Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0185 Bilag 2
Offentligt
2032770_0001.png
18. marts 2019
Samlenotat
Direktivforslag om bedre håndhævelse og modernisering af EU’s
forbrugerbeskyttelsesregler (ændringsdirektivet), KOM (2018) 185
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (konkurrenceevne
indre markedsdelen) den 18. februar 2019. Ændringer markeret med streg i
margenen
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 11. april 2018 forslag om ændring af direktivet
om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler (91/13/EØF), direktivet om
angivelse af priser (98/6/EF), direktivet om urimelig handelspraksis
(2005/29/EF) og direktivet om forbrugerrettigheder (2011/83/EU). Forslaget
er den del af Kommissionens pakke ”En ny aftale for forbrugerne” (New Deal
for Consumers), som har til hensigt at sikre bedre håndhævelse og modernisere
EU’s forbrugerbeskyttelsesregler.
Direktivet søger at give forbrugerne tilstrækkeligt stærke mekanismer til at
håndhæve og håndtere grænseoverskridende problemer, blandt andet ved at
sikre lige behandling af forbrugere i det indre marked samt sikre forbrugerne i
et marked, der grundet de teknologiske udviklinger er under forandring.
De væsentligste ændringer i forslaget vedrører følgende:
-
-
-
-
-
-
Sanktioner, der skal være effektive og står i rimeligt forhold til
overtrædelsens grovhed og have afskrækkende virkning.
Ret til ”individuelle retsmidler” for forbrugere, hvis de lider skade som
følge af urimelig handelspraksis.
Større gennemsigtighed for forbrugerne på onlinemarkedspladser bl.a.
gennem nye oplysningsforpligtelser for onlinemarkedspladserne.
Udvidet beskyttelse af forbrugerne med hensyn til digitale tjenester.
Regler om beskyttelse af forbrugerne mod aggressiv eller vildledende
markedsføring i forbindelse med dørsalg og kommercielle udflugter.
Præcisering af regler vedrørende vildledende markedsføring af
produkter af forskellige kvaliteter (Dual Quality of products).
Med forslaget foreslås det også, at der fjernes to specifikke byrder for
erhvervsdrivende. For det første ophæves returretten for brugte varer. For det
andet ophæves den erhvervsdrivendes forpligtelse til at refundere købesummen
til forbrugeren, inden den erhvervsdrivende har modtaget varerne retur fra
forbrugeren. Regeringen støtter disse forslag, hvilket dog har mødt stor
modstand fra de fleste medlemsstater.
Jour. nr. 19/00776-13
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0002.png
Side 2
Det rumænske formandskab fik den 1. marts 2019 mandat til at indlede
trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet og Kommissionen. Under
trilogforhandlingerne har Europa-Parlamentet meget sent i processen fremsat
et kompromisforslag til et oprindeligt ændringsforslag fra Parlamentet om
videresalg af billetter til overpris. Parlamentets kompromistekst er stærkt
problematisk set med danske øjne, da vurderingen er, at det vil svække den
høje forbrugerbeskyttelse i Danmark på dette område gennem et forsøg på at
styrke den generelle forbrugerbeskyttelse i EU. Det er en vigtig prioritet for
regeringen for de samlede forslag, at forbrugerbeskyttelsen er effektiv, at
reglerne, og håndhævelsen af dem, er ensartede inden for EU's indre marked,
samt at virksomhederne ikke pålægges unødige administrative byrder. Derfor
er regeringen generelt positiv over for forslaget om at opdatere og modernisere
de forbrugerbeskyttende regler. Det er ligeledes en meget vigtig prioritet for
regeringen, at der i forbindelse med Europa-Parlamentets ændringsforslag og
kompromistekst om videresalg af billetter til overpris findes en løsning, som
betyder, at Danmark kan opretholde den høje forbrugerbeskyttelse i dansk
lovgivning. Regeringen arbejder intensivt for at opnå et kompromis, som ikke
vil medføre en svækkelse af de danske regler.
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser i form af ekstra
ressourcer til de håndhævende myndigheder. Det vurderes, at forslaget om
bl.a. nye oplysningsforpligtelser for onlinemarkedspladser samt muligheden
for at forbrugerne kan gøre krav gældende over for producenten, vil medføre
nye
om end begrænsede - administrative byrder for disse virksomheder.
Regeringen er overordnet set positiv over for, at sanktioner pålægges mere
ensartet i EU, og at de har en mærkbar og forebyggende effekt, men er som
udgangspunkt skeptisk over for, at medlemsstaterne forpligtes til at fastsætte
et niveau for bøder, uden at kunne tilpasse det til det øvrige nationale
strafniveau. Direktivforslagets sanktionsbestemmelser er imidlertid afgrænset
til særlige situationer og er ikke til hinder for, at bøder, der pålægges i medfør
af forslaget, kan tilpasses til det nationale bødeniveau, så længe den
maksimale bødestørrelse mindst svarer til en nærmere bestemt procentdel af
virksomhedens omsætning. Regeringen finder det samtidig positivt, at
forslagets fælles kriterier for pålæggelse af sanktioner er vejledende.
Regeringen er overordnet set positiv over for, at sanktioner pålægges mere
ensartet i EU, og at de har en mærkbar og forebyggende effekt men er som
udgangspunkt skeptisk over for, at medlemsstaterne forpligtes til at fastsætte
et niveau for bøder, uden at kunne tilpasse dette til det øvrige nationale
strafniveau. Direktivforslagets sanktionsbestemmelser er dog ikke til hinder
for, at bøder, der pålægges i medfør af forslaget, kan tilpasses det nationale
bødeniveau. Regeringen finder det også positivt at forslagets fælles kriterier for
pålæggelse af bøder er vejledende.
Regeringen lægger vægt på, at eventuelle regler om erstatning og adgang til at
et ophæve køb og få pengene tilbage er i overensstemmelse med dansk rets
gældende regler, da forbrugeren allerede efter disse er sikret en retstilling, fsva.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0003.png
Side 3
tilfælde, hvor den erhvervsdrivende har udøvet urimelig handelspraksis, fx ved
at give urigtige eller vildledende oplysninger.
Endelig stiller regeringen sig skeptisk over for behovet for regulering på
området for produkter, som umiddelbart markedsføres som identiske i
forskellige medlemsstater, mens som i forhold til sammensætning og
karakteristika er forskellige (Dual Quality of products).
2. Baggrund
I 2017 gennemførte Kommissionen et ”fitness check” (REFIT) af EU’s
forbruger- og markedsføringslovgivning. Fitness tjekket omfattede seks
direktiver
1
, og formålet var at vurdere, om disse direktiver virker efter
hensigten og ikke medfører utilsigtede konsekvenser.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 93/13/EØF af 5. april 1993, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/6/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF samt
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU for så vidt angår
bedre håndhævelse og modernisering af EU’s forbrugerbeskyttelsesregler,
KOM (2018) 185 final, herefter
ændringsdirektivet
er en opfølgning på både
fitness tjekket og evalueringen, som blev offentliggjort den 23. maj 2017.
Kommissionen konkluderede, at de fire direktiver, der er omfattet af
direktivforslaget, overordnet set virker efter hensigten, men at der er behov
for en mere effektiv håndhævelse af reglerne samt for at modernisere
reglerne i overensstemmelse med den digitale udvikling.
Kommissionens ønske om at sikre en mere effektiv håndhævelse af EU’s
forbrugerrettede lovgivning er fremkommet på baggrund af flere eksempler
udbredte grænseoverskridende overtrædelser af EU’s forbrugerlovgivning,
som f.eks. sagen om bilproducenters snyd med bilemissioner (Dieselgate) og
masseaflysninger af flyafgange i sommeren 2017.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 26. april 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og 169 og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at sikre bedre håndhævelse og modernisere EU’s
forbrugerbeskyttelsesregler ved at ændre fire EU-direktiver, der beskytter
forbrugernes økonomiske interesser.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
1
Direktivet om urimelig handelspraksis (2005/29/EF), Direktivet om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med angivelse
af priser på forbrugsvarer (98/6/EF), Direktivet for vildledende og sammenlignende reklame (2006/114/EF), Direktivet
om søgsmål med påstand om forbud på området for beskyttelse af forbrugernes interesser (2009/22/EF), Direktivet om
forbrugerkøb (1999/44/EF) og Direktivet om urimelige kontraktregler (93/13/EØF).
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 4
3.1 Ændringer i direktivet om urimelig handelspraksis
For det første foreslås det, at medlemsstaterne gives adgang til at indføre
bestemmelser til beskyttelse af forbrugernes legitime interesse vedrørende
særlig aggressive eller vildledende former for markedsføring i forbindelse
med uønskede besøg i forbrugerens hjem eller kommercielle udflugter, der
organiseres af en erhvervsdrivende med det formål eller den virkning at
reklamere for produkter eller sælge dem til forbrugerne. Medlemsstaterne
skal underrette Kommissionen om eventuelle nationale bestemmelser.
For det andet foreslår Kommissionen i forbindelse med opfordring til køb,
at klagebehandlingspolitik ikke længere skal betragtes som en væsentlig
information, da disse oplysninger er mest relevante i fasen forud for køb.
For det tredje foreslås det endvidere, for at styrke forbrugerbeskyttelse og øge
forbrugerens håndhævelse af reglerne, at medlemsstaterne skal sikre, at
forbrugere kan ophæve en kontrakt eller kræve erstatning for virksomheders
urimelige handelspraksis. Handelspraksis er alle aktiviteter i forbindelse med
salg af en vare eller tjenesteydelse. Med forslaget vil EU-Kommissionen
styrke forbrugerbeskyttelsen og håndhævelsen af reglerne. Dels ved at sikre
at forbrugerne kan rette krav om erstatning direkte mod producenten eller
andre tidligere led. Dels ved at sikre forbrugerne ret til at hæve en kontrakt
om en tjenesteydelse, som følge af en erhvervsdrivendes urimelige
handelspraksis. Tjenesteydelser er ikke omfattet og forbrugernes adgang til
at ophæve et køb i forbindelse med at tjenesteydelser er ikke reguleret på EU-
niveau.
For det fjerde, for så vidt angår gennemsigtighed på onlinemarkedspladser,
foreslår Kommissionen, at det skal fremgå tydeligt for en forbruger om
tredjepart har betalt for "bedre placering" i et søgeresultat. Den foreslåede
bestemmelse omfatter både de tilfælde, hvor tredjeparter betaler for en
højere placering og de tilfælde, hvor tredjeparter betaler for at blive vist i
søgeresultatet.
For det femte og sidste foreslås det, at produkter af forskellig kvalitet (dual
quality) som umiddelbart markedsføres som værende det samme produkt
(samme brand) i to eller flere forskellige medlemsstater, skal kunne blive
betragtet som en vildledende handelspraksis. Der kan f.eks. være tale om
markedsføring af umiddelbart det samme produkt/brand, men hvor
produktets sammensætning eller karakteristika er forskellig i de forskellige
medlemsstater.
3.2 Ændringer i forbrugerrettighedsdirektivet
Forbrugerrettighedsdirektivet indeholder regler om aftaler, der indgås
mellem en erhvervsdrivende og en forbruger. Direktivet vedrører
hovedsagligt, hvilke oplysninger den erhvervsdrivende er forpligtet til at
give forbrugeren i forbindelse med køb af varer og tjenesteydelser.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0005.png
Side 5
Derudover indeholder direktivet regler om forbrugerens fortrydelsesret,
leveringen og risikoens overgang.
Det foreslås for det første, at direktivets anvendelsesområde udvides til
også at omfatte aftaler om digitalt indhold og digitale tjenesteydelser, hvor
forbrugeren ikke betaler med penge, men i stedet stiller personoplysninger
til rådighed for den erhvervsdrivende. Disse aftaler foreslås omfattet for at
sikre sammenhæng med direktivforslaget om visse aspekter af aftaler om
levering af digitalt indhold (KOM (2015) 634 endelig), hvorefter sådanne
aftaler underlægges den samme mangelsbedømmelse, og forbrugeren gives
samme misligholdelsesbeføjelser, som hvis forbrugeren havde købt det
digitale indhold eller den digitale tjenesteydelse med penge.
Definitionerne og oplysningsforpligtelserne foreslås for det andet tilpasset,
så de stemmer overens med det udvidede anvendelsesområde, f.eks.
foreslås det, at der indføres supplerende definitioner af digitalt indhold og
digitale tjenester i overensstemmelse med definitionerne i direktivforslaget
om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold. Samt at
erhvervsdrivende skal oplyse om det digitale indhold eller den digitale
tjenestes funktionalitet, herunder tekniske
beskyttelsesforanstaltninger og
interoperabilitet med hardware og software.
Det foreslås for det tredje, at reglen om, at forbrugeren skal give udtrykkeligt
samtykke til, at en tjenesteydelse kan gennemføres øjeblikkeligt, kun skal
gælde for tjenesteydelser, som forbrugeren har betalt for med penge.
Det foreslås for det fjerde, at den erhvervsdrivende må anvende andre online
kommunikationsformer, hvor forbrugeren kan kontakte den
erhvervsdrivende, som alternativ til e-mail, samt at fjerne den
erhvervsdrivendes forpligtelse til at oplyse sit eventuelle faxnummer.
For det femte foreslås, at erhvervsdrivende ikke længere skal være
forpligtede til at udlevere en standardfortrydelsesformular
2
, hvis aftalen
indgås ved hjælp af en fjernkommunikationsteknik, som kun giver
begrænset tid eller plads til at formidle oplysninger, f.eks. telefonopkald.
Det foreslås for det sjette, at der introduceres en forpligtelse for online
markedspladser til at give forbrugeren yderligere oplysninger i forbindelse
med aftaler, der er indgået på online markedspladser.
Før forbrugeren bindes af en aftale, der er indgået på en online
markedsplads, foreslås det, at forbrugeren skal have oplysning om:
a. de vigtigste parametre for, hvordan de tilbud, som forbrugeren
præsenteres for som følge af sin søgning på onlinemarkedspladsen,
rangordnes,
b. hvorvidt den tredjepart, der tilbyder varerne, tjenesteydelserne eller
det digitale indhold, er en erhvervsdrivende eller ej, på grundlag af
den pågældende tredjeparts erklæring til onlinemarkedspladsen,
2
Direktivets bilag 1
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 6
c. hvorvidt
forbrugerrettigheder
hidrørende
fra
Unionens
forbrugerlovgivning gælder for den aftale, der indgås, eller ej, og
d. hvis aftalen indgås med en erhvervsdrivende, hvilken
erhvervsdrivende, der er ansvarlig for at sikre forbrugerrettigheder
hidrørende fra Unionens forbrugerlovgivning i forbindelse med
aftalen.
Dette
krav
berører
ikke
det
ansvar,
som
onlinemarkedspladsen måtte have eller måtte påtage sig med
hensyn til specifikke elementer i aftalen.
Direktivforslaget indeholder
desuden
to bestemmelser, der har til formål at
lette byrder for de erhvervsdrivende:
a. Når forbrugeren anvender sin ret til at fortryde et køb, foreslås det,
at den erhvervsdrivende kan tilbageholde købesummen, indtil den
erhvervsdrivende har fået varen retur, medmindre den
erhvervsdrivende har tilbudt selv at hente varen.
b. I forhold til den erhvervsdrivendes forpligtelser i tilfælde af udøvelse
af fortrydelsesretten foreslås, at den erhvervsdrivendes forpligtelses
til at overholde reglerne i persondataforordningen og i
direktivforslaget om levering af digitalt indhold skal fremgå af
direktivet.
Det foreslås tilmed, at forbrugerens ret til at returnere brugte varer
ophæves. Som konsekvens heraf foreslås det, at forbrugeren ikke skal
kunne fortryde aftaler om levering af varer, hvis forbrugeren har anvendt
varen udover, hvad der er nødvendigt til at fastslå varens art, egenskaber
og den måde, varen fungerer på.
I forhold til forbrugerens udøvelse af fortrydelsesretten foreslås, at
forbrugeren skal afstå fra at anvende det digitale indhold eller den digitale
tjeneste efter aftalens ophør.
3.3 Sanktioner
I direktivforslaget foreslås det, at der indsættes nye identiske
bestemmelser om sanktioner i de fire direktiver, der foreslås ændret. Med
forslaget ønsker Kommissionen at sikre en mere sammenhængende
anvendelse af sanktioner
forbrugerområdet i EU.
Det foreslås, at medlemsstaterne skal fastsætte regler nationalt vedrørende
sanktioner og træffe alle de fornødne foranstaltninger for at sikre, at
sanktionerne gennemføres. Sanktionerne skal være effektive og stå i
rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have afskrækkende virkning.
Dernæst foreslås det at indføre en række kriterier, som myndigheder og
domstole kan lægge vægt på, når de skal vurdere, hvorvidt der skal
pålægges en sanktion for overtrædelse af et af direktiverne samt niveauet
herfor.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0007.png
Side 7
De foreslåede kriterier er følgende:
a.
arten, grovheden
tidsmæssige virkninger
og
varigheden
af
overtrædelsens
b.
antallet af berørte forbrugere, herunder forbrugere i en
anden/andre medlemsstat(er)
c.
eventuelle foranstaltninger, som den erhvervsdrivende har
truffet for at begrænse eller afhjælpe den skade, som forbrugerne
har lidt
d.
hvis det er relevant, hvorvidt overtrædelsen blev begået
forsætligt eller uagtsomt
e.
den erhvervsdrivendes eventuelle tidligere overtrædelser
f.
opnåede økonomiske fordele eller undgåede tab som følge af
overtrædelsen
g.
andre skærpende eller formildende faktorer i sagen.
Listen vejledende og er ikke-udtømmende, hvilket betyder, at
myndighederne og domstolene også kan lægge vægt på andre kriterier, end
dem der fremgår af listen.
Når størrelsen af en bøde skal fastlægges, foreslås det, at der skal tages
højde for den erhvervsdrivendes årlige omsætning, nettofortjeneste samt
for bøder, som den erhvervsdrivende er blevet pålagt for samme
overtrædelse i andre medlemsstater.
Derudover foreslås det, at det skal være muligt at pålægge bøder med en
størrelse på mindst 4 % af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i den
eller de berørte medlemsstater, for:
1.
”udbredte overtrædelser”, der gælder overtrædelser i mindst tre af
EU’s medlemsstater, og
2.
”udbredte overtrædelser med EU-dimension”, der gælder
overtrædelser i mindst 2/3 af medlemsstaterne, der tilsammen
tegner sig for mindst 2/3 af unionens befolkning. Overtrædelserne
er
defineret
i
forordning
2017/2394
om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
Det foreslås, at medlemsstaterne skal tage hensyn til forbrugernes
generelle interesser, når indtjeningen fra bøder skal fordeles.
Det foreslås tilmed, at medlemsstaterne skal underrette Kommissionen om
deres nationale regler om sanktioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen behandles i Europa-Parlamentets udvalg om det Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO-udvalget). Ordføreren Daniel Dalton (UK) fra
ECR-gruppen har fremlagt en betænkning, som blev behandlet i IMCO-
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0008.png
Side 8
udvalget den 22. januar 2019. Det relevante forslag fra Europa-
Parlamentet, der har foranlediget en ny forelæggelse, er blevet foreslået
efter Europa-Parlamentets udtalelser.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Det er både byrdefuldt for virksomheder og svært for
forbrugere at kende til 28 forskellige nationale forbrugerregelsæt. For at
sikre et velfungerende indre marked og digitalt indre marked, der giver
både forbrugere og erhvervsdrivende tillid til at købe og sælge på tværs af
grænser, bakker regeringen op om Kommissions holdning om, at det er
nødvendigt at fastsætte harmoniserede forbrugerregler.
6. Gældende dansk ret
6.1 Markedsføringsloven
Markedsføringsloven gælder for en virksomheds handelspraksis, dvs. alle
aktiviteter i forbindelse med salg af varer eller tjenesteydelser. Herunder
når en virksomhed annoncerer, reklamerer, brander sig eller giver
forbrugeren rådgivning om virksomhedens produkter.
God markedsføringsskik og god erhvervsskik
Markedsføringsloven indeholder en bestemmelse om, at erhvervsdrivende
skal udvise god markedsføringsskik under hensynstagen til forbrugere,
erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Bestemmelsen gælder i
forhold mellem erhvervsdrivende og forbrugere, hvor der ikke sker en
påvirkning af forbrugernes økonomiske interesser. Herudover gælder
bestemmelsen i forhold mellem erhvervsdrivende og forbrugere, såfremt
den pågældende handelspraksis samtidig strider mod hensyn vedrørende
smag og anstændighed, sikkerhed, sundhed eller andre hensyn, der ikke
tilsigter at varetage forbrugernes økonomiske interesser, eller den
pågældende handelspraksis er reguleret af aftaleretten. Det gælder f.eks.
urimelige kontraktvilkår, hvor den erhvervsdrivende ensidigt forrykker
balancen i forholdet mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren.
Af markedsføringsloven fremgår det yderligere, at en erhvervsdrivende
skal udvise god erhvervsskik i sin handelspraksis over for forbrugerne.
Denne bestemmelse gælder i forhold, hvor forbrugernes økonomiske
interesser påvirkes.
En erhvervsdrivendes overtrædelse af den civilretlige
forbrugerbeskyttelseslovgivning, herunder forbrugeraftaleloven og
købeloven, vil som udgangspunkt være i strid med enten god
markedsføringsskik eller god erhvervsskik over for forbrugerne.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 9
Vildledende handlinger og udeladelser
Efter markedsføringsloven må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke
indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på
anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede
gennemsnitsforbrugeren. Det fremgår af Kommissionens guide om
gennemførelse og anvendelse af direktivet om urimelig handelspraksis, at
det kan være en vildledende handling, såfremt produkter af samme mærke
umiddelbart markedsføres som værende identiske, mens deres
sammensætning eller karakteristika adskiller sig i de forskellige
medlemsstater.
Oplysningsforpligtelser
Markedsføringsloven indeholder en oplysningsregel, der pålægger
erhvervsdrivende altid at oplyse om en række specifikke informationer i
forbindelse med købsopfordringer.
Der stilles tre betingelser for, at der foreligger en købsopfordring. For det
første skal produktets karakteristika oplyses. For det andet skal produktets
pris oplyses. For det tredje er det en betingelse, at disse to oplysninger
sætter forbrugeren i stand til at foretage et køb eller beslutte sig for at
foretage et køb. Når der er tale om en købsopfordring, skal der bl.a. oplyses
om klagesagsbehandling, fortrydelsesret, afbestillingsret eller returret.
Skjult markedsføring
Loven forbyder bl.a. anvendelse af redaktionelt indhold i medierne til at
promovere et produkt, hvor en erhvervsdrivende har betalt for en sådan
reklame, uden at dette fremgår tydeligt af indholdet eller af billeder eller
lyd, som tydeligt kan identificeres af forbrugeren (product placement).
Erstatning ved overtrædelse af markedsføringsreglerne
Af markedsføringsloven, fremgår, at handlinger i strid med
markedsføringsloven er erstatningspådragende i overensstemmelse med
dansk rets almindelige regler. Sag om erstatning kan efter
markedsføringslovens anlægges af enhver med retlig interesse.
Bestemmelsen giver erhvervs- og forbrugerorganisationer
søgsmålskompetence i sager om overtrædelse af
markedsføringslovgivningen. Herudover kan Forbrugerombudsmanden på
begæring anlægge sag om erstatning. Har flere forbrugere i forbindelse
med overtrædelse af bestemmelserne i loven ensartede krav på erstatning,
kan Forbrugerombudsmanden på begæring indbringe kravene under et.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 10
Det fremgår af forarbejderne til markedsføringsloven, at bestemmelsen om
erstatningsansvar navnlig er af betydning for de erhvervsdrivende. Efter
almindelige erstatningsregler skal skadelidte bevise, at vedkommende har
lidt et tab. Kravene til dette bevis er imidlertid ikke fastsat i lovgivningen
Det er tilstrækkeligt, at et tab kan sandsynliggøres.
Straf og bødeudmåling
Det følger af markedsføringsloven at følgende overtrædelser kan straffes
med bøde: overtrædelse af bestemmelserne om vildledende handlinger,
vildledende udeladelser, aggressiv handelspraksis, uanmodet henvendelse,
handelspraksis rettet mod børn og unge, prisoplysninger, faktureringspligt,
væsentlige gebyrændringer, markedsføring af kreditaftaler og
boligkreditaftaler, vildledende og utilbørlig handelspraksis mellem
erhvervsdrivende og sammenlignende reklame.
I forbindelse med strafudmålingen skal der lægges vægt på overtrædelsens
grovhed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst. Overtrædelser, der
er enten grove, bevidste eller gentagne, bør straffes med bøder, der har en
sådan størrelse, at de har en reel præventiv effekt. I forhold til den
tilsigtede økonomiske gevinst ved overtrædelsen, har det dog i praksis vist
sig, at det som regel er umuligt at føre noget bevis herfor. Det skyldes, at
bedømmelsen af den faktiske økonomiske effekt af et markedsføringstiltag i
almindelighed er særdeles usikker.
Der er også eksempler på sager, hvor der i bødeudmålingen er lagt vægt på
en virksomheds indtjening. Det gælder f.eks. i Østre Landsrets dom fra 26.
april 2018 i sagen vedrørende Totalkredit A/S for vildledende
markedsføring.
6.2 Forbrugeraftaleloven
Forbrugeraftaleloven finder anvendelse på forbrugeraftaler, og
erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på at indgå en forbrugeraftale.
Ved en forbrugeraftale forstås en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som
led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden
for sit erhverv.
Oplysningsforpligtelser
Forbrugeraftaleloven indeholder bestemmelser om, hvilke oplysninger
forbrugeren skal have, inden der indgås en aftale om en vare eller en
tjenesteydelse.
Hvis aftalen er indgået uden for den erhvervsdrivendes faste forretningssted
eller ved fjernsalg, eksempelvis online, skal forbrugeren bl.a. have oplysning
om varens vigtigste egenskaber, den erhvervsdrivendes identitet og den
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 11
fysiske adresse, hvor den erhvervsdrivende er etableret, samt eventuelle
telefon- og faxnumre og e-mailadresse, oplysninger om fortrydelsesretten og
hvor det er relevant, funktionaliteten, herunder gældende tekniske
beskyttelsesforanstaltninger for digitalt indhold og hvor det er relevant, det
digitale indholds evne til at fungere sammen med hardware og software, i
henhold til hvad den erhvervsdrivende med rimelighed burde have vidst.
Fortrydelsesret
Ifølge forbrugeraftaleloven, har forbrugeren som udgangspunkt 14-dages
fortrydelsesret ved aftaler, der er indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted eller ved fjernsalg.
Hvis forbrugeren fortryder en aftale om køb af en vare eller en tjenesteydelse,
skal den erhvervsdrivende tilbagebetale alle beløb, som den erhvervsdrivende
har modtaget fra forbrugeren. Tilbagebetalingen skal ske uden unødig
forsinkelse og senest 14 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget
besked om, at forbrugeren ønsker at fortryde aftalen. Af loven fremgår det
imidlertid, at den erhvervsdrivende kan tilbageholde beløbet, indtil den
erhvervsdrivende har modtaget varen retur, eller forbrugeren har fremlagt
dokumentation for, at varen er returneret. Bestemmelsen finder ikke
anvendelse, hvis den erhvervsdrivende selv har tilbudt at afhente varen.
Det fremgår af forbrugeraftaleloven, at forbrugeren, i forbindelse med
udøvelsen af fortrydelsesretten, kun hæfter for eventuel forringelse af varens
værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt
for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på.
Uanmodet henvendelse
Forbrugeraftaleloven indeholder et generelt forbud mod, at erhvervsdrivende
retter uanmodet henvendelse til forbrugere.
Af bestemmelsens fremgår, at erhvervsdrivende ikke må rette telefonisk eller
personlig henvendelse til forbrugere med henblik på straks eller senere at
opnå tilbud eller accept af et tilbud om indgåelse af en aftale. Henvendelsen
må hverken ske på forbrugerens bopæl, arbejdsplads eller andre steder,
hvortil der ikke almindelig adgang, f.eks. offentlige institutioner.
Erhvervsdrivende må gerne rette henvendelse til en forbruger, hvis
forbrugeren har anmodet herom på forhånd.
Forbuddet gælder ikke telefoniske henvendelser om:
1. bestilling af bøger,
2. tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3. formidling af forsikringsaftaler og
4. tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 12
Undtagelserne er begrundet i udbredelsen af et almindeligt
informationsniveau og en samfundsmæssig interesse i køb af de pågældende
ydelser.
6.3 Aftaleloven
Aftalelovens generalklausul
I følge aftaleloven kan en aftale ændres eller tilsidesættes helt eller delvist,
hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den
gældende. Ved vurderingen heraf, skal der tages hensyn til forholdene ved
aftalens indgåelse, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder.
Denne bestemmelse betegnes ofte som aftalelovens generalklausul og finder
anvendelse for alle aftaler.
Særligt for forbrugeraftaler
Aftaleloven indeholder herudover særlige regler, der kun finder anvendelse
for forbrugeraftaler.
Det fremgår, at hvis der opstår tvivl om forståelsen af en aftale, og det
pågældende aftalevilkår ikke har været genstand for individuel forhandling,
skal vilkåret fortolkes på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Et
aftalevilkår har ikke været genstand for individuel forhandling, hvis det er
udarbejdet ensidigt af den erhvervsdrivende, og forbrugeren ikke har haft
nogen indflydelse på indholdet. Dette vil navnligt være tilfældet for
standardvilkår. Bestemmelsen fastslår, at hvis sådanne aftalevilkår er
uklare, skal det fortolkes på den måde, der er mest gunstig for forbrugeren.
