Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 683
Offentligt
2054323_0001.png
Notat om delegeret forordning til Folketingets Europaudvalg
Dato
1. maj 2019
Kommissionens delegerede forordning, der supplerer Europa-Par-
lamentets og Rådets Direktiv 2003/87/EC af 13. oktober 2003 for så
vidt angår tiltag vedtaget af ICAO (International Civil Aviation Orga-
nisation) omhandlende overvågning, rapportering og verifikation af
emissioner fra international luftfart med henblik på implementering
af de globale markedsbaserede foranstaltninger (GMBM)
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 6. marts 2019 udstedt en delegeret forordning om
overvågning, rapportering og verifikation af emissioner fra luftfart, der supplerer be-
stemmelser i
EU’s kvotehandelsdirektiv
omhandlende international luftfart.
Forordningen giver Kommissionen mandat til at vedtage nærmere bestemmelser for
overvågning, rapportering og verifikation med henblik på at implementere
FN’s luft-
fartsorganisations (ICAO) globale markedsbaserede foranstaltninger (GMBM). For-
ordningen skal
sikre, at ICAO’s regler på området overholdes i EU, og samtidig
sikre,
at der ikke forekommer konkurrenceforvridning ift. kvotehandelsdirektivets bestem-
melser for luftfart. Forordningen giver Kommissionen mandat til at implementere
ICAO´s regler for luftfart i EU´s kvotehandelssystem ved at inkludere flyvninger til og
fra EU i kvotehandelssystemet og stille krav til tilsvarende rapportering.
Forordningen forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller væsentlige statsfinan-
sielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forordningen forventes at få mindre
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der stilles nye krav til luftfartøjsoperatører-
nes rapportering og verifikation.
Regeringen arbejder for at fastholde og forbedre kvotehandelssystemet som det cen-
trale instrument til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og teknologineu-
tral drivhusgasreduktion i EU. Regeringen støtter tiltag i kvotehandelssystemet til
overholdelse af aftaler indgået i ICAO, herunder tiltag der sikrer overholdelse af rap-
porteringsforpligtigelser for emissioner i dette regi. Såfremt Kommissionens involve-
ring i rapporteringen ikke er i modstrid med ICAO’s regler, støtter regeringen, at Rå-
det ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund. Frist for indsigelse til
Kommissionen er den 6. juni.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 683: Delegeret retsakt om overvågning, repportering og verifikation af emissioner fra international luftfart
2054323_0002.png
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 6. marts 2019 udstedt en delegeret forordning
(C(2019)1644) om overvågning, rapportering og verifikation af emissioner fra inter-
national luftfart.
Den delegerede forordning er udstedt med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter
for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, artikel 28c.
I EU har luftfartens udledninger været overvåget siden 2009, idet luftfartøjsoperatø-
rerne skal rapportere emissioner og opgøre trafikarbejdet relateret til vægt af passa-
gerer, baggage og gods, kaldet tonkilometerdata.
I Kommissionens forordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemissio-
ner (601/2012) fra 21. juni 2012 jf. Kommissionens gennemførelsesforordning om
overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner (2018/2066) fra 19. december
2018 fastlægges en forpligtigelse for luftfartøjsoperatører til at anvende bestemte
elektroniske skabeloner til rapportering af emissioner for flyvninger inden for Det Eu-
ropæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), såkaldte intra-EØS flyvninger,
samt for flyvninger mellem en lufthavn inden for EØS og ethvert tredjepartsland.
Dette gør sig gældende frem til 2023.
FN’s luftfartsorganisation
ICAO vedtog på sin samling i oktober 2016 en resolution
for implementeringen af ICAO´s
globale markedsbaserede foranstaltninger
fra 2021,
hvorved luftfartøjsoperatørerne pålægges krav om returnering af kreditter for emis-
sioner over deres individuelle 2020 niveau, såkaldt offsetting. Danmark har tilsluttet
sig denne resolution.
Den 27. juni 2018 vedtog ICAO’s
råd den første udgave af ”International
Standards
and Recommended Practices on Environmental Protection(SARPs) - Carbon Offset-
ting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) (Annex 16, Volume
IV to the Agreement)”.
