Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2019) 0038 Bilag 1
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om tilpasning af MRV-
forordningen til IMO
–
overvågning af CO2-emissioner fra søtransport
Kontor i departementet
EU-kontoret
Dato
22. februar 2019
Kontor i styrelse
Center for Forsyning
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
MRV-forordningen (EU) 2015/757 for at tage passende hensyn til det
globale IOM-system til indsamling af data om skibes fuelolie, KOM
(2019) 38
1. Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til en ændring af MRV-forordningen. Formålet
med ændringen er at tage passende højde for IMO's nye globale dataindsamlings-
system og dermed at give virksomheder mulighed for i størst muligt omfang at re-
ducere deres administrative byrder, samtidig med at målene i MRV-forordningen
fastholdes.
Tilpasningen sker ved at ændre definitionerne af selskab og rapporteringsperiode,
så de er enslydende i de to regelsæt. Derudover
tilføjes ”dødvægtstonnage” til de-
finitionslisten og skal fremover også rapporteres. Overvågningsplanens indhold
reduceres i MRV-forordningen og overvågning pr. sejlads ændres til tid til søs.
Desuden præciseres fragt til at være på frivilligt grundlag. Ved skibsskifte forlæn-
ges den efterfølgende periode det nye selskab har til at indsende sin emissions-
rapport til Kommissionen med tre måneder. Endelig fastholdes det, at transportar-
bejdet skal indrapporteres, der er et mål for den afstand skibet har tilbagelagt og
vægten, selvom det ikke indgår i IMO’s
regelsæt,
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser eller økonomiske konse-
kvenser.
Regeringen støtter, at MRV-forordningen tilpasses IMO-aftalen, da man fra dansk
side generelt arbejder for, at søfarten reguleres på globalt niveau. Derudover læg-
ger regeringen vægt på, at rapportering af transportarbejdet fastholdes i MRV-
forordningen selvom det ikke indgår i IMO’s regelsæt.
Transportarbejdet vil udgøre
et væsentligt element i at vurdere skibsfartens løbende CO
2
-reduktioner, da det
derved sikres, at opgørelsen af CO
2
-emissioner fra de enkelte skibe også fortsat
inddrager vægten af den last, der fragtes.
Side 1/5