Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2019) 0065 Bilag 4
Offentligt
2016094_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Folketingets Europaudvalg
Rev. Grund og Nærhedsnotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bestemmelser for
videreførelsen af igangværende læringsmobilitetsaktiviteter inden for pro-
grammet Erasmus+ i forbindelse med Det Forenede Kongerige Storbritan-
nien og Nordirlands ("Det Forenede Kongerige") udtræden af Den Europæi-
ske Union
KOM (2019) 65
13. februar 2019
Revideret genoptryk af grund og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 7. februar 2019. Ændringer er markeret i marginen.
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM (2019) 65 af 30. januar 2019 fremlagt forslag til
forordning om videreførelsen af igangværende læringsmobilitetsaktiviteter inden
for programmet Erasmus+ i forbindelse med Det Forenede Kongerige
Storbritannien og Nordirlands (Storbritanniens) udtræden af Den Europæiske
Union.
Forslaget til forordning skal indføre nødforanstaltninger, således at igangværende
læringsmobilitetsaktiviteter på uddannelses- og ungdomsområdet inden for
rammerne af Erasmus+, som involverer Storbritannien, vil kunne fortsætte i op til
12 måneder, såfremt Storbritannien udtræder af den Europæiske Union uden en
udtrædelsesaftale.
En vedtagelse af forslaget vil som udgangspunkt ikke at have statsfinansielle eller
lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget skal ses i sammenhæng med
forordningen for foranstaltninger vedrørende gennemførelsen og finansierings af
Unionens almindelige budget for 2019 i forbindelse med Storbritanniens udtræden
af Unionen. Forordningen om læringsmobilitet etablerer dog en undtagelse, der
gør finansieringen aflæringsmobilitetsaktiviteter muligt uafhængig af vedtagelsen
af forordningen om gennemførelse af budgettet.
En manglende videreførelse af igangværende læringsmobilitetsaktiviteter vil have
uhensigtsmæssige konsekvenser for danske studerende og elever på udveks-
lingsophold i Storbritannien og for britiske studerende og elever i Danmark, hvorfor
regeringen kan støtte vedtagelsen af forordningen.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2019) 65 af 30. januar 2019 fremlagt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bestemmelser for videreførelsen af
igangværende læringsmobilitetsaktiviteter inden for programmet Erasmus+ i
forbindelse med Storbritanniens udtræden af Den Europæiske Union.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/4
kom (2019) 0065 - Bilag 4: Revideret grund- og nærhedsnotat om Erasmus+ (Brexit)
Den 29. marts 2017 meddelte Storbritannien sin beslutning om at udtræde af
Unionen i henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union. Det betyder,
at Unionens primære og afledte ret ophører med at finde anvendelse for
Storbritannien fra den 30. marts 2019 ("udtrædelsesdatoen"), såfremt
udtrædelsesaftalen ikke ratificeres. Storbritannien vil derefter blive et tredjeland.
På tidspunktet for Storbritanniens udtræden af Den Europæiske Union vil der
være næsten 14.000 EU-27 studerende og elever i Storbritannien og ca. 7.000
britiske studerende og elever i EU-27 under programmet Erasmus+.
Hvis udtrædelsesaftalen ikke ratificeres, vil nuværende deltagere i Erasmus+ fra
EU-27 og fra Storbritannien skulle afbryde deres læringsmobilitetsaktiviteter.
Mange studerende vil miste deres merit og risikere forsinkelse i deres studier.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at indføre nødforanstaltninger for at undgå forstyrrelser i
læringsmobilitetsaktiviteter, som involverer Storbritannien på tidspunktet for dets
udtræden af Den Europæiske Union. Disse foranstaltninger vil finde anvendelse i
forhold til igangværende læringsmobilitetsaktiviteter inden for rammerne af
Erasmus+, der er påbegyndt før den dag, hvor traktaterne ophører med at finde
anvendelse på og i Storbritannien, medmindre en udtrædelsesaftale med
Storbritannien er trådt i kraft på denne dato.
Forordningen fastsætter bestemmelser for videreførelsen af
læringsmobilitetsaktiviteter, der omhandler den enkeltes læringsmobilitet på
uddannelses- og ungdomsområdet. Læringsmobilitetsaktiviteterne har en varighed
på maksimalt 12 måneder. Dette omfatter tværnational mobilitet for studerende på
videregående uddannelser, elever i erhvervsuddannelser og unge,
der deltager i ikke-formelle aktiviteter. Mobiliteten omfatter også studier,
praktikophold eller deltagelse i ungdomsaktiviteter samt tværnational mobilitet for
personale.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294 medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at forslaget har til formål at sikre den delvise videreførelse
af programmet Erasmus+, der reguleres ved forordning (EU) nr. 1288/2013, som
ændret ved forordning (EU) 1475/2018. Programmets overensstemmelse med
nærhedsprincippet blev vurderet på tidspunktet for vedtagelsen af sidstnævnte.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke dansk lovgivning på området.