Generalklausulen finder også anvendelse for forbrugeraftaler. Hvis et
aftalevilkår i en samlet aftale vil medføre en betydelig skævhed i parternes
rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugeren, kan vilkåret således
ændres eller tilsidesættes. For forbrugeraftaler gælder det særlige, at
forbrugeren kan kræve, at den øvrige del af aftalen skal gælde uden
ændringer, hvis det er muligt. Der kan således kun ske ændring eller
tilsidesættelse af andre vilkår i aftalen end det urimelige, hvis disse ikke kan
adskilles.
Efter generalklausulen kan domstolene ved bedømmelsen af, om et
aftalevilkår er urimeligt tage hensyn til alle senere indtrufne
omstændigheder i partenes forhold. Ved forbrugeraftaler kan der imidlertid
ikke tages hensyn til senere indtrufne omstændigheder, hvis de er til skade
for forbrugeren.
6.4 Købeloven
Købeloven indeholder særlige regler for forbrugerkøb.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 13
Hvis en forbruger har købt en vare, der er mangelfuld, tillægges forbrugeren
en række misligholdelsesbeføjelser, som forbrugeren kan anvende over for
den erhvervsdrivende.
Mangelsbedømmelsen
Ifølge loven skal varen stemme overens med aftalen. Hvis varen ikke
stemmer overens med aftalen, er varen mangelfuld. Hvis andet ikke følger af
parternes aftale, skal varen desuden have en sådan holdbarhed og øvrige
egenskaber samt emballering, som køberen med rimelighed kan forvente. Ved
vurderingen heraf, lægges der vægt på varens karakter og forholdene i øvrigt.
Herudover skal varen bl.a. være egnet til de formål, som varer af samme type
sædvanligvis anvendes til, samt til forbrugerens særlige formål, hvis
sælgeren har bestyrket forbrugerens forventning herom.
En vare er tilmed mangelfuld, hvis den ikke svarer til den betegnelse,
hvorunder den er solgt, eller hvis sælgeren ved købets afslutning har givet
forbrugeren urigtige eller vildledende oplysninger. Det samme gælder, hvis
der er givet oplysninger på varens indpakning, i annoncer eller i andre
meddelelser. Varen kan dog ikke anses som mangelfuld, hvis oplysningerne
ikke kan antages at have haft betydning for forbrugerens bedømmelse af
varen. Varen er også mangelfuld, hvis sælgeren har forsømt at giver
forbrugeren oplysning om forhold, der har betydning for køberens
bedømmelse af genstanden, og hvis genstanden i øvrigt er af ringere
beskaffenhed end den ifølge aftalen eller de foreliggende omstændigheder
skulle være.
Forbrugerens misligholdelsesbeføjelser i tilfælde af mangler
Såfremt der er en mangel ved varen, har forbrugeren som udgangspunkt
ret til afhjælpning, omlevering, passende afslag i købesummen, eller
hvis
man ikke er uvæsentlig
en ophævelse af købet. Afhjælpning eller
omlevering kan dog ikke kræves, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse
er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Hvis
den erhvervsdrivende tilbyder afhjælpning eller omlevering, kan
forbrugeren ikke kræve et passende afslag eller en ophævelse af købet.
Hvis forbrugeren har lidt et tab som følge af, at en vare er mangelfuld, kan
forbrugeren tilmed kræve skadeserstatning, hvis:
1) sælgeren har handlet i strid med almindelige hæderlighed, 2) sælgeren har
giver køberen vildledende oplysninger, 3) sælgeren har forsømt at oplyse
forbrugeren om en mangel, som sælgeren kendte eller burde kende til, 4) hvis
varen mangler egenskaber, der må anses for tilsikrede eller 5) hvis manglen
er forårsaget ved sælgerens forsømmelse efter indgåelsen af købet.
Hvis den købte vare er bestemt efter art (dvs. varer, der eksisterer en flerhed
af i modsætning til f.eks. en specifik, brugt bil), er den erhvervsdrivende
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0014.png
Side 14
forpligtet til at betale skadeserstatning, selvom den erhvervsdrivende er uden
skyld, medmindre det som følge af helt ekstraordinære begivenheder er blevet
umuligt for sælgeren, at levere varen i mangelfri stand (force majeure).
6.5 Dansk rets almindelige erstatningsretlige betingelser
Den, der som følge af en andens handlinger eller undladelser er blevet
udsat for skade og derved har lidt et økonomisk tab, kan i
overensstemmelse med dansk rets almindelige principper om erstatning
uden for kontrakt rette et erstatningskrav mod den, der har forvoldt
skaden.
Det er en forudsætning for at ifalde et erstatningsansvar, at det fornødne
ansvarsgrundlag er til stede.
Dansk rets almindelige ansvarsgrundlag er culpa. Det vil sige, at der
indtræder ansvar for en skade, som forvoldes ved en forsætlig eller
uagtsomt handling eller undladelse. Det almindelige culpaansvar er i en
række tilfælde fraveget i særlovgivningen, f.eks. i færdselsloven, hvor der
gælder et objektivt ansvar for føreren af motorkøretøjer ved trafikskader.
Det er endvidere en betingelse for at ifalde et erstatningsansvar, at der er
årsagssammenhæng (kausalitet) mellem den indtrådte skade og det
ansvarspådragende forhold. Den skadevoldende handling skal være årsag
til skadens indtræden. Herudover forudsætter et erstatningsansvar, at
skaden er en påregnelig (adækvat) følge af den skadevoldende handling.
Skader, der er helt atypiske og tilfældige i forhold til den risiko, som blev
fremkaldt ved den skadevoldende handling, falder normalt uden for
erstatningspligten.
6.6 Prismærkningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelsen stiller krav til indholdet af prisoplysninger i reklamer og
andet markedsføringsmateriale. Erhvervsdrivende, der udbyder varer til
forbrugere i salgslokalet eller hvor varen i øvrigt udstilles til salg, skal oplyse
om både salgspris og enhedspris for den udbudte vare eller varemængde i
overensstemmelse med en række bestemmelser i bekendtgørelsen. Ved
enhedspris forstås den endelige pris for måleenheden et kilogram, en liter, en
meter, en kvadratmeter eller en kubikmeter eller anden. Overtrædelse af
bestemmelsen kan straffes med bøde.
6.7. Lov om videresalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer
Lov nr. 458 af 23. maj 2007 om videresalg af billetter til kultur- og
idrætsarrangementer fastsætter, at billetter til kultur- og
idrætsarrangementer i Danmark ikke må udbydes eller videresælges til et
højere beløb, end billetterne oprindelig er erhvervet for, medmindre der
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0015.png
Side 15
foreligger en aftale med arrangøren. Loven fastsætter endvidere, at det
beløb, som en billet oprindelig er erhvervet for, foruden selve billetprisen
kan omfatte eventuelle administrationsgebyrer. Herudover kan andre
udgifter forbundet med erhvervelsen inkluderes i videresalgsprisen.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at baggrunden for
lovforslaget bl.a. er at forebygge systematisk og professionelt opkøb af
billetter til kultur- og idrætsarrangementer med henblik på videresalg, da
sådanne aktiviteter indebærer, at markedet støvsuges for billetter. Det
betyder, at forbrugerne ikke kan købe billetter til kulturelle arrangementer
via de almindelige kanaler, men tvinges til at betale overpriser på det
uautoriserede marked.
I bemærkningerne til lovforslaget præciseres det endvidere, at der med
kultur- og idrætsarrangementer menes koncerter, teaterforestillinger,
festivaler, filmforevisninger og lignende kulturelle aktiviteter samt alle
typer af idrætsbegivenheder. Arrangementerne kan være offentlige eller
lukkede, herunder fx lukkede forevisninger af film for anmeldere.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der vil skulle laves lovgivningsmæssige ændringer i følgende lovgivning:
7.1 Markedsføringsloven
Det foreliggende direktivforslag må, såfremt det vedtages i sin foreliggende
form, forventes at medføre behov for ændringer i markedsføringsloven,
navnlig i forhold til markedsføringslovens regler om vildledende
handlinger, vildledende udeladelser samt bilag 1 til markedsføringsloven.
Bilag 1 er en liste over handlinger, der altid anses for vildledende, og som
derfor er forbudte.
Forslaget oplægger også medlemslandene at sikre, at forbrugerne kan
ophæve en kontrakt eller kræve erstatning for virksomheders urimelige
handelspraksis. I Danmark har forbrugerne i dag adgang til i nogle
situationer at ophæve en kontrakt efter reglerne i købeloven og aftaleloven.
Vi har således allerede regler i Danmark, der har til formål at sikre
forbrugerne i aftaler, der indgås med erhvervsdrivende. Det er også muligt
for forbrugerne at kræve erstatning for overtrædelser ar
markedsføringsloven, hvis dansk rets almindelige erstatningsbetingelser er
opfyldt. Det er eksempelvis, at der skal være lidt et tab. Det fremgår af
markedsføringsloven, som fastsætter rammerne og sikrer forbrugerne.
Direktivforslaget kan betyde, at der skal fastsættes nærmere regler.
7.2 Forbrugeraftaleloven
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0016.png
Side 16
Forslaget vil også medføre behov for ændringer i forbrugeraftaleloven. For
det første vil forslaget medføre, at forbrugeraftaleloven også skal finde
anvendelse på aftaler om levering af digitalt indhold og digitale
tjenesteydelser, hvor forbrugeren ikke betaler med penge, men i stedet
stiller persondata til rådighed. For det andet vil det være nødvendigt at
ændre lovens bestemmelser om den erhvervsdrivendes
oplysningsforpligtelser. For det tredje kan det forventes at være nødvendigt
at revidere de nationale regler om uanmodet henvendelse, da de har et
bredere anvendelsesområde, end der lægges op til i direktivforslaget, der
regulerer uanmodet henvendelser på forbrugerens bopæl og kommercielle
udflugter.
Forslaget vil også medføre, at der i dansk ret skal indføres regler om, hvilke
oplysninger forbrugeren skal have i forbindelse med aftaler, der indgås på
online markedspladser.
Herudover skal reglerne i sanktionsbestemmelsen indføres. Bestemmelsen
indfører bl.a. en række vejledende kriterier for pålæggelse af sanktioner og
sanktionernes størrelse, samt et bødeloft for udbredte overtrædelser og
udbredte overtrædelser med EU-dimension.
