Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0895 Bilag 1
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
14. januar 2019
2019-315
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning om fælles regler til sikring af basal konnektivitet i vej-
godstransporten med henblik på Det Forenede Kongerige Storbri-
tannien og Nordirlands udtræden af Unionen
KOM(2018) 895 endelig.
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremlagde den 19. december 2018 forslag til en for-
ordning om fælles regler til sikring af basal konnektivitet i vejgodstranspor-
ten, som skal anvendes i det tilfælde, at UK forlader EU den 29. marts 2019
uden en generel udtrædelsesaftale, dvs. i tilfælde af en såkaldt hård Brexit.
Reglerne om international godskørsel mellem EU-landene er reguleret i for-
ordningen 1071/2009 om fælles regler for adgang til markedet for internati-
onal godskørsel. I tilfælde af en hård Brexit vil denne forordning ikke længere
være gældende for UK, og UK vil derfor miste adgangen til at udføre vejgods-
transport i EU.
I så fald vil UK kun have adgang til at udføre vejgodstransport gennem det
multilaterale kvotasystem under ECMT. Det er Kommissionens vurdering, at
ECMT-kvoterne på ingen måde er tilstrækkelige til at sikre den nuværende
transport mellem UK og EU27.
Formålet med forslaget er derfor at etablere en midlertidig ordning for vej-
godstransport mellem EU27 og UK, der udløber senest den 31. december 2019.
Forslaget skal sikre, at den nuværende internationale transport mellem EU27
landene og UK opretholdes.
Regeringen er som udgangspunkt positivt indstillet over for, at der i tilfælde
af en hård Brexit, hvor der ikke indgås en generel aftale om UK’s udtræden af
EU, vedtages en midlertidig ordning, der sikrer, at den internationale bilate-
rale vejgodstransport mellem EU27 og UK vil kunne fortsætte.