Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2003710_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. januar 2019
2018-6898
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 19. december 2018 stillet mig følgende spørgsmål
113 (EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 113:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan
indføre en kørselsafgift på danske lastbiler såvel som lastbiler fra EU-lande på
henholdsvis 6,12 kroner (2012-priser) pr. kørte kilometer i by og 3,38 kroner
(2012-priser) pr. kørte kilometer på landet, sådan som flere forskere har fore-
slået med det formål, at lastbiler også betaler for de eksternaliteter de påfører
samfundet i form af bl.a. støj, luftforurening, klima, trængsel mv.
Svar:
Danmark deltager sammen med Luxembourg, Nederlandene og Sverige i den
fælles periodebaserede vejbenyttelsesafgift for lastbiler til godstransport på 12
ton og derover (Eurovignetten). Afgiften betales for såvel danske som uden-
landske lastbilers benyttelse af det afgiftspligtige vejnet i de fire lande. Hvis
Danmark valgte at indføre en kilometerafgift for lastbiler, ville man skulle af-
skaffe den eksisterende vejbenyttelsesafgift og dermed ophøre med at opkræve
Eurovignetten for kørsel i Danmark.
Regeringen har ikke på nuværende tidspunkt planer om at indføre nye af-
standsbaserede afgifter for lastbiler. Regeringen er principielt fortaler for
egentlig roadpricing med afstandsbaserede afgifter, der afhænger af tid og sted.
På denne måde kan afgifterne i højere grad afspejle kørslens bidrag til slid på
vejnettet, trængsel, miljøbelastning, klimaforandringer mv. Regeringen er såle-
des af den opfattelse, at en afdækning af konsekvenser af modeller for roadpri-
cing er vigtig på længere sigt, men er ikke så langt i sine overvejelser, at der kan
stilles konkrete modeller i udsigt.
I EU-retten reguleres vejafgifter for lastbiler i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer. Et hovedprincip i direktivet er, at afgiftssat-
sen for afstandsbaserede afgifter i gennemsnit højst må udgøres af lastbiltra-
fikkens faktiske kilometeromkostninger forstået som lastbilens slid på vejnettet
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om kørselsafgift på danske lastbiler såvel som lastbiler fra EU-lande, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
2003710_0002.png
samt de omkostninger, der følger af lastbiltrafikkens bidrag til luftforurening
og støj.
Der eksisterer ikke noget aktuelt skøn for, hvad den samlede maksimale afgifts-
sats inden for direktivets rammer ville være, hvis det blev anvendt på vejnettet i
Danmark. Man kan imidlertid få et fingerpeg herom ved at se på de afgiftssat-
ser for lastbilkørsel, som er besluttet i andre EU-lande. I Tyskland opkræves
såvel tyske som udenlandske lastbiler pr. 1. januar 2019 således en afgift på
mellem 9,3 og 18,7 eurocent (0,70 - 1,40 kr.) pr. kilometer, når lastbilens miljø-
klasse er Euro 6. Den høje afgiftssats betales af de største lastbiler, mens den
lave sats betales af lastbiler, der vejer under 12 ton. Afgiften opkræves på mo-
torveje og på andre vejstrækninger, der forvaltes af den føderale regering.
Til orientering kan den samlede tabel med afgiftssatser for lastbilkørsel i Tysk-
land findes på følgende link:
https://www.toll-
collect.de/de/toll_collect/bezahlen/maut_tarife/maut_tarife.html
Afslutningsvist bemærkes det, at direktivet kun omfatter det overordnede vej-
net. Veje inde i byerne og veje uden for det overordnede vejnet ligger som ud-
gangspunkt uden for direktivets rammer, hvorfor Danmark på disse stræknin-
ger vil have en større grad af frihed til at fastsætte afgiftssatsen. Det er dog un-
der alle omstændigheder på betingelse af, at der ikke sker diskrimination af
udenlandske lastbiler.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen