Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1983118_0001.png
5. december 2018
J.nr. 2018 - 7888
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 16. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om det østrigske lovforslag om indeksering af børnecheck, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1983118_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremskaffe og oversende det østrigske lovforslag om indeksering af børne-
check med de østrigske bemærkninger til lovforslaget?
Svar
Det østrigske lovforslag kan fremfindes på det østrigske parlaments hjemmeside via lin-
ket:
https://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXVI/I/I_00111/index.shtml.
De re-
levante dokumenter er desuden vedlagt dette svar.
Jeg vil desuden gerne benytte lejligheden til at understrege, at det stadig er regeringens
klare holdning, at hvis man arbejder i Danmark og har børn i et andet land, så skal børne-
og ungeydelsen kunne indekseres til leveomkostningerne i det pågældende land. Det er et
spørgsmål om, hvad der er ret og rimeligt.
Det er imidlertid den umiddelbare vurdering, at en indeksering af børne- og ungeydelsen i
Danmark i overensstemmelse med EU-retten desværre forudsætter en ændring af forord-
ning 883/2004, hvilket de andre EU-lande og Kommissionen også har forudsat under de
seneste forhandlinger om ændring af forordningen.
Derfor har regeringen også
sammen med Tyskland, Østrig, Irland og Nederlandene
arbejdet målrettet på at få ændret EU-reglerne, så der kan indføres regler om indeksering i
medlemsstaterne. Det er beklageligvis ikke lykkedes at få en sådan mulighed indført i Rå-
dets holdning til den igangværende revision af forordning 883/2004, men regeringen vil
arbejde målrettet videre for at få reglerne ændret i forbindelse med de forhandlinger, der
nu pågår i Europa-Parlamentet om forordningen.
Som det også fremgår af de vedlagte dokumenter, argumenteres der i det østrigske lov-
forslag for, at indeksering er i overensstemmelse med EU-retten, idet der vil være tale om
overkompensation (når barnet bor i et land med lavere købekraft) eller underkompensa-
tion (når barnet bor i et land med højere købekraft), hvis østrigske børnepenge ikke in-
dekseres, og at dette vil være i strid med artikel 67 i forordning 883/2004, hvorefter fami-
lieydelser til børn bosat i andre lande skal udbetales ”som om” børnene bor i Østrig.
Herudover anføres det i lovforslaget, at både Kommissionen og alle medlemsstaterne i
forbindelse med forhandlingerne om en ny ordning for Det Forenede Kongerige i EU til-
sluttede sig et tiltag om indeksering, og at det derfor må antages, at man på et sådant højt-
rangerende niveau (dvs. i Det Europæiske Råd) gik ud fra, at en sådan ordning har en sag-
lig
berettigelse og ikke er i strid med EU’s traktatgrundlag.
Det er umiddelbart regeringens vurdering, at artikel 67 i forordningen skal fortolkes såle-
des, at der ikke kan ske indeksering af familieydelser med hjemmel i den gældende forord-
ning. Det østrigske lovforslag synes i høj grad at bygge på en ordlydsfortolkning af ud-
trykket ”som om”. Udtrykket er imidlertid taget ud af bestemmelsens kontekst. Efter arti-
kel 67 har en person ret til familieydelser i henhold til den kompetente medlemsstats lov-
givning også for de familiemedlemmer, der har bopæl i en anden medlemsstat, som om
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om det østrigske lovforslag om indeksering af børnecheck, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1983118_0003.png
de havde bopæl i førstnævnte medlemsstat. Udtrykket har derfor til formål at sikre, at der
ikke kan fratages en ret til familieydelse, blot fordi et familiemedlem er bosat i en anden
medlemsstat.
Denne opfattelse støttes af, at Kommissionen i forbindelse med det møde i Det Europæi-
ske Råd den 18.-19. februar 2016, som der henvises til i det østrigske lovforslag, tilkende-
gav, at den ville fremsætte forslag om ændring af forordning 883/2004 for at muliggøre
indeksering af familieydelser, hvis Det Forenede Kongerige måtte beslutte sig for at for-
blive i EU. Kommissionen forudsatte således som nævnt, at det ikke er muligt at foretage
indeksering af familieydelser efter de gældende regler. Forståelsen af, at en indeksering i
forhold til omkostningsniveauet i børnenes bopælsland ikke kan ske med hjemmel i for-
ordningen, er også forudsat i konklusionerne fra det nævnte møde i Det Europæiske Råd.
Som reaktion på den østrigske lovgivning har talsmanden for beskæftigelseskommissær
Marianne Thyssen, Christian Wigand, den 24. oktober 2018 over for den østrigske presse
udtalt, at en indeksering ikke er tilladt efter EU-retten. Kommissionen må derfor forven-
tes at ville indlede en traktatkrænkelsessag mod Østrig, så snart de nationale regler sættes i
kraft (1. januar 2019).
Regeringen vil følge dialogen mellem Østrig og Kommissionen tæt, og hvis der kommer
nye argumenter for, at indeksering af børne- og ungeydelsen kan være lovlig efter den nu-
gældende forordning, vil regeringen så hurtigt som muligt undersøge til bunds, om det gi-
ver grundlag for at indføre indeksering af børne- og ungeydelsen i Danmark.
Side 3 af 3