Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0636 Bilag 2
Offentligt
1965380_0001.png
1. Revision af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde
Nyt notat
KOM (2018) 636 final
1. Resumé
Kommissionen foreslår at indføre muligheden for at pålægge europæiske politiske partier og europæiske politiske
fonde (EPPF) finansielle sanktioner, såfremt de bevidst har påvirket eller forsøgt at påvirke valg til Europa-
Parlamentet ved at drage fordel af en overtrædelse af de gældende regler om beskyttelse af personoplysninger.
’Myndigheden for EPPF’ får tildelt fast personale og beføjelser som ansættelsesmyndighed.
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning. Forslaget vurderes
ikke at have væsentlige, økonomiske konsekvenser, da der lægges op til at finde midlerne hertil via omprioritering
inden for Europa-Parlamentets eksisterende rammer.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 636 final af 12. september 2018 fremsat forslag om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014
om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde (EPPF).
Forslaget angår en kontrolprocedure vedrørende overtrædelse af reglerne om beskyttelse af
personoplysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet. Forslaget er oversendt til Rådet
den 19. september 2018 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, særligt artikel 224, og på traktaten om oprettelse af det
Europæiske Atomenergifællesskab, særligt artikel 106a, og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen opfordrer til, at ændringerne af forordningen skal træde i kraft tidsnok til at kunne
have effekt inden valget til Europa-Parlamentet i maj 2019.
3. Formål og indhold
Ændringsforslagene til forordningen har til formål at imødegå risikoen for brud på
databeskyttelsesreglerne for personoplysninger. Misbrug af personoplysninger kan påvirke den
demokratiske debat og frie valg, herunder valgene til Europa-Parlamentet. Blandt andet sagen fra
2018 om Cambridge Analyticas påståede ulovlige behandling af brugerdata har givet anledning til
alvorlig bekymring for konsekvenserne af databeskyttelseskrænkelser i valgprocesser i EU.
Kommissionen finder ikke, at den nuværende EPPF-forordning
giver mulighed for ’effektivt at
afskrække og sanktionere’ misbrug af EU’s nye databeskyttelsesregler, der trådte i kraft i maj
2018, selvom misbrug forventes at kunne påvirke såvel valgkampen som selve valget.
Kommissionen foreslår derfor at udstrække den eksisterende mulighed for at pålægge EPPF
finansielle sanktioner til også at gælde i tilfælde af, at EPPF
bevidst påvirker eller forsøger at påvirke
valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en overtrædelse af de gældende regler om databeskyttelse.
Revisionen af forordningen skal ses i sammenhæng med Kommissionens meddelelse af 12.
september 2018 om sikring af frie og fair valg til Europa-Parlamentet (19. september i dansk
sprogversion).
1
kom (2018) 0636 - Bilag 2: Samlenotat vedr. statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
1965380_0002.png
Kommissionen foreslår en begrænset revision af forordning 1141/2014 med følgende,
overordnede hovedændringer:
’Myndigheden for EPPF’ får tildelt
fast personale,
og at dens direktør får beføjelser som
ansættelsesmyndighed
idet myndigheden med forordningsforslaget får nye opgaver at udføre og
bedre vil kunne udføre sine opgaver på en uafhængig måde.
Forordningens allerede gældende
finansielle sanktioner
anvendes også for den nye type
overtrædelse
1
.
o
For denne type overtrædelse, som ikke direkte kan kvantificeres beløbsmæssigt,
starter de finansielle sanktioner ved 5 pct. af det årlige, samlede budget for den
pågældende EPPF i tilfældet af en enkeltstående overtrædelse.
o
EPPF vil endvidere være forhindret
i at ansøge om midler fra EU’s almindelige
budget, hvis de på ansøgningstidspunktet for den årlige ansøgning er omfattet af
sådanne sanktioner for bevidst brud på reglerne om beskyttelse af
personoplysninger til egen fordel ved et valg.
Der fastlægges en
kontrolprocedure:
1. Proceduren igangsættes, såfremt myndigheden for EPPF bliver bekendt med en
afgørelse fra en kompetent tilsynsmyndighed for databeskyttelse om brud på reglerne
2
.
2.
Herefter skal myndigheden anmode forordningens ’udvalg af uafhængige
fremtrædende
personer’ om at vurdere, om det relevante EPPF
bevidst
har påvirket
eller forsøgt at påvirke valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en
overtrædelse af reglerne for beskyttelse af personoplysninger.
