Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0239 Bilag 2
Offentligt
1948004_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
18. september 2018
18/04868-30
Indhold
Direktivforslag vedr. brugen af digitale værktøjer og processer inden
for selskabsret, KOM (2018) 0239 ............................................................ 2
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
2/13
Direktivforslag vedr. brugen af digitale værktøjer og processer inden
for selskabsret, KOM (2018) 0239
Notatet er en opdatering af grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 11. juni 2018. Ændringerne er fremhævet med
fed/kursiv.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 25. april 2018 et forslag til ændring af sel-
skabsdirektivet 2017/1132/EU. Forslaget indeholder krav om, at medlems-
landene skal sikre brugen af digitale værktøjer og processer i løbet af en
virksomheds livscyklus.
Formålet med forslaget er at understøtte det digitale indre marked og yder-
ligere digitalisere registrering og indberetning af virksomhedsoplysninger
til offentlige myndigheder.
Ændringerne omfatter blandt andet styrket digitalisering af virksomheder-
nes kontakt med myndigheder i forbindelse med registrering og indberet-
ning af registreringsoplysninger. Dette sker blandt andet ved at opdatere
de nuværende regler, samt tilpasse reglerne til i henhold til "engangsprin-
cippet", som indebærer, at borgere og virksomheder ikke bør indgive de
samme oplysninger til offentlige myndigheder mere end én gang.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser
og
mindre
statsfinansielle konsekvenser vedr. opdatering af IT-systemer samt er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder, både i form af
lettelser og byrder.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens formål med forslaget om at
sikre brugen af digitale redskaber på tværs af EU.
Regeringen finder det vigtigt at der opnås en balanceret tilgang til regi-
streringsreglerne, der på den ene side skal sikre større mobilitet for danske
virksomheder, som ønsker at etablere sig i et andet medlemsland, og på
den anden side ikke stille uhensigtsmæssige registreringskrav til virksom-
heder. Regeringen finder det desuden vigtigt med gensidig anerkendelse af
elektroniske dokumenter og information samt, at virksomheder ikke skal
indberette de samme oplysninger til myndigheder i flere forskellige med-
lemsstater.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
1948004_0003.png
3/13
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 25. april 2018 sit forslag om ændring af
direktiv (EU) 2017/1132 for så vidt angår brugen af digitale værktøjer og
processer inden for selskabsret
1
. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 14. maj 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50, som er retsgrund-
laget for EU’s kompetence til at handle på selskabsrettens område. For-
slaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og Eu-
ropa-Parlamentet er medlovgiver.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens ”selskabspakke”.
Pakken består af to forslag, hvor det andet forslag vedrører regler om græn-
seoverskridende fusioner, spaltninger og flytning af hjemsted.
Denne del af pakken vedrører forslag om digitale løsninger til virksomhe-
der i det indre marked gennem hele deres livscyklus.
Forslaget
fremsættes som opfølgning på Kommissionens ’En strategi for et
digitalt indre marked i EU’ fra 2015 og Kommissionens ’EU-handlingspla-
nen for e-forvaltning for 2016-2020
Fremskyndelse af forvaltningernes
digitale omstilling’.
Kommissionen har i foråret 2017 afholdt en offentlig høring om digitali-
sering af selskabsretten. Regeringen afgav høringssvar til Kommissionen i
juli 2017. Folketingets Europaudvalg blev orienteret om høringssvaret den
20. juli 2017. Kommissionen konkluderede på baggrund af høringen, at der
er markante forskelle mellem medlemslandene, når det kommer til brugen
af digitale løsninger. Kommissionen fandt, at manglen på digitale løsninger
i medlemslandene medfører unødvendige byrder for virksomhederne og
ønsker med forslaget at sikre lige forhold og fair konkurrence for virksom-
heder på tværs af landegrænser.
Europa Parlamentet opfordrede i 2017 Kommissionen til at fremme digi-
tale løsninger yderligere gennem virksomheders livscyklus og understre-
gede vigtigheden af sammenkobling af virksomhedsregistre i EU .
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at hjælpe virksomheder med at flytte på tværs
af grænser ved hjælp af digitale løsninger. Det er hensig-ten, at kapital-
1
(KOM (2018) 239)
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
1948004_0004.png
4/13
selskaber i EU kan blive registreret, oprette filialer og indberette doku-
menter til de nationale virksomhedsregistre digitalt. Formålet er at gøre
procedurerne for etablering af kapitalselskaber i EU hurtigere og mere
omkostningseffektive.