Disse standarder og anbefalede metoder skal sikre en ens-
rettet overvågning, rapportering og verifikation af CO
2
-emissioner for international
luftfart.
EU’s gældende regler
for luftfarttøjsoperatører under det europæiske kvote-
handelssystem (EU ETS) adskiller sig fra
ICAO’s standarder
på flere områder, her-
under omfattede flyvninger, antallet af målemetoder, håndtering af datamangel og
emissionsfaktoren for flybrændstof samt hensigten om at anvende internationale, FN
baserede CO
2
-kreditter i stedet for EU ETS CO
2
-kvoter.
Med den delegerede forordning
tilpasser Kommissionen EU’s regler til ICAO’s stan-
darder, således som den har hjemmel til i kvotedirektivets (artikel 28c).
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 683: Delegeret retsakt om overvågning, repportering og verifikation af emissioner fra international luftfart
2054323_0003.png
Den delegerede forordning træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rå-
det har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder. Indsigelse imod den delege-
rede forordning kan i Rådet vedtages med kvalificeret flertal.
2. Formål og indhold
De gældende EU-regler i kvotehandelsdirektivet fastsætter regler for overvågning,
rapportering og verifikation af emissioner fra luftfartøjsoperatører, der udfører flyv-
ninger fra/til og mellem lufthavne inden for EØS-området,
dvs. EU’s medlemsstater
samt Norge, Island og Liechtenstein. Disse regler har været gældende siden 2012.
Kommissionen vil med den delegerede forordning anvende disse regler som ud-
gangspunkt for EU’s implementering af
ICAO´s
globale markedsbaserede foranstalt-
ninger.
Kommissionens hensigt er at sikre en så enkel tilgang som mulig og derved
undgå at indføre en række nye administrative byrder for luftfartøjsoperatører omfattet
af EU’s kvotehandelssystem
og medlemslandenes kompetente myndigheder.
Den delegerede forordning fastsætter, at luftfartøjsoperatører
i tråd med ICAO’s
standarder skal rapportere verificerede emissioner fra luftfartsaktiviteter, når disse
emissioner samlet er større end 10.000 ton CO
2
for flyvninger mellem to staters luft-
havne inden for EØS såvel som for flyvninger fra/til en lufthavn i EØS og en lufthavn
i et tredjepartsland. Dette indbefatter også mellemstatslige flyvninger fra og til regio-
ner i EØS´ yderste periferi samt EØS´ oversøiske lande og territorier, f.eks. flyvninger
til de Kanariske Øer, Fransk Guyana og Azorerne.
I forordningen anbefales luftfartøjsoperatører desuden at rapportere flyvninger udført
mellem to tredjepartslandes lufthavne.
Forordningen medfører endvidere, at Eurocontrol, den europæiske organisation for
lufttrafikstyring, skal supplere emissionsdata, og at Kommissionen skal forestå sam-
let kontrol af og overførsel af data til ICAO sekretariatet på vegne af EU’s medlems-
stater.
Endvidere lægger forordningen op til, at Kommissionen vil revidere sin skabelon til
obligatorisk elektronisk rapportering, så den medtager de nye informationer, der skal
indberettes i henhold til ICAO´s standarder.
Forordningen vil desuden medføre yderligere ændringer i Kommissionens Forord-
ning (EU) Nr. 601/2012 om overvågning og rapportering og i Kommissionens For-
ordning (EU) No 600/2012 om akkreditering og verifikation med henblik på at indrette
bestemmelserne, så de stemmer med ICAO´s standarder og øvrige retningslinjer
vedtaget i ICAO for emissioner fra luftfartøjsoperatører.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 683: Delegeret retsakt om overvågning, repportering og verifikation af emissioner fra international luftfart
2054323_0004.png
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra, at de har modtaget
meddelelse herom. Der er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet
forventes at behandle sagen.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt med henblik på at supplere en allerede vedtaget
retsakt
(EU’s kvotehandelsdirektiv).
