Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0813 Bilag 1
Offentligt
1997923_0001.png
Notat
6. januar 2019
J.nr. 2018-8525
Kontor: Moms, Afgiter og
Told
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt
angår foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på be-
kæmpelse af momssvig, KOM(2018) 813.
Dette er et nyt notat. Grund- og nærhedsnotat oversendes til Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Forslaget har til hensigt sammen med et samtidig fremsat direktivforslag om ændring af momssystemdi-
rektivet, jf. grund- og nærhedsnotat til KOM (2018) 812, at bekæmpe momssvig ved e-handel. Forslaget
indebærer en forpligtelse for EU-landene til at samle de registre over visse betalingsoplysninger, som beta-
lingstjenesteudbyderne (tredjeparter som fx NETS) er forpligtet til at føre. Betalingsoplysningerne skal
udveksles med de øvrige EU-lande via et nyt centralt elektronisk system til lagring og viderebehandling af
betalingsoplysningerne.
Forslaget hænger således sammen med det samtidig fremsatte direktivforslag KOM (2018) 812, som
indebærer, at betalingstjenesteudbydere skal føre tilstrækkelig detaljerede registre over visse betalingsoplys-
ninger.
Regeringen er positivt indstillet over for forordningsforslaget, da det medfører styrket administrativt sam-
arbejde og øget informationsdeling, som forbedrer Skatteforvaltningens mulighed for at identificere og
bekæmpe svig. De administrative og økonomiske konsekvenser udestår for nærværende, men vil blive
afklaret i forbindelse med behandlingen af forslaget.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har ved KOM(2018) 813 af 12. december 2018 fremsat et forord-
ningsforslag om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår foranstaltnin-
ger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af moms-
svig.
Forslaget er oversendt til Rådet den 12. december 2018 i dansk sprogversion. Forslaget er
fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Ud-
valg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
På momsområdet indføres nye momsforpligtelser for onlinemarkedspladser og nye for-
enklede bestemmelser med henblik på at hjælpe virksomhederne med at overholde
Initialer: ADP/MNL
kom (2018) 0813 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af momssvig
1997923_0002.png
momsforpligtelserne for levering af tjenester, fjernsalg af indenlandske og importerede
varer, herunder elektronisk momsregistrering og momsbetaling gennem One Stop Shop
(OSS)
1
.
Disse foranstaltninger vil styrke efterlevelsen af momsreglerne ved at forenkle momssy-
stemet, men kan ikke stå alene. Skattemyndighederne skal fortsat være i stand til at afsløre
og kontrollere svigagtige virksomheder.
Særligt på området for e-handel gør internettet det muligt for svigagtige virksomheder at
skjule deres egen identitet bag et domænenavn. Selv når en skattemyndighed har kend-
skab til eksistensen af en given onlinebutik, er det svært at finde frem til, hvem der står
bag virksomheden, virksomhedens faktiske beliggenhed og dens omsætning i det pågæl-
dende EU-land. Skattemyndighederne må derfor påbegynde en undersøgelse eller indlede
et administrativt samarbejde på EU-plan, hvilket kræver en del administrative ressourcer.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål, sammen med et samtidig fremsat direktivforslag, jf. Grund- og
nærhedsnotat til KOM (2018) 812, at bekæmpe momssvig ved e-handel, ved at styrke
samarbejdet mellem skattemyndigheder og betalingstjenesteudbydere gennem obligatorisk
registrering og fremsendelse af betalingsoplysninger.
Nærværende forslag indeholder bestemmelser om, at EU-landene på en harmoniseret
måde skal samle og videregive indholdet af de registre, som betalingstjenesteudbyderne
stiller til rådighed i medfør af det samtidig fremsatte direktivforslag, jf. Grund- og nær-
hedsnotat til KOM (2018) 812.
Formålet med forslaget er at bekæmpe momssvig i forbindelse med e-handel. Forord-
ningsforslaget indeholder overordnet to elementer.
For det første indebærer forslaget, at EU-landene på en harmoniseret måde skal samle og
udveksle de betalingsoplysninger, som betalingstjenesteudbydere vil skulle stille til rådig-
hed i henhold til det samtidig fremsatte direktivforslag.
For det andet indfører forslaget et nyt centralt elektronisk system til lagring og viderebe-
handling af de nævnte betalingsoplysninger (CESOP
2
). CESOP vil give EU-landene mu-
lighed for at videregive og udveksle de betalingsoplysninger, som lagres på nationalt plan.
CESOP vil for hver enkelt betalingsmodtager være i stand at samle alle oplysninger om
momsbetalinger og gøre det muligt at skabe et fuldstændigt overblik over de betalinger,
1
OSS er et it-system, hvor virksomheder fra 2021 kan angive og afregne moms for grænseoverskridende salg af visse varer
og ydelser til forbrugere i alle EU-lande. Dvs. at virksomhederne kan angive og afregne i ét EU-land fremfor i alle EU-
lande, hvortil de har salg.
A central electronic system of payment information.
2
Side 2 af 5
kom (2018) 0813 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af momssvig
1997923_0003.png
som betalingsmodtagerne, dvs. virksomhederne, modtager fra betalerne, dvs. forbrugerne,
der foretager onlineindkøb i EU.
CESOP vil sætte
de såkaldte ’Eurofisc-forbindelsesembedsmænd’
3
i stand til at krydstjek-
ke betalingsoplysninger op mod momsoplysninger, der udveksles i henhold til forordning
(EU) nr. 904/2010. CESOP vil kun være tilgængeligt for Eurofisc-
forbindelsesembedsmænd fra EU-landene, og det eneste formål, hvortil CESOP vil tilla-
de undersøgelser, er undersøgelser af formodet eller konstateret momssvig.
Oplysningerne i CESOP vil kun blive opbevaret i to år for at give en rimelig frist til at
gennemføre momsrevisioner. Oplysningerne vil herefter blive slettet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen anfører i forordningsforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. EU-Kommissionen anfører bl.a. som begrundelse, at EU-landene
ikke på egen hånd kan samle de nødvendige oplysninger fra betalingstjenesteudbydere til
1) at kontrollere moms i forbindelse med grænseoverskridende levering af varer og tjene-
steydelser, 2) at sikre at momsreglerne i forbindelse med e-handel anvendes korrekt, og 3)
at håndtere momssvig i forbindelse med e-handel.
Videre anfører EU-Kommissionen at særligt formålet om udveksling af grænseoverskri-
dende betalingsoplysninger med henblik på at bekæmpe momssvig i forbindelse med e-
handel ikke kan nås af EU-landene alene, idet der ikke er et retsgrundlag for at indsamle
oplysninger i andre EU-landes jurisdiktioner, samt at et centralt europæisk system for
indsamling og udveksling af betalingsdata er den mest effektive måde til at give skatte-
myndighederne et fuldstændigt overblik med henblik på at kontrollere overholdelsen af
momsreglerne for e-handel og bekæmpe momssvig.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke lignende regler i dansk ret, hvor betalingstjenesteudbydere løbende og
regelmæssigt skal stille betalingsoplysninger til rådighed for Skatteforvaltningen, med
henblik på at Skatteforvaltningen udveksler disse oplysninger med de øvrige EU-lande.
Det er dog muligt i henhold til momsloven, at Skatteforvaltningen med Skatterådets tilla-
delse kan pålægge en betalingstjenesteudbyder at levere betalingsoplysninger til brug for
kontrol af afgiftsgrundlaget for varer, der sælges ved fjernsalg, og elektronisk leverede
ydelser til forbrugere. Udleveringen af oplysningerne kan kun ske, hvis udleveringen har
væsentlig betydning for Skatteforvaltningens kontrol af afgiftsgrundlaget. Det vurderes
3
Eurofisc er et netværk af embedsmænd i EU, der udveksler information om momssvindel.
Side 3 af 5
kom (2018) 0813 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af momssvig
1997923_0004.png
umiddelbart, at den nuværende bestemmelse i momsloven kan blive overflødig som følge
af de nødvendige lovændringer direktivet måtte medføre.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da forslaget er en forordning har retsakten direkte virkning og er umiddelbar anvendelig i
dansk ret. På denne baggrund vurderes forslaget ikke at medføre behov for lovændringer
bortset fra evt. ophævelse af den nuværende bestemmelse i momsloven.
Økonomiske konsekvenser
På nuværende tidspunkt udestår en vurdering af de økonomiske konsekvenser. En vurde-
ring af de økonomiske konsekvenser vil blive indarbejdet i et revideret grund- og nær-
hedsnotat.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
På nuværende tidspunkt udestår en vurdering af andre konsekvenser og beskyttelsesni-
veauet. En vurdering af andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet vil blive indarbejdet i
et revideret grund- og nærhedsnotat.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, CEPOS, Cevea, Danmarks stati-
stik, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater,
Danske Speditører, Datatilsynet, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen (Letbyr-
der), Eksportrådet, Forbrugerrådet
”Tænk”,
FDIH, Finans Danmark, FSR - danske revi-
sorer, Foreningen danske revisorer, IBIS, Justitia, Konkurrence og forbrugerstyrelsen
Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkelig Samvirke, SMVdanmark, SRF Skattefaglig For-
ening og Danske Speditører.
Forordningsforslaget er den 14. december 2018 sendt i høring i 4 uger med høringsfrist
den 11. januar 2019. Dog er forordningsforslaget eftersendt til Forbrugerrådet ”Tænk”
den 17. december 2018. Der vil blive fremsendt et revideret grund- og nærhedsnotat
med resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt EU-Kommissionens ambition om at modernisere og styrke
momssystemet i EU og prioritere en fælles og ambitiøs indsats til bekæmpelse af moms-
svig.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet det konkret medfører en øget in-
formationsdeling, som forbedrer skattemyndigheders muligheder for at identificere og
bekæmpe momssvig.
Side 4 af 5
kom (2018) 0813 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af momssvig
1997923_0005.png
Regeringen vil arbejde for en fornuftig balance mellem de nye muligheder for at bekæmpe
momssvig og de administrative byrder, der pålægges Skatteforvaltningen og erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5