Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2017) 0281 Bilag 13
Offentligt
2050561_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. april 2019
2019-2195
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. april 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 523:
Vil ministeren redegøre for forskelle og ligheder mellem Rådets forslag til ny
Vejpakke fra december og det forslag, som EU-parlamentet nu har vedtaget?
Svar:
Europa-Parlamentet vedtog på sin plenarsamling den 4. april 2019 sin politiske
holdning til Vejpakkens forslag om adgang til markedet/cabotage, køre- og
hviletid og udstationering og kontrol.
Nedenstående tabel viser en sammenligning af hovedpunkterne i Rådets gene-
relle indstilling på rådsmødet den 3. december 2019 og Europa-Parlamentets
politiske holdning. Af hensyn til overskueligheden er punkterne indsat i over-
skriftsform.
Som det fremgår af tabellen, er der ganske stor overensstemmelse mellem Rå-
dets og Europa-Parlamentets holdning, men der er også forskelle. Fx foreslår
Europa-Parlamentet at tillade et ubegrænset antal cabotagekørsler i tre dage
efter en international transport efterfulgt af en karensperiode på 60 timer sam-
tidig med en pligt til at udføre en ny international transport fra etableringslan-
det, inden der kan udføres ny cabotagekørsel. Til sammenligning afspejler Rå-
dets generelle indstilling mulighed for at udføre 3 cabotageture inden for 7 da-
ge efter en international transport efterfulgt af en karensperiode på 5 dage.
Rådets generelle indstilling
Europa-Parlamentets politiske hold-
ning
Adgang til erhvervet
Varebiler i international transport omfattes af
anvendelsesområdet, og der fastsættes en ny ned-
re vægtgrænse på 2.500 kg.
Muligt nationalt at fastsætte regler for varebiler i
Varebiler i international transport omfattes af
anvendelsesområdet, og der fastsættes en ny nedre
vægtgrænse på 2.400 kg.
Muligt nationalt at fastsætte regler for varebiler i
kom (2017) 0281 - Bilag 13: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 523 om ministeren vil redegøre for forskelle og ligheder mellem Rådets forslag til ny Vejpakke fra december og det forslag, som EU-parlamentet nu har vedtaget, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2050561_0002.png
national transport.
Yderligere krav til etablering for at forhindre
postkasseselskaber.
national transport.
Side 2/3
Yderligere krav til etablering for at forhindre
postkasseselskaber.
Adgang til marke-
det/cabotage
Muligt at udføre 3 cabotageture inden for 7 dage
efter en international transport.
Ubegrænset antal cabotageture i 3 dage
Karensperiode på 60 timer efter hver periode med
Karensperiode på 5 dage efter hver periode med
cabotagekørsel, hvor der ikke må udføres ny ca-
botagekørsel.
Fortsat mulighed for at opretholde den danske
definition af cabotagekørsel.
cabotagekørsel. Pligt til at udføre international
transport fra etableringslandet, inden der kan ud-
føres ny cabotagekørsel.
Fortsat mulighed for at opretholde den danske
definition af cabotagekørsel.
Mulighed for nationalt at fastsætte en karensperi-
Cabotagereglerne skal også gælde for vejdelen af
ode på op til 5 dage, hvor køretøjet efter at have
udført vejdelen af en kombineret transport ikke
må udføre ny kombineret transport.
en kombineret transport.
Køre- og hviletid
Forbud mod afholdelse af alle hvil over 45 timer i
køretøjet.
Muligt at afholde to reducerede ugentlige hvil i
træk. Mulighed for nationalt at fastsætte, at dette
ikke skal være muligt i ren national transport.
Særlige konsekvenser ved to reducerede hvil i
træk.
Arbejdet organiseres på en sådan måde, at føre-
ren kan vende tilbage til etableringslandet eller
bopælen hver fjerde uge. Hvis der afholdes to
reducerede ugentlige hvil i træk, skal føreren
kunne returnere til etableringslandet eller bopæ-
len hver tredje uge.
Arbejdsgiveren skal betale for indkvartering
udenfor køretøjet.
Forbud mod afholdelse af alle hvil over 45 timer i
køretøjet.
Ikke muligt at afholde to reducerede ugentlige hvil
i træk (nuværende referenceperiode fastholdes)
Arbejdet organiseres på en sådan måde, at føreren
kan vende tilbage til sin bopæl eller en anden loka-
tion valgt af føreren hver fjerde uge. Føreren skal
informere virksomheden, hvis der vælges en anden
lokation.
Varebiler i international transport omfattes af
reglerne.
Takografer
Intelligent takograf i alle køretøjer 5 år efter
ikrafttrædelse (forventeligt 2024).
Takografen kan bruges til kontrol af køre- og
Gradvis overgang til version 2 af den smarte tako-
graf. Sidste takografer udskiftes 5 år efter ikraft-
trædelse (forventeligt 2024)
hviletid, særlige regler om arbejdstid, hastigheds-
Takografen kan bruges til kontrol af køre- og
hviletid, særlige regler om arbejdstid, hastigheds-
kom (2017) 0281 - Bilag 13: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 523 om ministeren vil redegøre for forskelle og ligheder mellem Rådets forslag til ny Vejpakke fra december og det forslag, som EU-parlamentet nu har vedtaget, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2050561_0003.png
begrænsere, cabotage og udstationering.
Registrering af data for 56 dage til brug for kon-
trol.
Forbedring af funktionaliteten, så den intelligente
takograf kan registrere, hver gang et køretøj
krydser en grænse, og når der læsses og losses
varer.
Side 3/3
begrænsere, cabotage, udstationering og kombine-
ret transport.
Registrering af data for 56 dage til brug for kon-
trol.
Forbedring af funktionaliteten, så den intelligente
takograf kan registrere, hver gang et køretøj kryd-
ser en grænse, og når der læsses og losses varer.
Udstationering
Cabotage og kombineret transport er omfattet af
reglerne, og der er kun undtagelse for bilateral
international transport under særlige omstæn-
digheder.
Forhåndsregistrering for alle transporttyper
undtaget bilateral international transport.
Mulighed for sektorspecifikke håndhævelsesred-
skaber, herunder muligheden for at anvende
takograf til kontrol.
Cabotage og kombineret transport er omfattet af
reglerne, og der er kun undtagelse for bilateral
international transport under særlige omstændig-
heder.
Forhåndsregistrering for alle transporttyper und-
taget bilateral international transport.
Mulighed for sektorspecifikke håndhævelsesred-
skaber, herunder muligheden for at anvende tako-
graf til kontrol.
Samlet set er jeg fortrøstningsfuld med hensyn til, at medlemslandene og Par-
lamentet kan blive enige om en endelig aftale.
Jeg ser frem til at drøfte Europa-Parlamentets holdning og den videre proces
på det møde, som jeg afholder med transportordførerne den 25. april 2019.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen