Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2019) 0015 Bilag 5
Offentligt
2034625_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Udenrigsministeriet
Att. Simon Wandel-Petersen
[email protected]
7. marts 2019
Dok. 185119
Indledning af forhandlinger med USA om afskaffelse af told på industrivarer
og overensstemmelsesvurderinger
Europa-kommissionens udkast til forhandlingsdirektiver/mandater om at indlede forhand-
linger om afskaffelse af told på industrivarer og overensstemmelsesvurderinger blev den 31.
januar sendt i høring med kort svarfrist, og Forbrugerrådet Tænk afgav da den 5. februar et
foreløbigt, kortfattet høringssvar.
Da udkastet efterfølgende blev sendt i høring igen med en længere svarfrist, følger her et
mere dybdegående høringssvar, som erstatter det foregående høringssvar. Vi har dog des-
værre endnu ikke haft mulighed at indarbejde holdningerne fra vores europæiske forbruger-
organisation, BEUC, da de har længere frister hos Kommissionen.
1. Vedr. fjernelse af told på industrivarer.
Den 18. januar 2019 fremlagde Europa -Kommissionen et forslag for EU’s medlemslande om
at indlede forhandlinger med USA om afskaffelse af told på industrivarer.
Det er naturligvis som udgangspunkt en fordel for forbrugerne, hvis en transatlantisk han-
delsaftale fjerner told på industrivarer, da det potentielt kan nedbringe prisen og forøge for-
brugernes valgmuligheder. Derfor kan afskaffelsen af told teoretisk bidrage til lavere priser
og øge udbuddet af varer. Det er i hvert fald det argument, som Kommissionen bruger, når
de skal forklare, hvorfor handelsaftaler som f.eks. aftalen med Japan er til fordel for forbru-
gerne.
Men det er ikke virkninger, der opstår automatisk, da det normalt ikke er forbrugerne, der
betaler tolden, det er importørerne. Varerne bliver billigere for importørerne, men importø-
rerne vil ikke nødvendigvis sende disse besparelser videre til forbrugerne. Det vil afhænge af
forskellige faktorer så som konkurrencen på markedet.
Vi glæder os over Kommissionens arbejde med at påvise denne ”pass-through effect”, og skal
opfordre til, at der forskes yderligere i sammenhængen. Det er derfor vigtigt, at de eventuelle
fordele for forbrugerne følges nøje og hverken overdrives af Kommissionen eller af medlems-
staterne, således at man ikke ender som under TTIP-drøftelserne, hvor fordelene var stærkt
overdrevne. Det er vigtigt generelt at genoprette tilliden til handelspolitikken.
Da tolden på industrivarer mellem EU og US ikke er særligt høj – gennemsnitligt ca. 4 %, er
fordelen ikke overvældende, og det ville være en fordel, såfremt det anføres, at det forventes
/henstilles, at erhvervslivet videregiver besparelsen til forbrugerne.
Forbrugerne må ikke blive ofre for handelskrigen
Det fremgår af mandatudkastet, at i tilfælde af at USA vil lægge told på biler fra EU, vil for-
handlingsplanen blive taget af bordet. I den uheldige men ikke usandsynlige situation forstår
vi, at EU vil have behov for at reagere som følge af konsekvenserne af en sådan told. Men hvis
Kommissionen skulle finde på at gøre gengæld ved at indføre højere told på amerikanske
varer, bør forbrugerne holdes skadesløse. Kommissionen bør således sikre, at der findes al-
ternativer til de pågældende varer, og at indvirkningen på priserne og forbrugernes valgmu-
kom (2019) 0015 - Bilag 5: Notat om høringssvar vedr. handelsaftale med USA om hhv. afskaffelse af told på industrivarer og overensstemmelsesvurdering
ligheder bliver minimal. Forbrugerne er nemlig de mest sårbare i en sådan situation, da der
altid ses en tendens til prisstigninger, når tolden stiger.
Kommissionen bør indføre et overvågningssystem i tilfælde af gengældelse. Det er vigtigt, at
man overvåger indvirkningen på forbrugerpriser og valgmuligheder. Offentligheden bør have
adgang til disse oplysninger, således at forbrugerorganisationerne i EU kan reagere og afsøge
muligheder for at afbøde de potentielle, negative konsekvenser for EU's forbrugere.
2. Overensstemmelsesvurderinger
Overensstemmelsesvurderinger handler om at fastslå varernes overensstemmelse med den
relevante lovgivning. Hensigten er, at EU-eksportører skal kunne teste og sikre, at deres pro-
dukter er OK i forhold til overholde af reglerne i USA og vice versa for at lette processen, så
man undgår dobbeltundersøgelser.
Det er naturligvis klogt ikke at gøre dobbelt arbejde, men desværre kan det hurtigt blive pro-
blematisk, da reglerne er meget forskellige i USA og EU. Det bør derfor sikres, at EU ikke
giver køb på disse områder. Det er vigtigt, at overensstemmelsesorganerne er upartiske, uaf-
hængige og meget kompetente, samt at der er konsekvent kontrol med, at alle produkter på
det nationale marked er sikre og i overensstemmelse med relevante standarder og regler –
uanset hvor de kommer fra.
Forbrugerrådet Tænk finder afslutningsvis, at det er ekstremt vigtigt, at alle forhandlinger
overholder principperne om gennemsigtighed både med hensyn til dagsordner og forhand-
lingspapirer, hvilket EU er blevet god til, men hvilket USA desværre slet ikke praktiserer. De
europæiske forbrugerorganisationer skal derfor opfordre såvel Danmark som EU-
Kommissionen til at arbejde for, at gennemsigtigheden nyder fremme, da det vil være afgø-
rende for offentlighedens tillid til forhandlingerne.
Denne høring drejer sig om kommentarer til udkastene til mandaterne, og Forbrugerrådet
Tænk kommenterer derfor ikke på den kommende dialog mellem US- og EU-myndighederne
om samarbejde vedr. regulering – også drøftet på mødet i Washington i juli sidste år, idet vi
går ud fra, at der vil være en fremtidig høring om dette emne. Kun skal vi udtrykke de euro-
pæiske forbrugerorganisationers tilfredshed med, at de kommer til at ligge uden for forhand-
lingerne vedr. handelsaftaler og vil være båret af frivillighed, samt primært vedrører tiltag for
at beskytte forbrugerne på begge sider af Atlanten.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Benedicte Federspiel
Chefkonsulent
2