Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2037385_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2019
2019-1376
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 26. februar 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål nr. 163:
Ministeren bedes redegøre for antallet af erhvervsbiler (gule plader) der vejer
ca. 2 tons og antal håndværkertrailere (vægtklasse) i Danmark, og hvorvidt
håndværkere, der ejer denne type biler og/eller trailere, hører ind under EU’s
regler om takografer og køre-hviletids regler m.m.,? Kan ministeren bekræfte,
at bødeniveauet følger EU’s regler, og hvis det er tilfældet, om ministeren fin-
der det rimeligt, at bødetakster er de samme for lokale håndværkere som for
’professionelle transportører’,
der lever af transport?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Skatteminsteriet, der har
oplyst følgende:
”Det kan på baggrund af udtræk fra motorregistret, DMR, oplyses, at bestanden
af varebiler den 5. marts 2019 udgjorde 386.230 køretøjer. Varebiler er biler til
godstransport med totalvægt på ikke over 3.500 kg. Der var desuden den 6.
marts 2019 indregistreret 1.058.439 påhængsvogne, heraf 8.354 påhængsvogne
med totalvægt over 3.500 kg. Langt størstedelen af påhængsvognene er således
trailere til person- og varebiler.”
Hvad angår køre- og hviletidsreglerne, fremgår det af køre- og hviletidsforord-
ningen og takografforordningen, at køretøjer, som anvendes til godstransport,
skal have installeret en takograf, hvis den største tilladte totalvægt for køretøjet
eller kombinationen af køretøjer overstiger 3,5 ton. Det fremgår endvidere, at
førerne af sådanne køretøjer skal anvende takografen, ligesom de skal overhol-
de køre- og hviletidsreglerne.
Der er dog en række køretøjer, der er undtaget fra kravet om installation af
takograf. Det gælder blandt andet køretøjer, som er omfattet af undtagelsen i
køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra aa, der i daglig tale kaldes
”håndværkerreglen”.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om redegørelse for antallet af erhvervsbiler (gule plader) der vejer ca. 2 tons og antal håndværkertrailere (vægtklasse) i Danmark, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
2037385_0002.png
For at være omfattet af ”håndværkerreglen” er der en
række betingelser, der
skal være opfyldt. Det er bl.a. en betingelse, at den tilladte totalvægt for køretø-
jet eller kombinationen af køretøjer ikke overstiger 7,5 ton. Det er endvidere en
betingelse, at kørslen foregår inden for en radius af 100 km fra virksomhedens
hjemsted. Desuden må godset, der transporteres, alene være materiel, udstyr
eller maskiner, som føreren skal benytte til udøvelsen af sit erhverv, ligesom
kørslen af køretøjet ikke må være førerens hovedaktivitet.
Der kan således alt efter karakteren af den konkrete kørsel være krav om instal-
lation af takograf i en varebil, der anvendes med tilkoblet påhængsvogn eller
sættevogn, men kun hvis den største tilladte totalvægt for vogntoget overstiger
3,5 ton.
Det fremgår desuden
af EU’s regler,
at sanktionerne for overtrædelse af regler-
ne om køre- og hviletid og brugen af takograf skal være effektive, stå i rimeligt
forhold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning og ikke må medføre for-
skelsbehandling, samt at medlemsstaterne skal sikre, at der anvendes en ord-
ning med forholdsmæssigt afpassede sanktioner.
Ved lov nr. 697 af 8. juni 2017 om ændring af færdselsloven er der vedtaget
ændring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet m.v. Formålet med lov-
ændringen var bl.a. at gøre bødestørrelserne mere proportionale.
I forbindelse med lovændringen har man ikke vurderet, at bødetaksterne skal
differentieres alt efter, hvilken type af virksomhed der begår overtrædelsen.
Hensynet til de mindre håndværksvirksomheder varetages i stedet ved, at de i
vidt omfang er undtaget fra reglerne om køre- og hviletid og brugen af takograf.
Hvad angår reglerne om uddannelse for chauffører, findes disse i bekendtgørel-
se om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport.
De fleste chauffører, der kører lastbil er omfattet af kravet om uddannelse, og
fra den 1. juli 2019 vil de fleste chauffører, der kører godskørsel i varebil for
fremmed regning, også være omfattet af krav om uddannelse.
Der er dog en række førere, der er undtaget fra kravet om uddannelse, fordi de
ikke udfører egentligt chaufførarbejde, men som udelukkende er førere af køre-
tøjer, der bruges til at transportere materiel og udstyr i forbindelse med udø-
velsen af deres erhverv.
For at være omfattet af undtagelsen er det en betingelse, at kørslen ikke er føre-
rens hovedaktivitet. Føreren må altså ikke transportere udstyr eller materialer
til andre arbejdsopgaver end dem, han selv deltager i. Hvis en person udfører
chaufførarbejde, uanset jobfunktion eller omfanget af chaufførarbejdet, er på-
gældende omfattet af kravet om uddannelse.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om redegørelse for antallet af erhvervsbiler (gule plader) der vejer ca. 2 tons og antal håndværkertrailere (vægtklasse) i Danmark, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
2037385_0003.png
Sikring af last, vurdering af nødsituationer og opmærksomhed på farer i trafik-
ken er bl.a. en del af uddannelsen for chauffører. Jeg kan i øvrigt oplyse, at
længden af chaufføruddannelsen er kortere for varebilschauffører end for last-
bilchauffører.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen