Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0745 Bilag 2
Offentligt
2014291_0001.png
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
Rådets forordning (EU) nr. 2018/1806
1
om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved pas-
sage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere
er fritaget for dette krav, for så vidt angår Det Forenede Kongeriges
udtræden af Unionen
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
KOM(2018) 745 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Formålet med forslaget er, at Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Nordirland (herefter UK) som følge af dets udtræden af EU opføres på li-
sten over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for kravet om visum
ved passage af medlemsstaternes ydre grænser ved ophold i højst 90 dage
inden for en periode på 180 dage. Fra dansk side er der støtte til, at medde-
le visumfrihed til statsborgere fra UK, der er britiske borgere.
2
Forslaget
vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det vurderes
ikke, at forslaget vil have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 13. november 2018 fremsat forslag om visumfrihed
for statsborgere fra UK, der er britiske borgere. Forslaget er fremsat som
følge af UK's meddelelse om udtræden af EU og indebærer forslag om æn-
dring af forordning (EU) nr. 2018/1806 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af
de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget
for dette krav (visumforordningen).
Visumforordningen består bl.a. af to lister opført som bilag I og II. Bilag I
omfatter de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af et visum
for at indrejse på EU-medlemslandenes område, og bilag II omfatter de tred-
jelande, hvis statsborgere er fritaget for kravet om visum.
8. februar 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Anders Schlütter-Hvelplund
Tel.
Mail
61 98 33 52
[email protected]
1
Kodificeret visumforordning, der trådte i kraft den 14. november 2018 i stedet for forordning (EF)
nr. 539/2001.
2
Der sondres i britisk lovgivning om statsborgerskab mellem seks kategorier af statsborgerskab i UK.
Britiske borgere udgør en af de kategorier og borgere omfattet af denne kategori er i dag EU-borgere.
De øvrige fem kategorier af UK-borgere er ikke omfattet af ændringsforslaget.
Side
1/4
kom (2018) 0745 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om ændring af visumforordningen - Brexit
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) artikel 77, stk. 2, litra a. Forslag til ændring af for-
ordningen skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Visumområdet er som udgangspunkt omfattet af det danske retsforbehold.
Efter artikel 6 i protokol 22 til TEUF om Danmarks stilling deltager Dan-
mark dog fuldt ud ved foranstaltninger, der udpeger de tredjelande, hvis
statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af medlemsstater-
nes ydre grænser. Danmark deltager således i og er bundet af beslutninger
om, hvilke lande der skal visumfritages samt ændringer til forordningen.
3. Formål og indhold
UK vil med sin udtræden af EU blive betragtet som et tredjeland. Der er
som udgangspunkt pligt til at være i besiddelse af et visum, hvis en tredje-
landsstatsborger vil indrejse på EU-medlemsstaternes område. En række
tredjelande har dog opnået gensidig visumfrihed som følge af en aftale her-
om med EU.
Visumforordningen oplister de kriterier, som skal vurderes i forbindelse
med en beslutning om, hvorvidt der skal indgås en visumfritagelsesaftale.
Kriterierne inkluderer blandt andet en vurdering af risikoen for ulovlig mi-
gration fra det pågældende land, offentlig orden og sikkerhed, økonomiske
fordele navnlig med hensyn til turisme og udenrigshandel, EU’s eksterne
relationer med det pågældende tredjeland, herunder særligt hensynet til
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder, samt konsekven-
ser af regional sammenhæng og gensidighed.
UK's udtræden har gjort det nødvendigt at ændre visumforordningen ved
enten at indføre visumpligt til britiske statsborgere eller at give disse visum-
frihed.
Kommissionen har foreslået, at statsborgere fra UK, som er britiske borgere,
skal undtages fra kravet om visumpligt, når de rejser på korttidsophold til
EU (maksimalt 90 dages ophold i en 180 dages periode). Dette begrundes
med, at statsborgere fra UK, som er britiske borgere, på nuværende tids-
punkt er unionsborgere med ret til fri bevægelighed. De kan rejse og bosætte
sig i EU uden krav om at være i besiddelse af visum. Selvom denne ret op-
hører med UK's udtræden af EU, vil det være en fordel, dels at bevare de
tætte bånd mellem britiske borgere og EU statsborgere, og dels at facilitere
turisme- og forretningsrelaterede rejser. De tætte handelsmæssige bånd mel-
lem UK og EU og de betydelige indtægter for EU som følge heraf, vurderes
også at kunne lide skade, hvis der indføres visumpligt.
Derudover er UK af Verdensbanken klassificeret som et højindkomstland,
ligesom landet er medlem af OECD. Samlet set har UK en landeprofil, der i
princippet repræsenterer en lav risiko for ulovlig migration til EU. Endvide-
Side
2/4
kom (2018) 0745 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om ændring af visumforordningen - Brexit
2014291_0003.png
re er UK medlem af Europarådet og deler dermed EU’s prioritet i relation til
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder gennem deres
overholdelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Ydermere har Kommissionen vurderet, at den sikkerhedsrisiko, som kan
opstå, i tilstrækkeligt omfang vil kunne håndteres af den grænsekontrol, der
vil blive foretaget af britiske borgere ved krydsning af den ydre grænse.
Hvis risikoen for ulovlig migration eller sikkerhedstruslen ændrer sig, vur-
deres den eksisterende suspensionsmekanisme tilstrækkelig til at håndtere
en sådan situation.
Endelig har UK erklæret, at de har en intention om ikke at kræve visum for
borgere fra EU-27 i forbindelse med disses korttidsophold i landet med tu-
risme eller forretning til formål, hvorved der også er en intention om at sikre
fuld reciprocitet (gensidighed). Forslaget indebærer at der gives visumfrihed
til alle statsborgere i UK der er britiske borgere, hvis UK vælger kun at give
visumfrihed til EU-borgere med korttidsophold med turisme eller forretning
til formål, følger det af reciprocitetsmekanismen, at visumfriheden for stats-
borgere i UK der er britiske borgere, også kan indskrænkes til korttidsop-
hold med turisme eller forretning til formål.
Såfremt UK senere indfører visumpligt for borgere fra alle eller enkelte EU-
medlemslande, gælder reciprocitetsmekanismen i visumforordningen fuldt
ud. Dette indebærer, at der i en situation hvor UK indfører visumpligt for et
eller flere EU-medlemslande, er en forpligtigelse til, at alle EU-
medlemslande indfører tilsvarende visumpligt for UK.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udvalg for Borgernes Rettigheder og Indre Anliggen-
der (LIBE) vedtog den 29. januar 2018 deres betænkning om forslaget. Fra
betænkningen kan det fremhæves, at udvalget er enigt i, at der skal gives
visumfrihed til statsborgere i UK, der er britiske borgere. Derudover har
udvalget foreslået to ændringer til betragtningerne, som understreger vigtig-
heden af, at reciprocitetsmekanismen overholdes i det tilfælde, at UK i
fremtiden genindfører visum for en eller flere medelmslande.
5. Nærhedsprincippet
Da forordning (EU) nr. 2018/806 er en EU-retsakt, kan den kun ændres ved
en tilsvarende retsakt, og nærhedsprincippet vurderes respekteret.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret, da æn-
dringer af forordningen finder direkte anvendelse i dansk ret fra tidspunktet
for ikrafttrædelsen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Side
3/4
kom (2018) 0745 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om ændring af visumforordningen - Brexit
2014291_0004.png
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
På det foreliggende grundlag forventes forslaget ikke at medføre væsentlige
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det bemærkes dog, at der som følge af implementeringen af EU-systemet
vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) vil være økonomi-
ske konsekvenser forbundet med forslaget, da forslaget medfører en udvi-
delse af gruppen af de lande, der vil være omfattet af ETIAS.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring hos medlemmerne af Specialudvalget for
asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS).
Der er ikke modtaget bemærkninger fra SPAIS.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt stemt for, at der tildeles visumfrihed til britiske bor-
gere i forbindelse med UK's udtræden af EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
4/4