Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0021 Bilag 2
Offentligt
1980972_0001.png
Notat
26. november 2018
J.nr. 2017 - 6413
Kontor:
Moms, afgifter og told
Initialer:
MNL, ADP
Revideret grund- og nærhedsnotat om forslag til Rå-
dets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår
særordningen for små virksomheder, KOM(2018)21
1. Resumé
Kommissionen har den 18. januar 2018 præsenteret et forslag, der skal reducere momsforpligtelser og ef-
terlevelsesomkostninger for SMV’er, herunder særligt de små virksomheder. Det bemærkes, at tiltagene er
begrænset til (små) virksomheder, hvis årlige omsætning
i EU’s indre marked ikke overstiger 2
mio.
EUR.
Baggrunden for forslaget er, at SMV’er ifølge Kommissionen fortsat rammes af uforholdsmæssigt store ef-
terlevelsesomkostninger på momsområdet. Herudover peger Kommissionen på, at det nuværende momssy-
stem skaber ugunstige konkurrenceforvridninger i EU og i de nationale markeder, bl.a. fordi momsfrita-
gelserne i den nuværende SMV-ordning kun er tilgængelige for virksomheder, der er etableret i den pågæl-
dende medlemsstat.
Forslaget består overordnet af fire elementer for små virksomheder: i) fastsættelse af maksimal niveau for
nationale momsfritagelsestærskler, ii) mulighed for at små virksomheder kan benytte de nationale moms-
fritagelser for små virksomheder, uanset om de er etableret i en anden medlemsstat end dér, hvor momsfri-
tagelsen er tilgængelig, iii) indførsel af en overgangsperiode, hvori små virksomheder, som midlertidigt over-
skrider momsfritagelsestærsklen, kan fortsætte med at gøre brug af fritagelsen og iv) indførelse af forenk-
lede momsforpligtelser for både fritagne små virksomheder og ikke-fritagne små virksomheder.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for forslag, som medfører administrative lettelser for erhvervs-
livet og forbedrer det nuværende momssystem for små virksomheder. Det bemærkes dog, at der er tale om
et kompliceret og uklart forslag, og der er tvivl om, hvorvidt flere af tiltagene reelt vil føre til administrative
lettelser for det danske erhvervsliv. Fra dansk side vil man arbejde for at få præciseret forslaget, førend der
kan tages endelig stilling til de enkelte elementer af forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018)21 af 18. januar 2018 fremsendt et forslag om æn-
dring af direktiv 2006/112/EF (momsdirektivet) for så vidt angår særordningen for små
virksomheder. Forslaget er oversendt til Rådet den 18. januar 2018 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne.
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0002.png
Ændringsforslaget er en del af EU-Kommissionens momshandlingsplan
1
, der blev præ-
senteret den 7. april 2016. Momshandlingsplanen indeholder Kommissionens planer for
et endeligt momssystem. Forslaget supplerer især to andre lovgivningsinitiativer, som føl-
ger af momshandlingsplanen: i) e-handelsforslaget, som blev vedtaget i december 2016 og
ii) forslaget om det endelige momssystem.
Momsforpligtelser er særligt belastende for små virksomheder, eftersom deres ressourcer
er mere begrænsede sammenlignet med store virksomheder. Det gældende momsdirektiv
indeholder af den grund flere bestemmelser, der har til hensigt at lette byrderne for
SMV’er,
herunder små virksomheder. Medlemsstaterne kan bl.a.
fritage SMV’er
med en
årlig omsætning under en vis tærskel for moms (momsregistreringsgrænsen) og anvende
forenklede momsforpligtelser i medfør af det gældende direktiv. På trods af, at medlems-
staterne har disse muligheder, peger Kommissionen på, at
SMV’er
fortsat rammes af
uforholdsmæssigt store efterlevelsesomkostninger på momsområdet.
Derudover anfører Kommissionen, at det nuværende momssystem skaber konkurrence-
forvridninger i EU og i de nationale markeder, idet de nationale momsfritagelser under en
vis omsætningsgrænse kun er tilgængelig for virksomheder etableret i den pågældende
medlemsstat. Dette har en negativ indvirkning på konkurrencesituationen for virksomhe-
der, der er etableret i andre medlemsstater, og som leverer til det samme marked. Kom-
missionen mener tillige, at konkurrencesituationen vil blive yderligere forværret, når varer
med det endelige momssystem i højere grad skal pålægges moms i forbrugslandet. I de
enkelte nationale markeder opstår der konkurrenceforvridninger, idet de forenklede
momsforpligtelser i mange medlemsstater er knyttet sammen med momsfritagelsen.
Dette kan resultere i en såkaldt
”tærskeleffekt”, hvor SMV’er reducerer
deres vækst for at
undgå at overskride tærsklen for momsfritagelsen i den pågældende medlemsstat, hvor de
er etableret.
Kommissionen har på den baggrund vurderet, at der er behov for en revision af moms-
forpligtelserne i det gældende momsdirektiv for så vidt angår små virksomheder.
3. Formål og indhold
Formålet med ændringsforslaget er at skabe en moderne, forenklet SMV-ordning, der sig-
ter mod at reducere momsforpligtelser og efterlevelsesomkostninger for små virksomhe-
der. Det bemærkes, at tiltagene er begrænset til (små) virksomheder, hvis årlige omsæt-
ning i EU’s indre
marked ikke overstiger 2 mio. EUR.
Forslaget består overordnet af fire elementer for små virksomheder:
1) fastsættelse af et maksbeløb for nationale momsfritagelsestærskler (momsregistre-
ringsgrænser),
1
KOM (2016) 148, Mod et fælles europæisk momsområde
De svære valg.
Side 2 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0003.png
2) mulighed for at små virksomheder kan benytte de nationale momsfritagelser for
små virksomheder, uanset om de er etableret i en anden medlemsstat end dér, hvor
momsfritagelsen er tilgængelig,
3) indførelse af en overgangsperiode, hvori små virksomheder, som midlertidigt
overskrider fritagelsestærsklen, kan fortsætte med at gøre brug af fritagelsen,
4) indførelse af forenklede momsforpligtelser for både fritagne små virksomheder
og ikke-fritagne små virksomheder.
Ad 1 Niveau for nationale fritagelser
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne fortsat kan momsfritage små virksomheder
under en vis omsætningstærskel, som medlemsstaten selv fastsætter. For at sikre, at frita-
gelsesområdet er begrænset til de mindste virksomheder og for at begrænse de eventuelle
forvridende virkninger af fritagelsen, fastsætter forslaget imidlertid et maksimalt niveau på
85.000 EUR, som er fælles for alle medlemsstater.
Kommissionen foreslår desuden, at medlemsstaterne kan fastsætte forskellige tærskler for
forskellige erhvervssektorer på grundlag af objektive kriterier.
Ad 2 Fritagelse for alle berettigede virksomheder i EU (uanset etableringsland)
Kommissionen foreslår, at for de medlemsstater, der vælger at gøre brug af momsfritagel-
ser, jf. ovenfor under pkt. 1, skal fritagelserne gælde for alle berettigede virksomheder i
EU, uanset om de er etableret i den medlemsstat, hvor de foretager momspligtige leve-
rancer, eller i en anden medlemsstat.
En lille virksomhed skal opfylde to betingelser for at kunne benytte fritagelsen i en med-
lemsstat, hvor den ikke er etableret: i) virksomhedens årlige omsætning i medlemsstaten
skal være under den fritagelsestærskel, der er gældende i medlemsstaten, og ii) den sam-
lede årlige omsætning i EU må ikke overstige 100.000 EUR.
Tærsklen på 100.000 EUR skal forhindre, at store virksomheder misbruger ordningen,
idet de uden denne tærskel ville kunne levere varer og ydelser momsfrit i flere medlems-
stater på trods af, at de samlet set har en stor omsætning.
Ad. 3 Overgangsperiode for små virksomheder, der midlertidigt overskrider fritagelsesgrænsen
Kommissionen foreslår, at der indføres en overgangsperiode for små virksomheder, som
gør brug af momsfritagelser, og hvis omsætning overstiger en national fritagelsestærskel i
et givent år. Sådanne virksomheder må fortsat anvende fritagelsen i det pågældende år og
land, forudsat at deres omsætning ikke overstiger tærsklen med mere end 50 pct. i det på-
gældende år.
Ad. 4 Forenklede momsforpligtelser for små virksomheder
Kommissionen foreslår endelig, at medlemsstaterne indfører visse forenklinger for både
momsfritagne små virksomheder og ikke-momsfritagne små virksomheder. Disse forenk-
linger omfatter bl.a. lettere registrering, enklere regnskabsføring og længere afgiftsperio-
der, hvor sidstnævnte vil resultere i en mindre hyppig indberetning af moms.
Side 3 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0004.png
For så vidt angår momsfritagne små virksomheder foreslår Kommissionen mere specifikt,
at medlemsstaterne skal friholde små virksomheder for forpligtelserne til at udstede faktu-
raer.
Endvidere foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne i varierende omfang kan friholde
virksomhederne for momsdirektivets forpligtelser til at registrere deres virksomhed, føre
regnskab og indgive momsangivelse. I det omfang en medlemsstat ikke gør brug af denne
mulighed, foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne
som minimum
skal indføre en
forenklet procedure
for den givne forpligtelse.
Det bemærkes dog, at forslaget kræver, at små fritagne virksomheder
som ikke udeluk-
kende udfører transaktioner i den pågældende medlemsstat, hvor de er etableret
skal re-
gistrere sig og indsende årlige indberetninger/angivelser over salg.
For så vidt angår ikke-momsfritagne små virksomheder foreslår Kommissionen mere
specifikt, at medlemsstaterne skal indføre forenklede procedurer for registrering, opbeva-
ring af fakturaer og fastsættelse af afgiftsperioden til et kalenderår. Derudover må med-
lemsstaterne ikke kræve, at små virksomheder indbetaler acontobeløb.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger på nuvæ-
rende tidspunkt kun en foreløbig udtalelse fra Europa-Parlamentet, P8_TA(2018)0319.
Følgende fremgår af betænkningen
2
fra ordføreren i Europa-Parlamentets Økonomi- og
Valutaudvalg som begrundelse for den vedtagne foreløbige udtalelse:
”Ordføreren glæder sig over Kommissionens forslag om at lette byrden i forbindelse med SMV'ernes
over-
holdelse af momsreglerne. Små virksomheder har forholdsmæssigt højere momsefterlevelsesomkostninger
end større virksomheder, hvilket ikke alene er i strid med princippet om skattemæssig retfærdighed, men
også hæmmer iværksætteri. Dette forslag har til formål at fremme iværksætteri i hele EU ved at indføre
visse foranstaltninger til administrativ forenkling til gavn for små virksomheder.
For at nå dette mål foreslår ordføreren visse forbedringer på følgende tre fronter:
For det første er formålet med dette forslag at udvide momsfritagelsen for små virksomheder fra en udeluk-
kende national ordning til en bredere EU-ordning. Derfor mener ordføreren, at denne ordning bør harmo-
niseres på passende vis, så driften af det indre marked ikke forstyrres. Der er blevet stillet en række æn-
dringsforslag i denne forbindelse. Ordføreren ønsker at harmonisere tærsklen for momsfritagelse ved at
fastsætte både en øvre og nedre grænse for tærsklen. Han ønsker også, at medlemsstaterne ikke skal
kunne pålægge virksomheder, der er fritaget for moms, at indsende momsangivelse. Desuden foreslår han
at oprette en onlineportal, hvor små virksomheder, der er villige til at benytte sig af fritagelsen i en anden
medlemsstat, bør registrere sig.
2
A8-0260/280
Side 4 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0005.png
For det andet tilstræber ordføreren at indføre reelle administrative forenklinger for SMV'erne.
Ud over de foreslåede forenklingsforanstaltninger anmoder han også om at oprette en one-stop-shop for
indsendelse af momsangivelser. Den største hindring for SMV'er, når de handler på tværs af grænser, er
sprog. Derfor kan indsendelse af momsangivelser fra forskellige medlemsstater gennem en one-stop-shop
føre til en betydelig forenkling for mindre virksomheder.
På den anden side vil den foreslåede årlige momsangivelse for små virksomheder ikke medføre en reel for-
enkling for SMV'er. Selv om denne foranstaltning lyder tiltrækkende, vil den i virkeligheden have for
mange negative bivirkninger. Årlige momsangivelser for små virksomheder vil få antallet af konkurser til
at stige betydeligt. Små iværksættervirksomheder anmoder desuden selv hyppigt om ajourføringer af deres
regnskaber og finansielle situation. Derfor anmoder ordføreren om at slette denne foranstaltning.
For det tredje mener ordføreren, at denne sag bør behandles adskilt fra andre momssager. Momsforenk-
lingstiltag for SMV'er kan gennemføres hurtigere, end den endelige momsordning kan. Arbejdet for at
fremme iværksætteri må ikke forsinkes. Derfor kan datoen for gennemførelsen af dette forslag rykkes
frem.”
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”De
primære problemer, der er blevet identificeret (høje efterlevelsesomkostninger, konkurrenceforvridende
virkninger osv.), udløses af reglerne i det eksisterende momsdirektiv. En forenkling med henblik på at re-
ducere SMV'ernes efterlevelsesbyrde kræver, at Kommissionen fremlægger et forslag om ændring af moms-
direktivet. Medlemsstaterne har meget lidt spillerum i forbindelse med direktivet. Derfor kan der med
dette forslag helt klart opnås langt mere, end hvad der kan opnås på nationalt plan.”
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
”Forslaget
er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, idet det ikke går ud over, hvad der er
nødvendigt for at nå målene i traktaterne, navnlig med henblik på et velfungerende indre marked. Lige-
som med nærhedsprincippet er det ikke muligt for medlemsstaterne at løse de problemer, som SMV'er
står overfor, der udløses af eksisterende momsregler, uden et forslag om at ændre momsdirektivet. De fore-
slåede forbedringer er begrænset til et lille antal momsbestemmelser, der er hovedårsagen til de identificerede
problemer.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Momsområdet er EU-harmoniseret og implementeringen af de fælles EU-regler findes i
den danske momslov samt momsbekendtgørelsen.
Side 5 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0006.png
Ad momsfritagelse og momsregistrering
I henhold til de gældende danske regler, er virksomheder, hvis årlige momspligtige leve-
rancer ikke overstiger 50.000 kr., momsfritaget og fritaget for at blive registreret, hvis de
er etableret i Danmark, medmindre disse virksomheder lader sig registrere frivilligt og af-
regner moms af deres leverancer. Sælger en virksomhed, hvis årlige momspligtige leve-
rancer ikke overstiger 50.000 kr., varer eller ydelser til andre EU-lande, og momsen skal
betales i disse lande, skal virksomheden som udgangspunkt momsregistreres dér.
Hvis der er tale om
elektroniske ydelser
kan de dog tilmelde sig
den såkaldte ’One
Stop
Shop’ og gennem dette system betale momsen i de andre EU-lande. Fra 1. januar 2019
indføres en EU-regel om, at hvis salget af de elektroniske ydelser til de andre EU-lande er
under 10.000 EUR årligt, kan virksomhederne som en undtagelse til hovedreglen vælge at
anse disse salg som nationale salg. Fra 1. januar 2021 udvides reglen om anvendelse af
One Stop Shop og 10.000 EUR-grænsen til at omfatte
alle ydelser og varer
og erstatter den
gældende fjernsalgsgrænse for varesalg på 280.000 kr.
Herudover har Danmark følgende to særlige momsfritagelsesgrænser: 1) blindes salg af
varer og ydelser, når salget ikke overstiger 170.000 kr. årligt, og 2) kunstneres eller disses
arvingers førstegangssalg af visse af kunstnerens egne kunstgenstande, når salget hverken
i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 300.000 kr.
Ad afgiftsperioder
I Danmark anvendes tre afgiftsperioder for momsregistrerede virksomheder, der som ud-
gangspunkt afhænger af omfanget af virksomhedens momspligtige leverancer. Virksom-
heder, som har momspligtige leverancer for over 50 mio. kr. årligt, har kalendermåneden
som afgiftsperiode. For virksomheder, som har momspligtige leverancer for mellem 5 og
50 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomheder, som har momspligtige leve-
rancer for under 5 mio. kr. årligt, har halvårlige afgiftsperioder.
Ad faktura
Jf. momsreglerne i Danmark skal momsregistrerede virksomheder, der leverer varer og
ydelser til erhvervsdrivende eller forbruger, udstede en faktura (der kan dog være krav om
udstedelse af faktura i henhold til anden lovgivning). Der gælder dog lempelser til faktura-
kravet. Virksomheder kan i visse situationer udstede såkaldte
’forenklede
fakturaer’. Reg-
lerne om brugen af forenklede fakturaer er ikke knyttet til virksomhedens størrelse, men
reglerne finder bl.a. anvendelse ved virksomheders salg til forbrugere.
Ad regnskabsforpligtelser og acontobeløb
I henhold til gældende regler skal momsregistrerede virksomheder føre et regnskab for
hver afgiftsperiode. Momsregistrerede virksomheder skal ligeledes opfylde bogføringslo-
vens krav. I visse tilfælde kan Skattestyrelsen foreløbigt fastsætte afgiftsbeløbet, herunder
opkræve et acontobeløb.
Side 6 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0007.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at en vedtagelse af det nuværende forslag vil kræve ændring af den danske
momslov og eventuelt momsbekendtgørelsen.
For så vidt angår små momsfritagne virksomheder vil forslaget bl.a. kræve, at den danske
momsfritagelsestærskel (momsregistreringsgrænse) på 50.000 kr. gøres tilgængelig for
virksomheder, der er etableret i andre EU-lande. Denne gruppe af virksomheder vil desu-
den skulle fritages for forpligtelsen til at udstede fakturaer på linje med de dansk etable-
rede små momsfritagne virksomheder.
Det bemærkes, at forslaget vil kræve, at der indføres momsforpligtelser, herunder regi-
strering og årlige indberetninger/angivelser over salg, for dansk etablerede små fritagne
virksomheder, som ikke udelukkende sælger varer eller ydelser her i landet.
For så vidt angår små ikke-momsfritagne virksomheder vil forslaget kræve, at der bl.a.
indføres en forenklet procedure til udstedelse af et momsregistreringsnummer og forenk-
lede forpligtelser til opbevaring af fakturaer. Derudover skal afgiftsperioden udvides til
kalenderåret for små virksomheder.
Herudover vurderes det, at den særlige momsfritagelsesgrænse i momsloven for blindes
salg af varer og ydelser
3
kan opretholdes, idet hjemlen findes i en særlig godkendt forenk-
ling, jf. momsdirektivets artikel 394, samt at den særlige registreringsgrænse på 300.000 kr.
for kunstneres eller disse arvingers førstegangssalg af visse kunstgenstande kan oprethol-
des, idet erhvervssektoren kan afgrænses på baggrund af objektive kriterier.
Økonomiske konsekvenser
En udvidelse af afgiftsperioden til kalenderåret vil medføre økonomiske konsekvenser for
staten i form af rentetab, da det må forventes, at virksomheder med et positivt afgiftstil-
svar (dvs. salgsmoms overstiger købsmoms og refunderede energiafgifter) vil udnytte den
længere afgiftsperiode og derved opnå en likviditetsfordel.
Det vurderes, at virksomheder med positive afgiftstilsvar i 2017 havde et samlet afgiftstil-
svar på godt 50 mia. kr. Heraf kommer ca. 30 mia. kr. fra halvårsafregnende virksomhe-
der, og godt 20 mia. kr. fra kvartalsafregnende virksomheder. Det skønnes at medføre et
årligt rentetab for staten på ca. 1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvis afgiftsperioden
udvides til kalenderåret for disse virksomheder. Det bemærkes dog, at siden forslaget er
fremsat, er det væsentligt ændret, hvorfor det vurderede årlige rentetab ikke længe vurde-
res at være aktuelt.
3
Blinde skal ikke registreres eller betale moms, når salget af varer og ydelser ikke overstiger 170.000 kr. årligt.
Side 7 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0008.png
Den gældende fjernsalgsgrænse for varesalg på 280.000 kr. erstattes i 2021 af en ny og
fælles EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR
4
. Nærværende forslags mulighed for at uden-
landske små virksomheder under visse forudsætninger vil kunne sælge varer momsfrit i
Danmark under den danske fritagelsestærskel udgør dermed til en vis grad en lempelse og
vurderes at ville medføre et mindreprovenu for Danmark. Mindreprovenuet vurderes dog
at være begrænset, idet ændringen kun omfatter meget små udenlandske virksomheder,
både målt i forhold til omsætning i Danmark og målt i forhold til omsætning i hele EU.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen forventer, at forslaget på EU-plan vil reducere små virksomheders efterle-
velsesomkostninger med 18 pct.
Forslaget indebærer imidlertid, at dansk etablerede små fritagne virksomheder fremover
vil skulle registreres og indsende årlige opgørelser/angivelser over såvel salg i Danmark
som i andre EU-lande, medmindre de udelukkende har salg af varer og ydelser her i lan-
det. Dette skønnes at øge de administrative byrder for små fritagne danske virksomheder.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at direktivet både medfø-
rer administrative lettelser og administrative byrder (dvs. både positive og negative ad-
ministrative konsekvenser) for erhvervslivet. Det vurderes dog samlet, at forslaget po-
tentielt vil kunne medføre væsentlige administrative lettelser, dvs. over 4 mio. kr. årligt,
for de mindre danske virksomheder.
TER vurderer de negative administrative konsekvenser som følgende:
Danske virksomheder, hvis årlige momspligtige salg/leverancer ikke overstiger 50.000
kr. årligt, er i dag momsfritaget i henhold til gældende regler. Disse virksomheder, der
i dag er fritaget fra momsregistrering, vil fremover skulle registreres og indsende årlige
opgørelser/angivelser over såvel salg i Danmark som i andre EU-lande, medmindre de
udelukkende har salg af varer og ydelser her i landet.
Det bemærkes, at denne byrde potentielt vil forsvinde på sigt, idet der træder nye reg-
ler i kraft 1. januar 2021 i henhold den sidste vedtagne revision af e-handelsdirektivet
(Rådets direktiv (EU) 2017/2455). Her udvides reglen om anvendelse af den såkaldte
10.000 euro-grænse til at omfatte alle ydelser og varer. 10.000 euro-grænsen indebærer,
at alle virksomheder, hvis salg af ydelser og varer til de andre EU-lande er under
10.000 euro årligt, kan vælge at anse disse som nationale salg.
TER vurderer de positive administrative konsekvenser som følgende:
De administrative lettelser består i en række initiativer til at reducere de administrative
byrder for de mindre virksomheder (SMV’erne).
For det første vil danske virksomheder, der sælger varer og ydelser til andre EU-lande,
der har fastsat en grænse for momsfritagelse, ligeledes kunne undtages fra registrering
4
Rådets direktiv 2017/2455 af 5. december 2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt angår
visse momsforpligtelser i forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer.
Side 8 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0009.png
i de andre EU-lande, hvis deres salg af varer og ydelser er under landets grænse for
momsfritagelse. De administrative lettelser herved afhænger for det første af, om virk-
somhederne sælger varer og ydelser til lande med sådanne grænser for momsfritagelse,
samt for det andet af implementeringen af direktivet i de andre EU-lande. Endelig kan
ordningen kun benyttes, såfremt den samlede årlige omsætning for virksomheden i
hele EU ikke overstiger 100.000 EUR.
For det andet foreslås det i direktivet, at momsindberetningen for virksomheder, der
har en årlig omsætning under 2 mio. euro (dvs. ca. 15 mio. kr.), vil få mulighed for kun
at indberette moms én gang årligt (i henhold til artikel 290i i forslaget). Dette afspejler
den nye definition af ”lille virksomhed”
i henhold til artikel 280a i forslaget. De skal i
dag enten indberette halvårligt, såfremt de maksimalt har en omsætning på 5 mio. kr.,
eller kvartalsvist, hvis de har en omsætning på mellem 5 og 50 mio. kr. årligt. Som an-
ført af Kommissionen i forslaget, er 98 pct.
af EU’s virksomheder ”små” virksomhe-
der. Gennemføres denne reduktion af hyppigheden for momsindberetning, vurderes
det at kunne medføre væsentlige administrative lettelser for danske virksomheder.
For det tredje foreslås det, at medlemsstaterne indfører visse forenklinger for både
momsfritagne små virksomheder og ikke-momsfritagne små virksomheder. Disse for-
enklinger omfatter bl.a. lettere registrering, enklere regnskabsføring, samt en fælles
maksimal grænse på en omsætning på 85.000 euro årligt for momsfritagelse, såfremt
medlemslandene gør brug af ordningen for momsfritagelse.
