Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0813 Bilag 2
Offentligt
2012337_0001.png
Notat
6. februar 2019
J.nr. 2018-8525
Kontor: Moms, Afgiter og
Told
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets Eu-
ropaudvalg
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt
angår foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på be-
kæmpelse af momssvig, KOM(2018) 813.
Dette er et revideret notat. Notatet oversendes også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Forslaget har til hensigt sammen med et samtidig fremsat direktivforslag om ændring af momssystemdi-
rektivet, jf. grund- og nærhedsnotat til KOM (2018) 812, at bekæmpe momssvig ved e-handel. Forslaget
indebærer en forpligtelse for EU-landene til at indsamle de registre over visse betalingsoplysninger, som
betalingstjenesteudbyderne (tredjeparter som fx NETS) er forpligtet til at føre. Betalingsoplysningerne
skal udveksles med de øvrige EU-lande via et nyt centralt elektronisk system til lagring og viderebehand-
ling af betalingsoplysningerne.
Forslaget hænger således sammen med det samtidig fremsatte direktivforslag KOM (2018) 812, som
indebærer, at betalingstjenesteudbydere skal føre tilstrækkelig detaljerede registre over visse betalingsoplys-
ninger.
Regeringen er positivt indstillet over for forordningsforslaget, da det medfører styrket administrativt sam-
arbejde og øget informationsdeling, som forbedrer Skatteforvaltningens mulighed for at identificere og
bekæmpe svig. De endelige administrative og økonomiske konsekvenser udestår for nærværende, men vil
blive afklaret i forbindelse med behandlingen af forslaget.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har ved KOM(2018) 813 af 12. december 2018 fremsat et forord-
ningsforslag om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår foranstaltnin-
ger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af moms-
svig. Forslaget er oversendt til Rådet den 12. december 2018 i dansk sprogversion. For-
slaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions funk-
tionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og
Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
På momsområdet indføres nye momsforpligtelser for onlinemarkedspladser og nye for-
enklede bestemmelser med henblik på at hjælpe virksomhederne med at overholde
momsforpligtelserne for levering af tjenester, fjernsalg af indenlandske og importerede
Initialer: ADP/MNL
kom (2018) 0813 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om styrkelse af det administrative samarbejde mhp. bekæmpelse af momssvig
2012337_0002.png
varer, herunder elektronisk momsregistrering og momsbetaling gennem One Stop Shop
(OSS)
1
.
Disse foranstaltninger vil styrke efterlevelsen af momsreglerne ved at forenkle momssy-
stemet, men kan ikke stå alene. Skattemyndighederne skal fortsat være i stand til at afsløre
og kontrollere svigagtige virksomheder.
Særligt på området for e-handel gør internettet det muligt for svigagtige virksomheder at
skjule deres egen identitet bag et domænenavn. Selv når en skattemyndighed har kend-
skab til eksistensen af en given onlinebutik, er det svært at finde frem til, hvem der står
bag virksomheden, virksomhedens faktiske beliggenhed og dens omsætning i det pågæl-
dende EU-land. Skattemyndighederne må derfor påbegynde en undersøgelse eller indlede
et administrativt samarbejde på EU-plan, hvilket kræver en del administrative ressourcer.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål sammen med et samtidig fremsat direktivforslag, jf. grund- og
nærhedsnotat til KOM (2018) 812, at bekæmpe momssvig ved e-handel ved at styrke
samarbejdet mellem skattemyndigheder og betalingstjenesteudbydere.
Forslaget indeholder bestemmelser om, at EU-landene på en harmoniseret måde skal
indsamle og udveksle indholdet af de registre over visse betalingsoplysninger, som beta-
lingstjenesteudbyderne skal føre og stille til rådighed i medfør af det samtidig fremsatte
direktivforslag, jf. grund- og nærhedsnotat til KOM (2018) 812.
Forordningsforslaget indeholder overordnet to elementer.
For det første indebærer forslaget, at EU-landene på en harmoniseret måde skal indsamle
og udveksle de betalingsoplysninger, som betalingstjenesteudbydere vil skulle stille til
rådighed i henhold til det samtidig fremsatte direktivforslag.
For det andet indfører forslaget et nyt centralt elektronisk system til lagring og viderebe-
handling af de nævnte betalingsoplysninger (CESOP
2
). CESOP vil give EU-landene mu-
lighed for at videregive og udveksle de betalingsoplysninger, som lagres på nationalt plan.
CESOP vil for hver enkelt betalingsmodtager være i stand at samle alle oplysninger om
momsbetalinger og gøre det muligt at skabe et fuldstændigt overblik over de betalinger,
som betalingsmodtagerne, dvs. virksomhederne, modtager fra betalerne, dvs. forbrugerne,
der foretager onlineindkøb i EU.
1
OSS er et it-system, hvor virksomheder fra 2021 kan angive og afregne moms for grænseoverskridende salg af visse varer
og ydelser til forbrugere i alle EU-lande. Dvs. at virksomhederne kan angive og afregne i ét EU-land fremfor i alle EU-
lande, hvortil de har salg.
A central electronic system of payment information.
2
Side 2 af 7
kom (2018) 0813 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om styrkelse af det administrative samarbejde mhp. bekæmpelse af momssvig
2012337_0003.png
CESOP vil sætte
de såkaldte ’Eurofisc-forbindelsesembedsmænd’
3
i stand til at krydstjek-
ke betalingsoplysninger op mod momsoplysninger, der udveksles i henhold til forordning
(EU) nr. 904/2010. CESOP vil kun være tilgængeligt for Eurofisc-
forbindelsesembedsmænd fra EU-landene, og det eneste formål, hvortil CESOP vil tilla-
de undersøgelser, er undersøgelser af formodet eller konstateret momssvig.
Oplysningerne i CESOP vil kun blive opbevaret i to år for at give en rimelig frist til at
gennemføre momsrevisioner. Oplysningerne vil herefter blive slettet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen anfører i forordningsforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. EU-Kommissionen anfører bl.a. som begrundelse, at EU-landene
ikke på egen hånd kan indsamle de nødvendige oplysninger fra betalingstjenesteudbydere
til 1) at kontrollere moms i forbindelse med grænseoverskridende levering af varer og
tjenesteydelser, 2) at sikre at momsreglerne i forbindelse med e-handel anvendes korrekt,
og 3) at håndtere momssvig i forbindelse med e-handel.
Videre anfører EU-Kommissionen at særligt formålet om udveksling af grænseoverskri-
dende betalingsoplysninger med henblik på at bekæmpe momssvig i forbindelse med e-
handel ikke kan nås af EU-landene alene, idet der ikke er et retsgrundlag for at indsamle
oplysninger i andre EU-landes jurisdiktioner, samt at et centralt europæisk system for
indsamling og udveksling af betalingsdata er den mest effektive måde til at give skatte-
myndighederne et fuldstændigt overblik med henblik på at kontrollere overholdelsen af
momsreglerne for e-handel og bekæmpe momssvig.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke lignende regler i dansk ret, hvorefter betalingstjenesteudbydere konse-
kvent skal opbevare og stille betalingsoplysninger til rådighed for Skatteforvaltningen med
henblik på udveksling af oplysningerne med de øvrige EU-lande. Det er dog muligt i
henhold til momsloven, at Skatteforvaltningen med Skatterådets tilladelse kan pålægge en
betalingstjenesteudbyder at levere betalingsoplysninger til brug for kontrol af afgifts-
grundlaget for varer, der sælges ved fjernsalg, og elektronisk leverede ydelser til forbruge-
re. Udleveringen af oplysningerne kan kun ske, hvis udleveringen har væsentlig betydning
for Skatteforvaltningens kontrol af afgiftsgrundlaget. Det vurderes umiddelbart, at den
nuværende bestemmelse i momsloven kan blive overflødig som følge af lovgivningspak-
ken, herunder de nødvendige lovændringer, som direktivet, jf. grund- og nærhedsnotat til
KOM (2018) 812, måtte medføre.
3
Eurofisc er et netværk af embedsmænd i EU, der udveksler information om momssvindel.
Side 3 af 7
kom (2018) 0813 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om styrkelse af det administrative samarbejde mhp. bekæmpelse af momssvig
2012337_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da forslaget er en forordning har retsakten direkte virkning og er umiddelbar anvendelig i
dansk ret. På denne baggrund vurderes forslaget ikke at medføre behov for lovændringer
bortset fra evt. ophævelse af den nuværende bestemmelse i momsloven.
Økonomiske konsekvenser
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at forordningsforslaget og
direktivforslaget vil medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Vurderingen af forslagenes administrative konsekvenser vurderes særskilt. Dog tages der
højde for, at forslagene regulerer forskellige delelementer at samme initiativ.
Forordningsforslaget har til formål at styrke bekæmpelsen af momssvig på tværs af EUs
medlemsstater gennem EUROFISC-netværket. Det forslås, at der udvikles et nyt centralt
system (CESOP) som styrker EUROFISC-netværkets arbejde gennem forøget mulighed
for eksempelvis at identificere dobbeltregistreringer af samme transaktioner mellem virk-
somheder og forbrugere og at krydstjekke betalingsoplysninger med momsoplysninger
centralt i EU.
”CESOP” er centralt elektronisk system for grænseoverskridende betalingsoplysninger,
som vil være i stand til at samle oplysninger om momsbetalinger, der fremsendes af med-
lemsstaterne, og vil gøre det muligt at skabe et overblik over de betalinger, som virksom-
heder modtager fra betalere i EU.
Som en konsekvens af CESOP-systemet forpligtes de enkelte medlemsstater jf. artikel
24b til at indsamle og lagre oplysninger om betalingsmodtagere og betalingstransaktioner
som betalingstjenesteudbydere råder over (jf. artikel 243b i forslaget KOM (2018) 812)).
Disse oplysninger kan eksempelvis være oplysninger om beløb og dato for den grænse-
overskridende betalingstransaktion som nærmere beskrevet i nedenstående direktivfor-
slag. Det forslås, at disse oplysninger skal indberettes fra betalingstjenesteudbydere til de
nationale myndigheder. Forordningsforslaget forventes således at medføre administrative
konsekvenser for betalingstjenesteudbydere, som knytter sig til indberetning af disse op-
lysninger.
For at begrænse den administrative byrde for de betalingstjenestevirksomheder som om-
fattes af momsdirektivets artikel 243b (jf. TERs høringssvar til direktivforslaget KOM
(2018) 812), indføres der dog med forordningsforslaget en standardiseret og elektronisk
indberetningsløsning jf. forordningsforslagets artikel 24b.
Det vil tage mindst tre år at oprette og udvikle CESOP. I denne periode skal Kommissi-
onen og medlemsstaterne i Det Stående Udvalg for Administrativt Samarbejde arbejde
med en række tekniske detaljer. På denne baggrund kan de administrative konsekvenser
for erhvervslivet i Danmark ikke kvantificeres nærmere på nuværende tidspunkt, da de
mere specifikke krav til systemet, og herunder også til den standardiserede indberetnings-
Side 4 af 7
kom (2018) 0813 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om styrkelse af det administrative samarbejde mhp. bekæmpelse af momssvig
2012337_0005.png
løsning mellem nationale myndigheder og betalingstjenesteudbydere, bestemmes nærmere
i kommende gennemførselsretsakter jf. artikel 24e. Det forventes dog, at en kommende
løsning vil blive præget af høj grad af digital automatisering, hvilket forventeligt har en
begrænsende effekt på den løbende administrative byrde for omfattede udbydere af beta-
lingstjenester.
TER vil på den baggrund foretage en nærmere vurdering af de administrative konsekven-
ser for erhvervslivet i Danmark i forbindelse med høringen af gennemførelsesretsakterne.
Administrative konsekvenser for myndigheder
Tiltaget vil potentielt kunne effektivisere skatteforvaltningens kontroller på området. Den
samlede lovgivningspakke vurderes med forbehold at medføre administrative omkostnin-
ger for Skatteforvaltningen i omegnen af 50 mio. kr. Dette dækker bl.a. omkostninger til
systemudvikling af en løsning til indsamling af oplysninger fra betalingstjenesteudbydere.
Grundet manglende specifikationer i det nuværende udkast til forordnings- og direktiv-
forslaget er det uvist, i hvilket omfang forslaget vil medføre behov for udvikling af et nyt
it-system eller videreudvikling af et eksisterende. Dertil kommer forventede udgifter til
den efterfølgende implementering og drift.
Det bemærkes, at der er et betydeligt træk på udviklingskapaciteten i Skatteforvaltningen i
de kommende år. Det vurderes derfor på det nuværende
meget foreløbige
grundlag at
være vanskeligt at implementere en færdigudviklet it-løsning inden 1. januar 2022. Der-
udover er det afgørende, at det afklares, om forslaget har systemmæssige overlap til øvrige
igangværende udviklingsprojekter på området såsom implementeringen af EU-
Toldkodeksen eller det nye momsdirektiv. Såfremt der er overlap, foreslås det, at imple-
menteringstidspunktet koordineres med implementeringen af de øvrige projekter.
Endelig skal det bemærkes, at udgifterne ikke vil kunne afholdes inden for Skatteministe-
riets eksisterende rammer. Der vil derfor være behov for en stillingtagen til håndtering af
forslagets afledte merudgifter.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forordningsforslaget KOM (2018) 813) indebærer sammen med direktivforslaget KOM
(2018) 812), at der skal ske behandling af personoplysninger, der er omfattet af databe-
skyttelsesforordningen. Det følger af forslagene, at denne behandling af personoplysnin-
ger skal ske i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, CEPOS, Cevea, Danmarks stati-
stik, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater,
Danske Speditører, Datatilsynet, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen (Letbyr-
der), Eksportrådet, Forbrugerrådet
”Tænk”,
FDIH, Finans Danmark, FSR - danske revi-
sorer, Foreningen danske revisorer, IBIS, Justitia, Justitsministeriet, Konkurrence og for-
Side 5 af 7
kom (2018) 0813 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om styrkelse af det administrative samarbejde mhp. bekæmpelse af momssvig
2012337_0006.png
brugerstyrelsen, Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkelig Samvirke, SMVdanmark, SRF
Skattefaglig Forening og Danske Speditører.
Forordningsforslaget er den 14. december 2018 sendt i høring i 4 uger med høringsfrist
den 11. januar 2019. Dog er forordningsforslaget eftersendt til Forbrugerrådet
”Tænk”
den 17. december 2018 og Justitsministeriet den 3. januar 2019.
Advokatsamfundet, Dansk Byggeri, Dansk Industri, Danmarks Statistik, Finans Danmark
og FSR
danske revisorer har sendt bemærkninger til høringen. Høringssvarene resume-
res i det følgende.
Advokatsamfundet har ingen bemærkninger til forslaget.
Dansk Byggeri har ingen bemærkninger til forslaget.
Dansk Industri (DI) bemærker, at forordningsforslaget understøtter direktivforslaget
(KOM (2018) 812). Forordningsforslaget har ikke givet DI anledning til bemærkninger,
idet DI særligt har bemærket, at forslaget søger at sikre en ensretning af indberetningerne
gennem anvendelse af en standardformular.
Der henvises til DI’s
bemærkninger i det
reviderede grund- og nærhedsnotat til direktivforslaget (KOM (2018) 812).
Danmarks Statistik bemærker, at Danmark Statistik ingen specifikke bemærkninger har,
men anser det for vigtigt at sikre, at de udvekslede data kan stilles til rådighed for statisti-
ske formål. Ift. at vurdere dataanvendelse til nye statistiske formål eller til reduktion af
virksomhedernes indberetningsbyrder, vil Danmarks Statistik meget gerne holdes løbende
orienteret om det videre arbejde.
Finans Danmark bemærker, at Finans Danmark bakker om internationale initiati-
ver, der skal bekæmpe international momssvig. Grænseoverskridende momssvig er ikke et
problem, som kan løses af de enkelte lande. Det skal ske i fællesskab.
Det er dog vigtigt for Finans Danmark, at de forpligtelser, der pålægges betalingsudbyde-
re, ikke går videre end det, som er nødvendigt for at nå målet. Hertil kommer, at de for-
pligtelser der pålægges skal være mulige at opfylde for betalingsudbyderne.
FSR bemærker, at det er FSRs opfattelse, at de omhandlede forslag kan have den tilsigte-
de effekt, nemlig at gøre det muligt at identificere udenlandske leverandører, der hidtil har
leveret varer og ydelser til personer i medlemsstaterne uden at momsbelægge disse leve-
rancer. Momssvig skaber i dag en uhensigtsmæssig konkurrenceforvridning i forhold til
leverandører etableret i medlemsstaterne, og en begrænsning af denne ulige konkurrence
er efter FSRs opfattelse positivt.
FSR bemærker, at forslagene medfører en administrativ byrde for danske betalingstjene-
steudbydere, der skal registrere visse nærmere definerede grænseoverskridende betalings-
transaktioner, idet det dog også bemærkes, at det fremgår, at den administrative byrde
Side 6 af 7
kom (2018) 0813 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om styrkelse af det administrative samarbejde mhp. bekæmpelse af momssvig
2012337_0007.png
forsøges begrænset mest muligt bl.a. ved et fælles elektronisk format til indsamling af
disse registre, ligesom der forslås en opbevaringsperiode på højst 2 år. Skatteministeriet
opfordres til, at der ved den nationale implementering af direktivet gennemføres en tidlig
inddragelse af aktører, for at sikre en hensigtsmæssig tidshorisont til at implementere
ændringer hos betalingstjenesteudbydere.
FSR har for nærværende ikke specifikke faglige kommentarer til høringsmaterialet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været præsentereret og drøftet på teknisk niveau. Medlemsstaterne har fore-
løbigt tilkendegivet, at de generelt er positivt indstillet overfor formålet med forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt EU-Kommissionens ambition om at modernisere og styrke
momssystemet i EU og prioritere en fælles og ambitiøs indsats til bekæmpelse af moms-
svig.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet det konkret medfører en øget in-
formationsdeling, som forbedrer skattemyndigheders muligheder for at identificere og
bekæmpe momssvig.
Regeringen vil arbejde for en fornuftig balance mellem de nye muligheder for at bekæmpe
momssvig og de administrative byrder, der pålægges Skatteforvaltningen og erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den 9. januar 2019 blev grund- og nærhedsnotat sendt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Skatteudvalg.
Side 7 af 7