Danmark er et kristent land, og der er religionsfrihed i Danmark.
Det er udgangspunktet, som bestemt ikke skal ændres.
Men i dag ser vi flere og flere ansatte i den offentlige sektor bære tørklæde og dermed reklamere for en bestemt religion, der i de fleste udlægninger er antikristen og imod religionsfrihed.
Jeg taler om det islamiske tørklæde, som mange muslimske kvinder vælger at bære eller bliver presset til at bære.
Når man bærer et islamisk hovedtørklæde, er man en omvandrende reklamesøjle for bestemte værdier – islamiske værdier – ligesom man ville være en omvandrende reklamesøjle for kommunisme og kommunistiske værdier, hvis man indsvøbte sig i et rødt flag med hammer og sejl, eller for nazisme og fascistiske værdier, hvis man indsvøbte sig i et banner med svastikaer.
Eller for Trump og trumpistiske værdier, hvis man iklædte sig en Trump-kasket.
Jeg tror, de fleste skoleledere ville bede lærere, der bar den slags politiske, ideologiske tøjgenstande på sig, om at lægge dem fra sig, før de gik ind i klassen for at undervise.
For når det drejer sig om politisk reklame i den offentlige sektor, kan de fleste godt se problemet.
Men når det drejer sig om religiøst politiske og altså ikke direkte politiske budskaber udsendt via tøjet, så er der ofte tale om berøringsangst.
Her ser vi nemlig sygeplejersker, lærerinder, sosu-assistenter osv.
bære islamisk hovedtørklæde og dermed udsende bestemte signaler over for deres sagesløse elever eller patienter, uden at nogen løfter en finger.
Det bør naturligvis ikke være sådan.
En sygeplejerske, lærerinde eller sosu-assistent skal selvfølgelig først og fremmest udstråle professionalisme og ikke agitation for bestemte religioner, ideologier eller politiske partier.
Derfor skal vi have gjort op med tørklæde på offentligt ansatte, når de er på arbejde.
De kan naturligvis sagtens bære en halskæde, en ørering, et armbånd eller andet med et religiøst symbol, f.eks.
en halvmåne, hvis man ønsker at vise sin muslimske identitet, mens man er på arbejde.
Men at bære tørklædet, der i nogle tolkninger er en efterfølgelse af den islamiske hellige lov, sharia, er noget helt andet.
Det er et klart signal til alle om, at det er vigtigt at efterleve denne lov, og at man adskiller sig fra andre ved at gøre det.
Det er dermed, som jeg nævnte før, en reklame for en bestemt udlægning af islam.
Det bør ikke tillades, når man er ansat i den danske offentlige sektor.
I erkendelse af, at det vil være vanskeligt at lovgive særskilt imod det islamiske hovedtørklæde, har vi fra Dansk Folkepartis side fremsat B 36, der retter sig generelt imod alle religiøse hovedbeklædninger på offentligt ansatte, når de er på arbejde.
Jeg er ked af dermed at gøre livet sværere for bl.a.
jøder, men mit indtryk er, at der er meget, meget få jøder ansat i den offentlige sektor, der rent faktisk bærer religiøs hovedbeklædning på deres arbejde.
Så den gruppe, vi kommer til at ramme uden at ønske det, er meget lille.
Det er naturligvis sørgeligt, at vi med dette beslutningsforslag kommer til at ramme nogle, som vi ikke ønsker at ramme, også selv om det er få.
Men sådan er virkeligheden desværre i dagens Danmark.
Vi har på grund af indvandringen fået en sammensat befolkning, for ikke at sige en opsplittet befolkning, hvor ikke alle kan forventes at kende den danske tradition eller bakke op om den danske tradition om at fremstå neutral og ikke agitere, når man udfører arbejde i den offentlige sektor.
Derfor kommer vi til at ramme nogle, der overhovedet ikke udgør et problem, fordi andre udgør et problem, ganske som 24-årsreglen kom til at ramme en række udlændinge fra ikke-EU-lande, som slet ikke havde tradition for tvangsægteskaber.
Men da man ikke kunne lovgive særskilt imod de nationaliteter, der havde tradition for tvangsægteskaber, var vi nødt til at skære alle over en kam.
Med dette forslag vil vi tvinge alle til at tage stilling til spørgsmålet om religiøs og ideologisk agitation i den offentlige sektor, og alle vil dermed blive opmærksomme på, at det er et problem, at man i dag tillader agitation over for børn, patienter og plejehjemsbeboere.
Det kan skabe vrede, utryghed og forvirring, og det bør ikke tillades.
Derfor havde jeg selvfølgelig håbet, at i hvert fald nogle partier i Tinget ville støtte dette forslag om neutralitet i den offentlige sektor.
Men man er åbenbart så meget imod neutralitet i den offentlige sektor, at der ikke er nogen partier, der har ønsket at sige ja til dette harmløse forslag, som vi selvfølgelig vil prøve at genfremsætte på et senere tidspunkt med nye formuleringer, så det måske kan blive klarere for folk.
Jeg tror også, at man måske skal vente på, at diskursen rykker sig.
Det har vi jo gjort i Dansk Folkeparti.
Vi har faktisk skubbet til diskursen siden 1995, så udlændingedebatten fremstår ganske, ganske anderledes i dag, end den gjorde i 1990'erne.
Så jeg tror, at vejen frem for os i Dansk Folkeparti for at opnå neutralitet blandt offentligt ansatte i udførelsen af deres job er at blive ved med at fremsætte dette forslag og vente på, at diskursen har ændret sig.
For det er ikke seriøse indvendinger, der kommer, når folk taler om, at det berører religionsfriheden.
Det er ganske enkelt forkert, for man kan sagtens være religiøs og også vise det, som jeg sagde, med smykker, hvis det er det, man ønsker, samtidig med at man siger ja til et påklædningskodeks.
Det er jo ikke sådan, at ansatte i politiet eller forsvaret bliver tvunget til at konvertere til dansk folkekirkekristendom for at arbejde dér, eller at aflægge en anden religion.
Så det er ikke seriøse invendinger.
Men som sagt:
Jeg forstår, at der er nogle, der politisk ikke er klar til at kræve neutralitet i den offentlige sektor i dag.
Men jeg forventer, at det vil komme på et tidspunkt, når diskursen har rykket sig yderligere.
Tak for ordet.