Det vurderes samlet, at forslaget potentielt vil kunne medføre væsentlige administra-
tive lettelser, dvs. over 4 mio. kr. årligt, for de mindre danske virksomheder. Lettel-
serne afhænger dog af direktivets endelige udformning og dets efterfølgende imple-
mentereting. TER vil i forbindelse med implementeringen af direktivet i Danmark fo-
retage en nærmere vurdering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
TER bemærker, at det især vil være reduktionen i hyppigheden af momsindberetnin-
gerne, der potentielt vil kunne medføre en stor del af lettelserne for de mindre virk-
somheder.
Administrative konsekvenser for myndighederne
Det vurderes, at indførsel af yderligere procedurer vil medføre administrative omkostnin-
ger for Skattestyrelsen. Skattestyrelsen vurderer bl.a., at forslaget vil kræve en ressourcetil-
førsel på 4,5 mio. kr. og 2 årsværk, svarende til i alt 6,0 mio. kr. i engangsomkostninger.
4,5 mio. kr. er udgifter til systemudvikling, som afskrives over en 5-årig periode. De lø-
bende omkostninger vil kræve både et ressourcetræk fra ekstern leverandør samt for Skat-
testyrelsen. De løbende omkostninger vil gå til den løbende drift af systemændringer og
sikre monitorering. Omkostningerne anslås til 0,3 mio. kr. og 1,25 årsværk, svarende til
1,2 mio. kr.
Side 9 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0010.png
Skattestyrelsen vurderer desuden, at konsekvenserne ved at implementere en mulighed
for årlig afregning fra start af en virksomheds eksistens, vil være en øget risiko for opar-
bejdelse af gæld og svig, da der vil gå længere tid, før skatteforvaltningen vil kunne følge
op på virksomhedens afregning af moms. Endvidere vil der gå lang tid, før det er muligt
at tvangsafmelde en årligt afregnende virksomhed.
Skattestyrelsen bemærker endelig, at det vil være nødvendigt at udvikle en ordning, som
giver små virksomheder etableret i Danmark mulighed for at angive den omsætning, som
disse virksomheder har i andre medlemslande. Ydermere forpligter skatteforvaltningen sig
til at træffe passende foranstaltninger for at sikre sig, at disse virksomheder opfylder kra-
vene for momsfritagelse i andre medlemsstater. Skattestyrelsen vil således skulle udvikle
en ordning for angivelse af omsætning samt monitorering af små virksomheder og deres
omsætning, som potentielt vil indebære administrative byrder for skatteforvaltningen. Da
forslaget på nuværende tidspunkt imidlertid ikke angiver, hvilke krav der stilles til en så-
dan ordning, er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at skønne omkostninger forbun-
det hermed.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Direktivforslaget er sendt i høring fra den 25. januar 2018 til den 22. februar 2018 hos
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, Danske Speditører, DI,
FDIH, Finans Danmark, FSR - danske revisorer, IBIS, Justitia, Kraka, Mellemfolkelig
Samvirke, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening. Forslaget er efterfølgende sendt i
høring hos Danske Speditører. Endvidere er forslaget sendt i høring fra den 11. septem-
ber til den 1. oktober hos Dansk Blindesamfund.
Det bemærkes dog, at siden forslaget er fremsat er det væsentligt ændret, hvorfor flere af
erhvervslivets kommentarer ikke længere er aktuelle.
Dansk Erhverv (DE) har bemærket følgende:
DE anfører, at Kommissionens forslag består af flere elementer og har som det helt
overordnede formål at mindske SMV-virksomhedernes administrative byrder. Forsla-
get har bl.a. til hensigt at nedbringe SMV-segmentets administrative omkostninger,
skabe mere lige konkurrencevilkår, øge medlemsstaternes momsprovenu og ikke
mindst at bekæmpe momssvig.
Forslaget består af fire hovedelementer. For det første lægger Kommissionen op til en
udvidelse af momsfritagelsen for små virksomheder til alle berettigede virksomheder i
EU, uanset om virksomheden er etableret i det EU-land, hvor momsfritagelsen er gæl-
dende. For det andet foreslår Kommissionen en fastsættelse af en opdateret værdi for
Side 10 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0011.png
det maksimale niveau for de nationale fritagelsesgrænser. For det tredje ønsker Kom-
missionen at indføre en overgangsperiode for små virksomheder, der midlertidigt
overskrider fritagelsesgrænsen, hvorefter virksomheden fortsat vil kunne anvende fri-
tagelsen. Endelig introducerer Kommissionen forenklede momsforpligtelser for både
fritagne og ikke-fritagne små virksomheder.
DE forholder sig overordnet set positivt til Kommissionens SMV-momspakke, da
pakken har fokus på at gøre det lettere at drive virksomhed både nationalt og på tværs
af medlemslandenes grænser.
DE nærer på trods af de mange gode takter i forslaget dog en vis bekymring for, at
alle de gode intentioner bliver vanskelige at indfri henset til de mange elementer af
pakken, der lægges op til at gøre valgfrie for medlemslandene.
DE tænker her særligt på, at Kommissionen lægger op til valgfrihed i forhold til, hvor-
vidt det enkelte medlemsland ønsker at indføre SMV-fritagelser på medlemslandets
område; at det skal være valgfrit, om det enkelte medlemsland vil indføre enklere reg-
ler for små og mellemstore virksomheder og ikke mindst, at det i et stort omfang bli-
ver valgfrit, hvilke krav og regler der fastsættes til udenlandske SMV’er med hensyn til
faktureringsregler m.v.
DE anfører, at med så stor en andel af autonomi for de enkelte medlemslande risike-
rer nogle af de efterlyste og ønskede positive effekter af forenklingerne at gå tabt.
DE har følgende specifikke bemærkninger til forslagets enkeltdele.
Udvidelsen af momsfritagelsen uanset etableringsland. DE støtter op om dette forslag,
der må antages at føre til en mindre grad af konkurrenceforvridning medlemslandene
imellem. Dette hænger sammen med, at der ikke længere vil være forskel på, om en
virksomhed leverer varer og ydelser i sit eget hjemland, eller om der er tale om virk-
somheder fra andre EU-lande. Det vil være den samme tærskelværdi for momsfrita-
gelsen, der gælder uanset virksomhedernes etableringsland.
Opdateret værdi for nationale fritagelsestærskler. Kommissionens forslag om at ved-
tage en opdateret værdi for det maksimale niveau for nationale fritagelsestærskler fore-
kommer umiddelbart fornuftigt. DE anfører, at det dog er værd at bemærke, at
selvom det generelle loft for registreringsgrænsen hæves, vil den fulde effekt heraf for-
mentlig udeblive, så længe det er valgfrit for de enkelte medlemslande, hvilken grænse
der faktisk fastsættes i de enkelte medlemslande. Den manglende vedtagelse af en fæl-
les EU-momsregistreringsgrænse vil være et element, der trækker i den modsatte ret-
ning end de ønskede administrative byrdelempelser. Således viser al erfaring, at en af
de tunge administrative byrder for SMV-segmentet bl.a. består i, at disse virksomheder
er nødsaget til at skulle sætte sig ind i vidt forskellige regler og beløbsgrænser på tværs
af samtlige EU-lande.
Side 11 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0012.png
Indførelse af overgangsperiode. DE anfører at indførelse af en overgangsperiode,
hvor små virksomheder, der ved en enkelt lejlighed overskrider momsregistrerings-
grænsen, fritages for registrering, hvis den højere omsætning ikke er vedvarende, er et
fint udspil fra Kommissionens side. Fordelen ved denne overgangsordning er, at min-
dre og ustabile udsving i de små virksomheders omsætning ikke medfører, at disse
virksomheder ikke længere kan drage fordel af SMV-fritagelsen.
Indførelse af forenklede momsforpligtelser. DE kvitterer positivt for Kommissionens
forslag om at forenkle de forpligtelser, som små virksomheder omfattes af, uanset om
de er frivilligt registreret for moms eller falder under registreringsgrænsen.
Dansk Industri (DI) har bemærket følgende:
DI støtter tiltag, der kan reducere de administrative byrder for virksomhederne. Som
det fremgår af EU-Kommissionens
forslag rammes SMV’er ”af uforholdsmæssigt
store efterlevelsesomkostninger på momsområdet.”
DI anfører, at forslaget desværre kun tilgodeser små virksomheder med en omsætning
under 2 millioner Euro, og adresserer således ikke efterlevelsesomkostningerne for
virksomheder, der i almindelighed opfattes som SMV’er. Regnskabsdirektivet (Direk-
tiv (2013)34) benytter således følgende omsætningsgrænser
5
:
-
-
-
Mikrovirksomheder: 0,7 millioner Euro
Små virksomheder: 12 millioner Euro
Mellemstore virksomheder: 40 millioner Euro
For DI er det vigtigt, at der også fokuseres på efterlevelsesomkostningerne for små og
mellemstore virksomheder med en omsætning over 2 millioner Euro, idet DI finder at
momssystemet bør indrettes således, at det understøtter vækst. Dette gælder særligt
for virksomheder, der handler på tværs af grænserne.
Som udgangspunkt støtter DI, at der skabes mere ensartede definitioner af begrebet
”lille virksomhed”, ligesom DI støtter tiltagene, der dels helt fritager de mindste virk-
somheder og dels forenkler reglerne for virksomheder over fritagelsesgrænsen. DI er
dog enig med Skatteministeriet i, at det nuværende forslag ikke skaber et klart overblik
over reglerne og derfor på en række områder bør præciseres.
