Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-23858
JTEU
10. december 2018
EUU alm. del
–
svar på spørgsmål 54 fra Kenneth Kristensen
Berth stillet den 20. november 2018 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan EU-Domstolen kan agere
lovgivende magt og træffe afgørelse (som f.eks. i sag C-256/11 (præmis
94)) støttende ret på artikler i Associeringsrådets afgørelse af 19.
september 1980 nr. 1/80, eftersom Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80
hverken er en "afgørelse" eller har været gennem EU’s almindelige
lovgivningsprocedure eller særlige lovgivningsprocedure, og derfor ikke
kan betragtes som et juridisk bindende?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at EU-Domstolen ikke kan anses for en
lovgivende magt, idet denne funktion udøves af Rådet og Europa-
Parlamentet, jf. artikel 14 og 16 i Traktaten om Den Europæiske Union.
Associeringsrådets afgørelse af 19. september 1980 nr. 1/80 udgør en
integrerende del af EU-retten på grund af sin direkte tilknytning til aftalen
om oprettelse af en associering mellem Det Europæiske Økonomiske
Fælleskab og Tyrkiet, som er indgået af Rådet og betragtes som en EU-
retsakt fra en af EU-institutionerne, jf. sag C-192/89 (præmis 8 og 10)
samt sag C-30/88 (præmis 13).
EU-Domstolen har kompetence til at træffe præjudiciel afgørelse
vedrørende associeringsaftalen, og Domstolen har derfor også
kompetence til under artikel 267 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde at tage stilling til fortolkningen af afgørelser truffet af
Associeringsrådet, der har til opgave at gennemføre associeringsaftalen,