Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2023114_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. februar 2019
EU-retskontoret
Ida Albæk Knudsen
2019-0032/06-0073
1001149
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om, hvorvidt udenlandske selskaber fra blandt andet EU-lande kan købe fast ejendom i Danmark med henblik på udlejningsvirksomhed, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse
med EU-retten kan vedtage krav om, at udenlandske selskaber
fra blandt andet EU-lande kun kan købe fast ejendom i Danmark
med henblik på udlejningsvirksomhed, såfremt minimum 75
procent af ejerandelen af pågældende virksomhed udgøres af
personer med bopæl i Danmark.”
Svar:
Et eventuelt krav om, at udenlandske selskaber, herunder selskaber med
hjemsted i et andet EU-land, kun kan erhverve fast ejendom i Danmark med
henblik på udlejningsvirksomhed, hvis minimum 75 pct. af den pågældende
virksomhed ejes af personer med bopæl i Danmark, vil skulle vurderes i
forhold til EUF-traktatens bestemmelser om fri bevægelighed, herunder be-
stemmelserne om kapitalens fri bevægelighed.
Som det fremgår af besvarelsen af 16. januar 2019 af spørgsmål nr. 115
(Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg, følger det af EUF-traktatens arti-
kel 63, at alle restriktioner for kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne
indbyrdes og mellem medlemsstaterne og tredjelande er forbudt. Ifølge
praksis fra EU-Domstolen omfatter dette også restriktioner vedrørende ad-
gangen til at foretage visse investeringer i fast ejendom.
Det er alene muligt at indføre sådanne restriktioner, hvis de kan begrundes
i et af de tvingende almene hensyn, som EU-Domstolen har anerkendt, eller
de traktatfæstede undtagelser om hensynet til den offentlige orden eller den
offentlige sikkerhed, jf. EUF-traktatens artikel 65, stk. 1. Det er i så fald
ligeledes et krav, at restriktionerne er proportionale, dvs. at de er egnede til
at varetage de omhandlede hensyn og ikke går videre, end hvad der er nød-
vendigt.
Det bemærkes i den forbindelse, at adgangen til at indføre undtagelser til
kapitalens fri bevægelighed generelt fortolkes indskrænkende.
En nærmere vurdering af mulighederne for at indføre et krav som nævnt i
spørgsmålet inden for rammerne af EU-retten vil bl.a. forudsætte nærmere
oplysninger om, hvilket formål et sådant krav ville skulle varetage.
2