Kommissionen foreslår at revidere selskabsdirektivet for at styrke digitali-
seringen af virksomhedernes kontakt med myndigheder i forbindelse med
registrering og indberetning af registreringsoplysninger. Dette opnås bl.a.
ved at:
fastsætte ny regulering
i lyset af digitaliseringens muligheder,
tilpasse regler i henhold til ”engangsprincippet”,
yderligere harmonisere reglerne på tværs af medlemsstaterne.
Forslaget indeholder regulering om øget digitalisering og værktøjer for ak-
tieselskaber
(herunder kommanditaktieselskaber) og
anpartsselskaber
(herunder iværksætterselskaber) samt deres filialer og supplerer således
Kommissionens forslag om oprettelse af en fælles digital portal
2
.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens for-
slag.
Digital registrering og indberetning af virksomhedsoplysninger
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne udvikler digitale løsninger,
som gør det muligt for kapitalselskaber og filialer at registrere sig samt æn-
dre og indberette selskabsoplysninger online. Det foreslås også, at digital
registrering af et kapitalselskab eller en filial skal afsluttes inden for fem
arbejdsdage. Gebyrer, som bliver pålagt i forbindelse med registreringer,
skal være transparente og må ikke overstige de administrative udgifter.
Kommissionens forslag forpligter desuden medlemsstaterne til at sikre, at
de, der ønsker at etablere og drive kapitalselskaber og filialer på tværs af
grænser, har digital adgang til alle relevante oplysninger om registrering og
indberetning af registreringsoplysninger. Yderligere skal medlemsstaterne
stille digitale skabeloner til rådighed, som skal
kunne
bruges i forbindelse
med registreringer.
Endelig stilles krav om, at oplysninger og skabeloner skal stilles til rådig-
hed på mindst et sprog, ud over sproget i den registrerende medlemsstat.
Engangsprincippet og sammenkobling af registreringssystemer
2
KOM (2017) 256. Forslaget om en digital portal vil bl.a. give virksomheder onlineadgang til op-
lysninger, procedurer, mulighed for og bistands- og problemløsningstjenester på tværs af medlems-
staterne.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
1948004_0005.png
5/13
Forslaget understøtter ”engangsprincippet”, som indebærer, at borgere og
virksomheder ikke bør indgive de samme oplysninger til offentlige myn-
digheder mere end én gang.
Der er i henhold til det gældende selskabsdirektiv oprettet et registersam-
menkoblingssystem
Business Register Interconnection System
(BRIS),
hvor borgere har adgang til visse oplysninger om selskaber og filialer i alle
medlemsstaterne. Systemet anvendes endvidere til udveksling af oplysnin-
ger mellem selskabsregistrene i medlemsstaterne. Forslaget medfører en
væsentlig udvidelse af dette system. Det medfører blandt andet, at med-
lemsstaterne skal orientere hinanden, hvis eksempelvis en filial, som er re-
gistreret i en anden medlemsstat, lukker. Ligeledes skal der orienteres om
ændringer af selskabers selskabsoplysninger, herunder navn, registrerings-
nummer, hjemsted og status.
Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne skal kunne udveksle oplysnin-
ger om personer, der er pålagt konkurskarantæne, således at medlemssta-
terne kan vælge at nægte en person at deltage i ledelsen af et selskab, så-
fremt personen er frataget retten til dette i en anden medlemsstat.
Adgang til selskabsoplysninger gennem BRIS
Kommissionen foreslår at udvide listen over
de
virksomhedsoplysninger,
der som minimum skal leveres fra medlemsstaternes registre uden bereg-
ning.
Det omfatter følgende oplysninger:
- virksomhedens navn og virksomhedsform,
- hjemsted og medlemsstat, hvor virksomheden er registreret,
- virksomhedens registreringsnummer og EUID
3
,
- virksomhedens hjemmeside (hvis relevant),
- virksomhedens juridiske status (normal, ophørt, under konkurs,
mv.),
- virksomhedens formål,
- antal ansatte i virksomheden,
- navne på tegningsberettigede personer i henhold til virksomhedens
tegningsregel og
- informationer om virksomhedens filialer i andre medlemsstater,
herunder filialnavn, registreringsnummer, EUID og medlemsstat
hvor filialen er registreret.
