Selv om nogle måske forsøgte at fremstille det lidt anderledes, går Enhedslisten faktisk ind for europæiske partier, og vi går ind for europæisk samarbejde.
Vi går sågar også ind for en europæisk offentlighed, selv om jeg deler opfattelsen af, at det ikke er noget, der kan skabes fra oven.
Det er noget, der kan skabes fra neden.
Det gør vi, men jeg vil godt sætte spørgsmålstegn ved, om de partistøtteordninger, der er lavet, bidrager til det – og især bidrager positivt til det.
Det er jeg faktisk ikke sikker på, ligesom jeg ikke er sikker på, at den 40 pct.s stigning i støtten til politiske partier i Folketinget for nylig har bidraget positivt til partiernes arbejde i forhold til at gøre tingene mere seriøst og på en mere gennemarbejdet måde.
Når vi ser på de europæiske partier, er det, der er tale om, ikke støtten til det parlamentariske arbejde.
Den er der, og den vil fortsætte.
Vi snakker om partier, der lever en delvis adskilt tilværelse fra Parlamentet, og vi snakker om fonde, som lever en endnu mere adskilt tilværelse fra Parlamentet.
Det, at der er kommet den pengerigelighed ind i det system, har efter min mening ikke ført til, at man har gjort mere for at alliere sig med borgerne.
Jeg vil sige, at jeg har den opfattelse, at det har gjort, at man har trukket sig længere væk fra borgerne.
Det kan godt være, at der en gang imellem er nogle store internationale kampagner.
European Voice indeholder store artikler fra det liberale parti i Europa og sådan nogle ting, men ellers vil jeg sige, at når man ser, hvordan partierne generelt har brugt de penge, så kan man se en ændring af den måde, partierne fungerer på, f.eks.
i forhold til hvor man holder sine konferencer, hvilke hoteller man bruger, standarden, når man mødes, den klasse, man flyver på i flyene osv.
Det er fuldstændig entydigt.
Der ville jeg måske nok ønske, at folk mere stod til ansvar for deres egne penge.
Det er jo ikke et alternativ til, at man forsøger at skaffe penge fra borgerne.
Der er jo noget, der hedder crowdfunding.
Mulighederne for at skaffe penge er jo i dag bedre end nogen sinde før ved hjælp af den moderne teknologi.
Det viste for eksempel den amerikanske valgkamp.
Men hvor mange europæiske partier har forsøgt på det?
Er der nogen, der kender til det?
Vi kan tage det europæiske konservative parti, det europæiske liberale parti, det europæiske socialdemokrati eller hvilket som helst af de andre partier.
Er der nogen af dem, der har forsøgt at række ud til de europæiske borgere og lavet crowdfundingoperationer, fordi det var vigtigt at opbygge politiske partier?
Nej, det har man ikke gjort.
Og grunden til, at man ikke har gjort det, er, at det ikke har været nødvendigt, fordi man får så rigeligt via tvangsudskrevne bidrag gennem EU.
Vi synes, at den slags aktiviteter skal folk selv betale.
I stedet for er man altså gået den modsatte vej, hvilket har ført til den her ekstravagante måde at lave politik på.
Derfor vil jeg sige, at der sikkert er undtagelser, men det her er et generelt billede, som jeg mener at man har kunnet iagttage, og et generelt billede, der også består i en omgang med midlerne, hvor det i hvert fald er meget vanskeligt at konstatere, når der bliver begået svindel.
Det er jo bl.a.
på grund af de måder, hvorpå man prøver at rejse sager mod organisationer eller mod de her partier osv., som har begået svindel.
Det er en ren politisk domstol.
Det er efter min mening dybt betænkeligt, at vi har store midler, der udbetales til partier, og så er det partierne selv, der mellem sig afgør, om der skal rejses tiltale mod nogen for svindel.
Det betyder som regel, at der aldrig bliver rejst tiltale mod det store flertal, der er omkring midten, hvorimod der bliver rejst tiltale mod dem, der ikke tilhører det store flertal.
Det er ikke en undskyldning for dem, der er ude på fløjene, når der bliver rejst tiltaler mod dem, for dér foregår også svindel og svig.
Desværre må man konstatere, at tiltalerne ikke bliver rejst i det antal tilfælde, de burde.
Der vil jeg sige noget til vores udenrigsminister.
Udenrigsministeren har selv været i Europa-Parlamentet, også i den periode, tror jeg.
Alle reglerne var ikke gennemført, og der er kommet en meget større pengerigelighed, men udenrigsministeren har jo også selv oplevet, hvordan penge blev misbrugt bredt.
Penge blev misbrugt på den måde, at man kendte folk, der havde et trykkeri, og så bestilte man 50.000 eksemplarer og fik 10.000, men betalte for 50.000, og resten af pengene blev stukket i lommen.
Det kunne være papirer, det kunne være glas, det kunne være kopper, det kunne være flag, det kunne være kuglepenne, det kunne være hvad som helst.
Den slags ting kunne man jo høre om alle steder, og problemet er, i forhold til hvor meget man har hørt, at der er en del af det, der er blevet anmeldt, men at det er meget lidt af det, der er gået videre, fordi det har været en politisk afgørelse, der gjorde, om tingene skulle gå videre.
Derfor vil jeg sige, at vi som sagt går meget ind for europæiske partier.
Vi går meget ind for, at der bliver gjort en indsats for at inddrage de europæiske borgere.
Vi mener ikke, at den måde at give partistøtte på med rund hånd er den rigtige måde at gøre det på, og derfor synes vi, at de knap 400 mio.
kr., som kan spares på den konto, kan være et godt sted at starte.
Så kan det også godt være, at EU-budgettet ikke behøver at ende på 1,0001 pct.
af bni, men rent faktisk kan komme ned på 1 pct.