Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2016) 0815 Bilag 20
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
201 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 201:
”Kan
ministeren oplyse, hvilke konsekvenser Europa-Parlamentets position i for-
hold til forordning 883, vedtaget på Strasbourg-sessionen i december 2018, vil ha-
ve på det danske dagpengesystem, herunder oplyse:
–
Hvad det betyder for udgifterne til det danske dagpengesystem (i mio. kr. pr. år)
–
Arbejdsudbudseffekten
–
Udviklingen i antallet af EU-borgere som modtager danske dagpenge?”
Svar:
Kommissionen fremlagde den 13. december 2016 forslag til revision af forordning
883 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Rådet for beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik (EPSCO) nåede
til enighed om en generel indstilling til Kommissionens forslag den 21. juni 2018.
Danmark stemte imod Rådets generelle indstilling.
Europa-Parlamentet vedtog den 11. december 2018 at påbegynde såkaldte trilog-
forhandlinger med Rådet og Kommissionen på baggrund af Europa-Parlamentets
beskæftigelsesudvalgs rapport.
Beskæftigelsesudvalgets rapport går på en række vigtige punkter imod danske prio-
riteter.
Der lægges op til, at:
Der ikke er mulighed for at indeksere børnepenge til børn bosat i andre lande.
Det skal være muligt at få medregnet optjente perioder for ret til dagpenge fra
et andet land efter én dags beskæftigelse.
Dagpenge skal kunne eksporteres i 6 måneder.
Grænsegængere frit skal kunne vælge at få dagpenge i beskæftigelseslandet el-
ler bopælslandet.
Europa-Parlamentets position har i sig selv ingen konsekvenser for det danske dag-
pengesystem. Konsekvenserne for det danske dagpengesystem vil afhænge af den
4. februar 2019
J.nr.