Det foreslås samtidig, at registreringsoplysninger fremover skal anses for
at være offentliggjort, når de er registreret digitalt. Det overlades til de en-
3
EUID defineres som en u
nik identifikation for det selskab, der er genstand for meddelelsen.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
1948004_0006.png
6/13
kelte medlemslande at beslutte om man fortsat ønsker at udgive registre-
ringstidende, men informationer hertil skal indhentes fra virksomhedsregi-
stret og ikke fra virksomhederne jf. ”engangsprincippet”.
For at understøtte muligheden for sammenkobling af virksomhedsregi-
strene på tværs af EU, foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne forplig-
tes til at sikre, at alle oplysninger, som indberettes i registrene i forbindelse
med registrering af virksomheder og virksomhedsoplysninger, er i maskin-
læsbart og søgbart format eller findes som strukturerede data. Medlemssta-
terne har 5 år til at leve op til denne bestemmelse.
Elektroniske identifikationsmidler
Det foreslås, at medlemsstaterne sikrer, at visse elektroniske identifikati-
onsmidler, i Danmark f.eks. NemID, kan anvendes til at identificere bor-
gere i forbindelse med digital registrering af virksomheder og digital ind-
beretning af registreringsoplysninger
på tværs af grænserne.
Det foreslås,
at medlemsstaterne anerkender følgende:
-
-
et elektronisk identifikationsmiddel som er udstedt under en elek-
tronisk identifikationsordning i medlemsstaten og
elektroniske identifikationsmidler, som er udstedt i en anden med-
lemsstat, og som er underlagt reglerne i forordning om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktio-
ner på det indre marked
4
.
Direktivforslaget indeholder mulighed for, at medlemsstaterne kan fravige
reglerne om anerkendelse af elektroniske identifikationsmidler i tilfælde af
reel mistanke om svig.
Bekæmpelse af svig
Forslaget omfatter mulighed for at indføre regler om, at der kan kræves
fysisk fremmøde i tilfælde af reel mistanke om svig. Herudover foreslår
Kommissionen, at medlemslandene kan anmode andre medlemsstater om
oplysninger i frakendelses- og konkurskarantæneregistre.
Gennemførelsesforanstaltninger og delegerede retsakter
Efter forslaget tillægges Kommissionen beføjelser til at vedtage gennem-
førelsesretsakter, der sikrer implementeringen af de nye bestemmelser
vedrørende registersammenkoblingssystemet. Kommissionen vedtager li-
geledes gennemførelsesretsakter for tekniske specifikationer af visse for-
mer for udveksling af oplysninger under direktivet, herunder udveksling
af oplysninger vedrørende konkurskarantæne.
4
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. 910/2014 af 23. juli 2014
om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre
marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
1948004_0007.png
7/13
Implementering i national lov
Kommissionen foreslår, at direktivet skal implementeres i national lovgiv-
ning senest to år efter, at direktivet er trådt i kraft.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Forslaget behandles i Retsudvalget
(JURI). Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig konkret om forsla-
get. Retsudvalgets rapporteur, Tadeusz Zwiefka (EPP), har den 26. juli
2018 udformet udkast til rapport om foreslåede ændringer. Det er forvent-
ningen, at ændringsforslaget skal behandles i retsudvalget den 19-20. no-
vember 2018, og herefter skal behandles på plenarmødet i december
2018.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det overordnede formål med ændringsforslaget
er at sikre, at EU’s indre marked fungerer tilfredsstillende i virksomheder-
nes fulde livscyklus, når det er i kontakt med myndighederne med henblik
på registrering og indberetning af registreringsoplysninger.
Uden EU-regulering vil virksomheder fortsat være underlagt nationale reg-
ler med ringe udsigter til omkostningseffektiv administrativ behandling hos
myndigheder. Det kan medføre barrierer for selskabernes (især SMV’er-
nes) muligheder for, at etablere sig i andre EU-lande. Kommissionen vur-
derer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
formålet med direktivet ikke i tilstrækkeligt omfang kan opnås på med-
lemsstatsniveau, men derimod bedre kan opnås på EU-plan.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at manglen på digitale
løsninger på tværs af medlemslandene skaber administrative byrder for
virksomhederne, navnlig for dem, der driver virksomhed i flere medlems-
stater. Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, idet regeringen deler Kommissionens vurdering af, at
de tilsigtede mål nødvendiggør et fælleseuropæisk initiativ.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører følgende dansk lovgivning:
Lov om aktie- og anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089
af 14. september 2015 (selskabsloven)
Lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf. lovbekendtgørelse
nr. 653 af 15. juni 2006 (CVR-loven)
Årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december
2015.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
1948004_0008.png
8/13
Samt bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lovgivning, herunder:
Bekendtgørelse nr. 1466 af 25. november 2016 om anmeldelse, re-
gistrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen
(Anmeldelsesbekendtgørelsen)
Bekendtgørelse nr. 1510 af 13. december 2013 om førelse af et re-
gister over pålagte konkurskarantæner
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Idet de foreslåede regler i vidt omfang allerede afspejler reglerne i dansk
ret, vil en vedtagelse af forslaget alene medføre begrænsede ændringer i
dansk lovgivning, herunder i bekendtgørelser. De foreslåede regler gælder
alene for kapitalselskaber
dvs. aktieselskaber og anpartsselskaber, herun-
der partner- og iværksætterselskaber. Visse af reglerne gælder alene for an-
partsselskaber.