7. 3 Prismærkningsbekendtgørelsen
Endvidere vil forslaget medføre ændringer i
prismærkningsbekendtgørelsen, idet forslaget oplister en række kriterier,
der skal indgå ved vurdering og udmåling af straffens størrelse for
overtrædelse af reglerne direktivet om forbrugerbeskyttelse i forbindelse
med angivelse af priser på forbrugsvarer, der er implementeret i
prismærkningsbekendtgørelsen
7.4 Lov om videresalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer
Europa-Parlamentet har meget sent i forhandlingsprocessen fremsat et
kompromisforslag til et oprindeligt ændringsforslag fra Parlamentet om
videresalg af billetter til overpris. Europa-Parlamentets kompromistekst og
ændringsforslag om videresalg af billetter vil i vid udstrækning lovliggøre
videresalg at billetter til kultur- og idrætsarrangementer med fortjeneste i
Danmark, selvom hensigten er, at øge forbrugerbeskyttelsen på området på
tværs af EU. Europa-Parlamentets tekstforslag på området er derfor stærkt
problematisk set med danske øjne, da et sådant udbud og videresalg i dag
er ulovligt og strafbart i Danmark. Det er derfor vurderingen, at forslaget
vil svække den høje forbrugerbeskyttelse i Danmark på dette område, da de
danske lovregler på området vil skulle ændres og tilpasses de nye
europæiske regler, hvis graden af forbrugerbeskyttelse vil blive lavere end
de nuværende danske regler.
Statsfinansielle konsekvenser
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0017.png
Side 17
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser i form af
ekstra ressourcer til de håndhævende myndigheder. Dette forventes afholdt
inden for egen ramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget lægger op til at afskaffe bl.a. reglerne om forbrugernes returret
for brugte varer og forbrugernes ret til tilbagebetaling af købesummen
inden den erhvervsdrivende har modtaget den returnerede vare. Det vil
reducere de administrative byrder. Særligt SMV’er forventes at opleve en
lettelse i de administrative byrder. Forslaget vil omvendt medføre nye
administrative byrder i form af nye oplysningsforpligtelser på
onlinemarkedspladser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Det forventes, at initiativerne i forslaget vil føre til bedre beskyttelse af
danske forbrugere, der køber ind i andre europæiske lande og mere lige
konkurrencevilkår for virksomheder, dvs. et mere velfungerende indre
marked. Initiativerne kan desuden være med til at sikre bedre beskyttelse af
forbrugerne, når de handler online.
Det vurderes imidlertid, at Europa-Parlamentets kompromistekst og
ændringsforslag om videresalg af billetter vil svække den høje
forbrugerbeskyttelse i Danmark på dette område ved i vid udstrækning at
lovliggøre udbud og videresalg at billetter til kultur- og
idrætsarrangementer med fortjeneste i Danmark.
8
Høring
Europa-Kommissionens forslag blev sendt i høring i specialudvalget for
Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål den 12. april 2018 med frist
for høringssvar den 20. april 2018.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri, FDIH,
Finans Danmark, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK,
Forsikring & Pension og Landbrug & Fødevarer.
Bemærkninger til de forslåede til ændringer i direktiv 2005/29/EF om
urimelig handelspraksis
Vildledende handelspraksis i forbindelse med dørsalg og salgsudflugter
Dansk Erhverv og Forbrugerombudsmanden bakker op om den foreslåede
ændring vedrørende vildledende handelspraksis i forbindelse med dørsalg og
salgsudflugter
”Dual quality of products”
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 18
Dansk Erhverv, DI og Landbrug & Fødevarer er imod forslaget om at lade de
markedsføringsretlige regler gælde for dual quality of products.
Dansk Erhverv og DI mener, at der kan være flere legitime årsager til
geografisk produktvariation. En ændring af direktivet om urimelig
handelspraksis er ikke den bedste vej frem i forhold
til ”dual quality”. En
bedre håndhævelse af de eksisterende regler er en mere hensigtsmæssig
måde at løse udfordringerne på.
DI påpeger desuden, at ændringer af direktivet om urimelig handelspraksis i
forhold til ”dual quality” ikke er medtaget i konsekvensanalysen af ”New Deal
for Consumers”, og hverken ”fødevarekvalitet” eller ”væsentlig forskel”
defineres på EU-plan og skaber derved juridiske udfordringer til
konkurrencemæssige og internationale handelsmæssige bekymringer, og det
kan begrænse friheden til at drive forretning og udvikle opskrifter.
Landbrug & Fødevarer påpeger, at der allerede eksisterer et omfattende
EU-regelsæt om mærkning og markedsføring af fødevarer. I det omfang der
er tale om svindel, svigagtig praksis eller vildledning af forbrugere, er dette
allerede omfattet af lovgivning og sanktioner. Den foreslåede tilføjelse giver
således ikke yderligere beskyttelse af forbrugerne, men vil alene gøre det
mere kompliceret for virksomheder at efterleve lovgivningen, og kan
medføre både øgede administrative byrde og negative økonomiske
konsekvenser for fødevarevirksomheder. Der er en risiko for, at regler om
markedsføring af fødevarer på det indre marked bliver unødigt restriktive.
Landbrug & Fødevarer mener på den baggrund, at regeringen bør lægge
vægt på, at bestemmelsen fjernes fra forslaget.
Forbrugerombudsmanden oplyser, at der i Forbrugerombudsmandens
administrative praksis ikke er identificeret et behov for den foreslåede
tilføjelse i direktivet om, at det er vildledende at markedsføre et produkt
som identisk med samme produkt som markedsføres i andre lande, hvis
produktsammensætningen ikke er ens i alle medlemsstater. Desuden
bemærkes, at den foreslåede tilføjelse på grund af sin kasuistiske karakter
snarere hører hjemme i direktivets bilag I om særlige former for vildledende
handelspraksis, der må anses for vildledende, end i en af direktivets
hovedbestemmelser, der skal underkastes en konkret vurdering
Færre informationsforpligtigelser ved købsopfordringer
DI støtter forslaget om at fjerne oplysningsforpligtelsen vedrørende
klagemuligheder i forbindelse med købsopfordringer, idet denne
oplysningsforpligtelse også fremgår af forbrugerrettighedsdirektivet. Der er
således tale om fjernelse af en unødvendig administrativ byrde.
DI havde dog gerne set, at det fremsatte forslag havde indeholdt betydelige
forslag til lempelser i oplysningskravene. Dette skyldes dels, at kravene i dag
er meget omfattende for de erhvervsdrivende, og dels at Kommissionens egen
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 19
REFIT-analyse indikerer, at der er en direkte sammenhæng imellem
mængden af oplysninger og forbrugernes evne til at forstå kontraktvilkår.
Ifølge adfærdsteoretikere vil en målrettet reduktion i mængden af
informationer resultere i mere aktive forbrugere, der træffer oplyste valg,
hvilket bidrager til et velfungerende marked. DI anbefaler derfor
Kommissionen såvel som andre aktører at se på muligheden for i højere grad
at anvende greb fra adfærdsteorien med det sigte at basere kommende
regulering på forbrugernes faktiske adfærd.
Bemærkninger til de foreslåede ændringer i direktiv 2011/83/EU om
forbrugerrettigheder
Ændringer af fortrydelsesretten
Dansk Erhverv og DI
støtter den foreslåede ændring af
forbrugerrettighedsdirektivet, således at det ikke længere skal være muligt
for forbrugere at fortryde fjernsalgskøb, hvis varen er taget i brug.
Dansk Erhverv og DI
støtter den foreslåede ændring af
forbrugerrettighedsdirektivet, der medfører, at den erhvervsdrivende ikke
kan pålægges at betale købesummen tilbage før, at varen er kommet retur.
Forbrugerombudsmanden
påpeger, at forslaget giver den
erhvervsdrivende mulighed for at tilbageholde købesummen mv., indtil den
erhvervsdrivende har modtaget varen retur fra forbrugeren. Formålet med
ændringen er, at den erhvervsdrivende skal have mulighed for at undersøge
varen, inden købesummen mv. tilbagebetales. Forbrugerombudsmanden
finder det hensigtsmæssigt, at det præciseres, hvor lang tid den
erhvervsdrivende maksimalt har til at undersøge varen, f.eks. ved at
præcisere, at den erhvervsdrivende skal tilbagebetale købesummen mv.
senest 14 dage efter, at varen er modtaget retur.
Forbrugerrådet TÆNK
beklager meget, at Kommissionen har valgt at
foreslå undtagelser til forbrugernes ret til at fortryde inden 14 dage ved
online salg. Forbrugerrådet TÆNK mener ikke, at Kommissionen har givet
en klar begrundelse/ dokumentation for disse ændringer, og Forbrugerrådet
Tænk har heller ikke set evidens for, at der er tale om et reelt problem.
Forbrugerrådet TÆNK finder det desuden fejlagtigt at medtage et forslag,
der forringer gældende forbrugerbeskyttelse, i et udspil, der angiveligt skal
handle om at forbedre forbrugernes situation.
Gratis digitale tjenester
Dansk Erhverv
er imod at udvide forbrugerrettighedsdirektivets
anvendelsesområde til gratis digitale tjenester, idet der ikke betales for
tjenesterne. Dansk Erhverv mener, at anvendelsen af gratis digitale
tjenester skal håndteres via de persondataretlige regler, og at der opstår en
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 20
risiko for konkurrerende regelsæt mellem forbrugerrettighedsdirektivet og
persondataforordningen, herunder om fortrydelse efter
forbrugeraftaleloven er det samme som tilbagetrækning af samtykke efter
de persondataretlige regler.
DI
er skeptiske over for forslaget om at udvide direktivets
anvendelsesområde til at omfatte ydelser, hvor der ikke er betalt et monetært
beløb. DI påpeger i den forbindelse, at forbrugerne allerede med
persondataforordningen får kontrol over alle deres personhenførbare data. De
får hermed retten til at få data udleveret og slettet, og dermed de facto en
fortrydelsesret på tjenester, der er betalt med persondata. DI påpeger, at det
er vigtigt at undgå dobbeltregulering af området.
