Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0608 Bilag 6
Offentligt
1997390_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-42855
Fiskeripolitisk Kontor
MOF alm. del
svar på spørgsmål 184 fra Trine Torp (SF)
stillet den 13. november 2018 til ministeren for fiskeri og
ligestilling og nordisk samarbejde.
Spørgsmål 184
Det fremgår af ministerens besvarelse af MOF alm. del
spørgsmål 70 og
71, at bestanden af østlig østersøtorsk i flere år har været nedadgående.
Alligevel besluttede man ved mødet i EU’s ministerråd den 15. oktober
2018
med dansk støtte
at tillade en samlet fangstmængde for østlig
østersøtorsk i 2019 på 24.112 tons
– til trods for ICES’ rådgivning, der
anbefalede 16.685 tons. ICES har ikke kunne rådgive i forhold til MSY,
blandt andet pga. ændringer i vækst og dødelighed, og har derfor rådgivet
ud fra en forsigtighedstilgang. På samme rådsmøde vedtog man en
gydelukning i juli for at hjælpe torsken. ICES fremhæver, at gydelukninger
vil være en effektiv supplerende foranstaltning, men også at både
gydelukninger og et bæredygtigt fangstniveau er vigtige. Ministeren bedes
uddybe, hvordan Danmark på den ene side har forpligtet sig til at fiske
bæredygtigt i 2015 - og senest i 2020 - når overfiskeri fortsættes og støttes
på et niveau, der er 45 pct. højere end den videnskabelige rådgivning?
Svar
Rådgivningen fra Det Internationale Havforskningsråd, ICES, for den
østlige torskebestand i Østersøen er, som anført i spørgsmålet, givet ud
fra en forsigtighedstilgang med en anbefalet fangst på 16.685 tons i 2019.
Med dette niveau forudsætter ICES i sin rådgivningen, at fiskeriet alene
reguleres ved fangstbegrænsning i form af kvoter.
Kommissionen fremlagde den 31. august 2018 sit forslag til en kvote på
24.112 tons torsk kombineret med en lukkeperiode og undtagelser herfor
for fartøjer under 12 meter. Kommissionen har lagt til grund, at
kom (2018) 0608 - Bilag 6: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 184 og 185 om lukning af fiskeri efter østlig østersøtorsk i juli, og om der er fiskefartøjer, der vil være undtaget lukningen, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2
lukkeperioden er en supplerende regulering, som kan begrunde en større
kvote i forhold til en regulering med kvoter alene.
På rådsmødet den 15. oktober 2018 støttede alle EU medlemsstaterne
formandskabets kompromisforslag til TAC/kvoter for 2019. Det kan
oplyses, at kvoten for torsk i den østlige Østersø var uændret i forhold til
Kommissionens oprindelige forslag til denne kvote.
Grundforordningen indeholder målsætningen om, at maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY) gradvist skal nås inden udgangen af 2020. Det
kan i den sammenhæng nævnes, at det ud fra ICES rådgivningen kan
aflæses, at den fastsatte TAC ikke har været udnyttet fuldt ud siden 2012,
og at fangsterne i samme periode tillige har ligget under ICES
rådgivningen. På den baggrund kan det siges, at der ikke er et overfiskeri
efter torsk i den østlige Østersø. Det bemærkes i øvrigt, at ICES på
nuværende tidspunkt ikke rådgiver efter MSY for denne bestand, da
værdierne for gydebiomasse og fiskeridødelighed ikke kan bestemmes
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen