forslag til fiskeriregulering i den britiske del af Nordsøen for beskyttelse af
bundhabitater i forhold til fiskeri med bundslæbende redskaber som led i deres udmøntning af habitatdirektivets
bestemmelser om opnåelse af en gunstig bevaringsstatus for sandbanker og revstrukturer såvel som havstrategidi-
rektivets bestemmelser om beskyttelse af havbundens integritet. Forslagene lægger op til et forbud mod brug af
bundslæbende redskaber og for not og vodfiskeri i nogle områder med rev. I medfør af grundforordningen
1380/2013 om den fælles fiskeripolitik skal forslag til fiskeriforanstaltninger, som medlemsstaterne tager initi-
ativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i EU’s miljølovgivning, koordineres regionalt og fremsendes
i form af en fælles henstilling til Kommissionen. Danmark og en række andre medlemsstater har fiskerirettighe-
der i områderne og har deltaget i den regionale proces med færdiggørelse af forslag til fiskeriregulering, som vil
blive sendt til Kommissionen via Scheveningen samarbejdet
1
i form af fælles henstillinger. Efterfølgende kan hen-
stillingerne vedtages som delegerede retsakter. Fremsendelse til Kommissionen forventes at ske i løbet af løbet af
2019, når de berørte medlemsstater har godkendt de fælles henstillinger. Regeringen kan støtte den fælles henstil-
ling. Regeringen kan ligeledes støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af de konkrete delegerede rets-
akter og vil 8 dage fra oversendelse af nærværende notat, lægge dette til grund.
2. Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et udvidet regio-
nalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse inden for
rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med hjemmel i artikel
11 og 18 fremsende en fælles henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen. Kommissio-
nen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig fiskeriregulering.
Forslaget om regulering af fiskeri britisk del af Nordsøen sskal vedtages af Kommissionen med
hjemmel i den nye grundforordning, særligt artikel 11, stk. 2, og artikel 18 som en delegeret
retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke
gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måne-
Fra:
Scheveningengruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det vil sige Danmark, Sverige, Stor-
britannien, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig. Kommissionen deltager ad hoc.
1
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 664: Delegeret retsakt vedr. Storbritanniens forslag til fiskeriregulering i 5 naturbeskyttede områder i Nordsøen
2
der efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer be-
slutning om indsigelse med simpelt flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalifice-
ret flertal.
Kommissionen træffer de nødvendige foranstaltninger under hensyn til den foreliggende viden-
skabelige rådgivning senest tre måneder efter modtagelsen af en fuldstændig anmodning fra den
initierende medlemsstat med en fælles henstilling fra de berørte medlemsstater.
3. Formål og indhold
Storbritanniens forslag til fiskeriforanstaltninger omfatter regulering af fiskeri med bundslæ-
bende redskaber i fem områder i britisk zone, som er udpeget for sandbanker og revstrukturer i
medfør af habitatdirektivet (3 områder), og sandbankestrukturer i medfør af havstrategidirekti-
vet (2 områder), ”Swallow
Sand”,
og
”Northeast
of Farnes Deep”.
Det overordnede formål med de britiske forslag er at beskytte sandbanker (af grovere såvel som
finere struktur og mudder) og revstrukturer (biogene rev) mod fysiske forstyrrelser som følge af
fiskeri med bundslæbende redskaber.
For områder udpeget i medfør af habitatdirektivet,
(92/43/EØF) er rationalet, at fiskeri med bundslæ-
bende redskaber ødelægger revstrukturers form og funktion, herunder deres rolle som rekrutte-
rings- og ynglehabitater, hvilket er dokumenteret i en række videnskabelige publikationer.
Samme tilgang har Danmark til beskyttelse af revstrukturer. I relation til sandbanker, er det in-
ternationalt anerkendt og veldokumenteret, at bundtrawl påvirker bentiske habitater. Denne på-
virkning afhænger af område og redskab, hvorfor der i de fleste sammenhænge arbejdes med en
områdespecifik vurdering af fiskeredskabers såkaldte ’foot-print’, som medtager lokale forhold
om strøm og bølger mv. Ud over Danmark har Nederlandene, Frankrig, Tyskland, Sverige, og
Belgien fiskerirettigheder i områderne.
For områder udpeget i medfør af havstrategidirektivet
(2008/56/EF) er rationalet, at fiskeri med bund-
slæbende redskaber kan have en negativ påvirkning af de bentiske habitater, som lever i og på
havbunden, hvormed artssammensætningen forskubbes, så opportunistiske arter fremfor sår-
bare, længere levende arter er dominerende i området. Ud over Danmark har Nederlandene,
Frankrig, Tyskland, Sverige og Belgien fiskerirettigheder i områderne. Norge har også fiskeriret-
tigheder i området ’North
East of Farnes Deep’.
I overensstemmelse med de aftalte retningslinjer om regionalt samarbejde i regi af Schevenin-
gen samarbejdet, er der nedsat en ad hoc arbejdsgruppe med deltagelse af embedsfolk fra de
berørte medlemsstater. Arbejdsgruppens formål, er at drøfte forslagsteksterne inden for ram-
merne af Kommissionens guidelines om fiskeriforvaltning i naturbeskyttede områder, og for-
mulere forslag til fælles henstillinger.