Forbrugerombudsmanden
er enig i, at data er af stigende økonomisk
værdi for virksomheder. Af den grund kan afgivelse af data ikke betragtes
som omkostningsfrit for forbrugeren. Forbrugerombudsmanden støtter derfor,
at direktivet anser afgivelse af data som betaling. Det er imidlertid
Forbrugerombudsmandens opfattelse, at direktivforslaget er uklart på en
række punkter, herunder særligt ift. hvornår afgivelse af data sidestilles med
betaling, og hvornår det ikke gør, hvornår undtagelserne nævnt sidst i de
foreslåede artikler 2, 16 og 18 finder anvendelse, samt hvordan
fortrydelsesretten i praksis skal anvendes, hvor der er sket betaling med
data.
Forbrugerombudsmanden finder desuden, at der kan rejses spørgsmål om,
hvordan afgivelse af data som betaling for adgangen til tjenester hænger
sammen med persondataforordningens betingelse om, at et samtykke til
behandling af data skal være frivilligt.
Forbrugerrådet TÆNK
mener det er positivt, at betaling med data
ligestilles med anden betaling i forbindelse med
forbrugerrettighedsdirektivet, i modsætning til nu, hvor det kun gælder ved
betaling af penge. Forbrugerrådet Tænk er imidlertid kritisk over for, at det
ikke gælder alle data, men kun persondata.
Forsikring & Pension
påpeger, at det er vigtigt at få samspillet til andre
regelsæt afklaret, særligt reglerne om databeskyttelse og behandlingsreglerne
heri, således at der ikke er overlap mellem regelsættende, hvilket kan føre til
større usikkerhed hos forbrugerne.
Online platforme
Dansk Erhverv
kan støtte den forslåede ændring, der skal være med til at
skabe øget gennemsigtighed ved handler, der sker via platforme. Det er
vigtigt for forbrugerne, at det er tydeligt, hvem de handler med, når de
køber et produkt via en platform. Dansk Erhverv støtter endvidere, at
forbrugerne oplyses om situationer, hvor en virksomhed har betalt for en
særligt fremtrædende placering i søgeresultatet.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0021.png
Side 21
DI
kan generelt støtte de udvidede oplysningsforpligtelser for online
platforme. DI mener, at det forekommer rimeligt, at forbrugerne skal gøres
opmærksom på betalte online søgeresultater for at undgå skjult reklame.
For at tjene det formål, mener DI, at det er uproportionalt, hvis
bestemmelsen indebærer, at markedspladsen skal redegøre for andre
parametre med betydning for, hvilken rækkefølge resultaterne præsenteres
i ved hver søgning.
Forbrugerombudsmanden
støtter forslaget vedrørende oplysningskrav i
forbindelse med aftaler indgået på online markedspladser. Det fremgår
imidlertid ikke af forslaget, hvordan oplysningerne skal gives. Det vil være
hensigtsmæssigt, at oplysningerne gives på en klar, forståelig og tydelig
måde.
Forbrugerrådet TÆNK
støtter, at forbrugerrettighedsdirektivet fremover
skal give mere gennemsigtighed og informationer, når det drejer sig om
platforme, men Forbrugerrådet Tænk beklager, at der ikke medfølger
særlige regler om ansvaret, hvis reglerne overtrædes, hvilket er i modstrid
med Kommissionens generelle ønske om bedre håndhævelse.
Forsikring & Pension
kan støtte forslagets fokus på større
gennemsigtighed for forbrugerne ved køb på online platforme, da det er
vigtigt, at forbrugerne ved, hvem deres aftalepart er, og således også, hvem
der er ansvarlig for at sikre deres rettigheder.
Oplysningskrav forud for aftaleindgåelsen
Dansk Erhverv
har som udgangspunkt ikke nogle bemærkninger til de
foreslåede ændringer af bestemmelsen i forbrugerrettighedsdirektivet
artikel 7, stk. 3, men skal dog bemærke, at bestemmelsen i praksis kan give
anledning til en del besvær.
Bestemmelsen pålægger erhvervsdrivende en pligt til på et varigt medium
at indhente forbrugerens samtykke til, at en tjenesteydelse kan påbegyndes
inden udløbet af fortrydelsesfristen på 14 dage.
Der er typisk tale om en situation, hvor en håndværker bliver tilkaldt af
forbrugeren til forbrugerens hjem for at foretage en reparation, og hvor det
først ude hos forbrugeren endeligt aftales, hvad der skal laves. I disse
situationer, skal den erhvervsdrivende så bede forbrugeren om at
underskrive et stykke papir, hvorved forbrugeren erkender at have
anmodet om, at reparationen sættes i værk inden udløbet af den 14-dages
fortrydelsesret. Dette er omkostningstungt og administrativt besværligt
især for de små og mellemstore virksomheder.
Individuelle retsmidler til forbrugerne
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0022.png
Side 22
Dansk Erhverv
er imod forslaget om mangelsbeføjelser for overtrædelse
af markedsføringsreglerne, da forslaget skaber konkurrerende regelsæt
mellem købeloven og markedsføringsloven, hvilket skaber en retslig
usikkerhed, fordi forbrugerne kan opnå forskellige rettigheder efter
henholdsvis de køberetlige regler og de markedsføringsretlige regler.
DI
lægger afgørende vægt på, at forslaget om individuelle rettigheder til
forbrugerne ikke ændrer på betingelserne for at kunne opnå
mangelsbeføjelser eller erstatning, herunder at erstatning ikke kan opnås
uden dokumentation for et økonomisk tab, og at køb ikke kan hæves, hvis
manglen ikke er væsentlig.
FDIH
mener, at forslaget blander offentligretlige og civilretlige regler
sammen, idet forbrugerne efter forslaget tillægges civilretlige beføjelser i de
offentligretlige regler, der findes i direktivet om urimelig handelspraksis,
ligesom der indføres offentligretlige sanktioner i direktivet om urimelige
kontraktvilkår. FDIH mener, at forbrugerrettigheder som følge af
vildledende markedsføring bør indsættes i reglerne om forbrugernes
rettigheder ved køb af varer.
Finans Danmark
påpeger, at forbrugerne allerede i dag har en række
rettigheder
mangelbeføjelser
i forhold til købeloven, herunder i visse
situationer mulighed for at hæve købet, hvis det købte ikke lever op til den
indgåede aftale. Herudover giver reglerne mulighed for at opnå erstatning,
hvis der er lidt et økonomisk tab, hvis forbrugeren kan dokumentere et
sådant.
Forlaget om, at forbrugerne også i forbindelse med, at virksomheden har
overtrådt de markedsføringsretlige regler, kan gøre hævebeføjelser
gældende, risikerer at medføre konkurrerende regelsæt, hvor forbrugerne
kan opnå forskellige rettigheder efter henholdsvis købeloven eller
markedsføringsloven. Såfremt dette skal indgå i et nyt regelsæt, bør der
foretages en grundig analyse af konsekvenserne heraf, før det indføres.
Finans Danmark finder, at forbrugerne er tilstrækkeligt dækket ved de
køberetlige regler.
Indføres der nye mangelbeføjelser, går Finans Danmark ud fra, at dette
skal ske på sædvanlige vilkår, hvilket betyder, at forbrugeren ved
ophævelse af aftalen skal tilbagelevere den leverede ydelse. I forhold til
erstatning til forbrugerne, bør det ligeledes gøres klart, at dette forudsætter
dokumentation af et økonomisk tab. Finans Danmark finder, at de
eksisterende erstatningsretlige principper bør opretholdes.
Forbrugerombudsmanden
påpeger, at forslaget om civilretlige
konsekvenser
herunder både vedr. opsigelse af aftaler og mulighed for
erstatning
ved overtrædelse af direktivet om urimelig handelspraksis er en
nyskabelse set i forhold til den danske retstradition for adskillelse af den
civilretlige og offentligretlige forbrugerbeskyttelse.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 23
Konsekvenserne og rækkevidden af forslaget, herunder i forhold til
Forbrugerombudsmandens tilsyn i medfør af markedsføringsloven og
Forbrugerombudsmandens mulige rolle i forbindelse med Kommissionens
forslag til ændring af forbudsdirektivet, kræver yderligere oplysninger og en
indgående undersøgelse, forinden endelig stillingtagen er mulig.
Forbrugerrådet TÆNK
mener, at muligheden for, at forbrugerne kan få
erstatning for overtrædelse af urimelig markedsføring, vil være en forbedring
og en nyskabelse i mange lande, men forbrugerorganisationerne påpeger, at
det er vigtigt, at evt. forbedringer ikke ændrer på de bedre vilkår, som
allerede måtte findes i nogle lande.
Forsikring & Pension
påpeger, at det er afgørende, at forslaget ikke
tvinger Danmark til at forlade det grundlæggende princip om, at der kun er
erstatningspligt for dokumenterede økonomiske tab og f.eks. ikke
erstatning for skuffede forventninger eller andre ikke-dokumenterede tab.
Bemærkninger vedrørende forslag om sanktioner i direktivet urimelige
kontraktvilkår i forbrugeraftaler (91/13/EØF af 5. april 1993), direktivet
om angivelse af priser (98/6/EF), direktivet om urimelige handelspraksis
(2005/29/EF) og direktivet om forbrugerrettigheder (2011/83/EU).
Dansk Erhverv
støtter forslaget om et fælles sæt kriterier for, hvornår der
udstedes bøder, og hvad der skal tages højde for i vurdering af bødeniveauet.
Dansk Erhverv er imod forslaget om at fastsætte et højt bødeniveau baseret
på virksomhedens omsætning. Dansk Erhverv mener, at der i stedet bør
fokuseres på at løfte håndhævelsesniveauet i de medlemsstater, hvor
niveauet i dag er for lavt.
DI
støtter, at der fastlægges ens kriterier for, hvad der skal tages i
betragtning ved afgørelsen af, om en overtrædelse skal straffes og en evt.
bødes størrelse, forudsat at det ingen konsekvenser har for
Forbrugerombudsmandens mulighed for at fortsætte forhandlingsprincippet.
DI kan ikke støtte forslaget om et maksimalt bødeniveau på mindst 4 pct. af
den erhvervsdrivendes omsætning i de berørte lande, da forslaget må antages
at hæve bødeniveauet betragteligt, herunder i Danmark. DI mener ikke, at
forslaget om at hæve bødeniveauet vil sikre en bedre og mere ensartet
håndhævelse. Højere bøder vil kun øge forskellen mellem de medlemsstater,
der er gode til at håndhæve reglerne, og de der har udfordringer hermed.
FDIH
mener, at der i Danmark allerede er et bødeniveau, der virker
afskrækkende på erhvervsdrivende. E-handel er indgående reguleret af
mange vanskeligt tilgængelige regelsæt. Der kan nemt laves fejlskøn, der kan
udløse en kæmpe bøde.
Det er generelt FDIH’s opfattelse, at de meget store
bøder, der foreslås indført er ude af proportioner set i forhold til
overtrædelsernes karakter og set i forhold til f.eks. straffen for bedrageri efter
straffeloven.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 24
Finans Danmark
mener, at såfremt der skal indføres skærpede sanktioner,
bør der ved fastsættelsen af en bødesanktion også tages højde for den
overtrædende virksomheds størrelse. Finans Danmark mener ikke, at der er
behov for yderligere at skærpe sanktionsmuligheder i forhold til
virksomhederne. Finans Danmark finder desuden, at det foreslåede bødeloft
på minimum på 4 pct. af virksomhedernes omsætning ikke er proportional,
idet der ved fastsættelsen af en eventuel bøde tillige bør ses på
overtrædelsens grovhed.
Forbrugerombudsmanden
kan som udgangspunkt støtte forslaget om
straf for overtrædelse af national implementeringslovgivning, samt om hvilke
kriterier, der skal indgå ved vurdering og udmåling af straffens størrelse.
Det vil være en nyskabelse i forhold til den danske markedsføringslov, at det
af selve lovteksten
som det også gør sig gældende ved de fremsatte forslag
til ændring af direktivet om urimelige kontraktvilkår og ændring af
prismærkningsdirektivet
vil skulle fremgå, hvilke kriterier der skal tages
hensyn til ved udmåling af staffens størrelse. Ikke desto mindre finder
Forbrugerombudsmanden forslaget hensigtsmæssigt og kan særligt støtte
forslaget om, at der bl.a. skal lægges vægt på selskabets omsætning ved
fastlæggelse af bøden.
Forbrugerombudsmanden støtter som udgangspunkt forslaget om, hvilke
kriterier der skal indgå ved vurderingen og udmåling af straffens størrelse.
Forbrugerrådet TÆNK
finder, at det er meget positivt, at det foreslås, at
overtrædelser af direktiverne om urimelig markedsføring, urimelige
aftalevilkår, forbrugerrettigheder og prisangivelser kan rammes med bøder
op til 4 pct. af virksomhedens omsætning, hvis der er en EU dimension.
Forbrugerrådet TÆNK bakker op om, at Kommissionen lægger vægt på, at
sanktionerne skal virke præventivt, selvom den konkrete sanktion afhænger
af grovheden, antal involverede forbrugere etc. Det bliver en stor forbedring i
forhold til den nuværende situation f.eks. i forbindelse med VW sagen, der
viste systemets mangler.
Forsikring & Pension
mener ikke, at der er grundlag for generel forhøjelse
af bødeniveauet for overtrædelse af forbrugerlovgivningen, men at fokus i
stedet bør være på øget myndighedsindsats for at få reglerne overholdt.
Øvrige bemærkninger
Dansk Erhverv
påpeger, at forslaget ikke adresserer de udfordringer, det
stigende salg fra netbutikker uden for EU giver, selvom der i disse år opleves
en voldsom stigning i blandt andet kinesiske hjemmesiders salg direkte til
forbrugerne, hvor både forbrugerregler og produktsikkerhedsregler
overtrædes. Dansk Erhverv peger endvidere på, at forslaget ikke indeholder
forslag til forenklinger af EU’s forbrugerregler, selvom mange af dem er
byrdefulde og modsætningsfulde. Dansk Erhverv mener også, at forslaget
burde have adresseret de problemstillinger, der opstår som følge af
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 25
vedtagelsen af geoblockingforordningen. Her tænker Dansk Erhverv især, at
det havde været relevant at kigge på direktiv 1999/44 om visse aspekter af
forbrugerkøb og bestemmelsen om omkostningsfri afhjælpning ved mangler.
Denne bestemmelse kan give store udfordringer, når en dansk
erhvervsdrivende leverer en vare i Danmark og forbrugeren så efterfølgende
selv transporterer den til f.eks. Spanien. Ligeledes havde det været oplagt at
kigge på forbrugerrettighedsdirektivets bestemmelse om fortrydelsesfristens
start i lyset af, at der med geoblockingforordningen lægges op til, at
forbrugerne selv skal stå for transporten.
DI
påpeger, at eftersom geoblockingforordningen har til formål at give
udenlandske kunder samme rettigheder som indenlandske, såfremt kunden
accepterer, at betingelserne for en sådan handel er de samme som for en
indenlandsk kunde, bør det præciseres, at den relevante ”carrier” er den,
der leverer varen til det aftalte leveringssted inden for det geografiske
område, hvor sælger opererer. Hvis forbrugeren entrerer med en anden
”carrier” for at få varen fragtet fra leveringsstedet hen til forbrugeren, bør
denne ”carrier” ikke være at betragte som ”carrier” i relation til
fortrydelsesretten, men
derimod som ”a third party indicated by the
consumer”. Alternativet vil være, at den erhvervsdrivende ikke har en
chance for at vide, hvornår de 14-dages fortrydelsesret begynder at løbe.
Yderligere anbefaler DI at slette en eksisterende ubalanceret bestemmelse i
forbrugerrettighedsdirektivet omhandlende konsekvenserne for
erhvervsdrivende ved ikke at overholde de formelle krav om at udlevere
standardfortrydelsesformularen (direktivets bilag 1). Selv hvis den
erhvervsdrivende tydeligt har gjort forbrugeren opmærksom på de 14-dages
fortrydelsesret, vil manglende fremsendelse af
standardfortrydelsesformularen indebære at fortrydelsesretten udvides til
1 år og 14 dage, og forbrugeren skal ikke betale for en eventuel
værdiforringelse af varen.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været afholdt en række møder i EU arbejdsgruppen for
forbrugerbeskyttelse og
–information.
Formålet med de første møder har
været at give medlemsstaterne mulighed for at stille opklarende spørgsmål
til direktivforslagets indhold.
Overordnet støtter medlemsstaterne Kommissionens intentioner om en
bedre anvendelse og håndhævelse af EU-forbrugerreglerne, samt en
modernisering af reglerne i overensstemmelse med udviklingen på det
digitale område.
Forhandlingerne i rådsregi har i særdeleshed omhandlet
sanktionsbestemmelsen, dual quality of products og individuelle retsmidler
til forbrugerne. Derudover har der været et stort fokus på at sikre
ensartethed i definitionerne og terminologien mellem direktivforslaget om
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
Side 26
visse aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold og de ændringer,
der foreslås indført i forbrugerrettighedsdirektivet.
Medlemslandene har overordnet set været positive i forhold til
sanktionsbestemmelsen. Der har dog været et bredt ønske om at foretage
en række ændringer i listen over vejledende kriterier, som medlemslandene
kan lægge vægt på ved fastsættelse af sanktionsniveauet. Med seneste
kompromisforslag lægges der op til, at det præciseres, at kriterierne alene
er vejledende. Derudover foreslås nogle af kriterierne i Kommissionens
oprindelige forslag justeret og slettet bl.a. ud fra hensynet til
medlemslandenes mulighed for at anvende kriterierne i praksis. Det
handler blandt andet om antallet af berørte forbrugere, der kan være svært
at vide i praksis. Det samme gælder hvorvidt overtrædelsen er blevet
begået forsætligt eller uagtsomt. Yderligere foreslåes det af seneste
kompromisforslag, at den erhvervsdrivendes årlige omsætning slettes som
kriterium.
Med seneste kompromisforslag forslås bestemmelsen om hensyn bag
medlemsstaternes fordeling af indtjening fra bøder slettet. Denne
bestemmelse har mødt stor modstand blandt medlemsstaterne, heriblandt
fra Danmark.
I forhold til erhvervsdrivendes oplysningsforpligtelser forud for indgåelse af
en fjernsalgsaftale med en forbruger, lægges der i seneste
kompromisforslag op til, at det skal være obligatorisk for den
erhvervsdrivende at oplyse e-mail og telefonnummer. Denne ændring er
tilføjet efter ønske fra et flertal af medlemslandene. Baggrunden for
ændringen er, at forbrugerne skal kunne kontakte den erhvervsdrivende
via telefon og e-mail, selvom den erhvervsdrivende også anvender andre
kommunikationsmidler.
I forhold til spørgsmålet om dual quality of products har forhandlingerne
vist en klar opdeling, hvor hovedsageligt øst- og centraleuropæiske
medlemslande støtter forslaget, mens de vesteuropæiske medlemslande
stiller sig kritiske og efterlyser yderligere data for problemets omfang.
Under forhandlingerne er det blevet præciseret, at forslaget alene vedrører
varer og ikke tjenesteydelser.
For så vidt angår betingelserne for henholdsvis at ophæve og kræve
erstatning som følge af urimelig handelspraksis, lægges der i seneste
kompromisforslag op til at præcisere, at medlemsstaterne kan fastsætte
betingelserne nærmere.
På den ene side har der været støtte til formålet om at styrke
forbrugerbeskyttelsen og håndhævelsen af reglerne, ved at giveforbrugerne
adgang til at ophæve en kontrakt og kræve erstatning, for virksomheders
urimelige handelspraksis. På den anden side har flere medlemsstater har
dog peget på, at de medlemsstater allerede har passende retsmidler til at
beskytte forbrugerne, og at bestemmelsen derfor er unødvendig.
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0027.png
Side 27
Derudover har ingen medlemsstater ønsket nærmere regulering af
erstatningsbetingelserne på EU-niveau, da det anses for at høre under
medlemsstatskompetence. Derfor lægges der i seneste kompromisforslag op
til at præcisere, at medlemsstaterne selv kan fastsætte betingelserne for
henholdsvis at ophæve en kontrakt eller kræve erstatning. Flere
medlemsstater har i den forbindelse henvist til, at det efter
forbrugerkøbsdirektivet kræves, at en mangel er væsentlig før forbrugeren
kan ophæve en aftale.
Forslagene om at ophæve returretten for brugte varer samt forpligtigelsen
til at refundere købesummen til forbrugeren, inden den erhvervsdrivende
har modtaget varerne retur fra forbrugeren, møder stor modstand fra de
fleste medlemsstater. Med seneste kompromisforslag foreslås disse to
bestemmelser slettet på baggrund af drøftelser, der har været i
rådsarbejdsgruppen, hvor et flertal af medlemslandene ønsker disse forslag
slettet.
Medlemsstaterne har overordnet set været positive i forhold til
bestemmelserne om beskyttelse af forbrugernes legitime interesser
vedrørende særlige aggressive og vildledende former for markedsføring i
forbindelse med dørsalg og kommercielle udflugter. Flere medlemslande,
inklusiv Danmark, har dog udtrykt bekymring i forhold til
direktivforslagets betydning for medlemsstaternes mulighed for at
opretholde nationale regler om uanmodet henvendelser, der har et bredere
anvendelsesområde, end der lægges op til i forslaget.
Der blev opnået en generel indstilling på rådsmødet (konkurrenceevne
industri og indre marked) den 18. februar 2019. Det rumænske
formandskab fik den 1. marts 2019 mandat til at indlede
trilogforhandlinger og arbejder på at få en endelig aftale på plads den 21.
marts 2019.
I forbindelse med trilogforhandlingerne har Europa-Parlamentet meget
sent fremlagt et kompromisforslag til et tidligere ændringsforslag fra
Parlamentet om videresalg af billetter til overpris. Europa-Parlamentets
kompromistekst om videresalg af billetter vil i vid udstrækning lovliggøre
udbud og videresalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer med
fortjeneste i Danmark. Videresalg af billetter er ikke omfattet at det
oprindelige forslag til direktiv fra Kommissionen. Selvom formålet med
forslaget er at skabe en bedre forbrugerbeskyttelse i EU på dette område,
er kompromisteksten er stærkt problematisk set med danske øjne, da det
beskyttelsesomfang, der er lagt op til i ændringsforslaget, er mindre end
den gældende lovgivning i Danmark, hvor et sådant udbud og videresalg i
dag er ulovligt og strafbart. Eftersom der er tale om et
totalharmoniseringsforslag, er det derfor vurderingen, at forslaget vil
svække den høje forbrugerbeskyttelse i Danmark på dette område.
Der arbejdes intenst på at finde et for Danmark tilfredsstillende kompromis,
og på baggrund af formandskabets tilbagemeldinger og deres konsultationer
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0028.png
Side 28
med Europa-Parlamentet herom er det ikke usandsynligt, at der i sidste ende
kan opnås en løsning, der kan imødekomme bekymringerne fra en række
medlemsstater, herunder Danmark.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne om at sikre en bedre integration af det
digitale indre marked ved at fjerne de barrierer, der forhindrer forbrugerne
i at købe på tværs af grænser og virksomhederne i at sælge på tværs af
grænser. Det styrker rammerne for samspillet mellem forbrugere og
virksomheder og er med til at skabe velfungerende markeder, vækst og høj
forbrugervelfærd. Derfor støtter regeringen forslagets formål om en bedre
anvendelse og håndhævelse af EU-forbrugerreglerne, samt en
modernisering af reglerne i overensstemmelse med udviklingen på det
digitale område.
Det er en vigtig prioritet for regeringen, at forbrugerbeskyttelsen sikrer den
rette balance mellem hensynet til den erhvervsdrivende og forbrugeren.
Derfor arbejder regeringen for forslaget om at opdatere og modernisere
krav til virksomheder om oplysningsforpligtelser til forbrugerne.
Regeringen arbejder for afskaffelsen af reglerne om, at den
erhvervsdrivende forpligtes til at acceptere fortrydelsesretten ved online
køb af en vare, hvis en forbruger har brugt en vare mere, end hvad der
kunne forventes afprøvet i en fysisk butik. Derudover arbejder regeringen
for afskaffelsen af den erhvervsdrivendes forpligtelse til at refundere
købesummen til forbrugeren, før den erhvervsdrivende har modtaget varen
retur fra forbrugeren.
Det har længe været en dansk prioritet, at dørsalg ikke skal være tilladt.
Regeringen arbejder derfor for, at det er muligt for medlemslandene at
forbyde dørsalg og opretholde nationale regler om uanmodet henvendelse
samt, at forslaget i tilstrækkelig grad begrænser, hvornår erhvervsdrivende
i andre tilfælde må rette uanmodet henvendelse til forbrugerne.
Forbrugere handler i stadig stigende omfang på online markedspladser og
platforme. Regeringen lægger vægt på, at der skal sikres mere
gennemsigtighed på online markedspladser og platforme, så det bliver klart
for forbrugerne, hvorvidt sælger er erhvervsdrivende eller forbruger, og
derved om EU's forbrugerlovgivning finder anvendelse for aftalen eller ej.
Regeringen mener, at kravene til online markedspladser skal være lig de
krav, som stilles i artikel 5 i forslag til forordning om erhvervsdrivende og
online platforme
3
. Det er dog vigtigt at den erhvervsdrivendes
oplysningsforpligtelse ikke bliver uforholdsmæssig byrdefuld.
Det er ligeledes en vigtig prioritet for regeringen, at den stærke
forbrugerbeskyttelse opretholdes i Danmark med hensyn til videresalg af
billetter til idræts- og kulturarrangementer til overpris. Det har i en
3
jf. KOM (2018) 238
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0029.png
Side 29
årrække været strafbart i Danmark både at udbyde og videresælge billetter
til kultur- og idrætsarrangementer til et højere beløb, end billetterne
oprindelig er erhvervet for. Dette er med til at dæmme op for eventuel
spekulation, herunder systematisk, i opkøb af billetter til kultur- og
idrætsarrangementer og dermed til at sikre, at forbrugerne ikke tvinges til
at betale overpris for billetter. Derfor lægger regeringen afgørende vægt på,
at der i forbindelse med en regulering af videresalg af billetter opnås en
løsning, der betyder, at man kan opretholde den høje danske
forbrugerbeskyttelse, jf. nugældende lovgivning.
Regeringen støtter forslaget om at indføre fælles vejledende kriterier for
pålæggelse af sanktioner. I forhold til overtrædelser, der involverer flere
medlemsstater, arbejder regeringen for, at sanktioner skal være mærkbare
og have forebyggende effekt, men er, som udgangspunkt skeptisk over for,
at medlemslandene forpligtes til at fastsætte et niveau for bøder, uden at
kunne tilpasse dette til det øvrige nationale strafniveau. Direktivforslagets
sanktionsbestemmelser er imidlertid afgrænset til særlige situationer og er
ikke til hinder for, at bøder, der pålægges i medfør af forslaget, kan
tilpasses til det nationale bødeniveau, så længe den maksimale
bødestørrelse mindst svarer til en nærmere bestemt procentdel af
virksomhedens omsætning. Regeringen finder det samtidig positivt, at
forslagets fælles kriterier for pålæggelse af sanktioner er vejledende.
Regeringen er skeptisk over for, at medlemsstaterne skal tage hensyn til
forbrugernes generelle interesser, når indtjeningen fra bøder skal fordeles
og lægger vægt på, at der ikke fastsættes regler herom.
Med forslaget lægges der også op til, at medlemslandene skal sikre, at
forbrugerne kan ophæve en kontrakt eller kræve erstatning for
virksomheders urimelige handelspraksis. Regeringen støtter formålet med
forslaget, som er at styrke forbrugerbeskyttelsen og øge den private
håndhævelse af reglerne.
I Danmark har forbrugerne i dag adgang til i nogle situationer at ophæve
en kontrakt efter reglerne i købeloven og aftaleloven. Vi har således
allerede regler, der har til formål at sikre forbrugerne i aftaler, der indgås
med erhvervsdrivende. Det er vigtigt at reglerne i direktivet sikrer, at der er
en balance mellem hensynet til forbrugerne på den ene side og hensynet til de
erhvervsdrivende på den anden. Regeringen lægger derfor vægt på, at regler
om at forbrugeren har ret til at ophæve en kontrakt som følge af en
erhvervsdrivendes urimelige handelspraksis er i tråd med de eksisterende
regler i købeloven.
Forbrugerne kan også allerede i dag kræve erstatning for overtrædelser af
markedsføringsloven, hvis dansk rets almindelige erstatningsbetingelser er
opfyldt. Det fremgår af markedsføringsloven. Vi har således også allerede
en fornuftig ramme i Danmark i forhold til erstatning. Regeringen mener
ikke, at der bør vedtages særlige erstatningsregler vedrørende urimelig
kom (2018) 0185 - Bilag 2: Samlenotat vedr. bedre håndhævelse og modernisering af EU's forbrugerbeskyttelsesregler
2032770_0030.png
Side 30
handelspraksis, som adskiller sig fra dansk rets almindelige
erstatningsbetingelser. Regeringen ønsker bl.a. ikke at forbrugerne skal
kunne få ret til erstatning for ikke-økonomiske tab. Regeringen lægger derfor
vægt på, at det præciseres, at medlemsstaterne kan fastsætte betingelserne
for, at forbrugere, der lider skade som følge af urimelig handelspraksis, kan
opnå erstatning.
Endelig stiller regeringen sig skeptisk over for behovet for regulering på
området for produkter, som umiddelbart markedsføres som identiske i
forskellige medlemsstater, men som i forhold til sammensætning og
karakteristiska er forskellige (Dual Quality of products) og vil derfor arbejde
for, at bestemmelsen tages ud af forslaget, således at problemstillingen kan
blive undersøgt nærmere, inden man evt. fremsætter forslag til regler for
området.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg på møde den 8. februar 2019 forud for rådsmødet
(konkurrenceevne
indre markedsdelen) den 18. februar 2019.
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den
25. maj 2018.