Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2019) 0049 Bilag 2
Offentligt
2012239_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2019-6283
Fiskeriafdelingen
6. februar 2019
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
EUROPAUDVALG
FOLKETINGETS
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning (EU) 2017/2403 for så vidt angår fiskeritilladelser til
EU-fiskerfartøjer i Det Forenede Kongeriges farvande og fiskeri,
der udøves af Det Forenede Kongeriges fiskerfartøjer i EU-
farvande
KOM (2019) 0049
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EU) 2017/2403 for så vidt angår fiskeritilladelser til EU-
fiskerfartøjer i Det Forenede Kongeriges farvande og fiskeri, der udøves af Det Forenede
Kongeriges fiskerfartøjer i EU-farvande. Formålet med forslaget er at forberede en
situation, hvor der ikke måtte være en aftale om, at Storbritannien fortsat i 2019 vil
være underlagt EU-reglerne
på fiskeriområdet (et ’no deal’ scenarie).
Forslaget omfatter
dels en mulighed for at udstede fiskeritilladelser til EU-fiskerifartøjer, der ønsker at
fiske i britisk farvand, dels en mulighed for Kommissionen til at udstede
fiskeritilladelser til britiske fartøjer, der ønsker at fiske i EU-farvande. Derudover
indeholder forslaget en mulighed for at fortsætte bilaterale kvotebytter. Forslaget er
tidsmæssigt begrænset til 2019.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2019) 49 af 23. januar 2019 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EU) 2017/2403 for så vidt angår fiskeritilladelser til EU-fiskerfartøjer i
Det Forenede Kongeriges farvande og fiskeri, der udøves af Det Forenede
Kongeriges fiskerfartøjer i EU-farvande. Forslaget er modtaget i en dansk
sprogversion den 30. januar 2019.
kom (2019) 0049 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om fiskeritilladelser til EU-fiskerfartøjer (Brexit)
2
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og vil skulle
behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294.
Forslaget forventes snarest behandlet i Coreper med henblik på mandat til
indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Forslaget er fremsat som en ændring til forordning (EU) 2017/2403 om
en bæredygtig forvaltning af de eksterne fiskerflåder og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008 og er tidsbegrænset til 2019.
Forslaget er fremsat med henblik på at forberede EU-lovgivningen til en
situation, hvor EU-lovgivningen ikke længere måtte omfatte
Storbritannien i 2019 (et ’no deal’ scenarie). Forslaget vil i en sådan
situation - såfremt Storbritannien i et
’no-deal scenarie’
måtte vælge at give
fortsat farvandsadgang til EU27-fiskere i 2019- dels sikre hjemmel til at
udstede fiskeritilladelser via en forenklet procedure til EU-fiskerifartøjer,
der ønsker at fiske i britisk farvand, dels en hjemmel til Kommissionen til
at udstede fiskeritilladelser til britiske fartøjer der ønsker at fisk i EU-
farvande.
Den forenklede procedure, sammenlignet med den eksisterende
procedure fastlagt i forordning 2017/2403, har som formål at undgå
flaskehalse for det store antal fartøjer, der for nuværende fisker i, hvad der
i tilfælde af et ’no deal’ scenarie
vil være tredjelandsfarvand, det vil sige
henholdsvis britisk og EU-farvand. Derudover indeholder forslaget en
procedure for at tillade fortsatte bilaterale kvotebytter mellem
Storbritannien og den enkelte EU27-medlemsstat, via en særlig procedure,
hvor Kommissionen er involveret.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget forventes
behandlet i Europa-Parlamentets Fiskeriudvalg, der er ledende udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
kom (2019) 0049 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om fiskeritilladelser til EU-fiskerfartøjer (Brexit)
2012239_0003.png
3
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ikke
konsekvenser for EU’s
budget.
I
et ’no-deal scenarie’,
må der forventes direkte konsekvenser i forhold til
adgang, kvoteudnyttelse og industri, såvel som afledte konsekvenser for
erhverv, industri og lokalsamfund m.v. Danmark er en af de EU-27
medlemsstater med størst fiskeriaktivitet i britisk farvand. Således har
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet
(IFRO) vurderet, at danske fiskere i perioden 2012-2016 årligt har landet
værdier fra 0,7-1,0 mia. kr. fra britisk farvand. Det svarer i gennemsnit til
godt 30 pct. af den årlige danske landingsværdi og ca. 40 pct. af
fangstvolumen.
I tilfælde af et ’no deal’ scenarie,
hvor EU-lovgivningen ikke længere måtte
gælde for Storbritannien i 2019 vil en vedtagelse af det foreliggende forslag
potentielt være væsentligt i forhold til at bidrage til at håndtere de
potentielle negative, økonomiske konsekvenser for fiskerierhvervet.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) hilser Kommissionens forslag til
foranstaltninger, hvis Storbritannien måtte vælge at forlade EU, uden at
aftaler om de fremtidige forhold for fiskeriet er på plads, velkomne. Det
er ifølge DFPO nødvendig rettidig omhu at forberede sig på
’no-deal
scenarie’,
også selv om DFPO håber, at det ikke bliver nødvendigt at gøre
brug af foranstaltningerne.
DFPO understreger, at det er af meget stor vigtighed for dansk fiskeri
fortsat at have adgang til britisk farvand. Det er derfor af stor betydning,
at man fra EU’s side er forberedt på at handle hurtigt
og udstede
fiskeritilladelser via en forenklet procedure til både EU-fartøjer og britiske
fartøjer, så den gensidige adgang til hinandens farvande opretholdes i
tilfælde af et
’no-deal scenarie’.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) har ikke kommen-
tarer til forslaget bortset fra at
understrege vigtigheden af, at
tilladelsesordningen er på plads den 29. marts, og at fartøjer, der allerede
fisker aktivt i disse farvande, kan fortsætte aktiviteter i UK-området,
herunder inden for 6 og 12 sømile-grænser, hvor det er relevant i gældende
lovgivning. Som standard skal alle registrerede fiskerfartøjer efter DPPO’s
opfattelse være på licenslisten.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
kom (2019) 0049 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om fiskeritilladelser til EU-fiskerfartøjer (Brexit)
4
Det forventes, at forslaget kan vedtages inden 29. marts 2019, givet
vigtigheden af, at der er regler på plads for så vidt angår fiskeritilladelser
og bilaterale kvotebytter, såfremt Storbritannien ikke vil være i stand til at
godkende den fremlagte overgangsaftale for Brexit.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Først og fremmest prioriterer regeringen, at der findes en løsning, der
sikrer danske fiskere adgang til britisk farvand.
Regeringen finder, at det foreliggende forslag udgør et vigtigt bidrag til at
håndtere de potentielle negative, økonomiske konsekvenser for
fiskerierhvervet, såfremt Storbritannien i et
’no-deal scenarie’
måtte vælge
at give tidsbegrænset, gensidig farvandsadgang i 2019.
Regeringen er på den baggrund positiv over for forslaget og finder det
vigtigt, at det vedtages forud for den 29. marts 2019.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.