3. Udvalget afgiver udtalelse inden for en kort, rimelig frist, fastsat af myndigheden.
4. Såfremt udvalget finder den ovenstående beskrevne påvirkning eller forsøg herpå, bør
myndigheden for EPPF pålægge sanktioner.
Den nye kontrolprocedure berører ikke forordningens allerede fastsatte procedurer
for andre typer overtrædelser i forordningen.
Tilsynsmyndighederne for databeskyttelse samarbejder
med ’udvalget for uafhængige fremtrædende
personer’ i overensstemmelse med gældende lovgivning.
’Myndigheden’
efterprøver gældende sanktioner,
hvis afgørelsen fra den kompetente
tilsynsmyndighed ophæves, eller hvis en foranstaltning over for afgørelsen er blevet taget til
følge, efter anmodning fra den pågældende EPPF.
Kommissionen ønsker, at man vil nå at behandle forslaget i Rådet og Europa-Parlamentet samt
implementere ændringerne inden valget til Europa-Parlamentet i maj 2019.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
art. 294).
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet det konkrete forslag eller fastlagt en holdning.
Kommissionen har i forberedelsen af revisionen af forordningen taget hensyn til
opfordringer
udtrykt i Europa-Parlamentet under høringer og drøftelser om Cambridge Analytica-sagen
(høringer den 4. juli 2018, den 25. juni 2018 og den 2. juli 2018).
De finansielle sanktioner er fastsat i den eksisterende forordnings artikel 27 og 18.
Kommissionen har ifølge begrundelsen
henstillet
og
tilskyndet
til
i sin sikkerhedspakke om valg, KOM (2018) 638
at
datatilsynsmyndigheder, i overensstemmelse med gældende EU-ret og national lovgivning, straks og proaktivt underretter myndigheden
for EPPF, såfremt datatilsynsmyndighederne træffer afgørelser om
EPPF’s
brud på reglerne. Sådan underretning er dog ikke en lovmæssig
del af dette forordningsforslag om EPPF.
1
2
2
kom (2018) 0636 - Bilag 2: Samlenotat vedr. statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at de foreslåede ændringer er i fuld overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da man kun på EU-plan kan fastsætte regler vedrørende statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Regeringen deler
denne vurdering.
6. Gældende dansk ret
Der forefindes ikke nationale regler i Danmark for finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde, herunder myndigheden til regulering af disse partier og fonde.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige, økonomiske konsekvenser. Forslaget indeholder en
forhøjelse i midler til myndigheden for EPPF på årligt 1,43 mio. EUR (10,67 mio. DKK), og
forhøjelsen foreslås håndteret ved intern omfordeling af eksisterende EU-midler til Europa-
Parlamentets administration.
8. Høring
Forslaget har været sendt til høring hos alle danske partier, som er opstillingsberettigede til
Folketinget og/eller Europa-Parlamentet. Fristen for høringssvar var fastsat til den 1. november
2018. Ingen partier svarede på høringen.
Notatet har været sendt i høring i Specialudvalget for relationer mellem EU’s institutioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den generelle forventning er, at en bred kreds af medlemslande og medlemmer af Europa-
Parlamentet vil være positivt stemte over for forslagets formål og spørgsmålet om sanktioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslagets overordnede formål, idet man finder det afgørende, at der
tages de fornødne skridt for at hindre misbrug af personoplysninger, som kan påvirke den
demokratiske debat og frie valg til Europa-Parlamentet.
Fra regeringens side finder man, at økonomiske sanktioner på linje med forordningens
nuværende sanktioner er et acceptabelt instrument fsva. europæiske politiske partier og
europæiske politiske fondes eventuelle, bevidste overtrædelser af reglerne for beskyttelse af
personoplysninger til egen vinding i forbindelse med Europa-Parlamentsvalg.
Regeringen finder, at det bør fastholdes i forordningens tekst, at nationale tilsynsmyndigheder
samarbejder efter gældende lovgivning og ikke pålægges nye krav.
For så vidt angår tilførslen af ressourcer til myndigheden for EPPF til administration finder man
fra regeringens side generelt, at udgiftsniveauet til administration bør holdes så
lavt
som muligt.
Regeringen kan dog støtte en intern omfordeling i Europa-Parlamentets administrationsmidler
med henblik på at styrke myndighedens virke, idet midlerne under alle omstændigheder bør
begrænses til det absolut nødvendige.
3
kom (2018) 0636 - Bilag 2: Samlenotat vedr. statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4