Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2001672_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2019
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2018-0032/06-0066
960703
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 114 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om, hvorvidt vandrende arbejdstagere eller selvstændig erhvervsdrivende fra EU-lande kan sidestilles med reglerne for tredjelandsborgere i forbindelse med køb af fast ejendom i Danmark, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
2001672_0002.png
Spørgsmål nr. 114 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse
med EU-retten kan kræve, at vandrende arbejdstagere eller selv-
stændig erhvervsdrivende fra EU-lande sidestilles med reglerne
for tredjelandsborgere i forbindelse med køb af fast ejendom i
Danmark, således at vandrende arbejdstagere fra EU-lande, som
ønsker at købe en bolig i Danmark, enten skal have fast bopæl i
Danmark på købstidspunktet eller tidligere have haft fast bopæl
i Danmark i sammenlagt 5 år.”
Svar:
1.
Personer, der ikke har bopæl i Danmark, og som heller ikke tidligere har
haft bopæl her i landet i et samlet tidsrum af 5 år, kan kun med Justitsmini-
steriets (Civilstyrelsens) tilladelse købe fast ejendom i Danmark.
Personer, der aktuelt har (fast og varig) bopæl i Danmark, eller som tidligere
har haft bopæl her i landet i et samlet tidsrum af 5 år, skal således
uanset
nationalitet
ikke ansøge om Justitsministeriets tilladelse til at købe fast
ejendom i Danmark.
I tilfælde, hvor en ejendom skal tjene som fritidsbolig mv., f.eks. et som-
merhus, skal såvel statsborgere fra EU- og EØS-lande som statsborgere fra
tredjelande på den baggrund søge om Justitsministeriets tilladelse til køb af
en sådan ejendom i Danmark, medmindre den pågældende opfylder bopæls-
betingelsen. Statsborgere fra EU- og EØS-lande og statsborgere fra tredje-
lande er således allerede i dag i relation til køb af sommerhuse mv. i Dan-
mark stillet på samme måde.
I tilfælde, hvor en ejendom skal tjene som fornøden helårsbolig for køberen,
er betingelserne for at kunne købe en sådan helårsbolig i praksis de samme
for både en statsborger fra EU- og EØS-lande og for statsborgere fra tredje-
lande. Uanset om der er tale om en statsborger fra EU- og EØS-lande eller
en statsborger fra et tredjeland, stilles der således krav om, at den pågæl-
dende har lovligt ophold i Danmark, og at ejendommen anvendes som hel-
årsbolig.
Statsborgere fra EU- og EØS-lande, der ikke opfylder bopælsbetingelsen,
skal
i modsætning til statsborgere fra tredjelande
ikke søge om tilladelse
fra Justitsministeriet for at købe en helårsbolig i Danmark. Det gælder f.eks.,
hvis erhververen er beskæftiget som lønmodtager her i landet eller vil udøve
selvstændig virksomhed i Danmark.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om, hvorvidt vandrende arbejdstagere eller selvstændig erhvervsdrivende fra EU-lande kan sidestilles med reglerne for tredjelandsborgere i forbindelse med køb af fast ejendom i Danmark, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
I sådanne tilfælde skal den pågældende i stedet afgive en erklæring til Ting-
lysningsretten. Det skal af erklæringen bl.a. fremgå, at ejendommen ikke er
en fritidsbolig eller en fritidsgrund eller benyttes som sådan. Erklæringen
afgives over for Tinglysningsretten under strafansvar.
Statsborgere fra tredjelande, der ikke opfylder bopælsbetingelsen, skal der-
imod søge om Justitsministeriets tilladelse til at købe en helårsbolig i Dan-
mark. Ministeriet vurderer, om betingelserne for at meddele tilladelse til køb
af helårsbolig i Danmark er opfyldt. Hvis Justitsministeriet efterfølgende
bliver opmærksom på, at betingelsen om at anvende ejendommen som hel-
årsbolig ikke opfyldes, eller at den pågældende ikke længere har lovligt op-
hold i Danmark, kan Justitsministeriet meddele ejeren et pålæg om at sælge
ejendommen.
2.
Eventuelle ændringer af erhvervelseslovgivningen, som begrænser EU-
og EØS-statsborgeres mv. adgang til at købe fast ejendom her i landet, vil
skulle vurderes i forhold til EU-rettens bestemmelser om fri bevægelighed.
Når Danmark
uanset EU-reglerne om fri bevægelighed
kan opretholde
erhvervelseslovens krav om tilladelse fra Justitsministeriet ved køb af en
ejendom, der skal tjene som fritidsbolig, også over for personer, der er stats-
borgere i EU- eller EØS-lande, når bopælskriteriet ikke er opfyldt, skyldes
det den såkaldte sommerhusprotokol. Sommerhusprotokollen udgør en und-
tagelse til EU-rettens traktatgrundlag og indebærer, at Danmark kan opret-
holde den gældende lovgivning om køb af ejendomme, der ikke er helårs-
boliger, som eksisterede i 1993, da protokollen blev vedtaget. Danmark kan
således opretholde den gældende lovgivning, men ikke yderligere ind-
skrænke adgangen til at erhverve ejendomme.
3