Der har været flere møder i arbejdsgruppen, som har arbejdet med forslagene siden april 2016.
Udenrigsministeriet har indhentet videnskabelig rådgivning fra DTU Aqua. DTU Aqua har vi-
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 664: Delegeret retsakt vedr. Storbritanniens forslag til fiskeriregulering i 5 naturbeskyttede områder i Nordsøen
2053582_0003.png
3
denskabeligt vurderet de britiske forslag med fokus på beskyttelsesbehovet, videnskabelig un-
derbygning af foreslåede fiskeriforanstaltninger samt beskrivelse af dansk fiskeri og konsekven-
serne herfor. På basis af drøftelserne i ad hoc arbejdsgruppen foreligger der revideret forslag.
Området ’Swallow Sand’ er et relativ stort område (4774 km2). Danske fiskere anvender det
sydøstlige hjørne, hvor en tobisbanke fortsætter ind i området. Samme situation ses for områ-
det ’North East of Farnes Deep.
For områderne ’Swallow Sands’ og ’North East of Farnes Deep’ forventes områdelukningerne
tilpasset således at dansk tobisfiskeri ikke berøres i stort omfang., da delområder i sydøstlige
hjørne i begge områder undtages for reguleringen.
I området Haisborough Hammond and Winterton indføres en trawl-korridor, hvormed det
trawlspor som i dag anvendes, også fortsat kan anvendes.
De foreslåede reviderede forslag er angivet pr. område i nedenstående tabel 1.
Tabel 1 Oversigt over Storbritanniens forventede forslag om fiskeriregulering i fem om-
råder i Nordsøen
Område
Naturværdier
Forslag til fiskeriforanstaltnin-
ger
Fiskeri med bundslæbende red-
skaber forbydes i nogle dele af
området kortlagt som sandban-
ker og i nogle dele af området
kortlagt som rev.
Andre foranstaltninger
Inner Dowsing,
Race Bank and
North Ridge
(Natura 2000
område
areal
845 km2)
Ingen dansk
fiskeri
North Norfolk
Sandbanks and
Saturn Reefs
(Natura 2000
område
areal
3603 km2)
Haisborough
Hammond and
Winterton
(Natura 2000
område
areal
1468 km2)
Swallow Sand
(Havstrategiom-
råde
areal 4774
km2)
Sandbanker
Revstrukturer
Øget VMS frekvens for alle
områder- sendes hvert 10. mi-
nut
Sandbanker
Revstrukturer
Fiskeri med bundslæbende red-
skaber forbydes i nogle dele af
området kortlagt som sandban-
ker og i alle dele af området kort-
lagt som rev.
Fiskeri med bundslæbende red-
skaber forbydes i nogle dele af
området kortlagt som sandban-
ker og i nogle områder kortlagt
som rev.
Sandbanker
Revstrukturer
Sandbanker af grovere materi-
ale
Fiskeri med bundslæbende red-
skaber forbydes i størstedelen af
området kortlagt som sandban-
ker. Notfiskeri og vodfiskeri tilla-
des i hele området.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 664: Delegeret retsakt vedr. Storbritanniens forslag til fiskeriregulering i 5 naturbeskyttede områder i Nordsøen
2053582_0004.png
4
North East of
Farnes Deep
(Havstrategiom-
råde
areal 496
km2)
Sandbanker af grovere materi-
ale
Fiskeri med bundslæbende red-
skaber forbydes i størstedelen af
området kortlagt som sandban-
ker. Notfiskeri og vodfiskeri tilla-
des i hele området.
Fiskeriforvaltningsforanstaltninger for områderne vil blive periodisk evalueret af de britiske
myndigheder i takt med fremskridt inden for teknologiudviklingen, herunder udviklingen inden
for elektronisk monitering af fiskeri.
Kontrol:
Kontrol og håndhævelse af de foreslåede fiskeriforanstaltninger sker via øget VMS rapportering
(sporingssignal med angivelse af position, fart og kurs) fra fiskefartøjer, som anvender områ-
derne til fiskeri hvert 10 minut. Denne bestemmelse træder i kraft 3 år efter, at de delegerede
retsakter er publiceret i EU-tidende. Bestemmelsen om afsendelse af VMS signal vil ikke gælde
for fartøjer, der udelukkende fisker pelagiske arter. Medlemsstater, hvis pelagiske fartøjer øn-
sker at blive fritaget i medfør af denne bestemmelse, forelægger de kompetente myndigheder i
Storbritannien senest den 31. december i det foregående år en liste over de fartøjer, der fører
deres flag, om at blive omfattet af undtagelsen. EU kravet til afsendelse af VMS signal er hver
2. time. I Danmark er kravet hver time.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt de delegerede retsakter.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af Unionens miljølovgivning og den fælles fiskeripoli-
tik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det forventes ikke, at forslaget får lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes, at forslaget får begrænsede statsfinansielle konsekvenser. Det skyldes, at der skal
udvikles IT-løsninger, som kan sikre at Fiskeristyrelsen kan modtage VMS-signaler med et hyp-
pigere interval end det i dag er tilfældet, for at kontrollere, om der fiskes i 2000 områderne. Det
forventes, at dette vil koste ca. 2 mio. kr., som afholdes inden for ministeriets egen ramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Dansk bundslæbende fiskeri i Natura 2000 området
’Haisborough, Hammon og Winterton’ er
opgjort til at være ca. 7000 kr. årligt i perioden 2012-2017.
For området ”Inner Dowsing, Race
Bank and North Ridge” er der intet dansk fiskeri.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 664: Delegeret retsakt vedr. Storbritanniens forslag til fiskeriregulering i 5 naturbeskyttede områder i Nordsøen
2053582_0005.png
5
For området ”North Norfolk Sandbanks and Saturn Reefs”, vil der være meget begrænsede
økonomiske konsekvenser, da danske fiskere ikke fisker i de foreslåede udlagte forbudszoner.
I forhold til de to nordlige havstrategi områder fiskes der af danske fiskere på to fiskebanker,
der går ind i det sydøstlige hjørne af begge områder, hovedsageligt et tobisfiskeri. Dette fiskeri
drives på sandbanker. Der fiskes ikke i områder med rev, og der er stor variation mellem år. År-
lige tobislandinger fra de to havstrategiområder udgør ca. 10,0 mio.kr. (gns. 2012-2017). I an-
dre år var der kun begrænset tobisfiskeri i havstrategiområderne. Enkelte år fiskes der ikke i
områderne, mens der i andre år landes betydelige mængder tobis. Omkostningerne forbundet
med Storbritanniens forslag og svingende tobiskvote skal medtages i den samlede vurdering af
de erhvervsøkonomiske konsekvenser for fiskerierhvervet. Hertil kommer de omkostninger
som tab af fiskepladser medfører, når fx en fiskeplads reduceres i størrelse og et givent område
ikke længere kan befiskes. Med de seneste forslag til regulering, hvor delområder i sydøstlige
hjørne i havstrategiområder undtages for reguleringen, forventes det omfattende fiskeri efter
tobis ikke at blive berørt.
Omkostningerne for afsendelse af VMS signal vil påhvile erhvervet. Det forventes, at den nød-
vendige opgradering vil koste ca. 15-20.000 kr. pr. fartøj. De pelagiske fartøjer forventes undta-
get.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO), Danmarks Pelagiske PO (DPPO) og Marine Ingredi-
ents Denmark (MID) har indsendt et fælles høringssvar:
Danmarks Fiskeriforening PO, Danmarks Pelagiske PO og Marine Ingredients Denmark rose
de danske myndigheder for det store arbejde, der er gjort for at tage hensyn til de danske fiske-
riaktiviteter, der finder sted i de pågældende områder.
De tilpasninger, der er gennemført i forhold til det oprindelige forslag, er en klar forbedring og
sikrer i vid udstrækning sameksistens mellem fiskeriinteresser og naturbeskyttelse. Foreningerne
finder dog, at i området North Norfolk Sandbanks and Saturn Reefs tages der ikke hensyn til
de historiske danske fiskeriinteresser efter tobis. Foreningerne henviser til en periode fra 2005
til 2014. Foreningerne anbefaler, at man fra dansk side gør endnu et forsøg på at danske inte-
resser tages i betragtning, når de endelige streger skal slås for dette område.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i den nedsatte arbejdsgruppe med deltagelse fra de berørte med-
lemsstater, og det forventes, at de berørte medlemsstater vil godkende forslagene.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 664: Delegeret retsakt vedr. Storbritanniens forslag til fiskeriregulering i 5 naturbeskyttede områder i Nordsøen
6
Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede
retsakter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der følger af
grundforordningen 1380/2013. Regeringen kan støtte de fælles indstillinger om at Storbritan-
nien indfører beskyttelse af naturbeskyttede områder i sine Natura 2000 og havstrategi områder,
baseret på de foreliggende forslag. Tilpasningerne giver mulighed for et tobisfiskeri i de havstra-
tegiområder, som ellers ville have været lukket for fiskeri.
Med de tilpasninger, som er foretaget i forslaget, er det regeringens opfattelse, at forpligtel-
serne i henhold til direktiverne kan opnås, og at der er en fornuftig balance mellem de foreslå-
ede tiltag og beskyttelsesbehovet. Den foreslåede fiskeriregulering skal være proportional, tage
udgangspunkt i videnskabelig rådgivning og være kontrollerbar.
Uanset om de fælles henstillinger fremsendes, og de delegerede retsakter udstedes inden Brexit,
vurderes det under alle omstændigheder at være hensigtsmæssigt fra dansk side at kunne tilken-
degive sin enighed i foranstaltningerne snarest muligt, således at Storbritannien kender den dan-
ske holdning.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af de konkrete delegerede
retsakter på grundlag af de fælles henstillinger, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Fiskeripolitisk kontor
FPK