Der er konkrete registreringskrav i direktivet, som varierer fra reglerne i
selskabsloven og de udmøntende bekendtgørelser. Det vil medføre lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser. Forslaget vil bl.a. medføre ændringer i anmel-
delsesbekendtgørelsen, for så vidt angår anerkendelse af identifikations-
midler, som er godkendt i andre medlemsstater. Der skal tillige i anmeldel-
sesbekendtgørelsen implementeres regler om anvendelsen af skabeloner
ved selskabers stiftelse. Kravene i anmeldelsesbekendtgørelsen til sprog for
selskabsretlige dokumenter skal ligeledes ændres.
Forslaget medfører, at der skal ske videregivelse af oplysninger om perso-
ner, som er pålagt konkurskarantæne til andre selskabsregistre, hvilket kræ-
ver hjemmel i lov eller i bekendtgørelse. Hjemlen kan indsættes i bekendt-
gørelse om førelse af et register over pålagte konkurskarantæner.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget
medfører ændringer af statslige it-systemer og drift, herunder behandling
af virksomhedsstiftelser og virksomhedsregistreringer.
Det fremgår af forslaget, at der stilles krav om, at dokumenter gemmes i
maskinlæsbart og søgbart format eller som strukturerede data, hvilket vil
kræve en ændring af Erhvervsstyrelsens IT-systemer, som på nuværende
tidspunkt ikke indeholder den foreslåede løsning.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
9/13
Endvidere foreslås det, at registersammenkoblingssystemet (BRIS) udvi-
des væsentligt, hvilket tilsvarende kræver, at der implementeres ændringer
i Erhvervsstyrelsens IT-systemer.
Det fremgår desuden af forslaget, at det skal være muligt at registrere virk-
somheder ved hjælp af skabeloner for stiftelsesdokumenter. Offentlige IT-
systemer understøtter ikke denne mulighed i dag, idet den danske registre-
ringsmodel baserer sig på aftalefrihed, hvorfor implementering også på
dette område vil medføre ændringer af offentlige IT-systemer.
Det er således regeringens vurdering, at forslaget vil få statsfinansielle kon-
sekvenser, da forslaget medfører ændringer af statslige IT-systemer.
Om-
kostningerne estimeres til at udgøre i alt 5,6 mio. kr. over 4 år, heraf 4
mio. kr. til it-udvikling og teknisk infrastruktur og 1,6 mio. kr. til it-
drift/vedligehold. Forslaget påvirker ikke kommunernes eller regioner-
nes økonomi.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at de foreslåede regler kan stimulere europæiske virksomhe-
ders vækstpotentiale ved at digitalisere processen med etablering og drift
af virksomhederne.
Forslaget kan potentielt medføre administrative konsekvenser over 4 milli-
oner kroner årligt. Forslaget indeholder både byrder og lettelser og nær-
mere vurdering af de administrative konsekvenser vil blive foretaget i for-
bindelse med implementering af direktivet.
De administrative byrder består i, at forslaget fremsætter minimumskrav i
forbindelse med registrering af selskaber. Størstedelen heraf vurderes imid-
lertid at stemme overens med gældende dansk ret. De administrative lettel-
ser følger af, at forslaget lægger op til et engangsprincip i forhold til regi-
strering af oplysninger for selskaber på tværs af europæiske lande.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærknin-
ger 14. maj 2018. Der er indkommet høringssvar med indholdsmæssige be-
mærkninger fra DI, Finans Danmark, og LO. De indkomne bemærkninger
sammenfattes nedenfor.
