Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0461 Bilag 3
Offentligt
1997426_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Grønlandsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017 - 38554
ANA
07-12-2018
GRU alm. del
svar på spørgsmål 9 fra Aaja Chemnitz Larsen
stillet den 13. november 2018 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
I forlængelse af ministerens svar på GRU alm. del
spm. 4 bedes
ministeren redegøre for,
hvordan Regeringen vil undgå, at midler til EU’s
partnerskabsaftale med Rigsfællesskabet udhules med den nye MFF. Der
henvises i den forbindelse til, at med det nuværende udkast til budget for
den kommende budgetperiode (MFF) ændres Grønlands position i EU.
Grønland har i dag begrænset adgang til OLT puljen, men fik f.eks. midler
til nødhjælp fra EU efter naturkatastrofen i Nuugaatsiaq. Der er således
ikke tale om ny adgang til nødhjælpsmidler. Midler til den nuværende
partnerskabsaftale kommer ikke fra
EU’s
budget, men fra European
Development Fund. Med det nuværende forslag til EU’s
budget for 2021-
2027, bliver midlerne til partnerskabsaftalen imidlertid en del af EU’s
budget. Det betyder på sigt, at partnerskabsaftalen kan blive udhulet og
andre OLT lande kan gå efter at modtage en større andel af OLT puljen,
hvilket kan have enorme negative konsekvenser for Grønland.
Besparelsen på 165 mio. kr. kan således kun være et første skridt imod en
klar forringelse af partnerskabsaftalen.
Svar
Det er vigtigt for regeringen, at midler
til EU’s partnerskab
med Grønland
og Danmark ikke udhules i den nye MFF, og regeringen arbejder derfor
fortsat
i tæt koordination med Naalakkersuisut
for, at dette sikres.
Jf. svar på GRU alm. del
spørgsmål 4, indebærer Kommissionens forslag
til
samarbejdet mellem de oversøiske lande og territorier (herunder Grønland),
at de
midler, der på forhånd landeallokeres til Grønland reduceres med 22 mio.
kom (2018) 0461 - Bilag 3: Kopi af GRU alm. del - svar på spm. 9 om hvordan Regeringen vil undgå, at midler til EU’s partnerskabsaftale med Rigsfællesskabet udhules med den nye MFF, fra udenrigsministeren
1997426_0002.png
2
euro, mens der som et nyt element i den fælles retsakt for Grønland og de
oversøiske lande og territorier er inkluderet en fælles pulje på 45 mio. euro,
som konkurrenceudsættes.
Tabel 1
Samarbejdet mellem de oversøiske lande og territorier (herunder Grønland)
Mio. euro, 2018-priser
Samlet støtte til Grønland og
OLT’erne
- Herunder øremærket til
Grønland
-Herunder konkurrenceudsatte
OLT-midler, som Grønland kan
søge
2014-2020
594
222
22
2021-2027
444
200
45
Forskel (euro)
-150
-22
+23
Forskel (pct.)
-25,3
-9,9
+104,6
1
Anm: Fsva. sammenligningen af støtteniveauet til Grønland, tages der udgangspunkt i retsakten for
Grønlandsbeslutningen i indeværende MFF og Kommissionens forslag til retsakten vedr. samarbejdet
mellem de oversøiske lande og territorier (herunder Grønland) i den kommende MFF 2021-2027. Fsva.
sammenligningen af de konkurrenceudsatte midler, som Grønland har adgang til, tages der i indeværende
periode udgangspunkt i niveauet i den Europæiske Udviklingsfond (envelope B). 1) Den angivne forskel i
pct. bør ses med det forhold in mente, at der ud over den afsatte bevilling under 'envelope B' også er tale om
en yderligere tematisk pulje med et vejledende beløb i størrelsesordenen 17,5 mio. euro, som hører under
den regionale pulje under den Europæiske Udviklingsfond, og som Grønland i princippet også har mulighed
for at søge. Det bemærkes dog, at denne pulje for nuværende ikke er frigivet og at der ikke ligger en endelige
aftale fast om udmøntningen såvel som det endelige beløb for denne pulje, hvorfor den ikke medtages
særskilt i tabellen.
Kilde: Kommissionen
I indeværende periode har Naalakkersuisut, jf. spørgsmålet, kunne søge en
pulje af konkurrenceudsatte midler på 22 mio. euro gennem den
Europæiske Udviklingsfond, som i dag ligger uden for EU's budget. Alle
de oversøiske lande og territorier har adgang til denne pulje, der således
f.eks. også dækker humanitær- og nødhjælpsassistance efter orkaner i
Caribien. Grønland har efter det oplyste ikke hjemtaget midler herfra i
indeværende periode. Naalakkersuisut oplyser ift. den konkrete sag med
nødsituationen i Nuugaatsiaq, at ansøgnings- og bevillingsproceduren blev
vurderet for administrativ tung
bl.a. som følge af forventet
tidsperspektiv for støtte og krav om udbudsregler mv.
og at der derfor
ikke blev opnået støtte fra EU's nødhjælpsmidler.
Med Kommissionens forslag til den næste MFF-periode, lægges de
konkurrenceudsatte midler ind i EU's budget. Det betyder, at adgang til
midlerne forbedres, idet også ansøgningsproceduren simplificeres.
I tillæg til muligheden for hjemtag af konkurrenceudsatte midler under
Samarbejdet mellem de oversøiske lande og territorier (herunder
Grønland) lægges der i Kommissionens forslag op til, at Grønland og de
oversøiske lande og territorier i den kommende MFF-periode får adgang
til at hjemsøge midler fra det nye, sammenlagte Instrument for Udvikling,
kom (2018) 0461 - Bilag 3: Kopi af GRU alm. del - svar på spm. 9 om hvordan Regeringen vil undgå, at midler til EU’s partnerskabsaftale med Rigsfællesskabet udhules med den nye MFF, fra udenrigsministeren
3
Naboskab og Internationalt Samarbejde
(NDICI) under EU’s eksterne
politikker. Ligeledes lægges der op til, at Grønland og de oversøiske lande
og territorier fortsat vil kunne hjemtage midler fra en lang række EU-
interne programmer såsom Erasmus, Horizon Europe, InvestEU og
Civilbeskyttelsesmekanismen.
Regeringen finder det vigtigt, at Grønland i praksis kan drage størst mulig
fordel af de muligheder for finansiering, som de konkurrenceudsatte puljer
og programmer giver i perioden fra 2021. Såfremt der måtte være interesse
herfor
når der senere i processen er skabt større klarhed over de nærmere
vilkår og muligheder
indgår regeringen gerne i en dialog med
Naalakkersuisut om, hvordan der i praksis kan sikres størst muligt
hjemtag.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen