Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0637 Bilag 1
Offentligt
Den 17. oktober
2018
UM
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
om Kommissionens meddelelse om sikring af frie og retfærdige valg
til Europa-Parlamentet
KOM (2018) 637 final
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 12. september 2018 udsendt en meddelelse med det formål
at sikre frie og retfærdige valg til Europa-Parlamentet i 2019. Meddelelsen lægger op til
bl.a. øget fokus på overholdelse af persondatareglerne, sikring af cybersikkerhed og imø-
degåelse af desinformation. Dansk sprogversion er modtaget den 21. september 2018.
Derudover lægger meddelelsen op til en ændring af forordningen for de europæiske poli-
tiske partier og europæiske politiske fonde med henblik på at kunne sanktionere disse,
såfremt de ikke overholder persondatareglerne i forbindelse med valg til Europa-Parla-
mentet. Meddelelsen opfordrer endvidere medlemslandene til at sikre samme beskyttel-
sesniveau på nationalt plan.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har fokus på alle aspekter i forhold til at
sikre frie og retfærdige valg til Europa-Parlamentet, herunder persondatabeskyttelse, cy-
bersikkerhed og imødegåelse af desinformation mv. Forslagene ligger generelt i god for-
længelse af Danmarks handlingsplan mod udenlandsk påvirkning af kommende danske
valg.
2. Baggrund
Kommissionens meddelelse sigter mod at sikre frie og retfærdige valg til Europa-Parla-
mentet gennem en række tiltag. Meddelelsen lægger bl.a. op til øget fokus på overholdelse
af persondatareglerne, sikring af cybersikkerhed og imødegåelse af desinformation. Der-
udover lægger meddelelsen op til en ændring af forordningen for de europæiske politiske
partier med henblik på at kunne sanktionere disse, såfremt de ikke overholder personda-
tareglerne i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet. Meddelelsen opfordrer endvi-
dere medlemslandene til at sikre samme beskyttelsesniveau på nationalt plan. Dansk
sprogversion er modtaget den 21. september 2018.
kom (2018) 0637 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af frie og retfærdige valg til Europa-Parlamentet
3. Formål og indhold
Kommissionen redegør i meddelelsen for fire forhold af relevans for at sikre frie og ret-
færdige valg.
a.
EU’s nuværende forsvar for at beskytte frie og retfærdige valg
EU har allerede taget en række vigtige skridt for at beskytte integriteten af de europæiske
valg og styrke den demokratiske proces, herunder:
-
Den generelle databeskyttelsesforordning, som trådte i kraft den 25. maj 2018.
Med forordningen er der taget skridt til at adressere ulovlig anvendelse af person-
data.
Derudover er reglerne for valg af medlemmer til Europa-Parlamentet for nylig
blevet ændret, bl.a. for at styrke åbenheden i valgprocessen. Den reviderede for-
ordning om statutten og finansiering af de europæiske politiske partier og euro-
pæiske politiske fonde, som blev vedtaget den 3. maj 2018, har til formål at styrke
de europæiske politiske partier og europæiske politiske fondes status, effektivitet,
gennemsigtighed og ansvarlighed.
Direktivet om privat og elektronisk kommunikation regulerer uanmodet henven-
delse i form af direkte markedsføring, herunder meddelelser overbragt af politi-
ske aktører og andre aktører involveret i den politiske proces.
Kommissionen har endvidere den 26. april 2018 udsendt en meddelelse om be-
kæmpelse af desinformation på internettet, som sigter på at fremme en europæ-
isk tilgang for at tackle online desinformation. Meddelelsen fastlægger Kommissi-
onens syn på udfordringerne med desinformation på internettet, de overordnede
principper og målsætninger, der bør ligge til grund for bekæmpelse heraf samt en
række specifikke foranstaltninger, som Kommissionen har til hensigt at træffe.
En af målsætningerne er at udvikle en ambitiøs adfærdskodeks for desinforma-
tion, som især skal forpligte online platforme og reklameindustrien til at sikre
åbenhed og begrænse målretningsmuligheder for politisk reklame. Kodekset blev
offentliggjort den 26. september 2018. Der henvises til grund- og nærhedsnotat af
18. juni 2018 om meddelelsen (EUU, KOM (2018)0236).
For så vidt angår cyberangreb, herunder hacking af IT-systemer mv., har EU har-
moniseret definitioner af overtrædelser og minimumsstraffe i direktiv 2013/40
om angreb mod informationssystemer.
Cybersikkerhed er også identificeret som en udfordring for valg, og der er derfor
udarbejdet et kompendium for, hvordan valgmyndighederne kan sikre cybersik-
kerhed gennem de teknologiske løsninger til afholdelsen af valg.
-
-
-
-
-
b. Yderligere tiltag i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Kommissionen fremhæver, at der er brug for styrket samarbejde for at sikre, at valgene
bliver frie og retfærdige. Det anbefales bl.a. på den baggrund, at medlemslandene etable-
rer og støtter nationale valgnetværk. De kompetente valgmyndigheder i medlemsstaterne
bør således ifølge Kommissionen samarbejde rettidigt og effektivt med myndigheder på
relevante områder, herunder databeskyttelse, medier, cybersikkerhed mv., ligesom valg-
myndighederne i nødvendigt omfang bør samarbejde med retshåndhævende myndighe-
der med henblik på hurtigt at afdække potentielle trusler for valgene og håndhæve gæl-
dende regler.
Kommissionen opfordrer endvidere medlemslandene til informationsudveksling mellem
databeskyttelsesmyndigheder og valgmyndigheder i relevante situationer og i overens-
stemmelse med gældende national lovgivning og EU lovgivningen. Politiske partier, fonde
kom (2018) 0637 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af frie og retfærdige valg til Europa-Parlamentet
og kampagneorganisationer vil skulle garantere gennemsigtighed i politisk kommunika-
tion, sørge for at valgprocessen ikke fordrejes af illoyal praksis og beskytte egne informa-
tionssystemer mod cyber-risici.
c. Anvendelse af databeskyttelsesregler i forbindelse med valgprocessen
Da det er første gang, at EU’s nye databeskyttelsesforordning skal anvendes i forbindelse
med et europæisk valg, er det vigtigt, at alle aktører involveret i valgprocessen, herunder
nationale valgmyndigheder, politiske partier, analytikere m.fl. forstår, hvordan databe-
skyttelsesreglerne anvendes. Kommissionen har derfor udarbejdet et sæt retningslinjer,
der fremhæver de relevante databeskyttelsesregler i en valgkontekst.
d. Styrkelse af finansieringsregler for de europæiske politiske partier
De politiske partier er hovedaktører i valgene. For at sikre lige vilkår er det vigtigt at sikre,
at ingen kan opnå fordele gennem en ulovlig praksis, som overtræder databeskyttelses-
reglerne. Kommissionen opfordrer derfor medlemslandene til på nationalt plan at an-
vende sanktioner over for partier og fonde i nødvendigt omfang. Kommissionen har sam-
men med den heri behandlede meddelelse fremsat forslag om ændring af forordning
1141/2014 om statut for finansiering af de europæiske politiske partier og europæiske po-
litiske fonde, da man ønsker at tilvejebringe hjemmel til økonomiske sanktioner i tilfælde,
hvor de europæiske politiske partier og fonde er involverede.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke udtalelser fra Europa-Parlamentet. Meddelelsen kræver ikke
høring af Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet afholdes i henhold til lovbekendtgø-
relse nr. 226 af 21. marts 2018 (Europa-Parlamentsloven).
7. Konsekvenser
Selve meddelelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos alle danske partier, som er opstillingsberettigede til
Folketinget og/eller Europa-Parlamentet. Høringsfristen er fastsat til den 1. november
2018. Evt. høringssvar vil blive oversendt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være opbakning til indholdet af Kommissio-
nens meddelelse. Andre landes holdning er dog ikke kendte fsva. forordningsforslaget om
de europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt meddelelsen, som ligger i god forlængelse af regeringens hand-
lingsplan om styrkelse af valg i Danmark mod påvirkningskampagner, der blev offentlig-
gjort den 7. september 2018. I handlingsplanen præsenteres en række initiativer, som ikke
er begrænset til at gælde i forhold til folketingsvalg, men som også vil have en effekt i for-
hold til valg til Europa-Parlamentet.
Det følger bl.a. af handlingsplanen, at der skal ske et styrket myndighedssamarbejde i for-
hold til truslen fra påvirkningskampagner, og selve valghandlingen skal sikres. Der skal
endvidere ske rådgivning af politiske partier i forhold til truslen om påvirkning og risikoen
kom (2018) 0637 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af frie og retfærdige valg til Europa-Parlamentet
for cyberangreb og være en tættere dialog med både de etablerede medier og de sociale
medier om mulige samarbejder for at øge befolkningens opmærksomhed i forhold til trus-
len fra påvirkningskampagner.
Endelig følger det også af handlingsplanen, at regeringen vil fremlægge et lovforslag, som
skal gøre det klart, at det er strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste
i stand til at virke inden for det danske statsområde ved udøvelse af en påvirkningsvirk-
somhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse.
Derudover følger det af lovforslaget, at det er en strafskærpelsesgrund, hvis påvirknings-
virksomheden udøves i forbindelse med et valg, herunder i forbindelse med valg til Europa-
Parlamentet. Lovforslaget vil blive fremsat til november.
Det er regeringens opfattelse, at det er vigtigt, at der i arbejdet med anbefalingerne i med-
delelsen om sikring af frie og retfærdige valg til Europa-Parlamentet
og generelt i forhold
til bekæmpelse af desinformation og påvirkningskampagner
tages højde for at sikre be-
skyttelsen af menneskerettigheder, herunder særligt retten til ytringsfrihed og pressefri-
hed.
Samtidig skal der også tages hensyn til at sikre en klar, enkel og sammenhængende ramme
for erhvervslivet, så virksomheder som følge af anbefalingerne i meddelelsen ikke under-
lægges unødvendige og disproportionale byrder.
Endelig bemærkes, at der ikke er taget stilling til en mulig gennemførelse på nationalt plan
af meddelelsens overvejelser om, at gennemsigtighed i forbindelse med politisk reklame på
TV også bør gælde onlineverdenen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse med forelæggelsen af
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. oktober 2018.