DI støtter
op om Kommissionens formål og størstedelen af forslaget om
digitalisering af værktøjer og processer inden for selskabsret,
men er ufor-
stående over for, at aktieselskaber er foreslået at kunne undtages fra regler-
nes anvendelsesområde, da bl.a. sondringen mellem A/S og ApS sjældent
er relevant, hverken ud fra et juridisk eller praktisk perspektiv. Derudover
anfører DI, at man ikke kan se argumentet for, at stiftelses af selskaber ved
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
10/13
apportindskud skal kunne begrunde indskrænkninger i selskabernes mulig-
heder for online registrering.
DI lægger stor vægt på, at online registrering skal ske uden fysisk tilstede-
værelse, da det ellers vil stride mod formålet med online registrering. DI
finder dog rimeligt, at medlemslandene
som en forsikring mod bedrageri
kan kræve fysisk tilstedeværelse i ekstraordinære situationer. Undtagel-
sesmulighederne bør ikke udvides i de videre EU-forhandlinger. For så vidt
angår reglerne om registreringsnægtelse af ”disqualified directors” påpeger
DI, at der ikke er foreslået en fælles definition på, hvad der ligger i
”disqualified”. I lyset heraf finder DI, at hver enkelt medlemsstat selv be-
stemmer, hvilke eventuelle diskvalifikationsgrunde, der skal være afgø-
rende i dets eget land. DI er positiv overfor introduktionen af ”engangs-
princippet”, som DI anfører
længe har været en urimelig administrativ
byrde for selskaberne ifbm. registrering og offentliggørelse af oplysninger
i visse medlemslande. Endvidere støtter DI formålet om at gøre selskabs-
oplysningerne lettere tilgængelige ved hjælp af maskinlæsbare og søgbare
dokumenter samt en gratis adgang til oplysninger via Registersammenkob-
lingssystemet. Modsat finder DI det uhensigtsmæssigt, at der skal være ad-
gang til oplysninger om antal af medarbejdere, da antallet af medarbejdere
kan variere meget. Endelig bakker
DI op om et ”engangsprincip” også i
forhold til registreringer, der vedrører udenlandske filialer.
Finans Danmark
anfører indledningsvist, at man er positiv over for Kom-
missionens forslag, der kan øge virksomhedernes mobilitet i EU gennem
bl.a. effektive og sikre digitale løsninger. Disse tiltag kan lette de admini-
strative byrder for virksomhederne, hvilket Finans Danmark er positiv
overfor. Derudover finder Finans Danmark det positivt, at forslaget vil lette
adgangen til at etablere og omstrukturere selskaber i EU under hensyn til
behørig kreditor-, kapitalejer- og medarbejderbeskyttelse. I den forbindelse
anbefaler Finans Danmark, at regeringen arbejder for at sikre, at den gæl-
dende beskyttelse af kreditorer, kapitalejere og medarbejdere i de danske
regler ikke forringes med dette forslag.
LO
anfører, at man i Danmark har arbejdet proaktivt med at skabe en digi-
tal platform for at lette de administrative byrder for virksomhederne, og
derfor finder LO Kommissionens forslag positivt, da man mener, at der er
et behov for modernisering af de nuværende platforme, hvilket vil skabe
transparens og lette byrderne for virksomhederne. LO ønsker oplyst, hvor-
for anpartsselskaber kan undtages fra kravet om fuld digital virksomheds-
registrering.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
11/13
De foreløbige tilkendegivelser fra de øvrige EU-lande viser, at der er ge-
nerel opbakning til forslaget. Der er dog forsat punkter i forslaget, som
diskuteres mellem medlemsstaterne.
Det østrigske formandskab har den 31. august 2018 fremsendt et æn-
dringsforslag, hvor medlemsstaternes skriftlige kommentarer til Kom-
missionens direktivforslag er forsøgt indarbejdet (herefter kompromis-
forslaget).
De punkter i forslaget, som forsat diskuteres, omhandler blandt andet,
hvad der skal forstås ved definitionen ”registration of a company”, om
medlemsstaterne skal have mulighed for at anvende andre identifikati-
onsmidler end dem der specifikt er nævnt i forslaget, fx videokonferen-
cer og om hvornår medlemsstaterne skal kunne fravige reglerne om digi-
tal registrering, fx i tilfælde af reel mistanke om identitetsforfalskning.
Derudover har der været drøftelser om, hvilke informationer medlems-
staterne skal dele om de personer, som er registreret i medlemsstaternes
konkurskarantæneregistre, da der er væsentlig forskel på reglerne om
konkurskarantæne i de forskellige medlemsstater.