DI støtter forslaget om, at virksomhederne kan benytte fritagelsen i en medlemsstat,
hvor den ikke er etableret. I den forbindelse er DI enig med EU-Kommissionen i, at
der er behov for at se på virksomhedens samlede omsætning i tillæg til grænserne i det
enkelte medlemsland. Dette skal sikre ensartede konkurrencevilkår og samtidig sikre at
5
Regnskabsdirektivet definerer virksomheders størrelse ud fra en kombination af omsætning, balancesum og antal ansatte,
hvor to ud af tre krav skal være opfyldt. Her er alene medtaget omsætningstallene af hensyn til sammenligneligheden.
Side 12 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0013.png
de mindste virksomheder tilskyndes til at handle med både virksomheder og forbru-
gere i andre EU-lande.
I forhold til de rapporteringsforpligtelser for fritagne virksomheder, som der lægges
op til i forslagets underafdeling 1, kan DI generelt tilslutte sig de anførte lempelser. Så-
fremt der kræves rapportering som følge af EU-handel, bør det sikres at denne for-
pligtelse gøres så enkel som muligt, idet der efter danske forhold vil være tale om nye
byrder for disse virksomheder.
DI kan også støtte den foreslåede mulighed for, at en fritaget virksomhed i nogle til-
fælde fortsat kan nyde godt af en fritagelse for det pågældende år, hvis virksomhedens
omsætning overstiger grænsen. Dette forudsætter, at den årlige omsætning i året ikke
overstiger grænsen med mere end 50%, og at der er tale om enkeltstående tilfælde. De
nærmere regler bør dog præciseres i forslaget.
For små virksomheder omfattet af underafdeling 2 (ikke fritagne virksomheder med
en omsætning på mindre en 2 millioner Euro), kan DI generelt tilslutte sig forenklin-
gerne. DI skal dog påpege, at det er vigtigt, at forhold som registrering, rapportering
(omfang og frekvens), faktureringsforpligtelser, forpligtelser til dokumentation af EU-
handel, forenkling af reglerne for EU-handel til virksomheder og forbrugere m.m. ind-
drages i betragtningerne, således at forenklingerne tillader virksomhederne at vokse
ind i de almindelige regler. I den forbindelse ser DI gerne, at der dels hentes inspira-
tion fra forenklingerne, som er vedtaget med e-handelsforslaget og dels hentes inspira-
tion fra andre forenklingsindsatser. Et vigtigt element i denne forbindelse vil være
princippet om ”Home Country Audit” for virksomheder under en vis grænse, således
at etableringslandet varetager momskontrollen på vegne af alle EU-lande for virksom-
heder under en vis størrelse. Dette vil være den mest effektive forenklingsprocedure
for virksomhederne.
DI skal også understrege, at for forenklingstiltag for virksomheder omfattet af under-
afdeling 2 bør det overvejes om disse forenklinger også bør finde anvendelse på små
og mellemstore virksomheder over grænsen på 2 millioner Euro.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at være positivt indstillet overfor lettelse af de admi-
nistrative byrder for små virksomheder.
Forslaget har været præsentereret og drøftet på teknisk niveau. På teknisk niveau har ho-
vedparten af EU-lande udtrykt skepsis over for henholdsvis omsætningsgrænsen på 2
mio. EUR og længere afgiftsperioder. Hovedparten af EU-landene finder endvidere, at
forslaget er kompliceret og vil arbejde for at få præciseret forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for forslag, som medfører administrative
lettelser for erhvervslivet, herunder at dansk etablerede virksomheder vil kunne benytte
Side 13 af 14
kom (2018) 0021 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1980972_0014.png
de nationale momsfritagelser i andre EU-lande. Det bemærkes dog, at der er tale om et
kompliceret og uklart forslag, og der er tvivl om, hvorvidt flere af tiltagene reelt vil føre til
administrative lettelser for det danske erhvervsliv. Fra dansk side vil man arbejde for at få
præciseret forslaget, førend der tages endelig stilling til de enkelte elementer af forslaget.
Regeringen er af den opfattelse, at de gældende momsforpligtelser i dansk ret generelt
ikke er unødigt byrdefulde, og at dele af disse forpligtelser næppe vil kunne forenkles
yderligere, medmindre forpligtelserne afskaffes helt. Regeringen lægger endvidere generelt
vægt på, at der skal være en balance mellem på den ene side hensynet til, at det skal være
attraktivt at drive virksomhed i Danmark, og på den anden side hensynet til myndigheder-
nes mulighed for at føre kontrol.
Regeringen er skeptisk overfor at pålægge de helt små virksomheder med en årlig omsæt-
ning på under 50.000 kr., som har salg i andre EU-lande, administrative byrder i form af
registrering og årlige indberetninger/angivelser over salg, hvilket de ikke er pålagt i dag.
Regeringen er endvidere skeptisk overfor længere afgiftsperioder, da det vil resultere i en
mindre hyppig indberetning af moms, og dermed vil myndighedernes kontrolmuligheder
specielt i relation til nystartede virksomheder - forringes, hvorved risikoen for moms-
svig øges. Regeringen finder derfor, at eksisterende afgiftsperioder for momsregistrerede
små virksomheder bør kunne fastholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om forslaget blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den
15. februar 2018.
Side 14 af 14