7. Konsekvenser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
kom (2019) 0065 - Bilag 4: Revideret grund- og nærhedsnotat om Erasmus+ (Brexit)
2016094_0003.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Målet med forslaget er at videreføre igangværende læringsmobilitetsaktiviteter
inden for rammerne af Erasmus+, inden for de allokerede budgetter En vedtagelse
af forslaget vil som udgangspunkt ikke at have statsfinansielle konsekvenser, da
forslaget skal ses i sammenhæng med forordningen for foranstaltninger
vedrørende gennemførelsen og finansierings af Unionens almindelige budget for
2019 i forbindelse med Storbritanniens udtræden af Unionen, som etablere en
juridisk ramme for Storbritanniens fortsatte deltagelse i og finansiering af EU’s
budget i et no deal scenarie. I tilfælde af at denne forordning ikke vedtages,
etablerer forslaget til forordning om læringsmobilitet en undtagelse, der betyder at
de ca. 14.000 EU-27 studerende og elever i Storbritannien og ca. 7.000 britiske
studerende og elever i EU-27 under programmet Erasmus+ vil kunne færddigøre
deres studieophold. De nøjagtige udgifter herved kendes ikke. Danmark
finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget til forordning blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedr. ud-
dannelse og ungdom den 31. januar 2019. Der indkom følgende høringssvar, som
nedenfor gengives i deres fulde længde.
Danske Universiteter
Danske Universiteter takker for muligheden for at kommentere forslaget til forord-
ning om videreførelse af igangværende læringsmobilitetsaktiviteter under Eras-
mus+ i tilfælde af no deal Brexit. Forslaget har været sendt i høring blandt alle otte
universiteter. Vi har modtaget svar fra Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og
Aalborg Universitet. Disse besvarelser er vedhæftet. Danske Universiteter har ikke
yderligere bemærkninger.
Aarhus Universitet
AU er positiv over for initiativet og ikke har yderligere kommentarer.
Syddansk Universitet
Vi er usikre på, hvorledes det forholder sig med Erasmus+ ’Teaching Staff Mobility
(TS) og Staff Training Mobility (ST) aktiviteter, hvor planlægningen i forhold til akti-
viteter i indeværende forårssemester er indledt, men hvor ikke alle ansøgere kan
opnå endeligt tilsagn fra værtsinstitutionen på det pågældende tidspunkt (30.3.),
og som under alle omstændigheder ikke får påbegyndt deres aktivitet d.
30.03.2019 eller før.
Vi formoder, at disse målgrupper ligeledes vil være omfattet af de nævnte nødfor-
anstaltninger. Dette skulle måske præciseres.
Aalborg Universitet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
kom (2019) 0065 - Bilag 4: Revideret grund- og nærhedsnotat om Erasmus+ (Brexit)
2016094_0004.png
Aalborg universitet (AAU) takker for muligheden for at kommentere vedlagte for-
slag til forordning om videreførelse af igangværende læringsmobilitetsaktiviteter
under Erasmus+.
AAU har ingen bemærkninger udover at bifalde at der tages ekstra hensyn til de
Erasmus+ studerende, der måtte være i gang med et Erasmus+ ophold i dette
forår.
Danske Lærerorganisationer International
Danske Lærerorganisationer International (DLI), der består af BUPL, DLF, FSL,
GL, DM og Uddannelsesforbundet, støtter ovenstående forslag til forordning, idet
vi fuldt ud tilslutter os at der indføres nødforanstaltninger for de involverede delta-
gere, herunder lærere og undervisere, i læringsmobilitetsaktiviteter inden for Eras-
mus+ der ellers ville blive berørt at Storbritanniens og Nordirlands udtræden af
Den Europæiske Union i det tilfælde at udtrædelsesaftalen ikke ratificeres.
Danske Studerendes Fællesråd
DSF er meget enig i forslaget og finder det vigtigt for alle studerende, som er in-
volveret i aktiviteter i Erasmus+ i Storbritannien og for britiske studerende, der er
involveret i Erasmus+-aktiviteter i andre lande.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være generel opbakning til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er generelt regeringens holdning, at Storbritannien er forpligtiget til at medfi-
nansiere EU-budgettet og de forpligtelser Storbritannien i den forbindelse har på-
taget sig, også i et no deal scenarie. Regeringen lægger derfor vægt på, at forsla-
get ses i sammenhæng med forordningen for foranstaltninger vedrørende
gennemførelsen og finansierings af Unionens almindelige budget for 2019 i
forbindelse med Storbritanniens udtræden af Unionen.
En manglende videreførelse af igangværende læringsmobilitetsaktiviteter inden for
Erasmus+ i forbindelse med Storbritanniens udtræden af EU kan dog have uhen-
sigtsmæssige konsekvenser for studerende og elever på udvekslingsophold i Stor-
britannien og for britiske studerende og elever i EU, hvorfor regeringen støtter en
vedtagelse af forordningen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4