Det har derudover været drøftet, hvilke selskabsoplysninger, som skal
være tilgængelige igennem registersammenkoblingssystemet (BRIS).
Der er store forskelle på medlemsstaternes holdninger til fristen for regi-
strering, som er forslået ændret til 5 dage, og som i kompromisforslaget
foreslås at kunne fraviges op til 21 dage. Nogle af medlemsstaterne me-
ner, at fristen er for uambitiøs, mens andre mener, at der bør være læn-
gere tid til at foretage registreringerne.
Derudover har implementeringsfristen været genstand for drøftelser, da
nogle af medlemsstaterne mener, at den er for kort. Implementeringsfri-
sten foreslås forlænget i kompromisforslaget.
Det er forventningen, at der vil kunne opnås enighed om en generel ind-
stilling til forslaget i Rådet inden udgangen af 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked bør være åbent overfor inno-
vation og konkurrence. Der bør derfor være fokus på at minimere de admi-
nistrative byrder for virksomheder ved at digitalisere processen med etab-
lering og drift. Endvidere bør det sikres, at der ikke indføres unødige byrder
for erhvervslivet eller det offentlige.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
12/13
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag til revision af reg-
lerne i selskabsdirektivet med henblik på en digital omstilling i hele EU.
Regeringen finder det vigtigt at sikre en balanceret tilgang til registrerings-
reglerne, der skal sikre større mobilitet for danske virksomheder, som øn-
sker at etablere sig i et andet medlemsland, uden at der samtidig stilles uri-
melige registreringskrav til virksomheder. Det bør tilstræbes, at unødige
byrder undgås, og at registreringsoplysninger kan deles på tværs af med-
lemslandene på bedst mulig måde.
Regeringen lægger vægt på, at registreringen af selskaber er hurtig og ef-
fektiv. Regeringen lægger dog også vægt på, at der er mulighed for at fore-
tage kontroller af de dokumenter og oplysninger, som selskaber indberetter,
således at svig imødegås i videst muligt omfang. Den foreslåede ordning,
hvorefter registrering skal være foretaget inden for fem arbejdsdage, giver
efter regeringens holdning ikke tilstrækkelige muligheder for at foretage
kontrol i alle tilfælde.
Regeringen vil arbejde for, at beholde muligheden
for udvidelse til 21 dage, som er foreslået i kompromisforslaget.
For så vidt angår ”engangsprincippet” finder regeringen det positivt, at reg-
lerne skal sikre, at virksomheder ikke skal indberette de samme oplysninger
til myndigheder i flere forskellige medlemsstater.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om, at dokumenter i virksom-
hedsregistrene skal være i maskinlæsbart og søgbart format eller som struk-
turerede data, da dette vil gøre virksomhedsoplysningerne lettere tilgænge-
lige.
Regeringen støtter, at der arbejdes på at klargøre definitionen af ”regi-
stration of a company”, således at retsstillingen er klar og fortolkes
overensstemmende mellem medlemsstaterne.
Regeringen er af den opfattelse, at der ikke er noget problematisk i, at der
etableres mulighed for, at medlemsstaterne kan anvende andre identifi-
kationsmidler end de, der er specifikt nævnt i forslaget, idet det dog forsat
bør være op til medlemsstaterne, om de vil acceptere sådanne midler.
For så vidt angår udveksling af oplysninger om personer med konkurs-
karantæne, støtter regeringen, at der ved udvekslingen af oplysninger
fremsendes yderligere informationer end foreslået, da der er stor forskel
på reguleringen af konkurskarantæne i de forskellige medlemsstater. Det
vil således kun være et brugbart værktøj, hvis det beskrives hvad grund-
laget for en konkurskarantæne er, naturligvis med respekt for regulering,
der hindrer udveksling af nærmere oplysninger om konkrete sager.
kom (2018) 0239 - Bilag 2: Samlenotat om brugen af digitale værktøjer i selskabsret
13/13
Regeringen finder det positivt, at der udveksles yderligere oplysninger
gennem BRIS, så længe der er tale om oplysninger der er tilgængelige i
de nationale selskabsregistre.
Regeringen vil arbejde for, at reglerne generelt er i overensstemmelse med
de gældende danske regler af hensyn til de administrative byrder for er-
hvervslivet
og det offentlige, og at evt. omkostninger forbundet med for-
slaget står mål med de forventede gevinster.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 11. juni 2018 modtaget et grund- og
nærhedsnotat vedrørende dette direktivforslag.