Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1961244_0001.png
30. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6932
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 3. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Karsten Lauritzen
/ Christian Stenberg
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om genindførelse af den praksis, som foregik før 2014, hvor personfradraget alene gjaldt for indtægter tjent i Danmark og ikke kunne anvendes i forbindelse med indtægter tjent i et andet EU-land, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1961244_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan genind-
føre den praksis, som foregik før 2014, hvor personfradrag alene gjaldt for indtægter tjent
i Danmark og ikke kunne anvendes i forbindelse med indtægter tjent i et andet EU-land.
Svar
Den praksis fra før 2014, der henvises til, indebar, at Danmark ved lempelse for uden-
landsk indkomst, beregningsteknisk henførte en forholdsmæssig del af personfradraget til
den udenlandske indkomst. Dermed blev en person, der var fuld skattepligtig og hjemme-
hørende i Danmark, og som havde indkomst fra et andet EU-/EØS-land, dårligere stillet
end personer, der havde hele deres indkomst i Danmark.
I en åbningsskrivelse fra april 2013 tilkendegav EU-Kommissionen over for Danmark, at
denne beregningspraksis - efter EU-Kommissionens opfattelse
ikke var i overensstem-
melse med TEUF’s
artikel
21, 45 og 63 samt EØS artiklerne 36 og 40 om fri bevægelig-
hed for personer, arbejdstagere og kapital. EU-Kommissionens begrundelse var, at Dan-
mark ikke fuldt ud tog hensyn til den skattepligtiges personlige og familiemæssige forhold
- som EU-Kommissionen anså personfradraget for at værne om - når den pågældende
modtog indkomst fra såvel Danmark som fra et andet EU-/EØS-land.
Skatteministeriet var i dialog med EU-Kommissionen om problemstillingen forud for
modtagelsen af åbningsskrivelsen. Skatteministeriet argumenterede bl.a. for, at personfra-
draget er at betragte som et skalatrin ved skatteberegningen. Med udgangspunkt i doms-
praksis på området blev det imidlertid anset for usandsynligt, at EU-Domstolen ville give
Danmark medhold. Danmark ændrede derfor sin praksis, jf. SKM2013.920.SKAT.
En genindførelse af den beregningspraksis, der gjaldt for personfradraget ved lempelse af
udenlandsk indkomst før 2014, vurderes på den baggrund ikke at være i overensstem-
melse med EU-retten.
Side 2 af 2