Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2019) 0015 Bilag 5
Offentligt
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Udenrigsministeriet
Att. Simon Wandel-Petersen
7. marts 2019
Dok. 185119
Indledning af forhandlinger med USA om afskaffelse af told på industrivarer
og overensstemmelsesvurderinger
Europa-kommissionens udkast til forhandlingsdirektiver/mandater om at indlede forhand-
linger om afskaffelse af told på industrivarer og overensstemmelsesvurderinger blev den 31.
januar sendt i høring med kort svarfrist, og Forbrugerrådet Tænk afgav da den 5. februar et
foreløbigt, kortfattet høringssvar.
Da udkastet efterfølgende blev sendt i høring igen med en længere svarfrist, følger her et
mere dybdegående høringssvar, som erstatter det foregående høringssvar. Vi har dog des-
værre endnu ikke haft mulighed at indarbejde holdningerne fra vores europæiske forbruger-
organisation, BEUC, da de har længere frister hos Kommissionen.
1. Vedr. fjernelse af told på industrivarer.
Den 18. januar 2019 fremlagde Europa -Kommissionen et forslag for EU’s medlemslande om
at indlede forhandlinger med USA om afskaffelse af told på industrivarer.
Det er naturligvis som udgangspunkt en fordel for forbrugerne, hvis en transatlantisk han-
delsaftale fjerner told på industrivarer, da det potentielt kan nedbringe prisen og forøge for-
brugernes valgmuligheder. Derfor kan afskaffelsen af told teoretisk bidrage til lavere priser
og øge udbuddet af varer. Det er i hvert fald det argument, som Kommissionen bruger, når
de skal forklare, hvorfor handelsaftaler som f.eks. aftalen med Japan er til fordel for forbru-
gerne.
Men det er ikke virkninger, der opstår automatisk, da det normalt ikke er forbrugerne, der
betaler tolden, det er importørerne. Varerne bliver billigere for importørerne, men importø-
rerne vil ikke nødvendigvis sende disse besparelser videre til forbrugerne. Det vil afhænge af
forskellige faktorer så som konkurrencen på markedet.
Vi glæder os over Kommissionens arbejde med at påvise denne ”pass-through effect”, og skal
opfordre til, at der forskes yderligere i sammenhængen. Det er derfor vigtigt, at de eventuelle
fordele for forbrugerne følges nøje og hverken overdrives af Kommissionen eller af medlems-
staterne, således at man ikke ender som under TTIP-drøftelserne, hvor fordelene var stærkt
overdrevne. Det er vigtigt generelt at genoprette tilliden til handelspolitikken.
Da tolden på industrivarer mellem EU og US ikke er særligt høj – gennemsnitligt ca. 4 %, er
fordelen ikke overvældende, og det ville være en fordel, såfremt det anføres, at det forventes
/henstilles, at erhvervslivet videregiver besparelsen til forbrugerne.
Forbrugerne må ikke blive ofre for handelskrigen
Det fremgår af mandatudkastet, at i tilfælde af at USA vil lægge told på biler fra EU, vil for-
handlingsplanen blive taget af bordet. I den uheldige men ikke usandsynlige situation forstår
vi, at EU vil have behov for at reagere som følge af konsekvenserne af en sådan told. Men hvis
Kommissionen skulle finde på at gøre gengæld ved at indføre højere told på amerikanske
varer, bør forbrugerne holdes skadesløse. Kommissionen bør således sikre, at der findes al-
ternativer til de pågældende varer, og at indvirkningen på priserne og forbrugernes valgmu-