Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1983990_0001.png
7. december 2018
J.nr. 2018 - 7849
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 56 af 20. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, hvad der er den mindst mulige momssats for en afgrænset varegruppe, som Danmark kan indføre inden for gældende EU-lovgivning – her tænkes især på frugt og grønt, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1983990_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den mindst mulige momssats for en afgrænset varegruppe, som Danmark kan
indføre inden for gældende EU-lovning
her tænkes især på frugt og grønt?
Svar
I henhold til artikel 99 i momsdirektivets (Rådets direktiv 2006/112/EF) skal momssat-
sen være mindst 5 pct., hvis et EU-land indfører nedsat sats for en afgrænset varegruppe.
Virksomheder skal lægge moms på deres salg, men kan samtidig fratrække den moms, der
har været på deres indkøb. En virksomheds samlede momstilsvar er således salgsmoms
minus købsmoms. Hvis en virksomhed anvender en nedsat momssats på salg af fx frugt
og grønt, men omvendt har en høj momssats på deres indkøb, er der en risiko for, at
virksomheden vil få et konstant negativt momstilsvar. For at undgå dette vil den nedsatte
sats i henhold til EU-reglerne skulle fastsættes således, at det normalt vil være muligt at
foretage fradrag af købsmomsen i salgsmomsen.
Konkret betyder det, at hvis momspligtige indkøb i relation til salget udgør fx ¼ af det
momspligtige salg, kan momssatsen nedsættes til ¼ af den nuværende sats på 25 pct., dvs.
godt 6 pct. Satsen kan således fastsættes lavere for varer med relativt små indkøb i for-
hold til salg. Der foreligger ikke grundlag for at foretage en konkret vurdering af den la-
vest mulige sats for fx frugt og grønt, men tages der udgangspunkt i det generelle forhold
mellem indkøb og salg i detailhandlen i henhold til nationalregnskabet på ca. en tredjedel,
skønnes momssatsen for frugt og grønt med stor usikkerhed at kunne nedsættes til ca. 8
pct.
Det danske momssystem er kendetegnet ved, at alle varer og ydelser som udgangspunkt
er pålagt 25 pct. moms. Det skal ses i lyset af, at der er en række fordele ved, at varer og
ydelser pålægges den samme momssats. Et enhedsmomssystem er bl.a. lettere at admini-
strere både for myndigheder og erhvervslivet. Såfremt man ønsker at indføre et momssy-
stem med forskellige momssatser, vil en præcis afgrænsning af, hvad der er omfattet af
den reducerede sats være nødvendig. En sådan afgrænsning vil være administrativ tung at
foretage og vedligeholde, da der altid vil være grænsetilfælde, hvor der kan være tvivl om,
hvorvidt en vare er omfattet af den reducerede momssats eller ej.
Samtidig medfører reducerede momssatser på enkelte varer eller ydelser ikke nødvendig-
vis, at priserne falder tilsvarende for disse varer eller ydelser. En af årsagerne til, at pri-
serne ikke nødvendigvis falder, kan være øgede administrative omkostninger for virksom-
hederne, som skal administrere de reducerede momssatser. Disse øgede omkostninger vil
typisk blive overvæltet på forbrugerne.
Endelig vil en nedsat momssats indebære lavere momsindbetalinger og dermed et min-
dreprovenu for staten, som vil skulle finansieres.
Side 2 af 2