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger
heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
De eksisterende EU-regler er gennemført i lovbekendtgørelse om CO2-kvoter nr.
1095 af 28/11/2012 med de ændringer, der følger af lov nr. 1497 af 23/12/2014.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning vil ved vedtagelse være direkte gældende i dansk ret.
Det vurderes ikke, at den vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning forventes at få mindre økonomiske konsekvenser for de
omfattede luftfartøjsoperatører, idet den medfører nye krav til rapportering og verifi-
kation. Aktuelt drejer det sig om 8 operatører. De direkte omkostninger forventes at
være begrænsede, idet operatørerne allerede indsamler størstedelen af de krævede
data.
Forordningen pålægger den nationale administration at modtage, godkende og kon-
trollere de nye overvågningsplaner og rapporteringer, hvilket medfører omkostninger
svarende til et �½ årsværk i 2019 og et helt årsværk i 2020 og frem. Det vil blive
undersøgt, om denne udgift kan finansieres af en mindre forhøjelse af de med hjem-
mel i Lov om CO2-kvoter fastsatte gebyrer.
Statsfinansielle konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes at medføre mindre statsfinansielle udgifter, der
vil bestå af nye administrationsopgaver særlig i relation til den kommende rapporte-
ring og deltagelse i ICAO-relaterede opgaver. Disse opgaver er i dag ikke en del af
administrationen af EU´s kvotehandelssystem. Derudover tilføjes en række opgaver
til EU´s kvotehandelssystem og samt opgaver omhandlende Danmarks forpligtigel-
ser i ICAO, herunder at tilse Danmarks forpligtigelser for rettidig og rettelig kommu-
nikation med ICAO sekretariatet.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 683: Delegeret retsakt om overvågning, repportering og verifikation af emissioner fra international luftfart
2054323_0005.png
De statsfinansielle konsekvenser vurderes at svare til et �½ årsværk og vil blive af-
holdt inden for ministeriets egen ramme.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forordningen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Den delegerede forordning har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsy-
nings- og Klimapolitik.
Der er ikke modtaget høringssvar.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har rejst tvivl om, hvorvidt det er i overensstemmelse med
ICAO’s regler, at Kommissionen påtager sig rollen med at fremsende emissionsdata
til ICAO. Dette spørgsmål er i øjeblikket ved at blive undersøgt nærmere, og af den
grund forventes det, at Rådet vil bede om forlængelse af fristen for evt. indsigelse.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for at fastholde og forbedre kvotehandelssystemet
som det centrale instrument til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og
teknologineutral drivhusgasreduktion i EU.
Regeringen støtter tiltag i kvotehandelssystemet til overholdelse af aftaler indgået i
ICAO, herunder tiltag der sikrer overholdelse af rapporteringsforpligtigelser for emis-
sioner i dette regi.
Regeringen arbejder for, at de kvoteomfattede luftfartsoperatører deltager på lige
konkurrencemæssige vilkår på tværs af medlemslandene, og at dette princip videre-
føres i ICAO på tværs af ICAO´s medlemslande.
Regeringen arbejder generelt for, at medlemsstaterne varetager kommunikationen
med ICAO,
herunder fremsendelse af emissionsdata i relation til ICAO’s globale
mar-
kedsbaserede foranstaltninger, af hensyn til medlemsstaternes generelle virke i
ICAO. Regeringen ønsker det afklaret, om det er i overensstemmelse med ICAO’s
regler, at Kommissionen varetager den nationale rapporteringsforpligtelse af emissi-
onsdata til ICAO, og støtter derfor, at Rådet beder om udsættelse af fristen for at
gøre indsigelse mod den delegerede retsakt. Såfremt det findes, at Kommissionens
involvering
i rapporteringen af emissionsdata ikke er i strid med ICAO’s regler,
kan
regeringen i lyset af, at kvotehandelssystemet er et fælleseuropæisk system, og at
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 683: Delegeret retsakt om overvågning, repportering og verifikation af emissioner fra international luftfart
2054323_0006.png
Kommissionen forvalter kvotehandelssystemet, støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelse af dette
notat lægge dette til grund.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6